۹۳۵
۳
۰

ویتامین آ چیست؟ چطور از عسل برای تامین ویتامین آ استفاده کنیم؟

ویتامین آ چیست؟ چطور از عسل برای تامین ویتامین آ استفاده کنیم؟
عسل طبیعی یکی از بهترین مواد طبیعی تامین کننده ویتامین آ بدن است. برای اینکه بتوانید میزان ویتامین مورد نیاز بدن را تامین کنید، البته به جز مصرف عسل طبیعی به دیگر خوراکی های طبیعی نیز نیاز خواهید داشت.

ویتامین ها ترکیبات عالی هستند که در مواد مختلف غذایی یافت شده و هر کدام به تناسب ساختارشان در اعمال حیاتی بدن و رشد و نمو و تندرستی نقشی ضروری دارند. ویتامین ها نقش مهمی در سوخت و ساز بدن، اسیدهای آمینه، کربوهیدرات ها و چربی ها داشته و رشد بدن و ترمیم سلول ها را بر عهده دارند. نقش ویتامین ها آنقدر در اداره اعمال حیاتی بدن مهم و اساسی است که گاهی کمبود یکی از آنها ممکن است خطر مرگ را به همراه داشته باشد. لذا باید در رژیم غذایی روزانه هر فردی مقادیر مناسبی از ویتامین ها گنجانده شود. ناگفته نماند که این مقدار نباید از حد خاصی بیشتر یا کمتر باشد چون خود این موضوع هم خطراتی را برای بدن به دنبال دارد.

ویتامین ها به دو دسته اصلی و مهم ویتامین های محلول در چربی و محلول در آب تقسیم می شوند. به طور مثال ویتامین های آ، کا و دی محلول در چربی هستند و ویتامین های  c و خانواده b محلول در آب هستند. این بدان معناست که برای جذب این گروه از ریزمغذی ها در بدن به استفاده همزمان از چربی و یا آب نیاز است. به عنوان مثال ویتامین آ برای جذب بهتر و انجام اعمال حیاتی در بدن نیاز به مصرف همزمان چربی دارد.

بیشتر ویتامین ها از منابع خارجی بدن تامین می شوند، ولی بعضی از ویتامین ها هم به صورت پیش ساز وارد بدن شده و سپس با واکنش هایی که در بدن صورت می گیرد به صورت کامل ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرند. در هر صورت ویتامین ها به هر طریقی که وارد بدن شده یا ساخته شوند، به خاطر عملکردشان بسیار مهم و مورد توجه هستند.

به همان صورت که کمبود آن ها می تواند بسیاری از اعمال بدن را مختل نماید، مصرف اضافه آنها نیز برای بدن مضر است و عوارض نامطلوبی دارد. آنچه مازاد نیاز ما باشد، اگر جز ویتامین های محلول در چربی باشد در کبد ذخیره می شود و اگر محلول در آب باشد از طریق کلیه دفع می شوند. از طرفی مصرف خودسرانه و بدون تجویز پرشک نیز می تواند همین مخاطرات را به همراه داشته باشد. یادمان باشد که برای مصرف هر نوع مکمل غذایی نیاز به تجویز پزشک متخصص وجود دارد.

 

 

بهتر است به جای مصرف مکمل ها، ویتامین ها را از مواد طبیعی دریافت کنیم. عسل طبیعی یکی از بهترین مواد حاوی انواع ویتامین ها به ویژه ویتامین آ است. مصرف منظم عسل طبیعی کمک می کند تا بسیاری از نیاز بدن به ویتامین های مختلف تامین شود.

بیشتر در مورد ویتامین های موجود در فراورده های زنبور عسل بخوانید:

با ژل رویال ویتامین ب 5 مورد نیاز بدن خود را تامین کنید

ویتامین های موجود در عسل طبیعی را بشناسیم

گرده گل، یک مولتی ویتامین طبیعی

در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی ویتامین آ، به نقش عسل طبیعی برای تامین این نوع ویتامین مورد نیاز بدن اشاره کنیم. اگر به سلامتی خود اهمیت می دهید، بهتر است مصرف عسل طبیعی را در برنامه غذایی خود قرار دهید تا در کنار دیگر مواد خوراکی، بتوانید ویتامین آ مورد نیاز بدنتان را تامین کنید.

کوتاه در مورد ویتامین آ

یکی از ویتامین های محلول در چربی، ویتامین a است. حداکثر دوز مصرفی روزانه ویتامین a برابر با 3000 ار ای ایی در زنان و مردان است. مسمومیت با ویتامین آ به شکل های متفاوتی بروز می کند. مثل خشکی پوست، سردرد، تحریک پذیری، استفراغ، درد استخوان ها و مشکلات در دید. حتی مصرف بیش از حد این ویتامین در دوران بارداری به اختلالت جنینی فراوانی منجر می شود.

پیش ساز این ویتامین بتا کاروتن نام دارد که با تغذیه سالم و از طریق بعضی مواد غذایی وارد بدن انسان می شود. این مواد غذایی شامل تمامی میوه ها و سبزیجات زردرنگ تا قرمز رنگ است و جالب اینکه هرچه رنگ سبزیجات پررنگ تر باشد، مقدار بتا کاروتن موجود در آن ها بیشتر است. حتی میوه ها و سبزیجات با رنگ سبز مثل اسفناج، طالبی و امثال این ها هم منابع غنی این ویتامین هستند. رنگ این نوع میوه ها و سبزیجات متاثر از مقدار بتا کاروتن موجود در آن ها است. این پیش ساز به راحتی و در موارد لزوم در کبد و دیواره روده به ویتامین آ تبدیل می شود که این همان رتینول نام دارد.

یکی از نقش های این ویتامین در رشد سلول ها، بهبود عملکرد سیستم ایمنی، رشد جنینی تا نوجوانی و بهبود بینایی است. یکی از علل شب کوری ها و کم بینایی ها، مخصوصا در زنان باردار یا افراد مسن، کمبود همین ویتامین است. مصرف عسل طبیعی در کنار بسیاری از مواد حاوی ویتامین آ از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری به عمل می آورد.

ویتامین آ برای حفاظت از بافت های پوششی و سطحی بدن مثل پوست، روده ها، ریه ها، مثانه و گوش داخلی ضروری است. این ویتامین باعث افزایش سرعت ساخت کلاژن در پوست شده و به همین خاطر در بهبود زخم ها و جراحت ها بسیار موثر است.

یکی از علل محافظت این ویتامین از پوست و جلوگیری از پیری زودرس، انواع سرطان ها و بیماری های قلبی و خود ایمنی، خاصیت آنتی اکسیدانی آن است. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد که از سمت محیط به وسیله آلودگی هوا یا مواد شیمیایی و بعضی نگهدارنده های مواد غذایی و سایر مخاطرات روزمره وارد بدن ما می شوند، مبارزه کرده و اجازه نمی دهند که این عوامل سبب ایجاد بیماری در بدن انسان شوند. این ویتامین با تقویت سلول های ایمنی بدن در مبارزه با انواع عفونت ها به ما یاری می رساند.

چطور ویتامین آ مورد نیاز بدنمان را تامین کنیم؟

این دارو به اشکال متفاوت قرص، کپسول، پماد چشمی، قرص های متفاوت، آمپول و به شکل پماد ترکیبی با ویتامین دی وجود دارد، که هر کدام به تناسب بیماری، توسط پزشک تجویز می شوند. که البته باز هم توصیه می شود که هیچکدام از این اشکال دارویی بدون نظر پزشک و مشاوره دکتر داروساز به صورت خود سرانه مصرف نگردد.  

سوال اینجاست که تا زمانی که مواد طبیعی حاوی ویتامین آ وجود دارد، چرا باید به دنبال مصرف داروها و مکمل های غذایی باشیم. بسیاری از مواد غذایی حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین آ هستند. در صورت مصرف منظم و اصولی مواد غذایی حاوی ویتامین آ می توانیم امیدوار باشیم که با کمبود ویتامین A مواجه نمی شویم.

یکی از بهترین مواد غذایی که مصرف منظم آن نه تنها هیچ ضرری برای بدن انسان به همراه ندارد؛ بلکه می تواند بسیاری از نیاز بدن به انواع ویتامین ها به ویژه ویتامین آ را برطرف کند، عسل طبیعی است. عسل طبیعی یکی از بهترین مواد سالم تامین کننده ویتامین آ است. اگرچه میزان ویتامین آ موجود در عسل محدود است و بسته به منطقه برداشت عسل این میزان متفاوت خواهد بود با این حال می توان با مصرف منظم این نوع ماده خوراکی طبیعی، به عدم مشکل در تامین ویتامین آ امیدوار بود.

یکی از دلایلی که عسل طبیعی را دوستدار چشم می نامند، همین تامین ویتامین آ مورد نیاز بدن است. پس می توان با مصرف هوشمندانه عسل طبیعی علاوه بر تامین ویتامین آ بدون هیچ عارضه جانبی، به سلامت کلی بدن نیز کمک کرد.

سخن آخر

عسل طبیعی یکی از بهترین مواد طبیعی تامین کننده ویتامین آ بدن است. برای اینکه بتوانید میزان ویتامین مورد نیاز بدن را تامین کنید، البته به جز مصرف عسل طبیعی به دیگر خوراکی های طبیعی نیز نیاز خواهید داشت. در مطلبی مجزا به معرفی این خوراکی ها نیز پرداخته ایم که حتما آن را نیز مورد بررسی قرار دهید.

۳
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید