۱۹۳۳
۳
۰

بیماری آلوپسی چیست؟ تاثیر بره موم بر درمان آلوپسی

بیماری آلوپسی چیست؟ تاثیر بره موم بر درمان آلوپسی

آلوپسی یک واژه یونانی به معنای کاهش موی سر یا هر قسمتی از بدن است. بیماری آلوپسی Alopecia نوع بیماری شایع است که روی موی انسان اثر می گذارد. این بیماری باعث می شود که موهای سر، ابرو، مژه، ریش و سبیل به شکل سکه ای یا دایره ای شکل ریزش کند. این ریزش به صورت پراکنده و دارای مرز مشخص است. متاسفانه هنوز هیچ درمان قطعی برای درمان آلوپسی تجویز نشده است؛ اما برخی روش های طب سنتی ممکن است اثرات خوبی برای کنترل آلوپسی داشته باشند.

به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن به جای عوامل بیماری زا و مهاجم خارجی، به اشتباه به سلول های سالم بدن حمله می کند و آن ها را از بین میبرد این بیماری را به عنوان یک بیماری خود ایمنی معرفی می کنند. اگر این بیماری درمان نشود ممکن است باعث ریزش کل موهای بدن شود. البته در اغلب  افرادی که دچار این بیماری می شوند ریزش فقط به صورت چند لکه کوچک و محدود است؛ اما در بعضی از موارد هم شدیدتر بوده و منجر به ریزش کلی موها می شود.

افراد در هر سنی و با هر جنسیت و نژادی می توانند به این بیماری مبتلا شوند اما بیشتر در دوران کودکی ظاهر می شود و علائم آن می تواند متفاوت باشد. به طور کلی به دلیل اینکه این بیماری نوعی بیماری خود ایمن محسوب می شود، نمی توان در مورد آن به صورت قطعی نظر داد.

در این مطلب تلاش کرده ایم تا با معرفی بیماری آلوپسی به شما در مورد این بیماری خود ایمن اطلاعات بدهیم. آشنایی با آلوپسی به شما کمک می کند تا در مواجهه با آن هوشمندانه تر عمل کنید و جلوی پیشرفت آن را بگیرید. همچنین در این مطلب تلاش شده تا به معرفی 6 ماده موثر برای مقابله با آلوپسی اشاره شود که بره موم یه عنوان یک ماده تنظیم کننده سیستم ایمنی بدن، یکی از آن ها است.

 

 

آلوپسی چیست؟

آلوپسی چیست؟

آلوپسی نوعی بیماری خود ایمن است. این یعنی سیستم ایمنی بدن، قسمت های مختلف بدن انسان از سر و ریش و ابرو گرفته تا تمامی موهای روییده شده در بدن را به عنوان مهاجم شناسایی و به آن ها حمله می کند. این اتفاق باعث ریزش مو و از بین رفتن ریشه مو می شود. البته دامنه حمله سیستم ایمنی بدن می تواند در یک منطقه محدود باشد یا اینکه کل بدن را تحت الشعاع قرار دهد.

همانند دیگر بیماری های خود ایمن، آلوپسی درمان خاصی ندارد. برای درمان این بیماری تلاش می شود تا سیستم ایمنی بدن ضعیف شود تا کمتر به ناحیه مو بدن حمله کند. داروهایی مثل کورتون به همین علت تجویز می شوند. با این حال این داروها عوارض جانبی زیادی دارند و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن نیز خود مشکلات فراوانی را برای بیمار ایجاد می کند.

انواع بیماری آلوپسی

در نوع اول آلوپسی موها به صورت تکه تکه و در نواحی محدود ریزش پیدا می کنند. به همین علت برخی آن را با ریزش مو اشتباه می گیرند؛ در حالی که تفاوت های چشم گیری با ریزش ساده مو دارد.

در نوع دوم، موهای حاشیه سر می ریزد. در این نوع از ریزش درمان به خوبی پاسخ نمی دهد و ممکن است شرایط روز به روز بدتر هم شود. در نوع دوم بیماری، هشدارها برای پیشرفت بیماری شروع می شود و باید سریعتر روند درمان یا مقابله آغاز شود.

توتالیس نوع سوم این بیماری است. در این نوع به جز موهای سر، موهای قسمت های دیگر بدن مثل ریش در مردان شروع به ریزش می کند. در این نوع ممکن است موهای ابرو و مژه حفظ شود.

در نوع چهارم که نام آن یونیور سالیس است، تمامی موهای بدن ریخته می شود به صورتی که حتی یک تاره مو هم در بدن باقی نمی ماند. این نوع پیشرفته ترین نوع بیماری آلوپسی محسوب می شود.

گفته می شود که اگر این بیماری در زمان کودکی رخ دهد پیش آگاهی خوبی ندارد. افرادی که در سنین پایین دچار این بیماری می شوند، شدت بیماری آن ها از افراد دیگر بیشتر است.

علل ابتلا به بیماری آلوپسی

علت ابتلا به آلوپسی

عامل ابتلا به بیماری آلوپسی در اکثر موارد، مشکلات تیروئید است که به عدم تعادل هورمونی بدن منجر می شود. این وضعیت به دلیل عدم تعادل در سطح هورمون هایی است که از معیوب شدن فولیکول های مو جلوگیری می کند اما بسته به نوع آلوپسی علل آن هم تغییر می کند. این بیماری از نظر ژنتیکی و عوامل محیطی بررسی می شود. از دیگر عوامل زمینه ساز برای این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ژنتیک
  • استرس
  • سن و سال
  • کاهش وزن
  • شرایط محیطی
  • نازک شدن تدریجی مو
  • احساس افسردگی مکرر
  • سیگار کشیدن بیش از حد
  • عوارض جانبی برخی از داروها
  • ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن
  • و...

علائم آلوپسی

علائم آلوپسی برای درمان با بره موم

معمولا علائم آلوپسی در سن 20 تا 40 سالگی ظاهر می شود اما با این وجود ممکن است در هر سنی دچار آن شوید. هر زمان متوجه حتی یکی از علائم این بیماری شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

علائم آلوپسی عبارت اند از :

  • نازک شدن موهای اطراف سر
  • ریزش مو و رشد همزمان در قسمت های مختلف بدن
  • کنده شدن آسان موهای سالم از اطراف ناحیه کچل شده
  • احساس تحریک پذیری خصوصا در قسمت موهای از دست رفته
  • ریزش بیش از حد مو که گاهی در ابرو ها نیز می توان مشاهده کرد
  • و...

گاهی ممکن است که این بیماری به روی ناخن های دست و پا نیز اثر منفی بگذارد. از نشانه های تاثیر آلوپسی به روی ناخن می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • چروک شدن ناخن ها
  • ایجاد فرو رفتگی به روی ناخن ها
  • ظاهر شدن لکه ها و خطوط سفید
  • از دست رفتن درخشندگی ناخن ها
  • ترک برداشتن ، نازک و زمخت شدن ناخن ها

نکته مهم در مورد بیماری آلوپسی این است که سریعا با مشاهده حتی یک مورد از این علائم، به پزشک مراجعه کنید. در این صورت روند درمان آلوپسی زودتر آغاز شده و شانس عدم پیشرفت بیماری، بیشتر خواهد بود.

روش های درمان بیماری آلوپسی

روش درمان آلوپسی کوروتون

بیماری آلوپسی هیچ گونه درمان قطعی در هیچ کجای دنیا ندارد. همچنین به این علت که به دلایل ناشناخته بروز پیدا می کند، پیشگیری خاصی از این بیماری نیز وجود ندارد. با این حال برخی روش های طبیعی در کنار روش های شیمیایی توانسته اند به جلوگیری از پیشرفت بیماری و تسکین عوارض آن بپردازند.

روش درمان آلوپسی در طب نوین

مهمترین درمان برای این بیماری در طب نوین، سرکوب کردن سیستم ایمنی بدن است. اساس درمان، داروهای سرکوب گر سیستم ایمنی است که معمولا برای مناطق موضعی محدود این امر از تزریق واکسن استروئید یا همان آمپول کورتون با دوز مناسب در ناحیه استفاده می شود. این داروها موجب کاسته شدن تهاجم سلول های لنفسیت می شود. در برخی موارد نیز محلول ماینوکسیدل مورده استفاده قرار می گیرد.

در مواردی که این بیماری شدت بیشتری دارد، از داروهای سرکوب گر قوی سیستم ایمنی به صورت عمومی اسفتاده می شود. یکی از درمان های جدید را می توان ایمنی درمانی ذکر کرد به صورتی است که بیمار با دارویی به نام دیفن سیپرون سیستم ایمنی خود را تحریک می کند و با این کار مکانسیم های ناشناخته باعث بهبود ضایعه می شود.

به طور کلی در روش درمان شیمیایی با استفاده از داروهای مختلف سرکوب کننده سیستم ایمنی، اگرچه مشکل تا حدودی تسکین پیدا می کند؛ اما درمانی وجود ندارد. این روش ها هیچ کدام درمان آلوپسی نیستند و تنها عوارض جانبی بیماری را کنترل می نمایند.

بهترین روش درمان برای بیماری آلوپسی در طب نوین

HRT یک تکنیکی است که در حال حاضر بهترین روش برای درمان بیماری آلوپسی است. HRT ترمیم مو به روشی است که نیازی به بانک مو فرد نبوده و تمامی بانک مو از طریق مراکز تخصصی کاشت مو تامین می شود. در این روش، شبکه ای شبیه سازی شده از پوست سر انسان با استفاده از کراتین های گیاهی روی پوست سر فیکس شده که موها روی آن بافته می شود.

درمان های گیاهی آلوپسی

 درمان گیاهی آلوپسی در طب سنتی

برای بیماری آلوپسی درمان های موثری وجود دارد که می توانید با کمک این روش های گیاهی هم پوست سر رو تقویت کنید و هم تا حدودی از ریزش مو جلوگیری کنید. علت تمایل بسیاری از مردم دنیا به روش های گیاهی برای درمان آلوپسی، عدم عوارض جانبی است. با این حال ممکن است برای بسیاری از افراد، این روش ها پاسخگو نباشد. در ادامه 6 ماده موثر گیاهی و طبیعی برای مقابله با آلوپسی را معرفی می کنیم.

اسطوخدوس

روغن اسطوخودوس دارای بسیاری از خواص مواد مغذی غنی است. به این دلیل اگر روی پوست سر استفاده شود باعث می شود که موهای سر تقویت بشوند و حتی از ریزش آن جلوگیری می کند.

طرز استفاده از این روغن به این گونه است که مقداری از آن را باید روی ناحیه طاسی بریزید و ماساژ دهید به مدت 15 دقیقه صبر کنید و بعد پوست سر را با آب ولرم بشویید.

برخی محققان بر این باورند که حتی ممکن است مصرف دمنوش اسطوخودوس نیز جلوی ریزش مو را بگیرد. با این حال در نوع ریزش مو آلوپسیا بهتر است به صورت موضعی استفاده شود.

آب پیاز

آب پیاز سرشار از گوگرد است و این قابلیت را دارد که گردش خون را تقویت و رشد مو را تحریک کند. پیاز به غیر از این خاصیت خواص دیگری هم دارد مانند ضد عفونی کننده میکروب ها و این باعث می شود که عفونت های پوست سر از بین برود. فقط کافی است که آب تعدادی پیاز را گرفته و در محل طاسی ریخته و ماساژ دهید و چند دقیقه صبر کنید و بعد با آب ولرم شستشو دهید.

این کار هم باعث جلوگیری از ریزش مو می شود و هم پوست سر را برای رویش مجدد آماده می کند. با این حال بهتر است با روش های دیگری به فکر درمان یا جلوگیری از ریزش مو باشید تا اثرات آب پیاز را بهتر ببینید.

شیر نارگیل

شیر نارگیل به تقویت فولیکول های مو بسیار کمک می کند برای همین استفاده از آن باعث می شود که موهای از دست رفته بهبود پیدا کند. بدین منظور یک گرم آرد را با مقداری از شیر نارگیل مخلوط کنید و به خوبی هم بزنید  تا شکل خمیری پیدا کند و یکدست شود و بعد آن مواد روی پوست سر بمالید و پس از چند دقیقه با آب ولرم بشویید.

آلوئه ورا

برای تقویت گردش خون و تحریک رشد مو آلوئه ورا بسیار موثر است. پس اگر با بیماری آلوپسی سر و کله می زنید، از آلوئه ورا حتما استفاده کنید. طرز استفاده آن به صورتی است که ژل آلوئه ورا را استخراج کنید و بر روی پوست سر بخوبی ماساژ دهید تا ژل جذب پوست شود و بعد از 15 دقیقه سر را با آب ولرم بشویید.

چای سبز

چای سبز می تواند در تقویت سلول های سالم پوست سر و خلاصی از رادیکال های آزاد موثر واقع شود. رادیکال های آزاد باعث می شود که ریزش مو سکه ای شود. پس برای رهایی از این بیماری مقداری چای سبز را دم کنید و سپس یک دستمال تمیز را در آن غوطه ور کرده و بر قسمت های طاسی پوست سر مالش دهید.

بره موم

شاید یکی از خاص ترین و مهمترین مواد طبیعی برای مقابله با آلوپسی، بره موم باشد. بره موم خواص بی نظیری دارد که احتمالا می تواند در مبارزه با آلوپسی خوش بدرخشد. از بره موم برای اکثر بیماری های خود ایمن استفاده می شود. در مقالات علمی می توانید رد پای بره موم را به خوبی برای مقابله با چنین بیماری هایی ببینید. علت هم خاصیت ان برای تنظیم سیستم ایمنی بدن است. نکته جالب توجه اینجاست که بره موم در اکثر مواقع هیچ تداخلی با داروهای شیمیایی مثل کورتون ندارد و می توانند همزمان استفاده شوند.

بره موم هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی می تواند به بیماران آلوپسی کمک کند. برای مصرف خوراکی باید حتما از بره موم فراوری شده استفاده کنید. بره موم خوراکی باعث تنظیم سیستم ایمنی بدن، افزایش مقابله با رادیکال های آزاد و در نهایت کنترل بیماری می شود. مصرف بره موم به صورت موضعی نیز خواص فراوانی برای موها دارد تا هم از ریزش آن ها جلوگیری شود و هم پوست سر برای رویش مجدد موها تحریک شود.

بیشتر در مورد بره موم بخوانید:

سخن آخر

درمان آلوپسی زمانی امکان پذیر است که شما شناخت کاملی از این بیماری داشته باشید و بتوانید هوشمندانه با آن مقابله کنید. استفاده از روش های درمانی مختلف از درمان های شیمیایی گرفته تا درمان آلوپسی با بره موم می تواند نوید بخش این باشد که این بیماری قابل کنترل است؛ اما اگر زود تشخیص داده شده و روند درمان طی شود

۳
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید