۱۹۵۷۸
۱۳
۱

برای درمان کبد چرب چه بخوریم؟

برای درمان کبد چرب چه بخوریم؟

کبد چرب یکی از بیماری‎‌های پنهان و خاموشی است که حاصل سبک زندگی جدید بوده و به هیچ عنوان سن، جنسیت، چاقی و لاغری نمی‌شناسد. کلسترول خون بالا، فشارخون بالا، چاقی، شکم بزرگ، مصرف غذاهای چرب و فست‌فود، دیابت نوع2، هپاتیت ویروسی، کاهش وزن سریع، سوء‌تغذیه و مصرف بیش از حد الکل باعث بروز کبد چرب می شوند.  

از آنجایی که علائم کبد چرب در ابتدا بسیار اندک و پنهان است، تشخیص درست و به موقع این بیماری بسیار اهمیت دارد. درد شکمی، احساس خستگی، کاهش اشتها و... از نشانه های این بیماری است. تا به امروز درمان قطعی برای کبد چرب شناسایی نشده ولی عوارض این بیماری با تغییر سبک زندگی، اصلاح رژیم غذایی و درمان‌های سنتی تا حد زیادی قابل کنترل است.

یکی از مهمترین اقدامات هم در مرحله پیشگیری و هم در مرحله کنترل و درمان کبد چرب، اصلاح خوراکی ها و مصرف مواد غذایی است. این کار که بخشی از اصلاح سبک زندگی برای مقابله با بیماری کبد چرب محسوب می شود، اقدامی مهم و تاثیرگذار هم برای از بین بردن چربی کبد و هم برای پیشگیری از بیماری های مختلف دیگر یا مقابله با آن ها است.

بسته ویژه عسلنا برای درمان کبد چرب:

 

 

درمان کبد چرب؛ موثرترین روش ها را برای برطرف کردن مشکلات کبد بشناسیم

مطالعات علمی در مورد نقش ژل رویال در درمان کبد چرب چه می گویند؟

معجزه درمان کبد چرب با بره موم

عسل بره موم؛ معجونی برای بهبود کبد چرب گرید 2 و 1

چطور از بره موم برای درمان کبد چرب استفاده کنیم؟

قبلا در مطلبی مجزا به بیان نکاتی پیرامون روش های طبیعی برای پیشگیری از پیشرفت گرید کبد چرب پرداخته ایم. در این مطلب قصد داریم به معرفی برخی مواد طبیعی که هم برای درمان کبد چرب و هم برای پیشگیری از این بیماری مفید هستند اشاره کنیم. دقت کنید که مواد اشاره شده در زیر کمتر جنبه دارویی دارند. بلکه بیشتر مواد خوراکی اورده شده است که به صورت های مختلف می تواند در زندگی ما مورد استفاده قرار گیرد.

عسل طبیعی

یکی از بهترین مواد خوراکی که در سبد غذایی روزانه ما قرار دارد، عسل طبیعی است. عسل طبیعی به دلیل خواص مختلف از جمله خاصیت آنتی اکسیدانی و خواص چربی سوزی خود می تواند به رفع کبد چرب کمک کند. البته در بین انواع عسل طبیعی، برخی عسل ها به صورت ویژه برای درمان کبد چرب موثر هستند.

نکته مهم و جالب توجه این است که عسل طبیعی هم به صورت تنها برای درمان کبد چرب مورد استفاده قرار می گیرد و هم در بسیاری از مواد خوراکی که در ادامه به آن اشاره می شود، می توان به عنوان مکمل از عسل استفاده کرد. فراموش نکنید که ژل رویال، بره موم و گرده گل نیز از فراورده های زنبور عسل هستند که برای درمان کبد چرب مفیدند؛ اما این مواد بیشتر به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گیرند و باید زیر نظر طبیب طب سنتی مصرف شوند.

برخی از مهمترین ترکیبات عسلی که به درمان کبد چرب کمک می کنند عبارتند از:

  • عسل و لیمو
    ترکیب عسل و لیمو برای کبد معجزه می کند. کافی است شربت عسل تهیه کنید و با آب لیمو تازه میل نمایید. بعد از چند هفته مصرف مداوم، تاثیر آن را بر روی کبد خود مشاهده می کنید. عسل و لیمو هم خوشمزه است و هم پرخاصیت؛ در نتیجه برای تمامی گروه های سنی مناسب خواهد بود. البته باید در انتخاب نوع عسل حتما هوشمندانه عمل کنید.
  • عسل و سرکه سیب
    ترکیب سرکه سیب و عسل برای کبد یک خوراکی فوق العاده عالی است. برخی از آن به عنوان درمان قطعی کبد چرب یاد می کنند. خوشبختانه نه فقط در طب سنتی ایران بلکه در دنیا از این ترکیب برای درمان کبد چرب استفاده می شود. حتی اگر این ترکیب نتواند به درمان کبد چرب کمک کند، قطعا راهکاری برای کنترل آن است. سعی کنید به صورت روزانه و اصولی از آن مصرف کنید. 
    برای تهیه سرکه سیب با عسل برای کبد چرب، دستور تهیه های مختلفی وجود دارد. فراموش نکنید که حتما از دستورالعمل هایی استفاده کنید که مورد تایید طب سنتی است. همچنین دقت داشته باشید که حتما از سرکه سیب طبیعی برای تهیه معجون ویژه کبد چرب استفاده کنید. تنها در این صورت است که می توانید به بهبود کبد چرب یا کنترل آن امیدوار باشید. 
  • عسل و دارچین
    از جمله معجون های عسلی که برای درمان کبد چرب مورد استفاده قرار می گیرد، عسل و دارچین است. از گذشته برای بیماران کبدی از این معجون استفاده می شده است. درست است که دارچین طبع گرمی دارد اما می تواند به بهبود این بیماری کمک کند. عسل و دارچین برای کبد چرب دقیقا شبیه به دارو عمل می کند. اگر با خوردن این معجون گرمی تان می شود؛ حتما در کنار آن از مواد خوراکی مناسبی مثل عرق کاسنی استفاده کنید.
  • عسل و زردچوبه
    معجون عسل و زردچوبه برای درمان کبد چرب فوق العاده است. این یکی ازمعجون های کمتر شناخته شده است. با این حال به دلیل خواص فوق العاده عالی زردچوبه برای کبد چرب که در ادامه نیز به آن اشاره می شود، این معجون اثرات فوق العاده ای برای این منظور دارد. اگرچه یکی از روش های درمان کبد چرب، مصرف کپسول های زردچوبه است؛ اما ترکیب این ماده طبیعی با عسل نیز می تواند گزینه خوبی باشد.
  • عسل و سیاهدانه
    برخی افراد سوال می پرسند که آیا سیاهدانه برای پاکسازی کبد و درمان کبد چرب خوب است؟ در پاسخ به سوال این افراد باید گفت که شاید سیاهدانه به تنهایی نتواند به عنوان خوراکی مناسب کبد چرب شناخته شود؛ اما ترکیب عسل و سیاهدانه می تواند معجونی عالی برای این منظور باشد. می توانید دوسین تهیه کنید و این معجون فوق العاده را میل نمایید. البته معجون سه سین نیز که ترکیب عسل، سیاهدانه و سرکه انگور است نیز می تواند گزینه خوبی باشد.
  • عسل و زنجبیل
    یکی از معجون های فوق العاده عالی برای درمان کبد چرب، ترکیب عسل با زنجبیل است. اینکه زنجبیل به تنهایی برای کبد چرب خوب است را در ادامه توضیح داده ایم. با این حال ترکیب آن با عسل می تواند خواص آن را چند برابر کند. بهتر است برای تهیه این معجون ویژه کبد چرب از زنجبیل تازه استفاده کنید و پس از رنده کردن، بگذارید حداقل چند ساعت تا چند روز در عسل قوطه ور بماند. در این صورت خواص بیشتری از آن را برای کبد چرب خواهیم دید.

معجون های دیگری نیز برای درمان کبد چرب با عسل تهیه می شوند. برای مثال بسیاری از دمنوش ها با عسل میل می شوند که اثرات فوق العاده ای برای درمان کبد چرب دارند. 

سبزیجات خام

ترکیبات طبیعی موجود در سبزیجات، میوه‌ها و گیاهان برای درمان کبد چرب مفید بوده و اضافه کردن آن‌ها به رژیم غذایی باعث اصلاح سبک تغذیه شده و بسیار سودمند است. مصرف آب سبزیجات برای کسانی که معده ضعیفی دارند و قادر به هضم و جذب سبزیجات نیستند، مفید است و تا حد زیادی آسیب‌های وارد شده به کبد را جبران می‌کند. سبزیجاتی مانند کلم پیچ، کلم، کاهو، گل کلم، کلم بروکلی، مارچوبه، چغندر و کرفس در سم‌زدایی کبد تاثیر گذارند.

روش مصرف سبزیجات برای درمان کبد چرب: اگر می خواهید از سبزیجات برای مقابله با کبد چرب استفاده کنید، باید دقت داشته باشید که این یک روش درمانی نیست! بلکه یک سبک زندگی است. البته نمی خواهیم بگوییم که گیاهخوار یا وگان شوید؛ اما اگر می خواهید از سبزیجات استفاده کنید، آن را به صورت روزانه در برنامه و سبد غذایی خود قرار دهید. هیچ غذایی را بدون سبزیجات مفید برای کبد چرب میل نکنید. البته گیاهخواری، خام گیاهخواری و وگانیسم هم جزء راهکارهایی هستند که افراد زیادی توانسته اند به کمک آن ها کبد چرب را درمان کنند.

سرکه‌ سیب

یکی از عوارض کبد چرب، التهابات کبدی است که سرکه سیب به کاهش این التهابات کمک کرده و عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد. سرکه سیب در کاهش تجمع چربی در کبد و کاهش وزن موثر است. سرکه سیب و عسل طبیعی خواص فراوانی دارند که مقابله با چربی کبد تنها یکی از این خواص است.

در معجون های عسلی توضیح داده شد، اما اگر قرار است سرکه سیب را به تنهایی نیز مصرف کنید، حتما در طبیعی بودن آن تحقیق کنید. سرکه سیب های صنعتی و کارخانه ای نمی توانند گزینه خوبی برای مقابله با کبد چرب باشند. هرچه مواد نگهدارنده در این سرکه ها وجود دارد باعث بدتر شدن کبد چرب می شوند. 

روش مصرف سرکه سیب برای درمان کبد چرب: تنها با اضافه کردن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب خانگی (خام و تصفیه نشده) به یک لیوان آب گرم به همراه کمی عسل طبیعی و مصرف آن به مدت چند ماه، قبل از ناهار و شام، می‌توانید از معجزه آن بهره ببرید. دقت داشته باشید که این معجون باید به صورت اصولی و در طول زمان مصرف شود تا خواص لازم را برای بدن انسان به همراه داشته باشد. سرکه سیب را جزئی از سبد غذایی خود کنید اگر می خواهید به بیماری هایی مثل کبد چرب مبتلا نشوید. البته که مصرف زیاد آن مضراتی به همراه دارد و باید به صورت اصولی مصرف شود.

لیموترش

ویتامین سی و خاصیت آنتی اکسیدانی بالای لیموترش، به کبد در تولید آنزیم گلوتاتیون کمک کرده و باعث خنثی سازی اثرات سموم بر کبد می‌شود. خاصیت سم‌زدایی لیموترش به همراه وجود ترکیب نارنجین در آن به بهبود کبد چرب و کاهش التهابات کبدی ناشی از کبد چرب کمک می‌کند.

روش مصرف لیموترش برای درمان کبد چرب: آب نصف یک لیموترش تازه را در یک لیوان آب ریخته و میل کنین. دو تا سه بار در روز به مدت چند هفته ادامه دهید تا اثر آن را ببینید. می توانید به این ترکیب عسل طبیعی هم اضافه نمایید. شربت آبلیمو و عسل معجونی تمام عیار برای رفع انواع بیماری ها است. همچنین می‌توانید برش‌های چند لیموترش را در یک بطری آب از شب قبل قرارداده و در طول روز به عنوان آب مصرفی روزانه استفاده کنید. این ترکیب به صورت سم‌زدا اثر کرده و کبد را پاکسازی می‌کند.

چای سبز

چای سبز یکی از بهترین‌ نوشیدنی‌های چربی‌سوز است که به کاهش وزن کمک می‌کند. طبق تحقیقات پژوهشی چاپ شده در مجلات پزشکی، چای سبز حاوی مقادیر بالایی کاتچین است که موجب کاهش چربی کبد افراد مبتلا به کبد چرب غیرالکلی می‎‌شود و به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند.

از آنتی اکسیدان موجود در چای سبز نباید غافل شد که از طریق پاک‌سازی رادیکال‌های آزاد در پیشگیری از ابتلا و بهبود کبد چرب بسیار موثر است. دقت کنید که اگر از عسل طبیعی برای شیرین کردن چای سبز استفاده کنید، قطعا خواص بیشتری در این زمینه به بدن شما منتقل می شود. چای سبز و عسل از پرخاصیت ترین دمنوش ها برای انسان است.

روش مصرف چای سبز برای درمان کبد چرب: مصرف روزانه 2 تا 3 فنجان چای سبز برای محافظت از کبد و اسیر نشدن در دام این بیماری خاموش توصیه می‌شود. برای شیرین کردن چای سبز به هیچ وجه از شکر استفاده نکنید که دشمن درجه یک کبد است! برای شیرین کردن چای سبز، عسل طبیعی بهترین گزینه است. می توانید آن را با عسل طبیعی شیرین کنید تا خواص عسل برای کبد را نیز دریافت کنید. مصرف چای سبز هم برای پیشگیری و هم درمان کبد چرب توصیه می شود. پس سعی کنید به صورت روزانه از چای سبز استفاده کنید.

هشدار: برای افزودن عسل طبیعی به چای سبز، دقت کنید که موقع اضافه شدن عسل، چای سبز از دما افتاده باشد. در واقع زمانی که می توانید چای سبز را با لبان خود مز مزه کنید، زمان مناسبی برای اضافه شدن عسل طبیعی است.

زردچوبه

این ادویه خوش‌طعم و رنگ فوق‌العاده که تقریبا در تمامی غذاهای ایرانی استفاده می‌شود با بالا بردن قدرت بدن برای هضم چربی، از تجمع چربی در کبد جلوگیری کرده و کبد را سم‌زدایی می‌کند. آنتی‌اکسیدانی به نام کورکومین موجود در زردچوبه، آن را به یک داروی خانگی موثر در این زمینه تبدیل کرده است. البته دقت کنید که به جز زردچوبه ای که به غذا اضافه می شود، باید به صورت های دیگر نیز میل شود.

روش مصرف زردچوبه برای درمان کبد چرب: به اندازه نوک قاشق چایخوری زردچوبه را در 2 لیوان آب بجوشانید و دوبار در روز میل کنید. این جوشانده را به مدت چند هفته مصرف کنید. همچنین حل کردن یک قاشق چایخوری زردچوبه در یک لیوان شیر گرم و مصرف روزانه آن علاوه بر پاکسازی کبد، به بهبود درد مفاصل نیز کمک می‌کند. دم‌کرده چوب زردچوبه که معمولا در عطاری‌ها موجود است، برای اثربخشی بیشتر توصیه می‌شود. استفاده از کپسول و مکمل‌های زردچوبه نیز با نظر پزشک بلامانع است. ترکیب عسل و زردچوبه که پیش از این نیز بیان شد گزینه خوبی خواهد بود.

خار مریم

گیاه خارمریم جزو گیاهانی است که با خاصیت سم‌زدایی بالای خود، به بازسازی و حفظ سلامت سلول‌های کبدی کمک کرده و در رده نخست گیاهان دارویی برای درمان کبد چرب قرار دارد. توانایی این گیاه در بهبود کبد چرب و عملکرد کبد، به دلیل خواص آنتی اکسیدانی موجود در آن است. خار مریم برای کبد چرب خواص بی نظیری را از خود نشان می دهد و جالب است که از قرن ها پیش برای بیماری های کبدی مورد استفاده قرار گرفته است. 

خارمریم یا ماری‌تیغال، میزان مرگ و میر بیماران مبتلا به نارسایی کبد را کاهش می‌دهد. همچنین اثرات منفی مصرف الکل، فلزات سنگین موجود در آب آشامیدنی، آلودگی هوا و آفات مواد غذایی و به طور‌کلی سموم را خنثی می‌کند. خارمریم به کاهش مقاوت بدن نسبت به انسولین، التهاب و آسیب‌های کبدی، هپاتیت ویروسی هاد و مضمن کمک کرده و در درمان کبد چرب الکلی و غیر الکلی بسیار مفید است.

روش مصرف خار مریم برای درمان کبد چرب: روش های مختلفی برای مصرف خار مریم وجود دارد. یکی از بهترین روش ها تهیه دمنوش خار مریم برای کبد چرب است. این دمنوش می تواند تاثیر فوق العاده ای بر روی کبد چرب داشته باشد. جالب است که دمنوش خارمریم برای کبد چرب و عوارض جانبی و بیماری های ثانویه کبد چرب مثل دیابت، چاقی و... نیز مفید است. برای شیرین کردن این دمنوش نیز توصیه می شود از عسل طبیعی استفاده کنید.

همچنین روش دیگر، مصرف عرق خارمریم برای کبد چرب است. این عرق گیاهی اثرات فوق العاده ای روی بیماری کبد چرب داشته و می تواند هب درمان آن نیز منجر شود.عرق خار مریم در عطاری های معتبر قابل خریداری است. سعی کنید روزانه کمی از آن را در شربت عسل که هر روز میل می کنید بریزید و میل کنید.

کاسنی

یکی از گیاهانی که سال‌ها پیش در کتب طب سنتی به عنوان تصفیه کننده کبد آورده شده، کاسنی بوده که استفاده عرق آن در بین مردم ایران مرسوم است. کاسنی باعث دفع صفرا شده و زردی را زدوده و بار کبد را سبک می‌کند. از آنجا که کاسنی طبعی سرد و تر دارد موجب کاهش میزان کلسترول خون شده و به پاکسازی کبد از سموم و مواد زائد کمک می‌کند.

روش مصرف کاسنی برای درمان کبد چرب: عرق کاسنی یکی از بهترین روش ها برای مصرف این گیاه به منظور اثرگذاری روی کبد چرب است. عرق کاسنی برای کبد چرب مثل آب روی آتش است. طبع سرد آن باعث می شود تا اثرگذاری آن برای کاهش حرارت کبد بیشتر شود. همین موضوع به درمان این بیماری کمک بسزایی می کند. استفاده از برگ گیاه کاسنی نیز گزینه بعدی برای مصرف این ماده طبیعی است که شبیه به سبزی خوردن مورد مصرف قرار می گیرد.

زنجبیل

فیبر موجود در ریشه زنجبیل، به سلامت دستگاه گوارش و تسریع سم‌زدایی از بدن کمک‌ می‌کند. زنجبیل تازه، طعم تند و ترشی دارد که می‌توان از آن در نوشیدنی‌ها استفاده کنید و یک معجون سم‌زدای کبد میل کنید. این گیاه با داشتن طبع گرم متابولیسم بدن را بالا برده و به چربی‌سوزی کمک می‌کند.

روش مصرف زنجبیل برای درمان کبد چرب: با جوشاندن ریشه زنجبیل در آب یا اضافه کردن آن به چای سبز می‌توانید چای زنجبیل درست کنید. همچنین با اضافه کردن آن به انواع غذاها از خواص فوق‌العاده آن بهره ببرید. با این حال معجون زنجبیل و عسل یکی از بهترین گزینه ها برای درمان بیماری های کبد به ویژه چربی کبد است.

گیاه قاصدک

یکی از موارد مناسب برای برطرف کردن چربی کبد، استفاده از گیاه قاصدک است. این گیاه با تجزیه چربی‌های کبد عملکرد آن را بهبود می‌دهد و جزو داروهای گیاهی درمان کبد چرب است.

عصاره برگ این گیاه در پیشگیری و درمان چاقی ناشی از کبد چرب غیرالکلی می‌تواند موثر باشد.

روش مصرف گیاه قاصدک برای درمان کبد چرب: یک قاشق چای‌خوری از ریشه خشک شده قاصدک را به یک فنجان آب داغ اضافه کرده به مدت 10 دقیقه درپوشی روی آن قرار دهید، سپس با اضافه کردن کمی عسل طبیعی نوشیدنی خود را میل کنید و از خواص عسل نیز بهره ببرید. گیاه قاصدک از گیاهان شهدزا است که حتی عسلی نیز به عنوان عسل قاصدک وجود دارد. می توانید به جای عسل های معمول، از عسل قاصدک در این ترکیب استفاده کنید.مصرف روزانه 3 فنجان از این نوشیدنی به مدت چند هفته توصیه می‌شود. از برگ آن می‌توان در سالاد و سایر غذاها استفاده کرد.

هشدار: افراد مبتلا به دیابت و زنان باردار از مصرف این گیاه پرهیز کنند.

سخن آخر

خوراکی ها نقش مهمی در کنترل کبد چرب و حتی درمان آن دارند. از عسل طبیعی گرفته تا گیاه قاصدک می توانند به عنوان مواد غذایی موثر برای درمان کبد چرب مفید باشند. در این مطلب به تعدادی از این مواد طبیعی پرداخته شد. نکته مهمی که باید مورد توجه داشته باشید این است که تمامی این مواد طبیعی زمانی می توانند اثرات کافی روی کبد چرب داشته باشند که به صورت منظم مصرف شوند. همچنین باید به فکر پرهیزات غذایی نیز باشید. به طور کلی برای درمان کبد چرب باید سبک زندگی خود را تغییر دهید. این خوراکی ها را نه به عنوان درمان بلکه به عنوان مواد غذایی روزانه مصرف کنید و تحرک کافی در بدنتان داشته باشید. در این صورت می توانید به درمان کبد چرب گرید 1 و 2 و حتی کبد چرب گرید 3 امیدوار باشید.

شما چه مواد طبیعی غیردارویی را می شناسید که برای درمان کبد چرب و برطرف کردن چربی از روی کبد چرب مفید باشند؟

۱۳
۲
۱ دیدگاه
 
ir
پاشایی | ۳ سال پیش
سلام ممنون بسیار عالی من کبد چرب گرید دو دارم در کنار قرصی لیورگل که مصرف میکنم هر روز صبح ناشتا شربت عسل با لیمو ترش و خاکشیر میخورم موثر بوده
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید