۱۳۴۹
۴
۰

آنچه باید در مورد التهاب مثانه بدانید

آنچه باید در مورد التهاب مثانه بدانید

التهاب مثانه یکی از بیماری هایی است که متاسفانه ممکن است به سراغ هر فردی بیاید. اگرچه این بیماری عوارض جانبی گسترده ای دارد اما می توان با تشخیص به موقع این بیماری از عوارض مختلف آن جلوگیری به عمل آورد. به همین علت است که شناخت بیماری و موارد پیرامونی آن از همیت بالایی برخوردار خواهد بود.

جلوگیری از منشاء ایجاد کننده بیماری های مثانه به ویژه التهاب در این ناحیه از بدن، بسیار راحت تر و ارزان قیمت تر از زمانی است که بخواهید مشکلات ایجاد شده در مثانه را رفع کنید. این یعنی همان جمله معروف پیشگیری بهتر از درمان است، در مورد التهاب مثانه به میزان قابل توجهی صدق می کند.

روش های درمانی زیادی البته برای رفع مشکلات التهاب مثانه وجود دارد. با این حال همانطور که گفته شد بهتر است پیشگیری کنید. در بین روش های مختلفی که هم برای درمان و هم برای پیشگیری از التهاب مثانه وجود دارد، بره موم یکی از بهترین مواد طبیعی است. بره موم هم یک ماده ضد التهاب طبیعی است و هم ماده ای است که به راحتی می تواند بسیاری از عوامل ایجاد کننده التهاب در ناحیه مثانه را کنترل و درمان کند.

بیشتر در مورد بره موم بخوانید:

 

 

با این حال بهتر است برای مقابله با این بیماری، ابتدا شناخت کامل تری در مورد آن کسب کنیم. در این صورت هوشمندانه تر می توانیم به جنگ با آن بپردازیم. در این مطلب تلاش شده تا به نکاتی در مورد این بیماری اشاره شود. اگر به این مشکل مبتلا شده اید یا به هر دلیلی در خطر ابتلا به التهاب مثانه هستید، این مطلب می تواند برای شما مفید باشد.

التهاب مثانه چیست؟

التهاب مثانه چیست؟

التهاب مثالنه که نام علمی آن سیستیت است، یک بیماری عفونی است. یکی از مهمترین دلایل ایجاد این بیماری عفونت های باکتریایی هستند که در مجاری ادراری به وجود می آیند. این عفونت ها که گاه به عفونت مجاری ادراری یا UTI تبدیل می شوند، خود عاملی برای بروز بیماری های خطرناک و بسیار آزاردهنده هستند.

التهاب مثانه در خانم ها بیشتر رایج است و باعث ایجاد تورم در بخشی از سیستم ادراری آن ها می شود. با این حال این بیماری زن و مرد ندارد. آقایان نیز ممکن است مشکلات اساسی برای التهاب مثانه داشته باشند که در کنار ایجاد التهاب در پروستات، یکی از مشکلات اساسی برای بانوان است.

گاهی اوقات سیستیت بر اثر مصرف داروهایی مثل اسپری های بهداشتی زنانه، ژل های اسپرم کش و استفاده طولانی مدت از سوندها به وجود می آید. البته این تنها بخشی از دلایل ایجاد التهاب مثانه است و متاسفانه برخی موارد دیگر مثل رابطه زناشویی بیش از حد و غیر ایمن، به هم ریختگی هورمون ها و تغییر در ترشحات زنانه و... می تواند به التهاب مثانه منجر شود. در آقایان نیز التهاب مثانه به دلایل مختلفی ایجاد می شود که باید مورد بررسی قرار گیرد.

علائم التهاب مثانه

نکته بسیار مهمی که در مورد کنترل و درمان التهاب مثانه وجود دارد این است که خیلی زود روند کنترل آن را شروع کنید. این موضوع تنها زمانی امکان پذیر است که بتوانید بیماری سیستیت را به موقع شناسایی کرده و برای رفع مشکلات ناشی از آن اقدام نمایید.

برای شناسایی به موقع التهاب مثانه، بهترین راه، توجه به علائم این بماری است. برخی از علائم این بیماری را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • کدر شدن رنگ ادرار و زننده شدن بوی آن
  • دفع ادرار به صورت مکرر و مقدار اندک
  • احساس سوزش هنگام ادرار
  • تب خفیف
  • ناراحتی لگن
  • وجود خون در ادرار
  • به سرعت ادرار کردن
  • عبور ادرار شیری با بوی تند
  • تعجیل در ادرار کردن به محض احساس دفع
  • احساس فشار در قسمت تحتانی شکم
  • فشار قوی و مداوم برای ادرار کردن
  • سردرد درد های عضلانی اسکلتی
  • علائم گوارشی
  • و...

البته برخی از این علائم ممکن است با بیماری های دیگر مشابه باشند. با این حال اگر می خواهید به صورت هوشمندانه به رفع بیماری بپردازید، در صورت مشاهده 1 یا 2 مورد از علائم بالا به پزشک معالج مراجعه کنید تا علت مشکل را خیلی زود متوجه شوید.

یکی از دلایلی که گفته می شود درمان التهاب مثانه با بره موم امکان پذیر است یا حداقل می تواند عوارض ناشی از این بیماری را کاهش دهد، اثرگذاری بره موم بر روی علائم و عوارض جانبی این بیماری است. مصرف بره موم فراوری شده یکی از بهترین روش های مقابله با علائم این بیماری است. البته باید حتما زیر نظر متخصص طب سنتی انجام شود.

در بیماری سیستیت چه موقعی باید به پزشک مراجعه کرد؟

  • اگر بعد از درمان هم باز علائم التهاب مثانه را داشتید باید به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر خانواده یا خوده شما علائم التهاب مثانه یا سیستیت بینابینی را دارید.
  • اگر درد غیر قابل تحمل هنگام درمان سیستیت داشتید.
  • اگر در بیماری التهاب مثانه دچار علائم غیر قابل توجیه و جدید شده اید.
  • و اگر هر کدام از علائم بیماری را به مدت طولانی تجربه کردید

انواع التهاب مثانه

انواع التهاب مثانه درمان با بره موم

التهاب مثانه به روش های مختلفی دسته بندی می شود. مرسوم ترین روش های دسته بندی این بیماری، دسته بندی بر اساس پیشرفت بیماری و دسته بندی بر اساس علت ایجاد بیماری است. اگر بخواهید با سیستیت کامل آشنا شوید، بهتر است انواع آن را بهتر بشناسید

انواع التهاب مثانه بر مبنای پیشرفت بیماری

التهاب مثانه در نوع اول، آنقدرها پیشرفت نکرده اما عوارض و علائمی را با خود دارد. سیستیت غیرمزمن باعث مشکل در ادرار، سوزش بسیار کم ادرار و برخی از این عوامل می شود که می تواند مقدمه ای برای التهاب مثانه حاد باشد.

نوع دوم، شرایط وخیم تر است. سیستیت می توانند حاد شود که به آن سیستیت بینابینی می گویند. سیستیت نوع حاد به طور ناگهانی بروز می دهد و روی لایه های متعدد بافت مثانه تاثیر می گذارد. سندرم مثانه دردناک نام دیگر این التهاب مزمن است که متاسفانه هنوز ناشناخته باقی مانده و به همین علت حتی روش تشخیص و درمان مشخصی ندارد.

انواع التهاب مثانه بر مبنای علت بروز بیماری

متاسفانه دلایل مختلفی برای بروز این بیماری وجود دارد. همانطور که در ابتدای این مطلب نیز اشاره کردیم، التهاب مثانه بیشتر به دلیل مشکلات باکتریایی ایجاد می شود. با این حال برخی عوامل دیگر از در معرض اشعه X قرار گرفتن تا روابط جنسی بیش از اندازه می تواند باعث التهاب مثانه شود.

با این حال برخی از انواع سیستیت آنقدر بارز هستند که در دسته بندی های مختلف قرار می گیرند. در ادامه با برخی از این موارد بیشتر آشنا می شویم.

سیستیت باکتریایی UIT

این نوع سیستیت هنگامی رخ می دهد که باکتری های خارجی از مجرای ادراری وارد می شوند و همان جا شروع به تکثیر می کنند. در زنان عفونت باکتریایی ممکن است بعد از رابطه جنسی رخ دهد. برای دختران و زنانی که رابطه جنسی ندارند هم احتمال دارد این اتفاق بیافتد. علت نیز این است که ناحیه تناسلی زنان اغلب دارای باکتری هایی است که باعث ایجاد التهاب مثانه می شود.
به طور کلی منشاء درصد بالایی از موارد ابتلا به سیستیت، مشکلات باکتریایی است. این در حالی است که اگر فرد به صورت منظم از مواد آنتی باکتریال استفاده کند، احتمال ابتلا به این بیماری را از خود دور کرده است. بره موم نیز یکی از بهترین مواد آنتی باکتریال در دنیا است که هیچ عارضه جانبی ثبت شده ای ندارد و می تواند به رفع بیماری های دیگر بدن نیز کمک کند. نکته جالب توجه در مورد مصرف بره موم برای درمان التهاب مثانه این است که شما با مصرف بره موم هم مشکلات باکتریایی را از خود دور می کنید که باعث متوقف شدن رشد بیماری می شود و هم عوامل اذیت کننده و عوارض جانبی سیستیت مثل التهاب ایجاد شده در این ناحیه را کنترل می نمایید.

سیستیت غیر عفونی

با اینکه عفونت های باکتریایی علت شایع بیماری سیستیت است اما دلایل غیر عفونی هم باعث ملتهب شدن مثانه می شود. این عوامل متعدد هستند که برخی از ان ها را می توانیم با هم در ادامه مرور کنیم:

  • سیستیت ناشی از دارو:
    به دلیل اینکه اجزای تجزیه شده دارو ها از طریق مثانه خارج می شود، استفاده از برخی داروهای خاص به ویژه داروهای شیمی درمانی باعث التهاب مثانه می شود. این بدان منعنی است که بیماران سرطانی در خطر ابتلا به التهاب مثانه قرار دارند. در نتیجه بهتر است حتما با مصرف داروها و انجام پرهیزات، از بروز این بیماری جلوگیری کنند. بره موم در این زمینه فوق العاده است. چرا که بره موم یک ماده ضد سرطان قوی است که خواص ضد سرطانی آن به اثبات رسیده است و هم عوارض جانبی دیگری برای فرد ندارد.
  • سیستیت تابشی:
    این نوع هنگام پرتو درمانی لگن رخ می دهد به دلیل اینکه باعث تغییرات التهابی بافت های مثانه می شود. خوشبختانه برخی مواد طبیعی مثل بره موم در این زمینه هم مفید هستند. بره موم در بسیاری از بیماران سرطانی به عنوان ماده ای برای کاهش عوارض پرتودرمانی تجویز می شود. نکته جالب توجه نیز اینجاست که بره موم هیچ تداخلی با شیمی درمانی و پرتو درمانی نداشته و می توانند همزمان این روش ها برای درمان سرطان استفاده شوند.
  • سیستیت شیمیایی:
    استفاده برخی از محصولات مانند اسپری های بهداشتی زنانه و ژل های اسپرم کش به دلیل داشتن مواد شیمیایی ممکن است برای برخی از افراد یک واکنش آلژیک در مثانه ایجاد کند و باعث التهاب شود.
  • سیستیت ناشی از سوند:
    استفاده طولانی مدت از سوند می تواند باعث آسیب بافت های مثانه شود و آن ها را در معرض عفونت های باکتریایی قرار دهد و ایجاد التهاب کند.

مهمترین عوارض ناشی از التهاب مثانه

اگر درمان و صحیح و سریع انجام بدهید این بیماری به ندرت باعث عوارض می شود اما بدون درمان به یک خطر جدی تبدیل خواهد شد. عوارض جانبی سیستیت بسیار زیاد هستند. با این حال 2 عارضه جانبی از التهاب مثانه آنقدر مهم است که باید به آن به صورت ویژه پرداخته شود. در این مطلب تنها به این دو عارضه اشاهر می کنیم و در مطلبی مجزا به معرفی عوارض جانبی التهاب مثانه و روش های رفع آن خواهیم پرداخت.

1. عفونت کلیه

نام دیگر عفونت کلیه پیلونفریت است. یک عفونت درمان نشده مثانه باعث عفونت کلیه می شود. افراد سالمند و خردسال بیشتر در معرض آسیب دیدن کلیه هستند. رسیدگی به موقع کمک می کند تا عارضه التهاب در مثانه مشکلی برای کلیه ها ایجاد نکند.

2. خون در ادرار

با سیستیت ممکن است سلول های خونی در ادرار وجود داشته باشد که معمولا درمان می شود. اگر بعد از درمان هم باز بر طرف نشد باید به یک متخصص مراجعه کنید.

درمان التهاب مثانه

درمان التهاب مثانه شامل روش های مختلفی است. از پرهیزات غذایی و رفتاری گرفته تا مصرف انواع داروهای شیمیایی و طبیعی می توانند برای رفع این التهاب موثر باشند. خود مراقبتی در درمان التهاب مثانه بسیار مهم است. استفاده از لباس های مناسب، تغییر در رژیم غذایی و آموزش های مربوط به مثانه در این راستا قرار دارند.

در بین روش های درمانی برای التهاب مثانه، بره موم یکی از بهترین این مواد است. علت این موضوع این است که بره موم هم عوارض جانبی سیستیت را کنترل می کند و هم می تواند باعث کاهش التهاب و رفع مشکلات باکتریایی شود.

در یک مطلب مجزا به روش های درمان التهاب مثانه می پردازیم که پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید.

سخن آخر

التهاب مثانه بیماری آزاردهنده ای است که می تواند کل زندگی فرد مبتلا را تحت تاثیر قرار دهد. برای درمان التهاب مثانه باید خیلی زود اقدام کنید و بهتر است از روش های طب سنتی برای این منظور بهره ببرید. یکی از بهترین روش ها رد طب سنتی برای درمان سیستیت، مصرف بره موم فراوری شده است که می تواند اثرات فوق العاده ای برای سلامت مثانه و تمام بدن داشته باشد.

شما در مورد التهاب مثانه چه اطلاعاتی دارید؟ حتما اطلاعات خود را با ما و خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

۴
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید