۳۲۴۹
۳
۰

درمان چربی خون بالا با روش های جدید علمی و خانگی به صورت قطعی

درمان چربی خون بالا با روش های جدید علمی و خانگی به صورت قطعی

چربی خون یکی از بیماری های رایج به ویژه در شرایط کنونی جامعه است. امروزه که میزان تحرک به شدت کاهش پیدا کرده و در مقابل مصرف مواد چرب رشد چشمگیری داشته است، بعید نیست که افراد با افزایش میزان چربی در خون خود مواجه شوند. بیماری چربی خون یک بیماری واقعا خطرناک است که متاسفانه کمتر به آن توجه می شود. این بیماری عوارض جانبی زیادی دارد و اگر درمان نشود ممکن است به سکته، فلج شدن بیمار یا مرگ منجر شود. به همین علت است که درمان چربی خون در ابتدای بروز این بیماری اهمیت زیادی دارد.

نباید انتظار داشته باشید با مصرف روغن های خوراکی که امروزه در بین مردم رواج پیدا کرده است در کنار عدم تحرک مناسب، سلامتی خود را نیز حفظ کنید. روغن هایی که این روزها هم در خانه ها و هم در تولید انواع مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد، از نظر برخی اطبا طب سنتی با روغن ماشین تفاوت چندانی ندارد!! این یعنی روزانه میزان قابل توجهی چربی مضر و غیرقابل هضم را به معده خود وارد می کنید که منجر به افزایش چربی خون می شود.

در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد اما بد نیست بدانید که وقتی صحبت از چربی خون می شود، منظور انواع چربی های موجود در خون است. چربی های مضری که با افزایش میزان آن مواجه می شویم و چربی های خوبی که عموما بر اثر بیماری، در خون ما کاهش پیدا می کنند. برای درمان چربی خون باید حتما به نوع چربی که در خون ما افزایش یا کاهش پیدا کرده است نیز توجه کنیم. کلسترول و تری گلیسرید از مهمترین چربی های موجود در خون هستند که نوسانات آنها می تواند خطرناک به شمار رود.

در این مطلب تلاش شده تا به صورت جامع و البته خلاصه به نکاتی برای آشنایی با چربی خون، علائم، عوارض و روش های درمانی اشاره شود. اگر به این بیماری مبتلا شده اید، بد نیست اطلاعات خود را در مورد ان بالاتر ببرید تا در مواجهه با آن صحیح تر و علمی تر رفتار کنید. چربی خون بیماری نیست که غیرقابل درمان باشد؛ اما نیاز به مصرف دارو – شیمیایی یا طبیعی – و انجام پرهیزات مختلف دارد. پس این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

 

 

بیماری چربی خون چیست؟

وقتی از چربی خون بالا صحبت می شود، منظور میزان کل کلسترول، کلسترول بد یا LDL و همچنین تری گلیسرید است. این چربی ها هر کدام به نوبه خود اثراتی را بر روی بدن انسان به همراه دارند. البته در تست آزمایش خون که در آن چربی خون اندازه گیری می شود، نوعی کلسترول دیگر به HDL نیز اندازه گیری می شود که به کلسترول خوب شهرت دارد.

بیماری چربی خون به این معنا است که میزان چربی های موجود در خون چه به صورت مجزا و چه به صورت جمع، از میزان استاندارد افزایش یافته باشد. در واقع اگر فردی به چربی خون بالا مبتلا شود، به این معناست که میزان پروتئین های حامل چربی در خون که به لیپوپروتئین نیز شهرت دارند، در حد غیرعادی قرار گرفته است. البته میزان متعادل چربی خون بسیار مهم و پر اهمیت است و نمی توانیم به خاصیت آن ها برای سلامتی انسان اشاره نکنیم؛ اما وقتی میزان این چربی افزایش پیدا کند، سیستم متعادل بدن را به هم ریخته و عوارض جانبی زیادی به همراه خواهد داشت.

بزرگترین مشکلی که چربی خون بالا ایجاد می کند، رسوب چربی در جداره های رگ ها است. این رسوبات هم باعث تنگ شدن مسیر جریان خون و هم باعث سفت شدن رگ ها و عدم انعطاف پذیری رگ می شوند. در این صورت جریان خون به سختی از آن منطقه عبور کرده و سکته قلبی یا سکته مغزی ایجاد می شود. به همین علت است که درمان چربی بالا خون اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

انواع چربی خون که باید بشناسیم

چربی خون به صورت های مختلفی دسته بندی می شود که دو مورد از ان ها بیشتر مورد کاربرد است. یکی به این صورت که کدام نوع از چربی خون در فرد مبتلا بالا رفته است و دیگری بر اساس علت ابتلا. هر کدام از این دو مدل دسته بندی باید در جایگاه خود مورد بررسی قرار گرفته و فرد بیمار برای درمان چربی خون بالا باید به روش های مختلفی اقدام کند. تا زمانی که علت و نوع بیماری مشخص نشود، نمی توان در مورد درمان قطعی چربی خون اظهارنظر کرد. پس بهتر است قبل از هر چیز با انواع این بیماری آشنا شویم.

انواع چربی خون بالا از نظر نوع چربی خونی که افزایش یافته است

وقتی قرار است از داروهای شیمیایی یا درمان های طبیعی برای چربی خون بالا استفاده کنید، باید دقیقا نوع چربی که در خون شما افزایش پیدا کرده است را بدانید. به همین علت است که پزشکان انواع چربی بالا را به چهاردسته کلی تقسیم می کنند:

  1. هیپرتری‌گلیسریدمی:
    این دسته به معنای بالا بودن میزان تری گلیسیرید خون است. افرادی که به این نوع از چربی بالا خون مبتلا می شوند، باید روش های مختص به آن را پیگیری کنند.
  2. هیپرکلسترولمی:
    بالا بودن میزان کلسترول خون عاملی مهم و رایج است که از آن به چربی بالا خون نیز تعبیر می شود. این بیماری به هیپرکلسترولمی شهرت دارد.
  3. هیپرلیپوپروتئینمی
    عامل سومی که از آن به عنوان چربی خون بالا یاد می شود، بالا بودن میزان لیپوپروتئین‌های خون است. این مشکل نیز می تواند تبعات ناگواری برای بدن به همراه داشته باشد و باید خیلی زود روند درمان آن آغاز گردد.
  4. چربی خون بالا ترکیبی
    نوعی از چربی خون بالا که در واقع ترکیبی از 3 مورد بیان شده است. این نوع چربی خون کمی پیچیده تر از انواع دیگر این بیماری است به گونه ای که طبیب یا پزشک معالج باید همزمان 2 نوع چربی یا هر 3 نوع چربی افزایش یافته را متعادل سازد.

انواع چربی خون بالا از منظر علت ابتلا

نوع دیگر دسته بندی انواع چربی خون بالا، نگاه به این بیماری از منظر علت بیماری است. از این نظر، چربی خون به دو نوع تقسیم می شود. چربی خون اولیه و چربی خون ثانویه. هر کدام از این دو نوع نیز متدهای درمانی خاص خود را دارند و نمی توان به صورت مشترک به درمان آن ها پرداخت.

چربی خون اولیه

چربی خون اولیه به آن دسته از بیماری چربی خون گفته می شود که منشاء ژنتیکی دارد. گاهی چربی خون اولیه را چربی ژنتیکی نیز می نامند. این بیماری بر اثر برخی جهش های ژنتیکی اتفاق می افتد و علت آن به هیچ وجه در دست فرد مبتلا نیست. در واقع دی ان ای بدن فرد با ایجاد نوعی جهش، اختلالی پیدا می کند که این اختلال منجر به افزایش تولید چربی در بدن می شود. ممکن است حتی میزان چربی تولید شده در بدن نیز عادی باشد اما این جهش ژنتیکی به ساختار سوخت و ساز چربی در بدن آسیب زده و به همین علت تجمع چربی در خون افزایش یابد. نکته جالب توجه در مورد چربی خون اولیه این است که این جهش ساختاری در ژن ها نه تنها باعث افزایش چربی خون به ویژه کلسترول بد LDL می شود، بلکه میزان کلسترول خوب خون HDL را نیز کاهش می دهد.

چربی خون اولیه عموما به دلیل سابقه خانوادگی اتفاق می افتد. با این حال مشاهده شده که بسیاری از افراد بدون داشتن سابقه خانوادگی نیز به این نوع از بیماری دچار شده اند. در هر صورت بهتر است افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به چربی خون اولیه دارند، مراعات بیشتری برای عدم ابتلا به این نوع بیماری داشته باشند. درذمان چربی خون ارثی ممکن است چالش های بیشتری داشته باشد.

چربی خون ثانویه

چربی خون ثانویه به آن دست از افزایش سطح چربی در خون گفته می شود که به دلیل بیماری های زمینه ای یا به دلیل عادات بد غذایی، کم تحرکی و سبک زندگی غلط در فرد ایجاد می شود. مشخص است که مبتلا نشدن به نوع ثانویه این بیماری بر خلاف نوع اولیه، تا حدودی در اختیار افراد است. عدم مصرف غذاهای چرب یکی از مهمترین فاکتورها برای پیشگیری ازابتلا به این بیماری است. طبیعتا مصرف مواد خوراکی چرب منجر به چاقی شده و همین چاقفی نیز خود عاملی برای افزایش بیشتر چربی در خون است. شاید بهتر باشد قبل از اینکه فکر کنیم برای کاهش چربی خون چه بخوریم و چه نخوریم! به دنبال پیشگیری از بروز این بیماری باشیم.

چربی های اشباع شده، چربی ترانس و انواع کلسترول هایی که با مصرف مواد غذایی به بدن وارد می شوند، باعث بروز چربی ثانویه در خون هستند. فراموش نکنید که نوع روغن از مهمترین و قطعی ترین مواردی است که ممکن است شما را در دام ابتلا به چربی خون بیاندازد. پس سعی کنید به سادگی در این دام گرفتار نشوید.

البته دلایل دیگری نیز به جز سبک زندگی غلط، برای ابتلا به چربی خون ثانویه وجود دارد. بیماری های زمینه ای خود عاملی برای افزایش سطح چربی خون هستند. برخی از بیماری های زمینه ای که علت ایجاد کننده چربی خون ثانویه هستند را می توانید در ادامه ببینید:

  • دیابت
  • چاقی مزمن
  • بیماری های مختلف کبد – کبد چرب، نارسایی کبد و...
  • نارسایی کلبه
  • کم کاری تیروئید
  • و...

افراد مبتلا به این بیماری ها باید مدام میزان چربی خون خود را چک کنند تا در کنار ابتلا به بیماری خود، به بیماری جدیدی مبتلا نشوند. همچنین این یک موضوع مهم و حیاتی برای درمان چربی خون است که ابتدا به کنترل بیماری های زمینه ای به ویژه دیابت، کم کاری تیروئید و بیماری های مرتبط با کبد و کلیه پرداخته شده و سپس به سراغ درمان قطعی چربی خون برویم.

ناگفته نماند که مصرف برخی داروها نیز عاملی برای افزایش سطح چربی خون است. این داروها که برای درمان بیماری های مختلف تجویز می شود، متاسفانه عوارض جانبی بر روی بالارفتن سطح چربی در خون دارد. به همین علت است که عموما توصیه می شود از داروهای شیمیایی برای درمان بیماری خود استفاده نکنید. برخی از این داروها عبارتند از:

  • انواع داروهای ضد ویروس
  • سیکلوسپورین
  • استروژن
  • پروژستین
  • تیازیدها
  • رتینوئیدها
  • بتا بلوکرها
  • گلوکوکورتیکوئیدها

اگر مجبور! به استفاده از این داروها هستید، حتما باید با مصرف برخی مواد طبیعی، به کنترل چربی خون خود اقدام کنید. اگر به این موضوع توجهی نداشته باشید، احتمال افزایش سطح انواع چربی در خون شما بالا بوده و بعدا باید به فکر درمان چربی خون خود باشید. حتما در این زمینه با متخصصین طب سنتی یا طب اسلامی مشورت کنید.

۳
۱
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید