۱۰۶۸۸
۱۸
۱

رفع عطش و تشنگی با کمک مواد طبیعی

رفع عطش و تشنگی با کمک مواد طبیعی
روش های مختلفی برای رفع عطش و برطرف کردن تشنگی وجود دارد. از خوردن آب گرفته تا مصرف انواع شربت ها به ویژه شربت عسل طبیعی، گزینه خوبی برای رفع عطش خواهد بود.

تشنگی بیشتر در فصل تابستان شدت پیدا می‌کند. زمانی که در معرض هوای گرم قرار می‌گیریم آب بدن کم شده و نیاز به آب تشدید می‌شود. آب بهترین مایع برای رفع تشنگی است. 60 درصد بدن انسان را آب فرا گرفته است. البته این میزان برای کودکان تا 80 درصد هم می رسد. تحقیقات نشان می‌دهد میزان مصرف آب در مردان دو و نیم لیتر و زنان دو لیتر در طول روز ‏است.

برای رفع تشنگی علاوه بر آب، استفاده از برخی مواد غذایی می تواند مفید باشد. این مواد غذایی کمک می کنند تا شما در کمترین زمان ممکن، از عطش شدید خارج شوید. بسته به اینکه علت عطش و تشنگی شما چیست، می توانید از مواد طبیعی مختلف استفاده کنید. از خاکشیر گرفته تا عسل طبیعی گزینه های پیش روی شما برای رفع عطش هستند.

عطش چیست؟

عطش همان تشنگی است و زمانی ایجاد می‌شود که آب بدن دفع شده و میزان ورود آب به بدن کاهش پیدا می‌کند. در مواقعی که بسیار هوا گرم است یا در زمان انجام ورزش‌های سنگین مصرف آب افزایش پیدا می‌کند. هنگامی احساس تشنگی می‌کنید باید حتما عطش خود را رفع کنید. زیرا در این حالت بزاق دهان از بین رفته و احساس خشکی در دهان به وجود می‌آید و در افراد احساس ضعف و سردرد و بیحالی ایجاد می‌کند.

افرادی که تعرق زیاد دارند و یا دچار اسهال و استفراغ، تب، گرمازدگی و آفتاب سوختگی شده‌اند و یا کسانی که از رژیم‌های غذایی نامناسب استفاده می‌کنند، نیاز به مصرف مایعات بیشتری دارند. عدم توجه به نیاز بدن به مایعات، می تواند باعث ایجاد عطش شدید و تشنگی آزاردهنده شود.

 

 

روش های رفع تشنگی

آب خوردن برای رفع عطش تشنگی

بهترین راه رفع تشنگی استفاده کافی از آب است. شاید این سوال نیز برایتان پیش آمده باشد که چگونه آب را مصرف ‏کنیم تا هم آب کافی برای بدن تامین شود و هم از خوردن آن احساس ‏بدی نداشته باشیم.‏

برای اینکه بدن دچار کم آبی نشود باید در طول روز بین 6 تا 8 لیوان آب مصرف شود. البته این میزان آب را باید در طول روز مصرف کنید نه یکجا! باید در هر نیم ساعت نیم فنجان آب مصرف کنید و تا خوردن فنجان بعدی، حداقل نیم ساعت فاصله را رعایت کنید.

استفاده بیش از حد از آب مشکلات گوارشی را در پی خواهد شد. بهترین راه برای رفع تشنگی آن است که همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید، که به محض احساس تشنگی از آن استفاده کنید. دقت داشته باشید که مصرف آب فقط به خاطر اینکه به میزان 6 تا 8 لیوان در روز برسید به هیچ وجه خوب نیست. اگر تنشه تان نیست، آب نخورید! اما مراقبل باشید که سرگرمی های روزانه و مشغله های کاری، تشنگی شما را از یادتان نبرند.

می‌توان برای برطرف کردن تشنگی از نوشیدنی‌های سالم استفاده نمود. اما از مصرف نوشیدنی های گازدار و کافئین دار خودداری گردد. زیرا باعث کمبود کلسیم در بدن شده و سلامت بدن را به خطر می‌اندازد. در بسیاری از مواقع نیز ممکن است مصرف نوشیدنی های گازدار باعث عطش بیشتر می شود.

در ادامه به معرفی برخی روش ها در کنار مصرف آب برای رفع تشنگی و عطش اشاره می کنیم. خوراکی هایی که دارای فیبر فراوانی هستند می‌توانند آب بیشتری در بدن ذخیره نمایند. علاوه بر این، برخی نوشیدنی ها و گیاهان دارویی نیز برای رفع تشنگی و نگهداری بیشتر آب در بدن مفید هستند.

چای و دمنوش ها، جایگزینی برای آب

آب مانند هوا و غذا از ضروریات زندگی انسان است و در تمام فعل و انفعالات بدن نقش دارد. پس باید به طور منظم از آن استفاده شود. با این حال می توان از برخی نوشیدنی ها نیز در کنار آب برای تامین مایعات مورد نیاز بدن استفاده کرد. چای یکی از این نوشیدنی ها است.

چای به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطان بودن برای بدن مفید است. علاوه بر این، مصرف چای به اندازه اعتدال، می تواند برای رفع تشنگی نیز مفید باشد. دمنوش های مختلف دیگر به ویژه دمنوش هایی با طبع سرد، می توانند گزینه های خوبی برای تامین آب مورد نیاز بدن باشند.

بیشتر در مورد برخی خواص دمنوش ها بخوانید:

انواع میوه‌ و سبزی

میوه ها و سبزیجات دارای منابع غنی از فیبر و آب هستند. زیرا آب را در خود نگه می‌دارند و باعث تداوم آبرسانی به بدن می‌شوند. می‌توان بخشی از نیاز بدن به آب را از طریق میوه‌ها تامین نمود.

میوه‌هایی مانند هنداوانه، گرمک، هلو، تمشک، آناناس، زردآلو و بلوبری بین ۸۵ تا ۸۹ درصد آب دارند.‏ این میوه های خوشمزه را می‌توان به روش‌های مختلفی مصرف کرد. یکی از روش‌های استفاده آن است که آن‌ها را منجمد کنید. روش دیگر مصرف، میوه‌ها را با کمی آ‏ب یا شیر داخل مخلوط کن ریخته و سپس میل نمایید.‏ یا حتی به صورت سالاد از چند نوع میوه استفاده گردد.

جویدن سبزیجات خود به تنهایی می‌تواند بخشی از آب مورد نیاز بدن را تامین کند. خیار، گوجه فرنگی، کدو سبز، تربچه، فلفل دلمه‌ای، هویج ‏ بین ۹۱ تا ۹۶ درصد آب دارند. این سبزیجات را می تواند به عنوان سالاد مصرف نمود.

شربت عسل طبیعی

شربت عسل و آبلیمو برای رفع عطش

یکی از بهترین روش ها برای رفع عطش، استفاده از شربت عسل طبیعی است. این معجون طبیعت اگرچه عموما طبع گرمی دارد؛ اما در بسیاری از نسخ قدیمی طب سنتی به عنوان درمانی برای عطش و گرمازدگی مطرح شده است. به همین علت بسیاری از آبمیوه ها با استفاده از عسل شیرین می شوند تا به رفع عطش کمک کنند.

در گذشته یکی از بهترین نوشیدنی ها برای رفع عطش، نوشیدنی هندوانه و عسل طبیعی بوده است. هم هنداونه عطش را از بین می برد و هم عسل طبیعی می تواند دمای بدن را تعدیل کند. علاوه بر این، اضافه شدن عسل طبیعی به بسیاری از شربت ها و نوشیدنی هایی که در ادامه به آن اشاره می کنیم نیز، معجونی تمام عیار برای رفع تشنگی ایجاد می کند. شربت عسل و آبلیمو تازه یکی از بهترین این نوع شربت ها است.

شربت آبلیمو

زمانی که بدن احساس تشنگی می‌کند می‌توان از شربت ها برای رفع آن استفاده نمود. مثلا شربت آبلیمو در رفع تشنگی موثر است زیرا باعث می‌شود دهان بزاق بیشتری ترشح کند و تشنگی سریعتر برطرف شود. اما آب بدن را به طور کامل تامین نمی‌کند. اگر برای درست کردن شربت آبلیمو از عسل طبیعی استفاده کنید، اثرات بیشتر و موثرتری برای رفع تشنگی خواهد داشت.

‏خاکشیر ‏

شربت خاکشیر نوشیدنی مناسبی برای رفع تشنگی است.‏ خاکشیر دانه هایی دارد که آب را در خود ذخیره می‌کند و زمانی که وارد دستگاه گوارش می‌شود کم کم آب را به بدن تزریق می‌کند. شربت خاکشیر نیز از آن شربت هایی است که بهتر است با عسل طبیعی شیرین شود.

تخم شربتی

شربت تخم شربتی نیز عملکردی مانند خاکشیر دارد و مصرف آن باعث می‌شود دیرتر احساس تشنگی ایجاد شود. توصیه می‌شود تخم شربتی بدون شکر استفاده شود. زیرا مصرف بیش از اندازه از شکر خود باعث تشنگی است. استفاده از عسل یا دیگر شیرین کننده های طبیعی شربت تخم شربتی را بهترین گزینه برای رفع عطش خواهد کرد.

گلاب

گلاب نوعی عرق گیاهی است که از گل محمدی درست می‌شود. ضد اسهال، ضد نفخ، ضد التهاب، مقوی قلب و در پیشگیری گرمازدگی و تشنگی بسیار موثر است. شاید به همین علت است که کردم کاشان تا این اندازه به گلاب علاقه مند هستند و شهرت گلاب کاشان تا دورترین نقاط دنیا نیز رفته است. کاشان شهری کویری است و مصرف گلاب می تواند به مردم این شهر برای گذران تابستان با کمترین تشنگی کمک کند.

عرق بید مشک

عرق بیدمشک برای رفع عطش

درخت بید در اوایل بهار قبل از برگ دادن نوعی گل خوشبو دارد که به آن بید مشک می‌گویند و با گلاب خاصیت های مشابهی دارد. از این گل ها عرق بید مشک گرفته می‌شود که برای رفع تشنگی مفید است.

ماست

ماست یکی از انواع مواد غذایی است که خواص فراوانی دارد. یک فنجان ماست میزان قابل توجهی آب درون خود دارد. می‌توان در هنگام مصرف ماست مقداری میوه نیز به آن اضافه نمود تا اثرات آن برای رفع تشنگی بیشتر شود.

آدامس

با جویدن آدامس بزاق بیشتری ترشح می‌شود و می‌توان تا حدودی احساس تشنگی را دیرتر متوجه شد. در واقع آدامس کمکی به رفع تشنگی نمی کند اما می تواند حس تشنگی را کمتر در بدن ما شعله ور سازد. بهتر است به جای آدامس های شیمیایی، آدامس طبیعی موم بجوید تا خواص مختلف این آدامس را نیز کسب کنید.

آیا برای رفع عطش باید آب خنک بخوریم؟

احساس تشنگی، نشان دهنده نیاز بدن‏ به تامین آب است و کمبود آب در بدن باعث تغییرات دمایی می‌شود. نوشیدن آب خنک در مدت کوتاهی دمای سیستم گوارشی را پایین می‌آورد. در واقع برای تامین آب مورد نیاز بدن نیاز به نوشیدن آب خنک نیست. زیرا هدف تامین آب مورد نیاز بدن است. اما در زمانی که دچار گرمازدگی می‌شوید به دلیل اینکه فرد بیحال می‌شود، استفاده از آب خنک یا غوطه ور شدن در یخ کمک می‌کند تا سریعتر دمای بدن کاهش یابد و در زمان کمتری گرمازدگی برطرف شود.

برخی مشاهدات نشان می دهد که اگر دچار گرمازدگی نشده اید، بهتر است از آب یخ استفاده نکنید. منظور از آب یخ، آبی است که با استفاده از یخ، سرد شده است. یخ مضرات زیادی دارد و حتی ممکن است حس عطش را دیرتر از بدن شما دور کند.

سخن آخر

روش های مختلفی برای رفع عطش و برطرف کردن تشنگی وجود دارد. از خوردن آب گرفته تا مصرف انواع شربت ها به ویژه شربت عسل طبیعی، گزینه خوبی برای رفع عطش خواهد بود. دقت کنید که برای رفع عطش تا جای ممکن از مواد شیمیایی، نوشیدنی های الکلی و مواد گرم و حرارت زا استفاده نکنید. دقت داشته باشید که گرمازدگی با عطش متفاوت است و برای رفع گرمازدگی اقدامات مهم تری نیاز خواهید داشت.

۱۸
۲
۱ دیدگاه
 
ir
نازنین قدری | ۳ سال پیش
بهترین شربت برای تشنگی شربت عسل آبلیمو ست بالاخص در فصل تابستان عالیه
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید