۸۰۱
۲
۰

مقاله علمی: تاثیر اضافه شدن بره موم به رزین ارتودنسی | قسمت اول

مقاله علمی: تاثیر اضافه شدن بره موم به رزین ارتودنسی | قسمت اول

عنوان مقاله: تاثیر افزودن بره موم به مواد چسبنده پل سمنت یونومر شیشه رزین اصلاح شده بر منطقه بازدارندگی رشد موتان های استرپتوکوک

یکی از ویژگی های بره موم که باعص شده بازه استفاده از این ماده طبیعی گسترده شود، خواص آنتی باکتریال آن است. از بره موم در بسیاری از مواد شوینده دهان، خمیردندان ها و... برای درمان پلاک دندان یا پیشگیری از بروز آن استفاده می شود. با این حال علم رو به پیشرفت، از بره موم برای کاربردهای پیشرفته تری استفاده می کند که یکی از مهمترین آن ها ،کاربرد بره موم در ارتودنسی است.

محققان زیادی در این زمینه تحقیق کرده اند. با این حال در یک مطالعه منتشر شده در سال 2020 به صورت واضح در مورد رزین به کار رفته در روش های مختلف درمانی دندانپزشکی، صحبت شده است. این مقاله می تواند گام موثری برای استفاده از بره موم در تولید براکت های ارتودنسی و طیف وسیعی از محصولات سلامت دندان باشد.

در این مطلب، قسمت اول از این مقاله که به مقدمه استفاده از بره موم در دندانپزشکی به ویژه ارتودنسی اشاره دارد پرداخته شده است. در قسمت های دیگر نیز به روش آزمایش و بحث پیرامون اثرات بره موم اشاره خواهد شد.

 

 

طرح مشکل در ارتودنسی ثابت

روش درمانی ارتودنسی ثابت، می تواند یک فاکتور ریسک برای انباشت پلاک باشد که به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر وجود اتصالات و مفتول های قوسی است. تعداد عظیمی از نواحی کولونی میکروبی در طول درمان ارتودنسی به ویژه پیرامون پل و لبه گردنی باند می توانند انباشت پلاک بوجود بیاورند.

همچنین تعداد 60 % از بیماران ارتودنسی ثابت، بهداشت دهانی ضعیف نشان می دهند که بوسیله ارزش شاخص پلاک بالا در طول درمان ارتودنسی و وجود ضایعات نقطه سفید در تقریباً 50 % از بیماران ارتودنسی نشان داده می شود. یک مطالعه همچنین گزارش داد که شیوع بیماران ارتودنسی ثابت شده با یک ضایعه نقطه سفید در طول درمان 9/72 درصد بود و شیوع ضایعات حفره 3/2 درصد گزارش شد.

وجود وسایل ارتودنسی ثابت در حفره دهانی، جمعیت میکروبی را افزایش می دهد. مطالعات مشاهده ای نشان داده اند که ارتباطی مثبت بین استفاده از وسایل ارتودنسی ثابت شده و تعداد باکتری هایی مثل موتان های استرپتوکوک بر روی پلاک ها وجود دارد که به عنوان باکتری ها در پوسیدگی های اولیه یا زودهنگام شناخته می شود. این باکتری ها می توانند به همه محل های سطحی در حفره دهانی از جمله سطح پل و ناحیه مجاور به پل متصل شوند. باید تلاش هایی به منظور حمایت از قسمت های آسیب پذیر از کولونی باکتریایی، بویژه پیرامون پل انجام شوند.

توضیحی بر ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت بره موم

درمان ارتودنسی ثابت به صورت سریع همراه با توسعه مواد چسبنده مورد مصرف برای اتصال پل ها به سطح دندان گسترش می یابد. پل ها با استفاده از اسیدخوراندن یا سمنت کاری با سمنت یونومر شیشه ای به دندان ها متصل می شوند. سمنت یونومر شیشه ای رزین اصلاح شده با افزودن رزین های آب دوست از قبیل ئیدروکسی دی متیاکریلات و BIS-GMA  به سمنت یونومر شیشه ای متعارف توسعه داده می شود. این ماده فقط به این صورت شناخته نشده است که به سطح دندان متصل می شود، بلکه همچنین قادر است فلوراید آزاد کند، دارای خواص فیزیکی بهتری است، زمان استقرار کوتاه تری داشته و در برابر رطوبت کارایی بیشتری دارد.

در حال حاضر تحقیق جدیدی انجام شده تا یک ماده دندانی با فعالیت ضد باکتریال توسعه دهد که نقش مهمی در پیشگیری از پوسیدگی ها ایفا خواهد کرد. سمنت یونومر شیشه ای به عنوان ماده چسبنده پل می تواند فلوراید آزاد کند اما اثر آنتی باکتریال مطلوب بایستی ارتقا یابد.

بره موم و کاربرد احتمالی آن در ارتودنسی

طی چند دهه گذشته، استفاده از محصولات طبیعی برای اهداف دارویی در جهان افزایش یافته است. بره موم یک ماده رزینی چسبناک است که توسط زنبورهای عسل از شیره گیاهان، برگ ها و غنچه هایی جمع آوری می شود که با شیره و بزاق زنبورها در لانه مخلوط شده اند. بیش از 180 ماده شیمیایی در بره موم گنجانده شده اند و تحت تاثیر نوع زنبور، آب و هوا، گیاهان و درختان، و زمان جمع آوری هستند.

زنبورها از بره موم استفاده کرده تا دیواره لانه شان را تقویت کرده و از آن در برابر آلودگی محافظت کنند و جمعیت انسانی از این محصول برای اهداف بسیاری استفاده می کند. برای مثال، معلوم شده که بره موم در برابر باکتری های مولد پوسیدگی و آسیب زننده های دهانی حفاظت ایجاد می کند.

بیشتر در مورد بره موم بخوانید:

بره موم به صورت یک محصول طبیعی می تواند در مخلوطی از سمنت یونومر شیشه ای مورد استفاده قرار گرفته تا فعالیت آنتی باکتریال را افزایش بدهد. یک محقق، قدرت پیوند برشی پل های فلزی ای را بررسی کرد که به مواد چسبنده سمنت یونومرشیشه ای رزین اصلاح شده پیوند شده بودند که با مقدار 25 % و 50 % بره موم ترکیب شده بود. افزودن غلظت 50 % بره موم دارای قدرت پیوند برشی بهتر بوده و قادر بود استحکام پیوند برشی 6–8 MPa را مطابق با استحکام  استاندارد مواد چسبنده قابل قبول تحمل کند.

پتانسیل آنتی باکتریال بره موم افزوده شده به سمنت یونومرشیشه ای رزین اصلاح شده بایستی بیشتر بررسی شود؛ زیرا درمان ارتودنسی طی دوره ای طولانی انجام می شود. هاتونوگلو و همکارانش هم بررسی کرده اند که  افزودن 25 % و 50 % بره موم ترکی به سمنت های یونومرشیشه ای فعالیت آنتی باکتریال را افزایش داده است. بدون اینکه خواص سمنت های یونومرشیشه ای مکانیکی را اصلاح کند. اما آنها تحقیق مرتبط با زمان را هدایت نکرده اند.

تحقیق بیشتری درباره اثر افزودن 25 % و 50 % بره موم اندونزیایی به مدت صفر، 15 و 30 روز بر سمنت یونومرشیشه ای رزین اصلاح شده در ناحیه بازدارندگی رشد موتان های استرپتو کوک هرگز انجام نشده است. بنابراین، تحقیق ما اولین مطالعه برای بررسی ارتباط بین غلظت و طول دوره بره موم در ناحیه بازدارندگی رشد موتان های استرپتوکوکی بود.

این مطالعه یک مطالعه تجربی آزمایشگاهی بود که انجام شد تا فعالیت آنتی باکتریال سمنت یونومرشیشه ای رزین اصلاح شده ترکیبی با بره موم اندونزیایی بر موتان های استرپتوکوکی را تعیین کند. فرضیه این بود که رابطه ای بین غلظت و طول دوره بره موم برای ناحیه بازدارندگی رشد موتان های استرپتوکوک وجود دارد. افزودن بره موم به این ماده چسبنده پل ارتودنسی باعث افزایش خواص آنتی باکتریال ماده چسبنده خواهد شد.

این مقاله ادامه دارد...
از طریق لینک زیر می توانید مقاله کامل به صورت لاتین را مطالعه نمایید:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7388193
اطلاعات شناسنامه ای مقاله:
PMCID: PMC7388193
PMID: 32765830
doi: 10.12688/f1000research.20717.2
۲
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید