۵۱۷۵
۳
۱

درمان های خانگی برای خارش واژن

درمان های خانگی برای خارش واژن

خارش واژن به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد. در حالی که برخی از داروهای خانگی می توانند به تسکین خارش کمک کنند، اما فرد باید به دنبال مشاوره پزشکی باشد. به هیچ وجه نباید بدون مشورت پزشک از روش های خانگی استفاده کرد. با این حال روش هایی که در طب سنتی اروپایی، شرقی و ایرانی آمده می تواند راهگشای رفع این مشکل آزاردهنده باشد.

درمان خارش ناحیه واژن به علت بروز مشکل بستگی دارد. عفونت نیاز به یک درمان حرفه ای دارد. به عنوان مثال، آنتی بیوتیک برای عفونت باکتریایی یا داروی ضد قارچ برای عفونت قارچی می تواند موثر باشد. خارش واژن یکی از علائم رایج یائسگی است و پزشکان می توانند برای تسکین آن دارو تجویز کنند.

علاوه بر واژن، قسمت خارجی اندام های تناسلی زنان از جمله کلیتور، لابیا و  محل باز شدن واژن نیز می تواند دچار خارش شود. روش های درمان خارش در این ناحیه نیز شباهت زیادی با درمان خارش واژن دارد.

توجه به این نکته مهم است که درمان های خانگی می توانند خارش را تسکین دهند؛ اما در بسیاری از مواقع نمی توانند علت اصلی را بهبود بخشند. با این حال برخی از روش های خانگی نیز توانسته اند به رفع مشکل به صورت کلی کمک کنند.

 

 

بیشتر در مورد بیماری های زنانه بخوانید:

نقش ژل رویال در تعادل هورمونی در بانوان

ژل رویال چرا برای درمان تخمدان پلی کیستیک مناسب است؟

نقش ژل رویال در تعادل هورمونی در بانوان

نقش ژل رویال در درمان آرتروز بانوان

کاهش درد قاعدگی در بانوان با کمک زهر زنبور عسل

4 خاصیت ژل رویال برای باروری بانوان

درمان ناباروری با بره موم؛ روند درمان ناباروری را سرعت ببخشید

 

این مقاله، شواهد علمی در مورد برخی از درمان های خانگی معمول برای خارش واژن و مجرای عروقی را بررسی و زمان مراجعه به پزشک را بررسی می کند.

روغن های ملایم

افزودن روغن های ملایم در حین حمام کردن ممکن است به رفع خارش واژن کمک کند. گاهی اوقات، خشکی پوست می تواند منجر به ایجاد یک واله شود. انجمن ملی اگزما (NEA) توصیه می کند که افزودن روغن به آن در حین حمام کردن می تواند به مرطوب سازی پوست کمک کند. از هرگونه روغن حمام حاوی عطر که می تواند باعث تحریک بیشتر منطقه شود، خودداری کنید.

جوش شیرین

جوش شیرین همچنین می تواند به تسکین خارش در این ناحیه که به دلیل خشکی پوست و تبخال ایجاد می شود، کمک کند. طبق گفته های انجمن ملی اگزما، افزودن یک چهارم فنجان جوش شیرین به آن در حین حمام یا استفاده از آن به صورت عنوان خمیر روی پوست روش های رایج برای رفع خارش است.

به گفته نویسندگان کتاب الکترونیکی مراقبت های بهداشتی زنان و زایمان، در صورت وجود ضایعات تبخال، فرد می تواند در محتوی دارای جوش شیرین در حمام بنشیند. انجمن یائسگی استرالیا (AMS) پیشنهاد می کند که قسمت بیرونی واژن را با محلول رقیق جوش شیرین بشویید؛ زیرا خارش را تسکین می دهد. همچنین توصیه می کند که از 2.5 میلی لیتر جوش شیرین به ازای هر 1 لیتر آب استفاده کنید.

بلغور جو دوسر

افزودن بلغور جو دوسر به وان یا تشت حمام می تواند به سهولت خارش ناحیه بیرونی واژن که در اثر خشکی پوست یا بیماری های پوستی مانند اگزما اتفاق می افتد، درمان یا کنترل کند. یک مطالعه کوچک در سال 2015 که شامل 29 شرکت کننده زن بود نتیجه گرفت که استفاده از بلغور جو دوسر کلوئیدی به طور قابل توجهی شدت خارش را کاهش می دهد.

ویتامین E

تحقیقات نشان می دهد که ویتامین E ممکن است به تسکین خارش واژن که ناشی از درماتیت آتوپیک یا یائسگی است، کمک کند. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2016 در مورد اثرات شیاف ویتامین E نتیجه گیری کرد که آنها در درمان آتروفی واژن در زنانی که وارد یائسگی شده اند، موفق بودند. اصطلاح آتروفی واژن، به خشک شدن، نازک شدن و التهاب دیواره های واژن اشاره دارد.

انجمن یائسگی استرالیا نیز گزارش داد که ویتامین E که به صورت موضعی استفاده می شود یا به صورت خوراکی مصرف می شود نیز این اثر را دارد. ویتامین E که برای سلامت واژن موجود است، انواع مختلفی دارد؛ از جمله شیاف و کرم.

ماست و عسل

عسل برای درمان خارش واژن

ماست حاوی نوعی باکتری به نام لاکتوباسیلوس است که در دستگاه تناسلی نیز زندگی می کند. برخی شواهد نشان می دهد که استفاده از مخلوطی از ماست و عسل در قسمت بیرونی یا داخل واژن می تواند به درمان عفونت قارچی کمک کند که ممکن است مسئول خارش واژن باشد.

یک مطالعه کوچک در سال 2015 نشان داد که به نظر می رسد علائم عفونت قارچی در شرکت کنندگانی که از مخلوطی از کرم، ماست و عسل استفاده کرده اند، بهبود یافته است. یک مطالعه بزرگتر در سال 2012 نشان داد که مخلوطی از عسل، بهبودی بالایی را در بین شرکت کنندگان باردار مبتلا به عفونت های قارچی ایجاد می کند. با این حال، نویسندگان مقاله 2019 از موسسه کیفیت و کارآیی در مراقبت های بهداشتی هشدار دادند که هنوز شواهد بسیار کمی برای استفاده از ماست به این روش وجود دارد.

اضافه کردن عسل طبیعی به یک تشت و نشستن چند دقیقه ای درآن نیز از روش های طب سنتی برای درمان این مشکل است. این موضوع را به صورت تخصصی در مطلبی مجزا مورد بحث قرار می دهیم.

سیر یا پیاز

برخی افراد معتقدند که مصرف کپسول سیر یا حتی قرار دادن سیر در داخل واژن می تواند به جلوگیری یا درمان باکتری ها یا عفونت های قارچی کمک کند. با این حال، یک بررسی در سال 2015 هشدار می دهد که فقدان شواهدی در مورد عملکرد این دارو است و ممکن است اثرات سوئی از جمله سوختگی و واکنش های بد از جانب سیر داشته باشد.

روش دیگری که توصیه شده است، استفاده از وان آب پیاز است. در این روش باید درون وانی بنشینید که میزانی از عصاره پیاز یا آبی که درون آن پیاز قرار داشته، جوشیده و ولرم شده قرار داشته باشد. برخی عسل طبیعی نیز به این نوع درمان اضافه می کنند. با این حال برای استفاده نباید بدون مشورت پزشک اقدام کنید؛ چراکه مکن است مضراتی برای شما داشته باشد.

سخن آخر

درمان خارش واژن یا ناحیه بیرونی آن با عسل طبیعی، سیر، ماست، پیاز، بلغور جو دو سر و... امکان پذیر است. البته این موضوع رابطه مستقیمی با علت بیماری دارد. اگر از این روش ها در مشورت با متخصص طب سنتی استفاده کردید و نتیجه نگرفتید، حتما برای معاینه به پزشک نیز مراجعه کنید تا تشخیص دقیق تری از علت بیماری به شما بدهد

شما به ما بگویید؛ تاکنون چه روش هایی برای درمان خارش واژن استفاده کرده اید؟

۳
۱
منبع https://www.medicalnewstoday.com/articles/home-remedies-for-vaginal-itching
۱ دیدگاه
 
ir
م.شکاری | ۳ سال پیش
سلام فقط بره موم بخوری واقعا معجزه میکنه برای عفونت خانمها
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید