۷۲۲۲
۸
۴

آموزش رنگ کردن موم زنبور عسل برای کاربردهای غیرخوراکی

آموزش رنگ کردن موم زنبور عسل برای کاربردهای غیرخوراکی
رنگ کردن موم طبیعی زنبور عسل برای درست کردن شمع، خمیر بازی یا حتی استفاده در صنایع، موضوع مهمی است که باید به صورت اصولی انجام شود

همانطور که می دانید موم زنبور عسل یکی از بهترین مواد اولیه برای استفاده در کارهای هنری و بسیاری از صنایع است. موم به دلیل ویژگی های منحصربفردی که دارد می تواند به عنوان ماده اولیه بسیاری از محصولات هنری و صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. هرچند امروزه پارافین که از نفت گرفته شده جای بسیاری از کاربردهای موم را تنگ کرده؛ اما به نظر می رسد به دلیل مضرات اثبات شده پارافین، برخی از تولیدکنندگان و هنرمندان به استفاده از موم طبیعی زنبور عسل روی آورده اند.

یکی از دغدغه های اصلی هنرمندان برای استفاده از موم طبیعی زنبور عسل در کارهای هنری، رنگ آن است. همانطور که می دانید رنگ موم طبیعی متفاوت بوده و از رنگ های بسیار روشن تا رنگ های تیره متفاوت است. البته رنگ مومک زنبور عسل به صورت معمولی نارنجی کم رنگ یا زرد پررنگ محسوب می شود. با این حال طبیعی است که اگر بخواهیم رنگ موم را به قرمز یا آبی در بیارویم، رنگدانه های زرد مانع از رسیدن به رنگ مطلوب می شوند.

رنگ کردن موم زنبور عسل یک راهکار اصولی دارد تا بتوان برای کاربردهای غیرخوراکی مورد استفاده قرار داد. در ابتدا می توان با استفاده از برخی روش های رنگدانه های درون موم را گرفت تا رنگ موم سفید شود. برخی به مومی که رنگدانه های آن گرفته شده، موم سفید هم می گویند. سپس باید این موم رنگ آمیزی شود.

در این مطلب قصد نداریم به روش گرفتن رنگدانه ها و سفید کردن موم بپردازیم. این موضوع را به صورت تخصصی در یک مطلب مجزا مورد بررسی قرار می دهیم. در این مطلب به نکاتی برای رنگ کردن موم زنبور عسل اشاره می کنیم. این نکات هم برای موم سفید شده و هم موم با رنگ طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

رنگ کردن موم طبیعی چه کاربردی دارد؟

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که رنگ کردن موم طبیعی چه کاربردهایی دارد که تا این حد مورد سوال قرار می گیرد. اگرچه بیشتر، هنرمندان از رنگ کردن موم استفاده می کنند اما در بسیاری از صنایع مثل نساجی نیز استفاده از راهکارهای رنگ کردن موم می تواند اهمیت پیدا کند.

در زمینه هنری، بیشترین استفاده از روش های رنگ آمیزی موم زنبور عسل را می توان در شمع سازی جستجو کرد. افرادی که قصد درست کردن شمع با موم زنبور عسل را دارند، علاقه مند هستند که رنگ های مختلفی از شمع را ایجاد کرده و در اختیار خریداران قرار دهند. یا اگر برای خودشان شمع را دست می کنند، با ست کردن رنگ شمع با دکوراسیون خانه از نظر رنگ، زیبایی بیشتری به دکور خود بدهند.

البته برای درست کردن خمیر بازی کودکان با موم زنبور عسل نیز از رنگ آمیزی موم استفاده می شود. البته تفاوت عمده ای که وجود دارد این است که برای رنگ آمیزی خمیر بازی، باید از رنگ های خوراکی استفاده شود. در این صورت خیال پدرها و مادرها از بازی کردن کودکشان با خمیر درست شده از موم و مواد طبیعی دیگر، راحت خواهد بود.

برخی کاربردهای موم در هنر و صنعت:

نحوه رنگ کردن موم طبیعی زنبور عسل

برای رنگ کردن موم طبیعی ابتدا باید موم را ذوب کنید. طبیعی است که بدون ذوب کردن موم نمی توانید انتظار رنگ آمیزی یکدست و دقیق داشته باشید. برای ذوب کردن موم روش های مختلف اصولی وجود دارد که به 3 روش از پرکابردترین آن ها در مجله عسلنا اشاره کرده ایم. اگر تجربه ای از ذوب کردن موم ندارید، حتما سری به این روش ها زده و آن ها را مطالعه کنید

روش های ذوب کردن موم زنبور عسل | روش اول

روش ذوب کردن موم زنبور عسل | روش دوم

پس از ذوب کردن موم شرایط برای رنگ کردن آن مهیا می شود. رنگ آمیزی موم ذوب شده کار چندان سختی نیست. شما به راحتی می توانید رنگ دلخواه خود را به درون موم مذاب بریزید و آن ها را با هم مخلوط کنید. سعی کنید مخلوط کردن رنگ با موم را به صورتی انجام دهید که رنگ به صورت کامل و یکدست در موم مذاب حل شود.

اگر رنگ های ترکیبی درست می کنید، بهتر است قبل از ذوب کردن موم، رنگ دلخواه خود را بسازید تا در هنگام رنگ کردن موم دچار چالش کمتری شوید. به طور کلی هرچه وسایل و تجهیزات خود را در هنگام ذوب کردن و رنگ آمیزی موم آماده و در دسترس بگذارید بهتر است. موم ذوب شده را به هیچ وجه رها نکنید؛ به ویژه اگر کودک خردسال دارید.

نکاتی که باید برای نگ آمیزی موم مورد توجه قرار دهیم

رنگ کردم موم طبیعی زنبور عسل کار چندان سختی نیست. به ویژه اگر از موم سفید شده استفاده کنید، احتمالا مشکل چندانی با رنگ کردن موم ندارید. این در حالی است که موم زرد به سختی رنگ می گیرد و ممکن است اصلا رنگ دلخواه شما حاصل نشود. در نتیجه تا جای ممکن بهتر است از موم سفید استفاده کنید

با این حال برخی نکات برای نتیجه گیری بهتر در هنگام رنگ کردن موم و رسیدن به رنگ دلخواه اهمیت دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • اگر در حال ساخت شمع های رنگی هستید، باید ظرف های مختلفی برای رنگ آمیزی موم داشته باشید تا هر رنگ از پیش درست شده را درون ظرف حاوی موم مربوط به همان رنگ بریزید
  • رنگ موم ذوب شده با رنگ موم در زمانی که سفت می شود متفاوت است. هیچ قاعده و قانون خاصی نیز بر آن صادق نیست. بهتر است به این موضوع دقت داشته باشید که به رنگ دلخواه برسید
  • برای اینکه از رنگ موم در زمان سفت شدن مطلع شوید، می توانید پس از ترکیب کردن رنگ با موم، چند قطره ای از آن را برداشته و روی کاغذ روغنی بریزید. در این صورت موم سفت شده رنگ نهایی را برای شما به نمایش می گذارد. اینجا می توانید تصمیم بگیرید که رنگ ایجاد شده مورد پسندتان هست یا خیر
  • در بسیاری از موارد به ویژه برای تهیه شمع های لیوانی، نیازی به رنگ آمیزی مومک نیست؛ می توانید از ایده های دیگر مثل انتخاب لیوان های رنگی استفاده کنید.
  • هشدار همیشگی را فراموش نکنید؛ مذاب موم طبیعی بسیار آزاردهنده است. تمامی جوانب احتیاط را رعایت کنید.

سخن آخر

رنگ کردن موم طبیعی زنبور عسل برای درست کردن شمع، خمیر بازی یا حتی استفاده در صنایع، موضوع مهمی است که باید به صورت اصولی انجام شود. در این مطلب به صورت خلاصه به نکاتی برای رنگ آمیزی موم طبیعی اشاره کردیم. با استفاده از این نکات می توانید موم زنبور عسل را به صورت حرفه ای به رنگ های دلخواه خود درآورید.

اگر شما هم تجربه ای از رنگ کردن موم زنبور عسل داشته اید، حتما از طریق نظرات با ما و خوانندگان این مطلب در میان بگذارید.

۸
۰
۴ دیدگاه
 
ir
آذین | ۳ سال پیش
میشه لطفا بگید از چه نوع رنگی برای رنگ آمیزی موم باید استفاده کنیم
۰
۰
 
 
ir
آذین | ۳ سال پیش
سلام وقتتون بخیر
برای رنگ کردن موم عسل از چه رنگهایی باید استفاده کرد در مطلبتون به این نکته اشاره ای نشده بود
۰
۰
 
 
ir
زهره | ۳ سال پیش
عالی عالی
۰
۰
 
 
ir
ساغر | ۳ سال پیش
مرسی عالی بود. شما کلا آموزش های هنری تون خیلی خوبه توی زمینه کار با موم
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید