۴۱۹۴
۹
۰

موم گرانولی چیست و چرا تولید می شود؟

موم گرانولی چیست و چرا تولید می شود؟

موم طبیعی زنبور عسل یکی از مهمترین و کاربردی ترین محصولاتی است که زنبورها تولید می کنند. شاید دیگر مواد تولید شده توسط زنبورها بیشتر برای موارد خوراکی یا درمانی استفاده شوند؛ اما موم طبیعی زنبور علاوه بر مصارف خوراکی و درمانی، در صنعت و هنر نیز کاربرد دارد. همین کاربرد خاص موم زنبور عسل باعث شده تا این ماده به عنوان یکی از مهمترین محصولات جانبی زنبور عسل شناخته شود.

هرچند متاسفانه در ایران به موم طبیعی زنبور عسل توجه کافی نمی شود؛ اما در سال های اخیر نگاه های بیشتری به سمت موم جلب شده است. به ویژه برای کاربردهای هنری از موم طبیعی به وفور استفاده می شود. کاربرد آن در تولید انواع لوازم آرایشی، بهداشتی و مراقبت از پوستی نیز رو به افزایش است. هم تولیدکنندگان خانگی لوازم آرایشی و هم حتی تولید کنندگان صنعتی لوازم آرایشی و مراقبت پوستی، سعی می کنند به جای مواد شیمیایی از موم طبیعی زنبور عسل استفاده کنند.

روش های مختلفی برای فراوری و تولید موم طبیعی وجود دارد. موم های کلوخه ای، موم های آج دار و موم های گرانولی از جمله این نوع موم ها هستند. هر کدام از انواع موم ها در موقعیت خاص خود استفاده می شوند. برای مثال موم های آج دار در صنعت زنبورداری برای افزایش بهره وری کندو مورد استفاده قرار می گیرند. موم های کلوخه ای نیز بیشتر برای کارخانجات و باز صنعت زنبورداری مورد استفاده هستند.

یکی از انواع موم های فراوری شده، موم گرانولی است. این نوع موم ها به شکل دانه های گرانول شبیه به دانه های گرانولی پلاستیکی یا پارافینی در می آیند تا ذوب آن ها ساده تر باشد. این نوع از فراوری موم برای کاربردهایی مورد استفاده است که نیاز به بهداشتی بودن و استرلیزه بودن موم وجود دارد. در نتیجه تقریبا می توان گفت گران قیمت ترین نوع موم فراروری شده همین نوع از موم طبیعی است.

 

 

خرید موم طبیعی گرانولی نیاز به هوشیاری و دقت دارد. بسته به نوع کاربردی که برای خریدار دارد، نکات مختلفی باید رعایت شود. البته به این موضوع نیز دقت داشته باشید که منظور ما موم های گرانولی طبیعی است که از موم تولید شده توسط زنبور عسل تهیه می شود. موم های پارافینی مثل موم هایی که برای اپیلاسیون مورد استفاده قرار می گیرند، مد نظر ما نیستند.

بیشتر در مورد موم طبیعی زنبور عسل بخوانید:

در این مطلب به صورت خلاصه به معرفی موم گرانولی طبیعی می پردازیم. اگر می خواهید از این نوع موم برای انواع کارهای هنری، آرایشی و بهداشتی استفاده کنید، بد نیست اطلاعات دقیق تری نسبت به این نوع موم طبیعی به دست اورید.

موم گرانولی طبیعی را بشناسیم

زنبور عسل برای خانه سازی از ترشح موم استفاده می کند و شبکه های شش ضلعی معروف را در کندو ایجاد کرده تا از آن برای ذخیره کردن عسل، گرده گل، تخم گذاری ملکه و... استفاده کند. پس از اینکه زنبوردار عسل را از موم استخراج می کند، تنها موم آن باقی می ماند. این موم جمع آوری شده و به مجموعه های تصفیه موم سپرده می شود. بسته به نوع کاربرد، موم به صورت های مختلفی تصفیه و دوباره مورد استفاده قرار می گیرد که به برخی از نمونه های آن اشاره کردیم.

موم گرانولی استرلیزه است و ساده ذوب می شود

موم گرانولی ذوب شده

اگر نیاز به مومی داشته باشیم که استرلیزه باشد، یعنی هر نوع آلودگی از آن گرفته شده باشد و همچنین امکان ذوب کردن آن ساده باشد، موم تصفیه شده به موم گرانولی تبدیل می شود.

در این نوع موم، هر نوع آلودگی، باکتری و... از موم گرفته می شود تا مصرف کننده موم گرانولی بتواند از آن در انواع کاربردهای بهداشتی، آرایشی و هنری استفاده کند. موم استرلیزه خیال شما را بابت استفاده از موم در مواردی که ممکن است وارد دهان شود، روی پوست استعمال شود یا بوی آن استشمام شود راحت می کند.

همچنین به این علت که موم به دانه های ریز تبدیل شده است، استفاده از این نوع موم راحت تر است. در واقع به این علت که برای هر نوع استفاده از موم باید آن را ذوب کرد، ساده ذوب شدن موم طبیعی گرانول شده، مزیت بسیار زیادی برای آن است.

فروش موم گرانولی به صورت وزن کم

موم های گرانولی قابلیت های ویژه ای دارند و در بسته بندی های گرمی به فروش می رسند. این در حالی است که موم های کلوخه ای عموما در وزن های بیشتر به فروش می رسند. به همین علت خرید این نوع موم نیز برای مصارف خانگی ساده تر است.

رنگ پذیری موم گرانولی

موم گرانولی سفید

موم گرانولی به صورت طبیعی زرد رنگ است. در واقع به این علت که موم طبیعی تولید شده توسط زنبور عسل زرد رنگ است، این موم نیز در حالت عادی رنگدانه زرد دارد. البته می تواند از زرد کمرنگ تا زرد پررنگ متغییر باشد. با این حال در بسیاری از کاربردهای موم، نیاز به رنگ کردن موم وجود دارد.

در هنگام تولید موم گرانولی، علاوه بر تولید موم زرد، موم های سفید رنگ نیز تولید می شوند. این موم ها با از بین بردن رنگدانه موم زرد به دست می آیند. موم سفید یا بهتر بگوییم، موم بدون رنگ گرانولی، قابلیت رنگ پذیری داشته و می توان آن را به هر رنگی تبدیل کرد. از رنگ کردن موم برای تولید انواع محصولات آرایشی، شمع های رنگی و... استفاده می شود.

در مورد رنگ موم بیشتر بخوانید:

تنوع کاربرد این نوع موم زیاد است

بسیاری از کاربردهای موم طبیعی زنبور عسل که شنیده اید، در واقع با استفاده از موم گرانولی امکان پذیر است که هم استرلیزه باشد و هم به راحتی قابل ذوب شدن. از مهمترین کاربردهای موم گرانولی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در مطلبی مجزا به تمامی کاربردهای موم گرانولی اشاره خواهیم کرد که قطعا می تواند برای شما جذاب باشد.

سخن آخر

خرید موم گرانولی و استفاده از این نوع موم در کارهای هنری و صنایع مختلف روز به روز در حال افزایش است. با توجه به استرلیزه بودن موم گرانولی و کاربرد بیشتر آن نسبت به دیگر انواع موم، اهمیت آن نیز برای هنرمندان و صنعتگران بیشتر است.

۹
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید