۱۲۶۸
۳
۰

بیماری واریس چیست و چطور ایجاد می شود؟

بیماری واریس چیست و چطور ایجاد می شود؟

واریس پا یا عروق عنکبوتی، یکی از شایع ترین بیماری ها در اغلب افرادی است که اصطلاحا پا به سن گذاشته اند یا در مشاغلی حضور داشته اند که لازمه آن ایستادن زیاد روی پاها بوده است. این بیماری در زنان بیشتر از مردان اتفاق می افتد. آشنایی با این بیماری به شما کمک می کند تا جای ممکن از ابتلا به واریس پیشگیری کنید. درمان واریس ممکن است با برخی چالش ها همراه باشد. به همین علت باید تا جای ممکن از بروز آن جلوگیری کرد یا در صورت ابتلا، پیشرفت آن را کنترل کرد.

واریس به شکل سیاهرگ های بزرگ شده و در هم پیچیده خودنمایی می کند. خون ریزی داخل عروق به رنگ های قرمز تا آبی و حتی به رنگ پوست دیده می شود. این رنگ ها بستگی به میزان خون ریزی و انعقاد خود در عروق دارد و ممکن است گاهی با درد و خستگی هم همراه باشد. گاهی ایجاد لخته های بزرگ خونی یا زخم های باز در پا هم مشاهده می شود.

یکی از روش های درمان واریس، استفاده از بره موم است. بره موم یک ضد التهاب طبیعی است که می تواند التهاب رگ ها را کاهش دهد. با این حال مصرف بره موم به تنهایی نمی تواند بر روی واریس اثر بگذارد و ترکیباتی از عسل طبیعی، ژل رویال و برخی موارد دیگر نیز باید در کنار بره موم مصرف شود.

در این مطلب بیشتر به معرفی واریس می پردازیم. در مطلبی مجزا به معرفی مواد طبیعی مفید برای درمان واریس خواهیم پرداخت تا بتوانید به جنگ این بیماری بروید.

 

 

واریس چیست؟

بیماری واریس چیست؟

سیستم قلب و عروق در بدن انسان از پیچیدگی های خاص خود برخوردار است. به طور مثال پمپاژ خون در درون عروقی که به اندام فوقانی می روند از این جمله است. همانطور که می دانید جاذبه زمین با این کار مخالف است اما قدرت پمپاژ قلب و دریچه هایی که در این عروق قرار دارد، می تواند این کار را تسهیل کند. عین این اتفاق در وریدهای پا هم صورت می گیرد. حرکت خون در این وریدها رو به بالا است و از حمایت پمپاژ قلب نیز برخوردار نیست.

برای بازگشت خون به قلب این عروق از دریچه های لانه کبوتری استفاده می کنند. این درچه ها با بسته شدن خود بعد از هر بار حرکت خون به یک سطح بالاتر، باعث عدم بازگشت خون به پایین شده و با این کار به نیروی جاذبه زمین غلبه می کنند. البته در این کار حالت ارتجاعی دیواره وریدها هم بسیار موثر است.

وقتی به هر علتی این دریچه ها کار خود را به درستی انجام ندهند، باعث تورم وریدها و حتی خون ریزی در رگ ها شده و واریس ایجاد می شود. در وریدهای فوقانی بدن، جاذبه زمین به بازگشت خون به قلب کمک می نماید اما با ضعیف شدن یا از کار افتادن این درچه ها در وریدهای تحتانی مخصوصا در پاها، جریان خون به عقب بر می گردد، داخل رگ ها تجمع پیدا می کند، موجب فشار بر روی دیواره عروق شده و این دیواره ضعیف و متورم می شود. در نهایت واریس ایجاد می شود.

علائم و عوارض ابتلا به واریس

علائم واریس پا

رگ های متورم و برآمده جزء اولین علائم ظاهری ابتلا به واریس است. این تظاهرات بالینی بیشتر در پشت ساق پا و زانوها دیده می شود. قطر رگ ها از حدود یک سانتی متر تا حدود چند سانتی متر متفاوت است. در نهایت ایستادن خون و عدم بازگشت آن به سمت بالا علت ایجاد این تورم و گره ها است.

کسانی که به این بیماری دچار می شوند، اغلب از درد مبهم و گنگ و سنگینی پا شکایت می کنند. که با ایستادن طولانی این علائم بیشتر می شود.در این افراد ایستادن بیشتر از 20 دقیقه درد و خستگی را بیشتر می نماید.

اگر از جمله افرادی هستید که در خواب دچار گرفتگی ماهیچه های پا می شوید با عرض تاسف باید بگوییم که در معرض بیماری واریس قرار گرفته اید. مخصوصا اگر این گرفتگی با تغییر رنگ مچ پا به رنگ قهوه ای، خارش، ورم پا و زخم های پوستی هم همراه باشد. اگرچه با داشتن این علامت هم ممکن است به واریس مبتلا نباشیم؛ اما بهتر است در این مورد با پزشک متخصص مشاوره نماییم.

گاهی این بیماری علائم ظاهری زیادی ندارد (درجه یک). گاهی با درد و خستگی همراه است (درجه دو). گاهی نیز تغییرات پوستی آغاز شده و تغییر رنگ، ریزش موها و اگزما ایجاد می شود (درجه سه). در درجه بعدی تغییرات در بافت پا مشهود است و نارسایی وریدی هم از علائم آن به شمار می رود (درجه چهار).

این مراحل یاد شده بیماری واریس را از درجه پایین تا نهایت بیماری درجه بندی می کند. لازم به ذکر است که بیماران محترم باید از هرگونه خود درمانی خودداری کرده و حتما درمان تخصصی را پیش بگیرند. اگرچه ممکن است این علائم با بیماری های دیگری که باعث تورم عروق می شوند یا در افراد لاغر اندام که عروق برجسته ای دارند اشتباه گرفته شود اما باز هم باید تشخیص نهایی را به متخصص آن سپرد.

چه افرادی در خطر ابتلا به واریس هستند؟

علت ابتلا به واریس پا

بیماری واریس ممکن است منشا ژنتیکی داشته باشد و یا بر اثر فشارهای محیطی ایجاد شود. اگرچه هنوز علت واقعی آن کشف نشده است اما نمی توان بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون بالا، افزایش سن، بارداری، تابش نور خورشید، تغییرات هورمونی و یا ایجاد ضربه و آسیب را از لیست عوامل ایجاد کننده این بیماری حذف نمود.

تاثیرات محیطی ایجاد کننده این بیماری بیشتر مربوط به شغل است. مثلا نظامیان، داروسازان، پرستاران، ارایشگران، فروشندگان، معلمان و ... جزء حساس ترین این افراد هستند. بهتر است این افراد پس از هر یک ساعت کاری، چند دقیقه نشسته و پاهای خود را ماساژ دهند.

اگرچه اضافه وزن باعث تشدید علائم این بیماری می شود ولی این دلیل حذف افراد لاغر از جمله مبتلایان به بیماری نخواهد بود. عدم تحرک مخصوصا در بانوان و افراد مسن باعث ایجاد یا تشدید علائم واریس خواهد شد. همچنین کم کاری تیروئید هم در این گونه افراد مبتلا بیشتر دیده می شود.

اگرچه در تمام زنان باردار واریس اتفاق نمی افتد ولی، اضافه وزن زمان بارداری می تواند از علل موثر ایجاد واریس باشد. بنابراین توصیه می شود این بانوان تحرک مناسب داشته و همچنین در هنگام نشستن از زیر پایی های مناسب استفاده نمایند.

اگرچه سن در ابتلا بسیار موثر است اما در جوانان نیز به علت مصرف دخانیات، بی تحرکی و عوامل ژنتیکی و پوشیدن لباسهای تنگ این عارضه دور از ذهن نیست.

چرا بره موم برای پیشگیری و درمان واریس مفید است؟

بره موم یک ماده ضد التهاب با خواص آنتی اکسیدانی است. بره موم علاوه بر توانایی برای کاهش التهاب وریدی، یک ماده طبیعی پرخاصیت است که بر روی بیماری های زمینه ای ایجاد کننده واریس تاثیر می گذارد. به همین علت می توان از بره موم به عنوان یکی از بهترین مواد طبیعی برای پیشگیری و درمان واریس نام برد.

درمان فشار خون با بره موم، خواص بره موم برای پوست در برابر نور خورشید، تقویت سیستم قلب و عروق و بسیاری از خواص دیگر بره موم می تواند همانند سدی در برابر بیماری واریس قرار گیرد. البته این به شرطی است که بره موم را به عنوان ماده ای دارویی به صورت منظم میل کنید.

بیشتر در مورد بره موم بدانید:

بره موم چیست؟

خواص بره موم؛ از خواص ضد التهابی تا ضد سرطانی

5 روش مصرف بره موم که باید بشناسید

آیا بره موم خام قابل مصرف نیست؟

نکات کلیدی برای خرید بره موم

 

سخن آخر

تغییر در سبک زندگی یکی از بهترین راه های پیشگیری و همچنین درمان واریس است. حال که پاسخ پرسش واریس چیست را پیدا کردید، بهتر است با اصلاح سبک زندگی، از بروز این بیماری پیشگیری کنید. ورزش، تغذیه مناسب، استفاده از لباس و کفش مناسب و کنترل وزن در پیشگیری از هر نوع بیماری به ویژه واریس توصیه می شود. اگر به واریس مبتلا شده اید هم نگران نباشید، برخی مواد طبیعی مثل بره موم اثرات فوق العاده ای برای درمان واریس از خود نشان می دهند. همین امروز مصرف بره مووم فراوری شده را شروع کنید.

۳
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید