۸۹۹
۳
۰

درمان آسم؛ تنگی نفس مربوط به آسم شما را از پا در نمی آورد، اگر...

درمان آسم؛ تنگی نفس مربوط به آسم شما را از پا در نمی آورد، اگر...

وقتی در مورد بیماری آسم صحبت می کنیم، افراد مبتلا به یاد مشکلات مختلف این بیماری و افرادی که تا به حال تجربه چنین مشکلاتی را نداشته اند، به یاد اسپری مخصوص بیماران مبتلا به آسم می افتند. این یعنی با یک بیماری مواجه هستیم که تا هنوز به درد آن دچار نشده ایم، نمی دانیم چه چالش ها و چه مشکلاتی دارد. آسم واقعا یک بیماری مزمن است که می تواند فرد را دچار آسیب های جدی کند. به همین علت است که محققان در تلاش هستند تا بهترین راهکارها را برای درمان آسم بیابند.

متاسفانه از هر 10 کودک در جهان، یک نفر مبتلا به آسم است. این یک آمار تکان دهنده در دنیا است که متاسفانه سالانه بر میزان آن نیز افزوده می شود. علاوه بر این، از هر 20 نفر بزرگسال، یک نفر به آسم گرفتار شده است. هرچند برخی فکر می کنند آسم بیماری مخصوص کودکان است که اگر در کودکی نداشته باشند، در بزرگسالی به ان مبتلا نمی شوند؛ اما موارد متعددی وجود دارد که خلاف این نظریه را ثابت می کند.

نکته جالب توجه اینجاست که نزدیک به 50 درصد کودکان مبتلا به آسم در سنین نوجوانی و جوانی به ویژه در دوران بعد از بلوغ، با مشکل خود خداحافظی می کنند. با این حال تعداد قابل توجهی از کودکان همواره با این بیماری سر و کار دارند و با بزرگ شدن هم خوب نمی شوند.

نکته مهم این است که در حال حاضر این بیماری تنفسی هیچ راهکار درمانی قطعی و اثبات شده ای ندارد. اکثر راهکارها برای کنترل آسم هستند نه درمان آن. به همین علت است که نمی توانیم برای درمان آسم نسخه ای بپیچیم که مطئن باشیم حتما عملی می شود. با این حال راهکارهایی وجود دارد که می تواند به درمان آسم کمک کند یا کنترل بهتر آن را برای ما به ارمغان بیاورد.

 

 

در این مطلب تلاش شده تا به صورت جامع و البته خلاصه به آسم، علائم آسم و روش های مختلف برای درمان آسم اشاره شود. این مطلب می تواند برای افرادی که در خطر ابتلا به آسم هستند یا افرادی که به این بیماری دچار شده اند مفید و برای پیشگیری و درمان این بیماری مورد استفاده باشد.

آسم چیست؟

آسم یک بیماری مختص سیستم تنفسی تحتانی است. در واقع آسم بیماری مختص ریه انسان است و می تواند بخشی یا کل ناحیه ریه ها را درگیر نماید. اگر بخواهیم با بیماری آسم به صورت دقیق تری آشنا شویم، بهتر است قبل از هر چیز به سراغ آشنایی با عملکرد عضوی از بدن برویم که این بیماری آن را درگیر می کند؛ ریه ها.

ریه وظیفه سنگینی بر عهده دارد. کل سیستم تنفسی انسان به ریه ها وابسته است. وظیفه ریه ها این است که در عمل دم که انسان هوا را وارد ریه ها می کند، اکسیژن موجود در هوا را جذب کرده و به خون بدهد. خون نیز این اکسیژن را به تمامی قسمت های بدن می رساند. در مقابل، میزان قابل توجهی دی اکسید کربن جمع آوری شده در بدن را ریه باز می گرداند تا با عملیات بازدم از ریه ها و از دهان خارج شود. رساندن هوا به ریه و خارج کردن هوا از ریه به نای و سپس به خارج از دهان به وسیله تعدادی لوله انجام می شود که به آن لوله بونشی گفته می شود. این لوله های برونشی و وظعیت متعادل آن اهمیت زیادی در توانایی تنفس انسان دارد.

در بیماری آسم، لوله های برونشی منقبض شده و تنگ تر می شوند. علاوه بر این، در جداره این لوله های برونشی نوعی خلط تنفسی به صورت طبیعی وجود دارد. افرادی که به آسم مبتلا می شوند با افزایش حجم این خلط ها مواجه می شوند. این موارد همگی دست به دست هم می دهند تا مجاری تنفسی یعنی لوله های برونشی تنگ تر شده و رفت و آمد هوا به ریه با مشکل مواجه شود.

طبیعی است که لوله ای با قطر کافی برای رد شدن هوا از آن، اگر با کاهش سطح مقطع مواجه شده و باریک تر شود، چه مشکلاتی برای رد شدن هوا وجود دارد. به همین علت است که اکسیژن به سختی وارد ریه ها شده، عملیات اکسیژن رسانی و دفع دی اکسید کربن از بدن با مشکل مواجه می شود. تمامی این ها عواملی هستند که منجر به تنگی نفس، خس خس سینه و مشکلاتی است که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم.

آیا ممکن است من هم آسم بگیرم؟

در واقع این سوالی است که می توان به این صورت هم پرسید که دقیقا علت آسم چیست؟ پاسخ به هر دو سوال این است که هنوز هیچ علت دقیق و مشخصی برای بروز آسم وجود ندارد. بیماری تنفسی که به ریه ها و لوله های برونشی ورودی ریه آسیب وارد می کند، ممکن است برای هر فردی ایجاد شود. حتی نظریه هایی در مورد ارثی بودن آسم نیز مطرح است که هنوز به اثبات نرسیده و مثال های نقض آن را خیلی زیاد در اطرافیان خود مشاهده می کنیم.

وقتی آسم بیماری بدون علائم ابتدایی است و ممکن است هر فردی را به خود مبتلا کند، یعنی باید مراقبت از سیستم ایمنی بدن و همچنین سیستم تنفسی خود را در اولویت حداکثری قرار دهیم. طبیعی است که تنفس بهتر در هوای پاک، عدم مصرف دخانیات، عدم استشمام بوهای تند به ویژه گرده های شیمیایی و... می تواند خطر ابتلا به آسم را کمتر کند؛ هرچند همچنان نمی توانیم از قطعی بودن این موارد صحبت کنیم. این موارد در واقع بخشی از گزینه های تشدید کننده آسم هستند که می توانند به احتمال بروز آسم نیز نسبت داده شوند.

۳
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید