۴۱۷۱
۱۱
۱

ویتامین های موجود در عسل طبیعی را بشناسیم

ویتامین های موجود در عسل طبیعی را بشناسیم
آشنایی با ویتامین های موجود در عسل طبیعی به شما کمک می کند تا رژیم غذایی خود را هوشمندانه تر تنظیم کنید.

عسل حاوی مواد مغذی خاصی است که می تواند آن را علاوه بر سلامتی به ماده ای مفید و موثر در رژیم غذایی تبدیل کند. تغذیه و ترکیب شیمیایی دقیق عسل خام بین کشورها و محیط های مختلف متفاوت است و تا حدودی به نوع گل هایی بستگی دارد که زنبورها شهد مورد نیاز خود را از آن ها جمع می کنند. صرف نظر از این عوامل، عسل به طور کلی حاوی ترکیبات سالم مانند آنتی اکسیدان ها، اسیدهای آمینه و ویتامین ها است.

یک قاشق غذاخوری یا 21 گرم عسل خام حاوی 64 کالری و 16 گرم شکر است. این مقادیر ممکن است بین عسل های مختلف متفاوت باشد. با این حال غنی بودن عسل از مواد معدنی و ویتامین ها موضوعی است که در بین تمامی عسل ها مشترک است. تنها تفاوت در میزان و تناسب مقدار هر نوع ویتامین یا ماده معدنی در عسل طبیعی است.

اگر می خواهیم از عسل طبیعی به عنوان یک ماده طبیعی برای درمان بیماری ها و حفظ سلامتی بدن خود استفاده کنیم، باید اطلاعات جامعی در مورد ان داشته باشیم. یکی از موارد مهمی که اطلاع داشتن از آن می تواند به استفاده هوشمندانه تر از عسل در رژیم غذایی شود، ترکیبات عسل طبیعی است. به ویژه دانش نسبت به نوع ویتامین ها و املاح معدنی موجود در عسل کمک می کند تا رژیم غذایی هوشمندانه تری مبتنی بر عسل داشته باشیم. این موضوع مهمی است که بررسی آن به سلامتی بیشتر ما کمک می کند.

بیشتر با عسل طبیعی آشنا شویم:

 

 

در این مطلب به صورت خلاصه به معرفی ویتامین های موجود در عسل می پردازیم. اطلاع داشتن از این مواد کمک می کند تا برای تنظیم مواد مورد نیاز بدن خود بیشتر دقت داشته باشید و میزانی از آن را روزانه با استفاده از عسل طبیعی تامین کنید. البته در یک مطلب مجزا نیز به انواع املاح معدنی موجود در عسل طبیعی می پردازیم که می تواند تکمیل کننده این مطلب باشد.

چه ویتامین هایی در عسل طبیعی وجود دارد؟

عسل طبیعی به طور طبیعی حاوی مقادیر کمی از ویتامین ها و مواد معدنی است. با این حال همین میزان کم هم باعث شده تا مقدار قابل توجهی از خواص برای بدن فرد ایجاد شود. مهمترین ویتامین های موجود در عسل طبیعی عبارتند از:

  • ویتامین C
  • نیاسین
  • ریبوفلاوین
  • اسید پانتوتنیک

هرچند میزان هر کدام از این املاح و ویتامین ها را نمی توانیم به صورت دقیق مشخص کنیم، اما تقریبا در تمامی عسل ها این نوع مواد به چشم می خورد. در برخی عسل های مرکبات طبیعتا میزان ویتامین سی افزایش می یابد و در برخی دیگر ممکن است میزان نوعی دیگر از ویتامین بیشتر باشد. در هر صورت این ویتامین ها و مواد معدنی را در آنالیزهای صورت گرفته بر روی انواع عسل مشاهده می کنیم.

ویتامین C

ویتامین سی یا ویتامین ث یکی از ویتامین های مورد نیاز بدن ما انسان ها است. این نوع ویتامین که به اسکوربیک اسید نیز شهرت دارد در مواد خوراکی مختلفی یافت می شود که مهمترین آن ها مرکبات هستند. اکثر پستانداران ویتامین سی در بدن خود تولید می کنند اما برای ما انسان ها ویتامین تولید شده در بدن کافی نیست و باید از طریق دیگری تامین شود.

عسل های مرکبات از جمله عسل هایی هستند که می توانند گزینه خوبی برای تامین بیشتر ویتامین سی موجود در بدن باشند. عسل بهارنارنج یکی از بهترین عسل های مرکبات است که به دلیل خواص فراوانی که دارد، این روزها بیشتر هم مورد توجه واقع شده و مورد استفاده قرار می گیرد. برای تامین ویتامین C بدنتان می توانید روی این نوع عسل تک گل به صورت ویژه تمرکز کنید.

نیاسین

نیاسین یا ویتامین B3 از جمله ویتامین هایی است بدن به شدت به آن محتاج است. هرچند میزان ویتامین ب3 موجود در عسل طبیعی چندان زیاد نیست؛ اما می تواند بخشی از نیاز بدن ما را تامین کند. البته ویتامین B3 در گوشت، برخی از دانه ها و قارچ نیز وجود دارد.

خواص نیاسین برای بدن بسیار ضروری و مهم است. این نوع از ویتامین گروه ب بر روی یلامت قلب و مغز اثر می گذارد. همچنین تامین نیاسین در بدن به پیشگیری از دیابت منجر می شود. ناگفته نماند که اگر سطح ویتامین ب3 را در بدن خود تنظیم نگه دارید، احتمالا پوستی همواره شاداب خواهید داشت. پس با این همه خواص، می توان گفت که عسل طبیعی تنها به دلیل وجود نیاسین، می تواند ماده ای موثر برای درمان و پیشگیری باشد.

ریبوفلاوین

ویتامین ب2 که بیشتر به نام ریبوفلاوین شهرت دارد بیشتر در تخم مرغ و شیر و پنیر پیدا می شود. با این حال به دلیل نیاز بدن به این نوع از ویتامین گروه ب، لازم است حتما از دیگر مواد طبیعی برای تامین آن استفاده شود. عسل طبیعی نیز یکی از این مواد طبیعی است. برای تامین بخشی از نیاز بدن به ویتامین B2 حتما از عسل طبیعی استفاده کنید.

خواص ریبوفلاوین برای بدن بسیار زیاد است. از جمله این خواص می توان به تامین انرژی، محافظت از پوست و تقویت بینایی اشاره کرد. در صورت کمبود ویتامین ریبوفلاوین در بدن شما، باعث ایجاد کم خونی و برخی مشکلات دیگر می شود.

اسید پانتوتنیک

نوع دیگری از ویتامین گروه ب که در عسل طبیعی یافت می شود، ویتامین B5 است. این نوع ویتامین را پانتوتنیک اسید می نامند و متاسفانه یکی از ویتامین های کمتر شناخته شده در بین مردم است. خوشبختانه مصرف عسل طبیعی می تواند بخش زیادی از نیاز بدن به ویتامین ب5 را تامین کند. پس کافی است روزانه مصرف عصل را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

سخن آخر

آشنایی با ویتامین های موجود در عسل طبیعی به شما کمک می کند تا رژیم غذایی خود را هوشمندانه تر تنظیم کنید. در این صورت میتوانید میزان عسل طبیعی را جوری تنظیم کنید که تمامی مواد مورد نیاز بدنتان به سادگی تامین شود. دقت داشتنه باشید که عسل طبیعی میزان کمی ویتامین دارد اما همین میزان نیز می تواند به تامین نیاز بدن شما کمک کند. اضافه کردن گرده گل به عسل طبیعی، میزان ویتامین موجود در عسل را افزایش می دهد. پس بهتر است معجونی از فراورده های زنبور عسل را میل کنید تا میزان ویتامین مورد نیاز بدن تامین شود

۱۱
۳
۱ دیدگاه
 
ir
فرهاد | ۳ سال پیش
فوق العاده عالی بود. ممنون. واقعا برای اینکه بتونی ویتامیناتو تنظیم کنی خیلی مهمه بدونی ویتامین های عسل چیان. درصدش هم اگه گفته بودین عالی بود
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید