۳۱۳۴
۴
۱

روش های طبیعی برای پیشگیری از پیشرفت گرید کبد چرب

روش های طبیعی برای پیشگیری از پیشرفت گرید کبد چرب
یکی از مهمترین اقدامات در مقابله با کبد چرب، جلوگیری از پیشرفت این بیماری است. روش های مختلفی برای جلوگیری از افزایش گرید کبد چرب وجود دارد که این روش ها تلفیقی از اصلاح سبک زندگی و مصرف داروهای گیاهی است که بره موم نیز یکی از این مواد دارویی است.

یکی از بیماری هایی که شاید این روزها به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های خاموش شناخته شود، بیماری کبد چرب است. این بیماری متاسفانه درصد بالایی از ابتلا را به خود اختصاص داده و بدتر از همه اینکه افراد درگیر اطلاع دقیقی از مبتلا شدن خود به این بیماری ندارند. همین موضوع علت اصلی پیشرفت گرید کبد چرب و تبدیل شدن کبد چرب گرید 1 به سیروز کبدی است.

یکی از بهترین مواد طبیعی برای مقابله با پیشرفت گرید کبد چرب، بره موم است. این ماده به صورت خوراکی می تواند نتایج فوق العاده ای برای تبدیل شدن گرید 1 کبد چرب به گرید 2 و تبدیل شدن گرید 2 به گرید 3 و در نهایت سیروز کبدی داشته باشد. عسل بره موم و کپسول بره موم به عنوان دو فراورده اصلی در این زمینه مورد توجه هستند. با این حال هنوز تحقیقات دانشمندان در این زمینه ادامه دارد.

بیشتر در مورد کبد و کبد چرب بخوانیم:

عسل بره موم؛ معجونی برای بهبود کبد چرب گرید 2 و 1

 

 

درمان کبد چرب؛ موثرترین روش ها را برای برطرف کردن مشکلات کبد بشناسیم

مطالعات علمی در مورد نقش ژل رویال در درمان کبد چرب چه می گویند؟

گرده گل و کبد؛ دو همکار برای سلامتی انسان

در این مطلب تلاش شده تا به صورت مختصر به معرفی کبد و وظایف آن پرداخته شده و برخی از مهمترین روش های پیشگیری از پیشرفت کبد چرب مورد مطالعه قرار گیرد.

کبد چیست و چه اعمالی را در بدن انجام می دهد؟

کبد چرب

کبد یا جگر، بزرگ ترین غده موجود در بدن است که حدودا بیشتر از یک کیلوگرم وزن دارد و با رنگ قرمز متمایل به قهوه ای در بدن فعالیت می کند. کبد یکی از اعضای دستگاه گوارش محسوب شده و در سوخت و ساز بدن نقشی اساسی دارد. از طرفی به عنوان منبعی برای ذخیره خون محسوب می شود. در کبد علاوه بر خون، مواد دیگر چون قند، اسید آمینه، ویتامین، مواد معدنی و نمک و گلیسرول ذخیره می شود. این عضو به همراه کلیه تصفیه خانه بدن هستند. اکثر داروهایی که استفاده می کنیم از کبد عبور می کنند.

برخی از مهمترین وظایف کبد عبارتند از:

  • تولید صفرا
    این عضو یک وظیفه اصلی بر عهده دارد و آن تولید مایعی به نام صفرا است که در کیسه صفرا ذخیره می شود تا در تجزیه چربی ها و برخی ویتامین ها کمک نموده تا بدن بتواند از آن ها استفاده کند. این ماده توسط مجرای صفراوی به کیسه صفرا ریخته شده و در موقع لزوم به روده باریک وارد می شود.
  • دفع سموم بدن
    کبد سموم باقی مانده از داروها، سموم باقی مانده روی غذاها که ناخواسته وارد بدن ما شده اند، مثل، آفت کش ها و فلزات سنگین را تجزیه کرده و از طریق ادرار و مدفوع از بدن دفع می شوند.
  • دفع بیلی روبین
    بیلی روبین ماده ای است که در اثر تجزیه سلول های خونی پیر در بدن ایجاد می شود. این ماده اگر در بدن تجمع پیدا کند باعث ایجاد بیماری یرقان یا زردی می شود. یکی از نشانه های این بیماری زرد شدن قسمت سفیدی چشم است و روی مغز نیز اثرات نامطلوبی می گذارد. در نتیجه کبد این ماده اضافه را تجزیه کرده و از بدن دفع می نماید. رنگ زرد مدفوع به علت همین بیلی روبین شکسته شده است.
  • منبع ذخیره مواد غذایی
    کبد مثل یک دستگاه با کارکرد دو طرفه است، یعنی هم مواد اولیه را به محصول تبدیل می کند و هم محصول را به مواد اولیه. حال ببینیم این غده مهم چگونه این کار را انجام می دهد. کبد آمینو اسیدها را از غذای هضم شده گرفته و به اسیدهای چرب تبدیل می کند، سپس در زمانی که بدن با کمبود مواد قندی و بخصوص گلوکز روبه رو می شود این اسیدهای چرب را به به انرژی تبدیل کرده تا قابلیت استفاده در بدن را داشته باشند. در مورد نگهداری قند به صورت گلیکوژن در بدن و تبدیل آن به گلوکز در زمان کمبود مواد قندی در بدن باز هم این عملکرد دو طرفه تکرار می شود. علاوه بر این که کبد کارخانه ساخت پروتئین نیز بوده و در ضمن به لخته شدن خون در بدن بعد از وقوع هر زخمی کمک می کند تا خون زیادی از بدن دفع نشود
  • تامین امنیت بدن
    کبد یکی از مهم ترین منابع ذخیره سلول هلی ایمنی بدن به نام فاگوسیت ها است. در نتیجه هنگام روبه رو شدن با هر نوع آنتی ژنی سیستم ایمنی بدن فعال شدن و این سلول ها با تمام قدرت آنها را یافته و از بین می برد.

اهمیت رسیدگی به بیماری کبد چرب

علائم و عوارض کبد چرب را جدی بگیریم

همانطور که گفته شد کبد وظیفه پاکسازی بدن را بر عهده دارد و همچنین این غده بزرگ توانایی ترمیم و بازسازی خود را دارد اما گاهی آنقدر مقدار پاتوژن ها زیاد است که سیستم کبدی دچار اختلال شده و دیگر قادر به ترمیم خود نیست. یکی از این اختلالات در افراد چاق، افرادی که رژیم غذایی نامناسبی دارند یا فعالیت بدنی کافی ندارند و همچنین افراد با فشار خون بالا، تیروئید کم کار، قند خون بالا، چربی خون بالا، مصرف بعضی از داروها مثل آسپرین و استامینوفن و... کبد چرب است. وجود مقدار کمی چربی در کبد به علت اینکه جز منابع ذخیره بدن است طبیعی است؛ اما گاهی این مقدار بسیار بیشتر شده و به بافت کبدی آسیب می رساند.

متاسفانه این بیماری علامت خاصی ندارد؛ اما به عنوان یک زنگ هشدار برای بدن کار می کند و نشان دهنده احتمال ابتلا به گرفتگی عروق در قلب است. باید دقت کرد، هرچه که گرید کبد چرب پایین باشد، دارای علائم کمتر یا بی علامت است و هرچه گرید بالاتر رود احتمال التهاب و درد در ناحیه سمت راست شکم بیشتر می شود.

درد و گاها التهاب در سمت راست شکم، حالت تهوع، ضعف عمومی، گیجی و عدم تعادل، عدم تمرکز فکری و خونریزی های کنترل نشده، از مهم ترین علایم کبد چرب هستند. این در صورتی است که گرید بیماری پایین باشد، همانطور که عنوان شد ممکن است حتی این علائم وجود هم نداشته باشند. اما زمانی که گرید بیماری بالاتر رود علایم بیشتر و سخت تر می شود مثل:

  1. خستگی مداوم
  2. اضافه وزن
  3. وجود رنگ زرد در چشم
  4. ابتلا به یرقان
  5. خارش دائمی در بدن
  6. التهاب کبدی یا حتی احتمال احتباس آب در حفره شکمی
  7. نارسایی کبدی

برای تشخیص این عارضه حتما باید از آزمایش، سونوگرافی یا MRI  استفاده نمود. از آنجائیکه این بیماری بسیاری اوقات بدون علامت ظاهری است، بهترین راه تشخیص آن انجام کارهای پاراکلینیکی است. در این آزمایشات مقدار آنزیم های کبدی اندازه گیری شده و تشخیص نهایی داده می شود.

چگونه به طور اختصاصی و طبیعی از پیشرفت گرید کبد چرب جلوگیری نماییم؟

اولین پیشنهاد برای پیشگیری از کبد چرب یا پیشرفت آن، رژیم غذایی مناسب است. رژیمی که در آن تا حد ممکن کمتر از مواد صنعتی مثل: سس ها، نمک، رب، فست فودها، روغن های سرخ کردنی، لبنیات پرچرب و ... استفاده شده باشد. همچنین استفاده از مایعات قبل، بین غذا و بعد از آن بسیار مضر است. استفاده از مواد غذایی که در آن ها قندهای مصنوعی و شکر زیاد وجود دارد مثل انواع شیرینی جات، بیسکوئیت ها، شکلات و آبنبات و... در ایجاد و پیشرفت بیماری تاثیرگذار است.

دومین پیشنهاد، برنامه ریزی برای یک فعالیت مداوم ورزشی خواهد بود. این برنامه می تواند شامل تداوم در پیاده روی روزانه یا انجام تمرینات ورزشی هوازی و یا حتی کوه نوردی و سایر نرمش ها باشد. در نظر داشته باشید قبل از برنامه ورزشی حتما با پزشک مشاوره نموده و از انجام تمرینات توصیه شده توسط افراد غیرمتخصص پرهیز نمایید.

کنترل وزن بدن هم دیگر راه حل پیشنهادی است. البته این راه حل نسبت نزدیکی با رژیم غذایی و ورزش دارد. هرچه بتوانید وزن خود را در کنترل نگه دارید، احتمال پیشرفت گرید کبد چرب کمتر و کمتر می شود. این موضوع مهمی است که باید حتما مورد توجه قرار دهید.

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از پیشرفت گرید کبد چرب

مواد طبیعی سالم برای درمان کبد چرب

از انجایی که همیشه درمان های طبیعی برای بیماری ها بیشتر توصیه شده و به عنوان مکمل درمان دارویی حتما باید مورد استفاده قرار گیرد، قبل از گفتگو پیرامون داروهای طب سنتی، خوراکی های مفید برای کبد چرب را معرفی می نماییم.

هرچه میوه ها و سبزیجات مصرفی ما ویتامین C  بیشتری داشته باشد، برای درمان بهتر است. بطور مثال، لیمو ترش، گریپ فروت، سیب سبز، چغندر( لبو )، انواع توت ها و انواع انگورها. زیرا این مواد آنتی اکسیدان بیشتری داشته و در مبارزه با سموم بهتر عمل می کنند. انواع کلم ها، موز، بادام، عناب، زرشک، خربزه و طالبی، سیر و پیاز هم بسیار کمک کننده هستند. زعفران به عنوان یکی از مفید ترین ادویه جات در درمان انواع عفونت ها، سرطان ها، آسم و حتی کبد چرب کاربرد دارد. توصیه می شود هر شخص در طول ماه سه گرم زعفران مصرف کند.

مصرف گوشت های سفید و جایگزین کردن گوشت های قرمز و پرچرب با این دسته مواد غذایی هم بسیار مفید است. در صورت مصرف گوشت قرمز بهتر است از نوع کم چرب آن استفاده شود. بهتر است روغن های طبیعی جایگزین روغن های صنعتی شوند. روغن زیتون و روغن کنجد بهترین گزینه ها برای این امر هستند. حبوبات و غلات سبوس دار را هم باید در رژیم غذایی این دسته از افراد گنجاند. نوشابه های گازدار هم به دلیل صنعتی بودن و هم میزان شکر بالای موجود در آن ها به شدت مضر بوده و جایگزینی آن ها با آب، دوغ کم چرب و آبمیوه ها توصیه می شود.

داروهای گیاهی مفید در پیشگیری و درمان کبد چرب

بیماری کبد چرب وقتی در گریدهای 1 و 2 باشد راحت تر درمان پذیر است ولی زمانی که گرید آن بالا رفته یا به اصطلاح کبد فیبروزه می شود درمان بسیار سخت تر می گردد. لذا توصیه می شود در کنار درمان دارویی و مکمل های مثل ویتامین E , D از طب سنتی یاری جویید.

از جمله این گیاهان مفید می توان به خار مریم، شاه تره، کاسنی و خارشتر اشاره کرد. این نوشیدنی های گیاهی دارای مزاج سرد با رطوبت بالا هستند که هم برای پاکسازی و ترمیم کبد مفید هستند، هم حرارت کبد را تعدیل کرده و هم کلسترول بد خون را کاهش داده و باعث کم شدن مقدار چربی اندوخته در کبد می شوند.

استفاده از جوشانده خاکشیر هر روز صبح به صورت ناشتا نیز اثرات بسیار خوبی در درمان این عارضه دارد. مصرف سیاهدانه همراه با عسل برای پاکسازی کبد بسیار مفید است. دم کرده گل سرخ نیز در رفع این عارضه می تواند بسیار کمک کننده باشد.

با این حال در کنار تمامی این روش های طب سنتی برای جلوگیری از پیشرفت کبد چرب، بره موم یکی از بهترین گزینه ها محسوب می شود. بره موم می تواند به تنظیم آنزیم های کبد کمک کرده و چربی اضافه کبد را از بین ببرد. بره موم یک داروی فوق العاده عالی برای پیشگیری از کبد چرب و جلوگیری از پیشرفت کبد چرب از گرید به گریدی بالاتر است. البته برای مصرف بره موم به منظور درمانی برای کبد چرب، حتما باید به صورت منظم و حساب شده عمل کنید.

از خواص بره موم برای درمان کبد چرب بیشتر بدانید:

چطور از بره موم برای درمان کبد چرب استفاده کنیم؟

درمان کبد چرب با معجونی خاص؛ عسل بره موم

معجزه درمان کبد چرب با بره موم

سخن آخر

یکی از مهمترین اقدامات در مقابله با کبد چرب، جلوگیری از پیشرفت این بیماری است. روش های مختلفی برای جلوگیری از افزایش گرید کبد چرب وجود دارد که این روش ها تلفیقی از اصلاح سبک زندگی و مصرف داروهای گیاهی است که بره موم نیز یکی از این مواد دارویی است. اگر به فکر درمان کبد چرب هستید یا حداقل تلاش می کنید تا از پیشرفت آن جلوگیری به عمل آورید، بهتر است از روش های طبیعی برای این کار استفاده کنید که به بسیاری از آن ها اشاره کردیم.

۴
۰
۱ دیدگاه
 
ir
محسن قنبری | ۳ سال پیش
برای کبد چرب شربت خاکشیر با عسل معجزه میکنه صبح ناشتا ..کبدچرب گرید دو داشتم الان شده یک البته پرهیزات غذایی هم دارم
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید