۲۰۰۰
۳
۰

آیا عسل طبیعی، ماده ای مناسب برای رفع حساسیت فصلی است؟

آیا عسل طبیعی، ماده ای مناسب برای رفع حساسیت فصلی است؟

حساسیت های فصلی ممکن است برای خیلی از افرادی که بیرون رفتن را دوست دارند آزار دهنده باشند. آنها معمولا از اواسط زمستان شروع می شوند و تا اواخر تابستان ممکن است ادامه داشته باشند. حساسیت های فصلی زمانی که گیاهان شروع به تولید گرده می کنند شروع می شوند. گرده یه ماده پورد مانندی ست که به گیاهان امکان تولید دانه و تولید مثل می دهد. بسیاری از مردم به این گرده ها حساسیت دارند.

مردم با گرده هایی مواجه می شوند که باعث بروز حساسیت های فصلی می شود. حساسیت ها زمانی روی مید هند که بدن ما گرده ها را به عنوان یک عامل خارجی مهاجم شناسایی کند؛ مثل باکتری یا ویروس. در واکنش به آنها بدن شروع به دفاع از خودش می کند که علائم زیر را به دنبال دارد:

  • عطسه
  • اشک و خارش چشم
  • آبریزش بینی
  • گلو درد
  • سرفه کردن
  • سردرد
  • بروز مشکل در تنفس
  • و...

راه های بیشماری برای درمان آلرژی در دسترس هستند، ولی بسیاری از مردم درمان های طبیعی را ترجیح می دهند. یکی از بهترین راهکارها که برای درمان حساسیت استفاده شده است، عسل طبیعی و ارگانیک و البته محلی است. عسل محلی و فراوری نشده نسبت نزدیکی با محل زندگی شما دارد. این عسل برای درمان آلرژی پرکاربرد است، اما دانشمندان و پزشکان در مورد آن شک دارند. عسل محلی به دلیل اینکه درون خود گرده گل های همان منطقه را دارد، احتمالا خواص بیشتری برای جلوگیری از حساسیت دارد

بیشتر در مورد آلرژی و حساسیت بخوانید:

 

 

7 ماده غذایی که می توانند به کاهش علائم آلرژی فصلی کمک کنند

چقدر برای مقابله با آلرژی های فصلی آماده اید؟

گرده گل؛ یک واکسن طبیعی برای آلرژی

بره موم را به مواد درمانگر آلرژی اضافه کنید

با مصرف گرده گل، درمان حساسیت فصلی را ساده تر کنید

چرا ممکن است عسل طبیعی به درمان حساسیت کمک کند؟

ایده پشت خاصیت درمانی عسل برای آلرژی خیلی شبیه به فردی است که آمپول ضد حساسیت دریافت می کند. ولی زمانی که آمپول های ضد حساسیت در حال ارتقا برای بازده بهتر بودند، عسل همچنان ثابت بود. زمانی که یک فردی عسل محلی می خورد معمولا به طور ناخواسته مقداری گرده محلی نیز بلعیده است. در طول زمان یک شخص ممکن از حساسیت کمتری نسبت به این گرده از خود بروز دهد. در نتیجه ممکن است علائم کمتری از حساسیت های فصلی حس کنند.

این درست است که زنبورها به گرده افشانی گل ها کمک می کنند و عسل می سازند. ولی اینگونه تصور می شود که مقدار گرده از محیط و گیاهان بسیار اندک و متنوع است. وقتی شخصی عسل محلی می خورد، هیچ ضمانتی وجود ندارد که چه مقدار گرده به او می رسد. این با آمپول های ضد حساسیتی که به شکل هدفمند از شخصی در مقابل گرده با اندازه گیری های استاندارد حساسیت زدایی می کنند تفاوت دارد. با این حال طب سنتی نشان داده که مصرف عسل می تواند جلوی بروز حساسیت فصلی را بگیرد.

چه تحقیقاتی در مورد عسل و حساسیت ها انجام شده است؟

یک مطالعه معتبر عسل پاستوریزه را با عسل طبیعی در میزان تاثیر آنها در علائم حساسیت مقایسه کرده است. نتایج نشان دادند که آن گروهی که عسل طبیعی خوردند بهبود بیشتری از آلرژی را تجربه کردند. اگر چه یک مطالعه معتبر دیگر دریافت که عسل خوردن به مقدار زیاد در مدت 8 هفته علائم حساسیت یک شخص را افزایش می دهد.

این مطالعات نتایج متناقض و جامعه آزمایشی کوچکی دارند. این مطلب فهمیدن این موضوع که آیا عسل طبیعی می تواند در کاهش علائم آلرژی یک شخصی موثر باشد. آزمایشات بزرگتری نیاز است که مقدار عسل را تایید یا مقداری دیگر برای خورد آن پیشنهاد کند.

چیزهایی که قبل از استفاده از عسل به عنوان دارو باید بدانید

پزشکان و محققان هیچ مقدار معینی از عسل را برای درمان علائم حساسیت پیشنهاد نکرده ان کهد یک شخص باید روزانه برای بهبود علائم حساسیت خود دقیقا چقدر عسل بخورد. به علاوه هیچ ضمانتی درباره مقدار گرده ای که به همراه عسل طبیعی سرو می شود وجود ندارد.

به یاد داشته باشید که نباید به کودکان زیر 1 سال عسل بدهید. زیرا که خوردن عسل خام و فراوری نشده برای نوزادان ممکن است باعث ایجاد بوتولیسم شود. همچنین ممکن است کسانی که حساسیت شدیدی نسبت به گرده دارند بعد از خوردن عسل دچار یک واکنش جدی حساسیتی شوند که با نام آنافیلاکسی شناخته می شود. این مورد میتواند نفس کشیدن را به شدت سخت کند. بقیه ممکن از دچار خارش یا تورم دهان، گلو یا پوست شوند.

نتیجه گیری برای عسل و حساسیت های فصلی

عسل به صورت علمی برای کاهش حساسیت ها توصیه نشده است. اگرچه می تواند یک جایگزین خوش مزه برای غذا های شیرین باشد. بعضی از مردم عسل را به عنوان یک سرکوب گر سرفه استفاده می کنند. اگر شما حساسیت های فصلی دارید، ممکن است به دنبال یک راه درمان طبی باشید. با این حال این روش های درمانی نیز ممکن است عوارض جانبی زیادی به همراه داشته باشند.

در کنار اینکه علم نتوانسته خواص ضد حساسیتی عسل را تایید یا رد کند، طب سنتی نظریات مختلفی در این زمینه دارد. طب سنتی بر این باور است که عسل هم به دلیل گرده های درون خود و هم به دلیل برخی خوای آنتی اکسیدانی خود می تواند برای مقابله با حساسیت فصلی مفید باشد.

اینکه شما از عسل برای رفع حساسیت فصلی استفاده کنید یا خیر به دیدگاه شما وابسته است. بسیاری از افراد با مصرف عسل به همراه گرده گل توانسته اند با حساسیت های فصلی که هر ساله با ان مواجه بوده اند، خداحافظی کنند. در مقابل عده ای دیگر نیز هیچ اثری از عسل ندیده اند. در نتیجه بهتر است برای مقابله با حساسیت فصلی و آلرژی هوشمندانه تر اقدام کنید. در کنار عسل طبیعی از دیگر مواد هم استفاده کنید تا نتیجه بخشی را بیشتر کنید.

سخن آخر

عسل طبیعی یک ماده ضد حساسیت است؛ این را طب سنتی می گوید. با این حال علم هنوز به صورت دقیق نتوانسته از عسل به عنوان یک ماده ضد حساسیت نام ببرد. در نتیجه اگر می خواهید از این ماده طبیعی برای رفع آلرژی استفاده کنید، حتما با پزشک یا متخصص طب سنتی مشورت کنید تا دوز لازم برای مقابله با حساسیت فصلی را با شما در میان بگذارند.

شما چه تجربه ای برای استفاده از عسل طبیعی و رفع حساسیت فصلی دارید؟ حتما از طریق نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

۳
۰
منبع https://www.healthline.com/health/allergies/honey-remedy
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید