۲۳۰۰
۰
۰

برای تقویت سیستم گوارشی از عسل تک گل مانوکا استفاده کنید

برای تقویت سیستم گوارشی از عسل تک گل مانوکا استفاده کنید
کاربرد عسل مانوکا برای درمان مشکلات گوارشی اگرچه به صورت کامل بر روی نمونه های انسانی به اثبات نرسیده است؛ اما شواهد حاکی از کاربرد آن برای درمان زخم معده و مشکلات روده است.

عسل مانوکا به عنوان یک عسل شناخته شده جهانی به شمار می رود. این عسل طبیعی در ایران به ندرت یافت می شود و تمامی عسل های موجود در ایران نیز وارداتی هستند. با این حال خواص فروان این عسل باعث شده تا بسیاری از کشورها این عسل را به عنوان بهترین عسل دارویی بشناسند. هرچند عسل های تک گل ایرانی نیز خواص فوق العاده ای برای بدن انسان به همراه دارند؛ اما عسل تک گل مانوکا نیز خواص منحصربفرد خود را دارد.

یکی از مهمترین ویژگی های عسل مانوکا که باعث شده این نوع عسل طبیعی تا این اندازه در دنیا محبوب شود، خواص این ماده برای تقویت سیستم گوارشی است. هرچند عسل های متنوعی وجود دارد که برای تقویت دستگاه گوارش مفید هستند؛ اما عسل مانوکا یکی از عسل های ویژه در این زمینه است.

بسته ویژه عسلنا در مورد عسل مانوکا:

هرآنچه باید در مورد عسل مانوکا بدانید

 

 

از خواص عسل مانوکا چه می دانید؟

عسل مانوکا و بره موم؛ دو ماده فوق العاده برای بهداشت دهان و دندان

نقش عسل مانوکا در درمان بیماری های تنفسی چیست؟

خواص عسل مانوکا برای برطرف کردن مشکلات مختلف پوست

در بین تمامی خواص عسل مانوکا برای سیستم گوارشی، دو خاصیت مهم عسل مانوکا به صورت ویژه شناخته می شود. این دو خاصیت عبارتند از:

  • پیشگیری و درمان زخم معده
  • درمان مشکلات حاد روده مثل کولیت و سندروم روده تحریک پذیر

این دو ویژگی در بین تمامی خواص عسل مانوکا برای دستگاه گوارش خاص تر بوده و در کمتر عسل طبیعی می توانید چنین خواصی را به این صورت پیدا کنید. به همین علت در این مطلب به این دو خاصیت عسل مانوکا اشاره می کنیم.

پیشگیری از زخم معده با عسل مانوکا

زخم معده یکی از شایع ترین بیماری هایی است که روی انسان تأثیر می گذارد. این زخم ها در واقع آسیب هایی هستند که روی آستر معده شکل می گیرند و باعث درد معده، حالت تهوع و نفخ می شوند. زخم معده یکی از بزرگترین مشکلات گوارشی گزارش شده در دنیا است که به طور کلی انواع عسل طبیعی به عنوان راهکاری برای درمان آن معرفی می شوند.

اچ.پیلوری نوعی باکتری است که مسئول اکثر زخم های معده است. تحقیقات نشان می دهد که عسل مانوکا ممکن است به درمان زخم معده ناشی از اچ.پیلوری کمک کند.

یک مطالعه در سطح لوله آزمایشگاهی اثرات آن را بر روی بیوپسی زخم معده ناشی از اچ.پیلوری بررسی کرده است. نتایج مثبت بود و حاکی از آن است که عسل مانوکا یک ماده ضد باکتری مفید در برابر H. pylori است. این نشان دهنده این است که عسل مانوکا احتمالا هم برای پیشگیری و هم برای درمان زخم معده موثر است.

خواص گرده گل برای تقویت سیستم گوارشی را جدی بگیرید

با این حال، یک مطالعه دو هفته ای کوچک در 12 نفر که روزانه 1 قاشق غذاخوری عسل مانوکا از طریق دهان مصرف می کردند، نشان داد که این نوع عسل طبیعی، باکتری H.پیلوری را کاهش نمی دهد. بنابراین، تحقیقات بیشتری برای ارزیابی کامل توانایی عسل مانوکا در درمان زخم معده ناشی از اچ.پیلوری مورد نیاز است.

زخم معده همچنین می تواند در اثر مصرف زیاد الکل ایجاد شود. متاسفانه مصرف الکل هم باعث بروز بیماری های مختلف معده می شود و هم عاملی برای بروز کبد چرب است. یک مطالعه در موش صحرایی نشان داد که عسل مانوکا به جلوگیری از زخم معده ناشی از الکل کمک می کند. با این حال در این زمینه نیز هنوز تحقیقات انسانی کاملی وجود ندارد.

به طور کلی اثرات ضد باکتریایی عسل مانوکا ممکن است به درمان زخم معده ناشی از اچ. پیلوری و همچنین ممکن است از زخم معده ناشی از الکل جلوگیری کند. البته تمامی این خواص برای زخم معده تنها در شرایطی امکان پذیر است که از عسل مانوکا به صورت منظم استفاده شود.

برطرف کردن مشکلات حاد روده

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال گوارشی شایع است. علائم مرتبط با آن شامل یبوست، اسهال، درد شکم و حرکات نامنظم روده است. جالب است که محققان دریافته اند که مصرف منظم عسل مانوکا ممکن است به کاهش این علائم کمک کند.

ثابت شده است که عسل مانوکا باعث بهبود وضعیت آنتی اکسیدانی و کاهش التهاب در موش های مبتلا به IBS و کولیت اولسراتیو می شود که نوعی بیماری روده تحریک پذیر است

همچنین نشان داده شده است که مواد موجود در عسل مانوکا به گونه های Clostridium difficile حمله می کند. Clostridium difficile که اغلب آن را C. diff می نامند نوعی عفونت باکتریایی است که باعث اسهال شدید و التهاب روده می شود. C. diff معمولاً با آنتی بیوتیک ها درمان می شود. با این حال مطالعات جدید نشان می دهند که عسل مانوکا می تواند به این نوع باکتری حمله کند.

لازم به ذکر است که در مطالعات فوق تأثیر عسل مانوکا بر عفونت های باکتریایی در آزمایشات موش صحرایی و آزمایشگاهی مشاهده شده است. در مورد تأثیر آن بر عفونت های باکتریایی روده انسان، تحقیقات بیشتری لازم است. با این حال مشاهدات حاکی از اثرگذاری این ماده بر روی بیماری های حاد گوارشی مثل کولیت و روده تحریک پذیر است.

البته برای درمان بیماری های مرتبط با روده، استفاده از بره موم نیز یک گزینه فوق العاده برای درمان بیماری های گوارشی است. به ویژه برای درمان کولیت می توانید به صورت ویژه در کنار عسل مانوکا بر روی بره موم حساب باز کنید. حتی برای مصرف کپسول بره موم، می توانید از شربت عسل مانوکا استفاده کنید تا خواص بیشتری از این نوع عسل طبیعی برای شما ایجاد شود.

خواص بره موم؛ از خواص ضد التهابی تا ضد سرطانی

فراموش نکنید که تمامی تحقیقات، تنها زمانی خاصیت عسل مانوکا برای بهبود مشکلات روده را نشان داده اند که عسل مانوکا در دوره های زمانی بلند مدت و به صورت منظم استفاده شده است. اگر از عسل مانوکا به صورت مقطعی استفاده کنید، به هیچ وجه سود خاصی برای سلامتی شما به همراه ندارد.

سخن آخر

کاربرد عسل مانوکا برای درمان مشکلات گوارشی اگرچه به صورت کامل بر روی نمونه های انسانی به اثبات نرسیده است؛ اما شواهد حاکی از کاربرد آن برای درمان زخم معده و مشکلات روده است. با این حال به نظر می رسد برای نتیجه گیری کلی حتما باید تحقیقات در این زمینه ادامه پیدا کند.

عسل مانوکا اگرچه در ایران تولید نمی شود؛ اما می توانید مدل های وارداتی آن را پیدا کنید. اگر با مشکلات حاد گوارشی مواجه هستید، بد نیست عسل مانوکا را نیز برای برطرف کردن این مشکلات امتحان کنید. مطمئنا نتایج شگفت انگیزی از این تجربه خواهید داشت.

اگر تا به حال برای درمان بیماری های مختلف از عسل مانوکا استفاده کرده اید، حتما تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. با توجه به خاص بودن این عسل در ایران، باید تجارب مختلف مصرف عسل مانوکا را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم. منتظر نظرات شما هستیم.

۰
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید