۲۳۳۷
۶
۰

چرا حسابداری در زنبورداری مهم است؟

اهمیت حسابداری در زنبورداری؛
اهمیت حسابداری در زنبورداری؛

وقتی با یک شغل حرفه ای مواجه می شویم، حساب و کتاب کردن بسیار سخت و دشوارتر خواهد شد. حسابداری یکی از نیازهای اولیه هر کسب و کار حرفه ای در دنیای امروز است و بدون داشتن یک سیستم حسابداری قوی و منعطف یا فردی مسلط به اصول حسابداری در زنبورستان، کار به خوبی پیش نمی رود.

تقریبا می توان گفت که در اکثر زنبورستان های بزرگ دنیا، سیستم های حسابداری حرفه ای برای زنبورداری وجود دارد. بسیاری از این زنبورستان ها برای استفاده هرچه بهتر از سیستم حسابداری در زنبورداری، سفارش تولید سیستم مختص زنبورستان خود را انجام داده اند و به بهترین نحو از آن استفاده می کنند.

متاسفانه یکی از مشکلات بزرگ زنبورداری در ایران، سنتی بودن سیستم حسابداری در زنبورستان است. بسیاری از زنبورستان ها اصلا سیستم مکانیزه برای ثبت و بررسی دخل و خرج، بررسی آمار انبار، میزان تولید سالانه فراروده های زنبور عسل و ... ندارند. همین موضوع یکی از مهمترین دلایلی است که زنبورداری در ایران پیشرفت های لازم را نمی کند.

کافی است زنبورداران ایرانی به این نتیجه برسند که از سیستم های حسابداری پیشرفته و اختصاصی زنبورداری و همچنین سیستم های پیشرفته مدیریت ارتباط با مشتری CRM استفاده کنند. در این صورت هم روند فروش محصولات و فراورده های زنبور عسل حرفه ای تر می شود، هم نحوه قیمت گذاری فراروده ها اصولی تر صورت می گیرد و هم از بروز مشکلات مالی در زنبورستان جلوگیری به عمل می آید.

 

 

چقدر در مورد هزینه های زنبورداری اطلاعات دارید؟

در این مطلب به دلایل اهمیت توجه به سیستم حسابداری در زنبورداری اشاره کرده ایم. به نظر می رسد این نکات می تواند به رشد و پیشرفت زنبورداری در ایران کمک ویژه ای کند. اگر زنبوردار هستید، حتما این مطلب را تا انتها مطالع کنید

کمک سیستم حسابداری به قیمت گذاری هوشمندانه محصولات

یکی از مهمترین نیازهای هر زنبورستانی، قیمت گذاری بر روی فراورده های تولید شده در زنبورستان است. برای این کار اقدامات متنوعی باید انجام شود. بررسی هزینه ها در کنار میزان تولید انواع فراروده و همچنین مخارجی که برای فراوری و نگهداری از هر نوع محصول انجام می شود، تاثیر مستقیمی بر روی قیمت گذاری محصولات تولیدی زنبورستان دارند.

سیستم حسابداری کمک می کند تا مسئول زنبورداری با اطلاعات دقیق و حرفه ای نسبت به هزینه ها و میزان تولید محصولات در سال یا فصل، قیمت گذاری هوشمندانه ای انجام دهد. در این صورت زنبوردار می داند که برای سودآور بودن زنبورستان، باید هر محصول را با چه قیمتی روانه بازار کند.

راهنمای قیمت گذاری روی محصولات زنبور عسل

در واقع سیستم حسابداری خوب و کارآمد، کمک می کند تا زنبوردار در عرضه محصولات واقع بینانه عمل کند. نه سود خود را آنقدر زیاد در نظر بگیرد که هیچ خریداری حاضر به خریدن محصولات نباشد و نه قیمت را آنقدر کم تعیین کند که متضرر شود. قیمت گذاری هوشمندانه آن هم در دنیای امروز، بدون داشتن سیستم حسابداری شاید غیرممکن نباشد؛ اما بسیار سخت و پیچیده است.

سیستم حسابداری و آنالیز دخل و خرج

یکی از نیازهای هر زنبورستانی، بررسی میزان هزینه ها و میزان سودآوری شغل زنبورداری است. طبیعی است که میزان تولید هر زنبوردار متفاوت از زنبوردار دیگر است. در نتیجه زنبوردار باید متوجه شود که شغل زنبورداری برای او سود دارد یا خیر. با توجه که در بسیاری از مواقع قیمت محصولات تولید شده در زنبورستان توسط نیاز بازار تعیین می شود، ممکن است هزینه های زنبورداری در یک زنبورستان باعث ضرردهی مجموعه شود.

سیستم حسابداری کمک می کند تا با بررسی بسیار ساده، میزان هزینه ها مشخص شده و دلیل بالا بودن هزینه زنبورستان هویدا شود. در این صورت مسئول زنبورستان می تواند به رفع مشکلاتی که باعث بالارفتن هزینه ها می شود، اقدام کند. در این صورت میزان بهره وری زنبورداری بالاتر رفته و سود بیشتری عاید مجموعه می شود.

آنالیز دخل و خرج زنبورستان یکی از مهمترین کمک هایی است که یک سیستم حسابداری پیشرفته می تواند به زنبوردار انجام دهد. در نتیجه زنبوردار باید هزینه تهیه یک سیستم حسابداری را برای بالاتر بردن میزان بهره وری، به جان بخرد.

کمک سیستم انبارداری به تامین نیازهای زنبورستان

هر مجموعه تولیدی مثل زنبورستان نیاز دارد تا به صورت دقیق انبار را رصد کند. هم میزان محصولات تولید و انبار شده را بداند و هم آمار ابزارها، مواد اولیه مورد نیاز و... را داشته باشد. در زنبورداری نیز اهمیت انبارداری و اطلاع از موجودی انبار بسیار مهم و کاربردی است.

چرا زنبورداری شغل خوبی است؟

انبارداری چه برای مواد مصرفی مثل انواع داروها و چه برای مواد تولیدی مثل عسل طبیعی، گرده گل، بره موم و... لازم و حیاتی است. حتی باید به طور دقیق محصولات خام و محصولات فراوری شده از هم تفکیک شوند تا برنامه ریزی دقیقی برای کار و فروش وجود داشته باشد.

سیستم های حسابداری پیشرفته زنبورداری، در زمینه انبارداری نیز به زنبوردار کمک می کنند. در نتیجه زنبوردار می تواند به کمک سیستم حسابداری خود، هر لحظه و حتی به صورت آنلاین میزان نیازهای زنبورستان و توان فروش محصولات را بررسی کند.

تجمیع اطلاعات و تجربیات تولید و فروش

تجربه نگاری و درس گرفتن از اتفاقات و وقایع گذشته، موضوع مهمی است. در زمینه مالی، نرم افزار حسابداری در زنبورداری به این کار کمک می کند. با توجه به اینکه در نرم افزار حسابداری به کار رفته در زنبورداری همه موارد مالی ثبت می شود، می توان به صورت دوره ای این اطلاعات را آنالیز کرده و از تجربیات گذشته استفاده کرد.

اگر تجربیات مالی استخراج شده از نرم افزار حسابداری نوشته شود، قطعا دیگر مدیران زنبورستان نیز می توانند مدیریت بهتری بر روند پیشرفت زنبورداری داشته باشند. در نتیجه این کار که در بسیاری از زنبورستان های حرفه ای دنیا حتی در کشور همسایه ما ترکیه انجام می شود، نباید ساده انگاشته شود.

سخن آخر

نرم افزار حسابداری برای زنبورداری بسیار مهم و حیاتی است. متاسفانه هنوز بسیاری از زنبورداران به اهمیت حسابداری مدرن برای زنبورستان پی نبرده اند. با این حال بسیاری از زنبورداران نیز اهمیت این موضوع را دانسته و از سیستم های پیشرفته حسابداری در زنبورداری استفاده می کنند.

شما هم می توانید زنبوردار شوید

اگر زنبوردار هستید، به ما بگویید که آیا از سیستم حسابداری مدرن برای دخل و خرج و انبارداری خود استفاده می کنید؟ به نظر شما سیستم های رایانه ای مدرن چه تفاوت هایی با نوشتن دستی یا سیستم های کامپیوتری قدیمی دارند؟ نظرات و تجربیات شما می تواند به استفاده هوشمندانه تر از نرم افزارهای حسابداری کمک کند.

۶
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید