۱۸۵۲۰
۱۶
۳

آموزش کاربردی ادغام دو کندو زنبور عسل

آموزش کاربردی ادغام دو کندو زنبور عسل
ادغام دو کندو در زمان مناسب می تواند بهره وری زنبورستان را افزایش دهد. این یک تصمیم مهم است که باید زنبوردار حرفه ای آن را گرفته و به درستی انجام دهد.

بعضی اوقات امور زنبورداری به خوبی پیش نمی رود. شاید عدم وجود شهد مناسب در طبیعت یا ضعیف بودن ملکه فعال  در یک کندو، عامل به وجود آمدن این شرایط باشد. حتی در شرایطی ممکن است یک کندو بدون ملکه داشته باشید و توانایی اضافه کردن ملکه جدید به کندو را نداشته باشید. در این شرایط احتمالا به این فکر می کنید که کلنی ضعیف را با یک کلنی دیگر ادغام کنید.

ترکیب کلنی می تواند باعث ایجاد تشنج در کندو شود یا اصلا مورد قبول واقع نشود. با این حال امروزه خوشبختانه روش هایی برای کاهش احتمال رد شدن یا سایر مشکلات وجود دارد.

شما هم می توانید زنبوردار شوید

در این مطلب قصد داریم به صورت خلاصه به نکاتی در مورد ادغام دو کندو زنبور عسل بپردازیم. این مطلب برای زنبورداران مبتدی تهیه شدنه اما برای همه زنبورداران قابل استفاده است.

 

 

چه زمانی دو کلنی را ادغام کنیم؟

اگر دو کلنی به تنهایی عملکرد خوبی دارند، نیازی به ادغام انها نیست. اما هنگامی که یک یا چند کلنی زنبورستان شما با مشکل مواجه هستند، ترکیب دو کلنی ممکن است مشکل را برطرف کند. در اینجا چند دلیل برای ترکیب کلنی وجود دارد:

  1. یک کندو ضعیف است: اگر یک کندو ضعیف باشد و دیگری قوی باشد. اگر کندوی ضعیف ملکه دارد، قبل از ترکیب باید او را از کندو خارج کنید. شما می خواهید با استفاده از محل فیزیکی کندو قوی، کندوی قوی را در قسمت زیر نگه دارید و کندوی ضعیف را در بالا قرار دهید.
  2. یک کندو بدون ملکه است: اگر یک ملکه مرد یا به هر علتی ملکه کندو از دست رفت، می توانید یک ملکه جدید خریداری کنید؛ اما بعضی اوقات ملکه برای خرید در دسترس نیست. در این حالت، ترکیب کندو با یکی دیگر می تواند آن را نجات دهد. شما از کندو که دارای یک ملکه است به عنوان کندوی پایین استفاده کرده و از مکان آن استفاده می کنید و کندو بدون ملکه را در بالا قرار می دهید.
  3. دو کلنی ضعیف است: شاید سال بدی بوده و هر دو کلنی شما متحمل ضرر شده اند. تا زمانی که حداقل یکی از آنها ملکه داشته باشد، می توانید آنها را ترکیب کنید. همچنین اگر هیچ کدام ملکه ندارند، می توانید آنها را ادغام کنید و یک ملکه جدید سفارش دهید و آن را جایگزین کنید. اگر هر دو کلنی ضعیف دارای یک ملکه است، بهتر است قبل از پیوستن به آنها از شر یکی خلاص شوید. ادغام دو کلنی بهتر است قبل از زمستان انجام شود به ویژه اگر هر دو کلنی با کمبود ذخایر عسل مواجه هستند. هر کندو زنبور عسل حداقل 70 پوند عسل لازم دارد تا زمستان را بدون گرسنگی سپری کند.

آموزش گام به گام ادغام دو کلنی

ادغام دو کلنی بسیار ساده است اما بهتر است آمادگی آن را داشته باشید. قبل از شروع برای ادغام، این مراحل را انجام دهید:

  • محلولی از شربت شکر را برای تغذیه زنبورها تهیه کنید تا بعد از ادغام به آنها بدهید.
  • یک برگه روزنامه بگیرید و سه شکاف را در آن برش دهید. این روزنامه اجازه می دهد تا کلنیها بدون درگیری زیاد به هم پیوند بخورند. شکاف ها باعث می شود تا فرمون ها و رایحه ها بین دو کلنی رد و بدل شود. زنبورها قادر به جویدن روزنامه هستند. تا زمانی که این کار را انجام دهند، زنبورهای دو کلنی به یکدیگر عادت کرده و بدون جنگ ادغام می شوند.
  • دستگاه دودزا خود را روشن کنید
  • چند بلوک چوب یا سیمان آماده کنید تا در مقابل کندو قرار دهید.

چقدر با انواع کندو زنبور عسل آشنا هستید؟

هنگامی که تمام مواد خود را آماده کردید، این مراحل را دنبال کنید تا بتوانید با خیال راحت و مؤثر دو کلنی را ادغام کنید:

  1. دستگاه دودزا را فعال کرده و کندوی کوچکتر را باز کنید: اگر کندو در دو جعبه عمیق قرار دارد و می توان آن را در یکی تثبیت کرد، بهترین روش برای ادغام است. قاب هایی از زنبورها، نوزادان و عسل ها را بگیرید و آنها را با قاب های خالی در بدنه کندوی عمیق پایین تعویض کنید. اگر هر دو جعبه عمیق کاملاً پر یا نزدیک به آن هستید، هر دو جعبه را دست نخورده بگذارید.
  2. این روند را با کندوی بزرگتر تکرار کنید: در صورت امکان آن را در یک جعبه عمیق تحکیم کنید. برای ترکیب باید حداکثر سه جعبه عمیق داشته باشید.
  3. کندوها را تنظیم کنید: درپوش های داخلی و بیرونی را در نزدیکی ورودی کندوی قوی تر قرار دهید تا زنبورها بتوانند راه خود را در آن پیدا کنند.
  4. ورق روزنامه را در بالای کندوی قوی تر قرار دهید: اگر باد شدید است، ممکن است بخواهید طرفین را به قسمت بیرونی جعبه ببندید تا پاره نشود.
  5. جعبه را درون کندو جدید قرار دهید: جعبه کندو ضعیف تر را به کندوی جدید منتقل کنید، آن را به آرامی در بالای کندوی قوی قرار دهید. یادتان باشد که همه را به شدت با دود بدهید تا در طی این گذار استرس زا، کمی آرام شوند.
  6. فریم های اضافی را به ذهن بسپارید: اگر قاب یا جعبه اضافی وجود دارد که فقط چند زنبور عسل (بدون فرزند یا عسل) در آن ها وجود داشته باشد، آنها را روی بلوک های جلوی کندو جدید قرار دهید تا زنبورها بتوانند داخل آن راه بروند.
  7. قسمت بالای کندو ترکیبی را بپوشانید.
  8. فیدر را در بالای کندو ترکیبی قرار دهید.
  9. حدود یک هفته همه چیز را رها کنید: پس از یک هفته، کندو را بررسی کنید تا مطمئن شوید روزنامه جویده شده است و کلنی با موفقیت ترکیب شده است.

سخن آخر

ادغام دو کندو در زمان مناسب می تواند بهره وری زنبورستان را افزایش دهد. این یک تصمیم مهم است که باید زنبوردار حرفه ای ان را گرفته و به درستی انجام دهد. در این مطلب به زمان مناسب برای ادغام دو کندو اشاره کردیم و یکی از روش های مرسوم آن را نیز به صورت مختصر مورد بررسی قرار دادیم. شما به عنوان یک زنبوردار می توانید با استفاده از این آموزش ادغام کندو، بدون هیچ مشکلی کندوها را ادغام کنید. در این زمینه مشورت کردن با افراد با تجربه نیز می تواند گزینه خوبی باشد. حتما از تجارب دیگران استفاده کنید تا بهترین نتیجه را کسب کنید.

۱۶
۶
منبع https://www.thespruce.com/combine-two-beehives-3016524
۳ دیدگاه
 
ir
صالح | ۳ سال پیش
آقا دم شما گرم مطلب خیلی خوبی بود. ما احتمالا از همین روش استفاده کنیم برای ادغام کندوهامون . البته قبلا یه روش دیگه هم استفاده می کردیم اونم بد نیست ولی توضیحش زیاده بخوام اینجا بنویسم. ولی فکر می کنم اینجوری ادغام کردن بهتر هم باشه .
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید