۱۱۸۷۶۸
۵۲
۰

روش های خانگی برای درمان زخم ایجاد شده روی زبان

روش های خانگی برای درمان زخم ایجاد شده روی زبان

زبان به درد حساس است. زخم های پوستی، آسیب ها یا عفونت ممکن است باعث ناراحتی در یک قسمت یا کل زبان شود. نوع و روش درمان تا حد زیادی به علت ایجاد آن بستگی دارد. یک فرد می تواند با برخی از داروهای خانگی ساده زخم ایجاد شده زبان را درمان کند. با این حال، برخی از شرایط ممکن است سلامتی را به خطر و درد زبان را تحریک کنند و این نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

آشنایی با روش های درمان زخم و مشکلات ایجاد شده بر روی زبان می تواند به شما برای رفع این مشکل دردناک کمک کند. البته که علت یابی بسیار مهم است و بهتر است در صورت ادامه دار بودن به پزشک مراجعه کنید؛ اما استفاده از روش های خانگی نیز می تواند گزینه خوبی باشد.

درمان زخم زبان در خانه یکی از سریع ترین و مهمترین روش ها برای رفع این مشکل است. به وِزه اگر التهاب در ناحیه زبان خود حس می کنید یا حدس می زنید تورم بیش از اندازه ای روی زبانتان ایجاد شده، می توان قبل از مراجعه به پزشک از روش هایی برای تسکین درد و تورم زبان استفاده کرد. خوشبختانه داروی گیاهی برای زخم زبان به وفور وجود دارد؛ البته باید هوشمندانه مصرف شود.

در این مطلب به صورت خلاصه به معرفی روش های خانگی درمان زخم زبان می پردازیم و با معرفی بهترین دهانشویه برای زخم زبان، تلاش خواهیم کرد مشکل ایجاد شده بر روی زبانتان را تا حد قابل توجهی بهبود ببخشید. البته دقت داشته باشید که در شرایطی که روش های خانگی جوابگو نیست؛ حتما باید به پزشک مراجعه شود.

 

 

بهترین روش های خانگی برای درمان زخم های زبانی

روش های زیادی برای درمان زخم زبان وجود دارد. درمان های خانگی که شامل مصرف یا عدم مصرفل برخی مواد خوراکی و همچنین توصیه های رفتاری و سبک زندگی می شود، فوق العاده اثرگذار هستند. این روش ها شاید به ظاهر چندان خاص نباشند؛ اما به خوبی می توانند از پس درمان این مشکل برآیند.

نکته مهمی که وجود دارد این است که چه برای درمان و چه برای ترمیم زبان آسیب دیده، باید صبور باشید. درمان زخم زبان در طب سنتی اگرچه کاملا عملی است اما نیاز به زمان دارد. شما بهترین دهانشویه های شیمیایی را نیز برای رفع این مشکل استفاده کنید، زمان زیادی برای نتیجه دهی نیاز است، چه برسد به روش های طب سنتی و خانگی که عموما زمان بر هستند.

رعایت بهداشت دهان و دندان

اولین راهکار، رعایت بهداشت است؛ بله به همین سادگی! رعایت بهداشت دهان و دندان و تمیز نگه داشتن دهان می تواند به بهبود زخم ایجاد شده در زبان کمک کند. مسواک زدن و شستشوی دهان باعث کاهش باکتری های مضر می شود که خطر عفونت را کاهش می دهد. برای جلوگیری از تحریک و خراشیدن دهان، فرد باید از مسواک نرم استفاده کند. افرادی که دچار این مشکل می شوند، بهتر است استفاده از دهان شویه قوی خودداری کنند، زیرا این امر باعث تشدید زخم و درد زبان  می شود.

بهترین خمیردندان برای زخم زبان

سوالی که پرسیده می شود این است که بهترین خمیردندان برای رفع زخم روی زبان یا حتی آفت دهان چیست؟

پاسخ به صورت کلی می تواند این باشد که بهتر است از خمیردندان های ضدباکتری یا آنتی باکتریال استفاده کنید. همچنین خمیردندان هایی که در تولید آن ها از مواد ضد التهاب استفاده شده است، گزینه های عالی هستند.

خمیردندان بره موم یک گزینه عالی برای درمان زخم زبان است. این خمیردندان هم ضد التهاب است، هم خاصیت آنتی باکتریالی دارد و هم می تواند به بهبود سلامت دهان و دندان کمک کند. اگر خمیردندان بره موم حاوی پونه هم باشد، تاثیرگذاری دوچندانی خواهد داشت.

بهترین دهانشویه برای زخم زبان

دهانشویه بره موم یک گزینه عالی برای این مشکل است. دهانشویه های شیمیایی اگرچه تاثیرگذاری مناسبی برای رفع مشکلات دهان و دندان دارند؛ اما نمی توانیم از مضرات آن ها غافل باشیم. با این حال در شرایط اضطراری این دهانشویه ها هم گزینه های خوبی هستند. دهانشویه فلوراید در چنین مواردی استفاده می شود.

دهانشویه بره موم به خوبی از پس کاهش التهاب دهان، دندان و لثه ها بر می آید. همچنین به بهبود زخم روی زبان کمک می کند. از بین بردن باکتری ها و میکروب های درون دهان نیز عاملی می شود برای اینکه جلوی پیشرفت زخم های درون دهان و به ویژه زبان گرفته شود.

مکیدن یخ؛ راهی برای تسکین زخم روی زبان

مکیدن یخ می تواند باعث تسکین ناراحتی زخم های زبان شود. البته مکیدن یخ راهکار درمانی نیست اما می تواند التهاب زخم زبان را کاهش دهد. کاهش التهاب به کاهش درد و ناراحتی منجر می شود و تا چند ساعتی باعث از بین رفتن حس بد خواهد شد. با این حال نمی توان آن را راهکار درمان زخم زبان در خانه دانست

هشدار: افراد باید مراقب باشند که یخ را نجوند و گاز نگیرند، این امر باعث آسیب مینای دندان یا شکستن دندان می شود. به هیچ وجه یخ نباید در معرض جویدن قرار گیرد. 
راهکار: قبل از قرار دادن آن در دهان، فرد باید برای چند ثانیه یک تراشه یخ را از فریزر به بیرون بگذارد. این کار باعث ذوب شدن سطح یخ می شود و خطر چسبیدن تکه یخ به زبان را کاهش می دهد.
توصیه می کنیم از یخ های پلاستیکی برای این منظور استفاده کنید. یخ های پلاستیکی منظور یخ هایی است که درون پلاستیک های بهداشتی آب قرار گرفته و با قراردادن در فریزر یخ می بندد. در صورت استفاده از یخ پلاستیکی مشکل چسبیدن یخ به دهان و زبان را نخواهید داشت.

شستشوی دهان با آب نمک

اگر زبان فردی آسیب دید، تمیز نگه داشتن زخم باعث ترمیم آن می شود. انجمن دندانپزشکی آمریکا ADA پیشنهاد می کند که یک شستشو به آهستگی با آب نمک ممکن است خطر عفونت را کاهش دهد. به طظور کلی استفاده از آب نمک و چرخاندن آن در دهان برای انواع بیماری هیا دهان و دندان مورد استفاده است. این موضوع هم در ایران  و همانطور که گفته شد در دنیا مورد توجه بوده و هست.

برای این منظور، نصف قاشق چای خوری نمک را به یک لیوان کوچک آب اضافه کنید. آب نمک را به آرامی با دهان خود در اطراف دهان بچرخانید و شستشو دهید. دقت داشته باشید که بهتر است هیچ میزان از این آب نمک که آلوده به باکتری و قارچ های دهانی شده است، فرو داده نشود. حتما آن را بعد از شستشو به بیرون از دهان بریزید.

شستشوی دهان با چای بابونه خنک و سرد

طبق اعلام مرکز ملی بهداشت مکمل و یکپارچه آمریکا، بابونه یک داروی گیاهی است که می تواند زخم های دهانی را تسکین دهد. اگرچه به طور کلی بی خطر است؛ اما شواهد محدودی در مورد فواید آن وجود دارد. مردم معمولاً بابونه را به صورت دم کرده یا در چای مصرف می کنند. برای درمان زخم دهان، می توانید به آرامی دهان را با چای خنک شده بشویید. همچنین می توانید یک کیسه چای بابونه را خیس کرده و کمی روی ناحیه آسیب دیده بفشارید.

مصرف دمنوش بابونه به صورت منظم و هفتگی، راهکاری مناسب برای پیشگیری از زخم زمان است. اگر از متخصصین بپرسید که دقیقا برای زخم شدن زبان چی خوبه و چطور باید از بروز آن جلوگیری کرد، حتما یکی از گزینه ها بابونه خواهد بود. بابونه را یکی از بهترین داروهای گیاهی برای زخم زبان می دانیم.

فراموش نکنید که بهترین راهکار برای مصرف دمنوش بابونه، اضافه کردن عسل طبیعی به آن است. عسل طبیعی هم یک شیرین کننده عالی برای دمنشو بابونه است و هم می تواند اثرات مثبتی روی زخم زبان داشته باشد. برای انتخاب عسل هم وسواس نداشته باشید. هر نوع عسلی می تواند به شیرن کننده عالی برای چای بابونه بدل شود. با این حال برخی عسل ها را در ادامه همین متن معرفی کرده ایم.

برای آشنایی بیشتر با خواص دمنوش بابونه و عسل هم یم توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

خواص دمنوش بابونه و عسل

استفاده از مریم گلی به عنوان داروی گیاهی

مریم گلی یک داروی گیاهی است و می تواند التهاب دهان را کاهش دهد. باید برگ های مریم گلی را در آب جوش بخوابانید و اجازه دهید قبل از بالا آمدن آن را خنک کند. این ممکن است به تسکین زخم های زبان کمک کند. تحقیقات علمی در این خصوص وجود دارد که اگرچه به نتایج قطعی منجر نشده اما نتایج ابتدایی آن در ژورنال های علمی به چاپ رسیده است.

برای درک تأثیر کامل مریم گلی در گلو یا زبان، تحقیقات بیشتری لازم است. در حال حاضر، هیچ مدرک معتبری وجود ندارد که گیاه دارویی به طور موثر میتواند هر بیماری پزشکی را درمان کند. با این حال یکی از روش های طب سنتی در آمریکا و اروپا استفاده از مریم گلی است. در ایران نیز از مریم گلی برای بهبود زخم و التهاب دهان، معده و حتی پریود بانوان استفاده می شود. خواص مریم گلی برای زخم زبان نیز از سال ها پیش در طب سنتی ایرانی مطرح بوده و همچنان پرطرفدار است.

کمی بیشتر در مورد گیاه و عسل مریم گلی بدانیم

یکی از نکات جالب توجه در مورد درمان زخم زبان با مریم گلی این است که می توانید علاوه بر مصرف آن به صورت جوشانده یا دمنوش، از عسل طبیعی مریم گلی برای درمان این مشکل استفاده کنید. همچنین می توانید عسل مریم گلی را همزمان با انواع دمنوش ها و چایی ها مصرف کنید تا اثر آن بر روی زخم زبانتان بیشتر شود.

استفاده از عسل برای زخم

عسل برای زخم زبان

بررسی در سال 2019 خاطر نشان می کند که عسل خاصیت ضد باکتری دارد و ممکن است باعث ترمیم زخم پس از سوختگی شود. بیمارستان وینچستر پیشنهاد می کند این ماده طبیعی می تواند به کاهش علائم زخم های سرطان کمک کند. در یک مطالعه قدیمی، شرکت کنندگان، 4 بار در روز و به مدت 5 روز عسل را بر روی زخم های دهانی و زبانی و برفک دهانی آغشته کردند. پس از آن، آنها میزان کاهش درد و اندازه زخم را گزارش دادند.

عسل طبیعی خواص فوق العاده ای برای درمان زخم دارد. اکثر زخم ها از زخم های باکتریایی و عفونی و آفت دهانی گرفته تا زخم هایی که به دلیل گاز گرفتن زبان ایجاد شده اند، می توانند با عسل طبیعی درمان شوند. برخی عسل ها مثل عسل مریم گلی، عسل گزانگبین و عسل آویشن در این زمینه بهتر عمل می کنند.

دقت داشته باشید که عسل درمانی برای زخم زبان کار چندان پیچیده ای نیست اما نیاز به مداومت در مصرف دارد. اگرچه با اغشته کردن زبان به عسل کمی از درد و التهاب کاسته می شود؛ اما این درمان زخم زبان با عسل نیست. اگر می خواهید از عسل به عنوان یک درمان زخم زبان در خانه استفاده کنید، باید از آن به صورت منظم و مداوم استفاده کنید.

روش استفاده از عسل برای زخم زبان

می توانید از عسل به صورت خوراکی برای درمان و ترمیم زخم های زبان استفاده کنید. در این صورت شربت عسل، مصرف خوراکی عسل، دمنوش با عسل و... می تواند به عنوان راهکاری برای درمان زخم زبان مطرح باشد. ابن روش ها تاثیر گذاری مناسبی در دراز مدت دارند.

امکان استفاده از عسل به صورت مرهم نیز وجود دارد. یعنی قسمت زخم شده در رو یا زیر زبانتان را به عسل آغشته کنید و آن را قورت ندهد. سعی کنید چند دقیقه زبانتان به عسل آغشته بماند. سپس می توانید عسل باقیمانده را میل کنید یا آن را به بیرون از دهان منتقل کنید. این روش استفاده، کارایی سریعتری برای تسکین زخم و التهاب روی زبان خواهد داشت.

داروهای زخم زبان

اگر درمان های خانگی موثر نیستند، ممکن است فرد استفاده از محصولات بدون نسخه (OTC) مانند مسکن ها را در نظر بگیرد. برای زخم های آلوده و باکتریایی، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند. به طور کلی داروهای شیمیایی عوارض جانبی فراوانی را در کوتاه مدت و بلند مدت به همراه دارند. با این حال در بسیاری از موارد چاره ای به جز استفاده زا این روش ها وجود ندارد. پس سعی کنید آن را به خوبی انجام دهید.

داروی مسکن

داروی مسکن، بدون دردسر ممکن است باعث کاهش درد زبان شود. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، مانند ایبوپروفن، می توانند به کاهش تورم کمک کنند. برای زخم های شدید آفت دهانی، پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدهای قوی تری را برای درمان تورم و درد تجویز کند.

تمامی این داروها در واقع حکم روشی برای تسکین درد زبان و رفع التهاب آن را دارند. ممکن است بعد از مدت کوتاهی دوباره شرایط به حالت اولیه بازگردد. البته در بسیاری از موارد اگر زخم زبان حاد نباشد، پس از مصرف این داروها دیگر خبری از آن نخواهد بود.

ژل موضعی

ژل موضعی ممکن است با بی حسی ناحیه درد را کاهش دهد. طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، آنها همچنین مانعی در برابر تحریک بیشتر ایجاد می کنند. این دارو بدون نسخه در دسترس است، اما ژل های موضعی قوی تر ممکن است به نسخه نیاز داشته باشند.

ژل های موضعی در بسیاری از مواقع حاوی بره موم هستند. در این صورت می توانیم با خیال راحت تری از این ژل استفاده کنیم.

دهان شویه با نسخه

پزشک ممکن است دهان شویه دارویی را برای تسکین زخم های دردناک زبان تجویز کند. دهان شویه درمانی یا دارویی حاوی مواد موثری است که در دهان شویه های آرایشی از آن استفاده نمی کنند. همانطور که گفته شد دهانشویه ها تاثیرات خوبی برای بهبود آفت دهان و زخم زبان دارند.

اگر دهانشویه های حاوی بره موم یا دهانشویه فلوراید اثرگذار نبود، باید به سراغ دهانشویه های قوی که پزشکان تجویز می کنند بروید.

مکمل های ویتامین

کمبود برخی ویتامین ها ممکن است خطر ابتلا به برفک دهانی را افزایش دهد. افراد می توانند از مکمل ها برای کاهش این خطر و حمایت از سیستم ایمنی بدن خود استفاده کنند. به طور کلی باید تلاش کنید انواع ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین کنید. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان تامین ویتامین بدن چه زا طرق مواد طبیعی چه با داروهای شیمیایی، راهکاری موثر برای جلوگیری از بروز انواع زخم در بدن به ویژه زخم های دهانی و زبانی است.

هشدار: با این حال، افرادی که تحت شیمی درمانی هستند باید قبل از شروع مصرف مکمل های ویتامین با پزشک خود صحبت کنند. به جای مصرف مکمل های ویتامین شیمیایی از مواد طبیعی نیز یم توانید استفاده کنید که عسل و گرده گل از بهترین آن ها هستند.

دارو برای تحریک بزاق

طبق انجمن دندانپزشکان آمریکا، خشکی دهان ممکن است برفک دهانی ایجاد کند و همین موضوع باعث ایجاد زخم در ناحیه زبان می شود. افراد ممکن است پس از مصرف برخی داروها دچار خشکی دهان شوند. برای درمان این بیماری، پزشک می تواند برای تشویق دهان به تولید بزاق دارو تجویز کند. نوشیدن مایعات کافی و جویدن آدامس بدون قند نیز ممکن است کمک کند.

در این زمینه برخی از اطبا طب سنتی نیز به تجویز جویدن موم زنبور عسل روی آورده اند. اگرچه موم طبیعی زنبور عسل خوراکی نیست و نمی تواند رد معده قابل هضم باشد؛ اما می تواند یک آدامس طبیعی پرخاصیت به شمار رود. خواص آدامس موم طبیعی بسیار زیاد است که یکی از مهمترین آن ها تحریک بزاق دهان و کمک به برطرف کردن خشکی دهان به شمار می رود.

آنتی بیوتیک ها

اگر زخم زبان به دلیل عفونت باکتریایی باشد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند. علائم شامل درد، التهاب و زخم است که هیچ علائم بهبودی ندارد. البته باز هم تاکید می کنیم که بهتر است به سراغ داروهای شیمیایی مثل مسکن ها و آنتی بیوتیک ها نروید. با این حال اگر شرایط حاد است و با روش های خانگی نمی توانید زخم زبان را درمان کنید، بهترین آنتی بیوتیک برای زخم زبان و درد زبان را انتخاب و مصرف کنید. البته مصرف انتی بیوتیک بدون مشورت پزشک توصیه نمی شود.

سخن آخر

درمان زخم های زبان در خانه با استفاده از مواد طبیعی و داروهای بدون نسخه به شما کمک می کند تا این مشکل را سریعتر درمان کنید. با این حال اگر مشکل ادامه دار شد، حتما به پزشک مراجعه کنید. خود درمانی در این خصوص اصلا کار صحیحی نیست. با این حال مواد طبیعی و روش های خانگی در طب سنتی می توانند این مشکل را به راحتی حل کنند. در صورتی که مشکل زخم زبانتان حل نشد، پزشک بهترین گزینه های درمانی را به شما معرفی خواهد کرد

به نظر شما بهترین روش برای درمان زخم زبان چیست؟

۵۲
۶
منبع https://www.medicalnewstoday.com/articles/sore-tongue-treatment
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید