۲۵۲۸۰
۲۶
۰

16 راه برای از بین بردن آفت دهان | قسمت اول

16 راه برای از بین بردن آفت دهان | قسمت اول

آفت دهان زخم های میکروبی یا باکتریایی هستند که در داخل دهان یا لثه های شما ایجاد می شوند. اگرچه ممکن است دردناک باشند و مصرف خوراکی ها، گفتگو یا غذا خوردن را با مشکل روبرو کنند؛ اما معمولاً آسیب های پایداری ایجاد نمی کنند. اکثر آفت های دهانی طی دو هفته بهبود می یابند.

چندین داروی خانگی می توانند به تسریع روند بهبودی زخم ها کمک کند. اما هیچ کدام درمانی جادویی نیستند. بعید است که هیچ درمانی یک شبه زخم را از بین ببرد. بسیاری از داروهای خانگی برای آفت دهان بخوبی مطالعه و مورد بررسی قرار نگرفته اند. بنابراین با احتیاط از آنها  استفاده کنید.

در یک مطلب 2 قسمتی تلاش کرده ایم تا به معرفی روش های درمان آفت دهانی بپردازیم که در خانه قابل دسترس هستند. با این حال اگر به بیماری های مختلفی مبتلا هستید، بدون نظر پزشک نباید هیچ کدام از این روش ها را امتحان کنید. پزشک با توجه به شرایط بدنی شما، تلاش می کند بهترین پیشنهادات برا برای رفع آفت دهان به شما بدهد.

اگر می خواهید 8 پیشنهاد جذاب برای درمان آفت دهان به روش های خانگی را دریافت کنید. این مطلب می تواند برای شما کمک کننده باشد. اما فراموش نکنید که 8 روش دیگر را در قسمت دوم این مطلب دنبال کنید.

 

 

1. پودر آلوم

پودر آلوم از سولفات آلومینیوم پتاسیم که اغلب برای نگهداری مواد غذایی و ترشی سبزیجات استفاده می شود، ساخته می شود. آلوم خاصیت انقباض و جمع شدگی  دارد که می تواند به جمع شدن بافت و خشک شدن آفت دهان کمک کند.

برای استفاده از پودر آلوم:

  1. با مخلوط کردن مقدار کمی پودر آلوم با یک قطره آب، خمیر درست کنید.
  2. خمیر را بر روی آفت دهان قرار دهید.
  3. حداقل 1 دقیقه روی آن بماند
  4. دهان خود را کاملا بشویید.
  5. تکرار روزانه تا زمانی که زخم شما از بین برود.

2. با  آب نمک دهانتان را بشویید

شستن دهان با آب نمک یک درمان خانگی است. اگرچه، برای هر نوع زخم در دهان بسیار دردآور است اما؛ ممکن است به خشک شدن آفت دهان کمک کند.
برای استفاده از آب نمک به منظور از بین بردن آفت دهان:

  1. 1 قاشق غذاخوری نمک را در 1/2 فنجان آب حل کنید.
  2. این محلول را به مدت 15 تا 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید ، سپس آن را تف کنید.
  3. هر چند ساعت یک بار در صورت نیاز تکرار کنید

3. با جوش شیرین دهانتان را بشویید

تصور می شود که جوش شیرین متعادل کننده PH بوده و التهاب را کاهش می دهد. به همین علت است که به نظر می رسد استفاده از جوش شیرین بتوان به آفت دهان کمک کند.
برای استفاده از جوش شیرین روش های مختلفی وجود دارد که ساده ترین روش آن عبارت است از:

  1. 1 قاشق چای خوری جوش شیرین را در 1/2 فنجان آب حل کنید.
  2. این محلول را به مدت 14 تا 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید ، سپس آن را تف کنید.
  3. تکرار هر چند ساعت، نیاز است.

جوش شیرین در صورت بلعیدن به شما آسیب نمی رساند ، اما فوق العاده شور است، سعی کنید از این کار خودداری کنید.

4. ماست

علت دقیق آفت دهان مشخص نیست. برخی از آنها ممکن است توسط باکتری هلیکوباکتر پیلوری یا بیماری التهابی روده ایجاد شوند.مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۷ نشان می دهد که فرهنگ پروبیوتیک زنده مانند لاکتوباسیلوس ممکن است به ریشه کنی H.pylori  (هلیکوباکتر) و درمان برخی از انواع بیماری های التهابی روده کمک کند.

از نظر تئوری ، اگر هر یک از این شرایط باعث ایجاد آفت دهان شود، خوردن ماست پروبیوتیک ممکن است، کمک کند. برای کمک به پیشگیری یا درمان آفت دهان، هر روز حداقل 1 فنجان ماست بخورید.

5. عسل

عسل به دلیل توانایی های ضد باکتری و التهابی شناخته شده است. طبق مطالعه سال 2014، عسل در کاهش درد، اندازه و قرمزی آفت موثر است. همچنین ممکن است به جلوگیری از عفونت ثانویه کمک کند.
برای استفاده، روزانه چهار بار عسل را به محل زخم  بمالید. همه عسل ها یکسان نیستند، بیشترین عسل موجود در فروشگاه های مواد غذایی در حرارت زیاد پاستوریزه می شوند که باعث از بین رفتن اکثر مواد مغذی می شود. عسل  تصفیه نشده و فیلتر نشده، فرآوری کمتری دارد و خواص درمانی خود را حفظ کرده است. سعی کنید از عسل های تک گل برای درمان آفت دهانی استفاده کنید.

6. روغن نارگیل

تحقیقات نشان داده است که روغن نارگیل توانایی ضد میکروبی دارد. این ماده ممکن است زخم های ناشی از باکتری را از بین ببرد و از گسترش آنها جلوگیری کند. روغن نارگیل همچنین یک ضد التهاب طبیعی است و ممکن است به کاهش قرمزی و درد کمک کند. طعم ان هم عالی است!
برای استفاده، روغن نارگیل را به محل زخم بمالید. هر روز چندین بار انجام دهید تا زمانی که آفت دهان شما برطرف شود.

7. پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن باعث بهبودی آفت و کاهش باکتری های دهان می شود.
برای استفاده از این ماده می توانید به صورت زیر اقدام کنید:

  1. محلول 3 درصدی پراکسید هیدروژن را با  آب رقیق کنید.
  2. یک پنبه یا یک پنبه را به مخلوط آغشته کنید.
  3. این مخلوط را چند بار در روز به طور مستقیم بر روی زخم های خود بمالید.

همچنین می توانید از پراکسید هیدروژن رقیق شده به عنوان دهان شویه استفاده کنید. حدود ده دقیقه آبکشی را در دهان خود انجام دهید و آن را تف کنید.

8. رب انار

یکی از روش های طب سنتی برای درمان آفت دهان، استفاده از رب انار است. رب انار یکی از سریع ترین روش ها برای رفع انواع آفت از دهان بوده و می تواند شما را خیلی سریع از شر آفت راحت کند. با این حال مشکل بزرگ استفاده از رب انار برای درمان آفت نسبت به دیگر روش ها، سوزش بسیار شدید محل آفت است در زمانی که رب انار به آفت می رسد.

برای استفاده کافی است رب انار مرغوب و باکیفیت را درون دهان خود قرار دهید و با زبان آن را به سمت آفت هدایت کنید. کافی است چند بار در روز این کار را انجام دهید تا از شر این آفت ها اذیت کننده خلاص شوید.

سخن آخر

آشنایی با روش های خانگی درمان آفت دهان می تواند شما را سریعتر به مقصودتان برساند. البته اگر مشکل خاصی دارید، حتما با پزشک مشورت کنید. بهتر است علت آفت دهان را متوجه شوید تا زودتر آن را درمان کنید. در این مطلب به 8 روش درمان آفت به صورت خانگی اشاره شد؛ در مطلب بعدی 8 روش دیگر را با هم مرور می کنیم.

۲۶
۵
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید