۳۱۶۵
۶
۰

خواص بره موم برای درمان عفونت گوش

خواص بره موم برای درمان عفونت گوش
به نظر می رسد تحقیقات علمی و مشاهدات موجود در مورد استفاده از بره موم برای برطرف کردن عفونت های گوش به اندازه ای باشد که بتوانیم با اطمینان از خواص قطره بره موم برای گوش سخن بگوییم.

عفونت گوش یکی از مشکلات رایجی است که نه تنها در کودکان بلکه در بزرگسالان نیز مشاهده می شود. البته بیشتر کودکان هستند که با این مشکل مواجه می شوند که دلایل مختلفی را می توان برای آن بر شمرد. روش های مختلف درمانی برای برطرف کردن عفونت گوش وجود دارد که یکی از این روش ها استفاده از قطره عصاره بره موم است.

بره موم Propolis یک ماده ضدعفونی کننده قوی است که می تواند باکتری ها و عفونت ها را برطرف کند. به همین علت، تحقیقات زیادی بر روی خواص بره موم برای برطرف کردن عفونت گوش در کودکان و بزرگسالان انجام شده است. به همین منظور برخی شرکت های داروسازی نیز از این ماده برای تولید قطره گوش استفاده کرده اند. با این حال در بیشتر کشورها، امکان دسترسی به بره موم در داروخانه ها مهیا نیست. مردم با اطلاع از خواص بره موم این محصول فوق العاده عالی برای گوش را از شرکت های تولیدکننده محصولات زنبور عسل خریداری می کنند.

خواص بره موم برای درمان برخی بیماری ها:

 

 

 

آشنایی با خواص بره موم برای برطرف کردن عفونت گوش، به شما کمک خواهد کرد تا اگر حتی قطره بره موم را در فروشگاه های مختلف ایران نیز پیدا نکردید، با استفاده از بره موم یا عصاره بره موم، آن را به صورت خانگی تولید کرده و برای از بین بردن عفونت گوش استفاده کنید. در این مطلب به برخی نکات در مورد خواص پروپولیس برای عفونت گوش اشاره کرده ایم.

تحقیقات علمی در مورد کاربرد بره موم برای درمان عفونت گوش چه می گویند؟

متاسفانه در حال حاضر تحقیقات کمی در مورد خواص عصاره بره موم که به صورت قطره ای درون گوش ریخته شده و باعث برطرف شدن عفونت شود، در دسترس است. با این حال برخی مطالعات حیوانی در این زمینه انجام شده که نشان دهنده خواص فوق العاده این ماده برای درمان این بیماری و مشکل است.

در یکی از مطالعات، اثرات درمانی فرمولاسیون قطره گوش بره موم بر روی درد گوش خارجی سگ مورد بررسی قرار گرفت. چهل و هشت سگ با علائم گوش درد به طور تصادفی انتخاب شده  تا اثرات فرمول موضعی بره موم در مقابل دارونما موضعی در درمان درد در گوش خارجی بررسی شود. در این مطالعه از بره موم و دارونما در هر دو مجرای گوش خارجی، دو بار در روز به مدت 14 روز اجرا شد. در طول مطالعه نیز معاینه های مکرر انجام شد.

در حالی که گروه کنترل از بیماری عفونی گوش با استفاده از داروهای موضعی بهبود نیافته بود، بره موم با فعالیت ضد میکروبی خود اثرات فوق العاده ای در درمان درد گوش که به علت عفونت های ایجاد شده در این ناحیه به وجود آمده بود، گذاشت. علاوه بر این، هیچ عوارض جانبی از بره موم مشاهده نشد. این مطالعه از دو جهت اهمیت داشت. هم احتمال اثرگذاری قطره بره موم بر روی عفونت گوش انسان را تقویت کرد و هم از خواص بره موم برای سگ ها بیشتر از گذشته پرده برداشت.

تحقیقات دیگری نیز بر روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شده است. تمامی این تحقیقات نشان می دهند که قطره بره موم به دلیل وجود میکروارگانیسم ها می تواند به درمان عفونت گوش و همچنین برطرف کردن گوش درد کمک کند. به همین منظور است که بسیاری از افراد از طب سنتی برای درست کردن چنین قطره هایی کمک گرفته و به درمان مشغول می شوند.

در یک مطالعه انسانی بر روی 122 کودک در سنین 1-5 سال با سابقه مستند از عفونت های مکرر گوش انجام شد. کودکان از نظر وجود عفونت گوش و عفونت های تنفسی مرتبط، هر چهار هفته ارزیابی می شدند. برای این کودکان استفاده از قطره بره موم و روی تجویز و مورد مطالعه قرار گرفتند. نتیجه این بود که استفاده از مکمل بره موم و زینک برای کودکان با سابقه عفونت های مکرر گوش، می تواند خطر بروز عفونت های جدید را کاهش داده و نیاز به درمان آنتی بیوتیکی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. مشکلی هم در استفاده از بره موم وجود نداشت و منجر به رضایت والدین این کودکان شد.

مطالعه دیگری در مورد بره موم و درمان عفونت گوش برای التهاب گوش کودکان ناشی از آلودگی هوا انجام شد. فنیل استر کافئین (CAPE) که یک ماده فعال بیولوژیکی بره موم است، مهمترین ماده دارای فعالیت های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی در این ماده است. یافته ها در این مطالعه حاکی از آن است که این ماده می تواند به کاهش التهاب گوش داخلی کمک کند.

بره موم چطور به درمان عفونت گوش کمک می کند؟

عفونت گوش یکی از شایع ترین بیماری ها در کودکان است. البته همانطور که گفته شد ممکن است برای بزرگسالان نیز اتفاق بیافتد. بره موم به دلیل وجود آنتی باکتری ها و عملکرد ضد قارچی که دارد، می تواند در درمان عفونت گوش که دلیل باکتریایی و قارچی دارد، مفید باشد.

همچنین بره موم دارای یک اثر بی حسی ناچیز است که به درد گوش ناشی از این عفونت ها نیز کمک می کند. یکی از بزرگترین عوارض جانبی عفونت در گوش، درد در نواحی خارجی و حتی داخل گوش است. به دلیل آزاردهنده بودن این درد، بسیاری از افراد تلاش می کنند با مسکن ها آن را خاموش کنند. این یک رفتار غلط است! چراکه ممکن است بدون هشدارهای بدن، عفونت در گوش بیشتر شده و شما متوجه ان نشوید. ویژگی خوب بره موم این است که هم به درمان عفونت کمک می کند و هم درد ناشی از عفونت را تسکین می دهد.

اجزای کافئیک اسید فنیتیل استر موجود در بره موم، می توانند در تسکین التهاب گوش داخلی نیز مفید باشد. عفونت علاوه بر درد، التهاب نیز در گوش داخلی ایجاد می کند. این التهاب هم عاملی برای درد بیشتر است و هم ممکن است شنوایی را تحت تاثیر قرار دهد. بره موم در کنار برطرف کردن عفونت ها، به کاهش التهاب در گوش داخلی نیز کمک می کند.

تمامی این خواص بره موم بدون هیچ گونه عوارض جانبی است. در نتیجه فرد بیمار اگر قطره عصاره بره موم باکیفیت را درون گوش خود بریزد، بدون هیچ نگرانی از عوارض جانبی، در مدت چند روز می تواند شاهد برطرف شدن عفونت ها باشد. برخی مشاهدات حاکی از آن است که کاهش درد در گوش حتی بعد از یک روز مصرف چندباره از قطره گوش بره موم امکان پذیر است.

شاید در این رابطه تحقیقات علمی کافی نباشد؛ اما تجربیات زیادی برای استفاده از بره موم به منظور درمان عفونت گوش انجام شده است. این مشاهدات کمک می کنند تا با اطمینان بیشتری از این روش درمانی استفاده کنیم و به سراغ داروهای شیمیایی نرویم.   

سخن آخر

به نظر می رسد تحقیقات علمی و مشاهدات موجود در مورد استفاده از بره موم برای برطرف کردن عفونت های گوش به اندازه ای باشد که بتوانیم با اطمینان از خواص قطره بره موم برای گوش سخن بگوییم. خواص قطره گوش بره موم به اندازه ای است که استفاده چند روزه از این قطره، اثرات شگفت انگیزی خواهد داشت. حتی قطره پروپولیس برای گوش سگ و حیوانات خانگی نیز مفید است. البته فراموش نکنید که حتما باید با پزشک مشورت کنید.

اگر تجربه ای در زمینه درد یا عفونت گوش و درمان با استفاده از مواد طبیعی مثل بره موم داشته اید، حتما از طریق نظرات با ما در میان بگذارید.
۶
۰
منبع https://beepothecary.wordpress.com/2014/03/17/propolis-and-ear-infections/,http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-09352010000600010
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید