۱۱۰۷
۲
۰

چرا لثه ها ملتهب می شوند؟

چرا لثه ها ملتهب می شوند؟

لثه ها از بافت های محکم  به رنگ صورتی تشکیل شده اند که پر از رگ های خونی است و به اندازه کافی قوی هستند که دندان های شما را از طریق جویدن مواد غذایی در خود نگه می دارد. اگر لثه تحریک یا آلوده شود، می تواند به سرعت متورم یا قرمز شود. همین امر ممکن است باعث به وجود آمدن بیماری قلبی عروقی نیز در فرد شود. رسیدگی به سلامت لثه موضوع بسیار مهمی است که نباید آن را پشت گوش انداخت.

تورم، لثه های صورتی سالم شما را به لثه های قرمز و حساس تبدیل می کند که هنگام مسواک زدن و یا کشیدن نخ دندان آسیب می بیند یا خونریزی می کند. سلامتی و بهداشت لثه ها نه تنها برای سلامت دهان شما بلکه برای سلامت عمومی بدن نیز مهم و ضروری هستند. هرچه اطلاعات بیشتری در مورد آن داشته باشید، در مقابله با علل قرمز شدن و تورم لثه و حفظ سلامت دهان بهتر عمل خواهید کرد.

کوتاه در مورد التهاب لثه

عفونت حاد لثه یکی از مهمترین مشکلاتی است که بسیاری از افراد با ان دست و پنجه نرم می کنند. این نوع عفونت اصولا به التهاب لثه منجر می شود. جای نگرانی ندارد اما اگر این نوع عفونت مدت زمان زیادی را در دهان سپری کند باعث ایجاد عفونت شدید می شود.

تورم لثه به هر دلیلی ایجاد شود، معمولا از ابتدای دندان یعنی همان جایی که دندان از لثه بیرون می زند شروع می شود. در این حالت لثه ها از رنگ طبیعی خود(صورتی رنگ) خارج می شوند و به رنگ قرمز تغییر رنگ می دهند. التهاب لثه ممکن است قسمتی از دندان شما رو بپوشاند. که نام این بیماری را پیوره می نامند. پیوره بیماری است که سبب پوسیدگی دندان، سستی دندان و بوی بد دهان می شود.

 

 

بیشتر در مورد سلامت دهان و دندان بخوانید:

16 راه برای از بین بردن آفت دهان

خواص گرده گل برای سلامت دهان و دندان

برطرف کردن بوی بد دهان به کمک عسل طبیعی

درمان آفت دهان با بره موم

عسل مانوکا و بره موم؛ دو ماده فوق العاده برای بهداشت دهان و دندان

به طور کلی التهاب لثه به هر دلیلی که ایجاد شود، عوارض زیادی را برای بدن به همراه دارد. به همین علت است که باید برای درمان التهاب لثه خیلی زود اقدام کرد. در ادامه برخی از دلایل بروز این مشکل را با هم مرور کرده ایم:

علت التهاب در لثه

علت التهاب لثه

علل زیادی برای ایجاد التهاب در ناحیه لثه وجود دارد. هر کدام از این علت ها می تواند برای هر کدام از ما پیش بیاید. مهم این است که بتوانیم به خوبی با ان مقابله کرده و آن را برطرف کنیم.

اگر چه علت بروز التهاب در لثه زیاد است اما برخی از مهمترین آن ها در ادامه آمده اند:

  • یکی از مهم ترین عواملی که در التهاب لثه تاثیر دارد، بهداشت دهان و دندان است. باقی ماندن مواد غذایی روی دندان، لایه چسبناکی (پلاک) روی دندان ایجاد می کند که باعث به وجود آمدن این بیماری می شود.
  • عدم مسواک زدن و به ویژه عدم استفاده از نخ دندان به صورت منظم، یکی از دلایلی است که به صورت قطعی به عنوان عوامل ایجاد کننده التهاب در لثه شناخته می شود. به همین علت است که بره موم می تواند به کاهش التهاب لثه کمک کند. با رفع آلودگی و پلاک دندان، التهاب لثه نیز کم می شود.
  • تحرکات هورمونی اغلب در دوران بلوغ و بارداری رخ می دهد. رشد بیش از حد هورمون در این دوران باعث افزایش گردش خون در بدن می شود. در این حالت بدن توانایی لازم برای دفاع در برابر باکتری ها را ندارد. همین امر ممکن است تاثیر خود را در لثه شما بگذارد؛ یعنی باعث افزایش خون و در نتیجه ایجاد تورم در لثه شود.
  • یکی از نشانه های بروز التهاب در ناحیه لثه، کمبود ویتامین در بدن به ویژه کمبود ویتامین c است. هنگامی که بدن فاقد ویتامینc  شود باعث ایجاد تورم در لثه می شود. یکی از دلایلی که عسل مرکبات به ویژه عسل بهارنارنج برای کاهش التهاب لثه مفید است نیز همین موضوع است.
  • دیابت از دیگر عوامل التهاب در لثه است. هرچه دیابت کنترل شده ای داشته باشید، احتمال بروز مشکل در لثه کمتر می شود.
  • سیگار کشیدن نیز باعث بروز التهاب در لثه می شود. بیشترین افرادی که در معرض این بیماری قرار دارند افراد سیگاری هستند. تقریبا بیش از 80 درصد افرادی که سیگار می کشند، التهاب لثه را به صورت دائمی یا مقطعی تجربه می کنند.
  • یکی دیگر از عوامل، استرس است. استرس باعث می شود ایمنی بدن پایین بیاید و زمینه برای دریافت بیماری ها افزایش پیدا کند.
  • نفس کشیدن ار طریق دهان. زمانی که از طریق دهان نفس می کشید لثه شما خشک می شود و تغییراتی در بزاق دهان شما رخ می دهد.
  • پوسیدگی دندان ها و عفونت های دهانی از دیگر عوامل ایجاد تورم در لثه هستند. به طور کلی بره موم به دلیل خواص ضدمیکروبی خود می تواند گزینه خوبی برای رفع این عفونت ها و کاهش تورم لثه باشد.
  • پوسیدگی دندان اگر درمان نشود، تمایل به تکامل دارد تا زمانی که به پالپ دندان برسد و  منجر به عفونت دندان می شود. حتی ممکن است منجر به تشکیل آبسه شود. در نتیجه لثه ها به طور قابل توجهی متورم می شوند و نیاز به درمان فوری دارند.
  • حفره هایی که تحت تأثیر غذا قرار می گیرند، یعنی حفره های بین دندان ها، نیز باعث ایجاد التهاب می شوند. استفاده از نخ دندان به همین علت ضروری است.
  • شکستن دندان عقل یا رشد آن ممکن است در التهاب لثه تاثیر گذار باشد.

روش های عملی برای بهبود التهاب دندان

در ابتدا باید بدانیم بیماری حاد است یا مزمن؟ بسیار مهم است که تشخیص بیماری به موقع انجام شود. البته که برای درمان اصلی باید حتما به پزشک مراجه کنیم  ولی برای اینکه از رشد بیماری جلوگیری کنیم، می توان در خانه کارهایی به منظور پیشگیری انجام داد تا باعث جلوگیری از بیماری شود.   

هر چند نمی توان دقیق بگوییم که با انجام این کارها بیماری به طور کامل از بین می رود. ولی به منظور جلوگیری بیشتر بیماری بهتر است کارهای زیر را انجام دهیم:

  • مسواک زدن بخش جدایی ناپذیردر زندگی محسوب می شود بنابراین استفاده از مسواک با موهای نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید های مناسب برای از بین بردن پلاک های روی دندان کمک بزرگی در درمان بیماری می کند. یکی از بهترین خمیردندان ها برای پیشگیری و درمان التهاب لثه، خمیردندان بره موم است. این نوع خمیردندان فوق العاده در رفع التهاب و ورم لثه مفید بوده و می تواند عفونت های دهانی را نیز رفع کند.
  • نخ دندان نیز کمک موثری در بهبود بیماری می کند.
  • از دهانشویه استفاده کنید. دهانشویه های گیاهی گزینه بهتری هستند که یکی از بهترین ان ها دهانشویه های حاوی بره موم است.
  • غرغره کردن با آب نمک، حالت ضد عفونی کننده وتسکین دهنده و پیشگری مناسبی برای بیماری دارد. در این زمینه نیز می توانید عصاره بره موم رات به آب اضافه کنید و درون دهان خود بچرخانید. غرغره کردن برخی داروهای گیاهی مانند چای بابونه، آویشن یا مریم گلی کمک خوبی به کاهش ورم لثه می کند. این داروها خاصیت ضد عفونی کنندگی بالایی دارند.
  • ترکیب سرکه سیب با آب و غرغره کردن نیم ساعت قبل از مسواک زدن کمک شایانی در بهبود این بیماری می کند. می توانید از معجون سرکه سیب و عسل طبیعی برای این منظور استفاده کنید.

چنانچه این کارها را انجام دادید اما از ورم لثه کاسته نشد، حتما به  متخصص بیماری دهان و دندان یا متخصص بیماری های لثه مراجعه کنید. پزشک متخصص ممکن است دستوراتی مبنی بر اینکه با جراحی بتوان التهاب را از بین برد تجویزات لازم را انجام دهد. روش های مختلفی برای درمان التهاب لثه وجود دارد که متخصص از بین آن ها انتخاب خواهد کرد.

سخن آخر

علت ورم کردن لثه یا التهاب لثه از این جهت مهم است که می توانید با مشخص کردن عامل آن، خیلی سریع برای درمان اقدام کنید. برخی روش های خانگی مثل استفاده از بره موم هستند که اگر زود به سراغ درمان بروید، می توانند روند التهاب را متوقف کرده و به درمان کمک کنند.

۲
۱
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید