۱۳۸۲
۲
۰

درمان ام اس با بره موم؛ آیا بره موم می تواند برای مبتلایان MS مفید باشد؟

درمان ام اس با بره موم؛ آیا بره موم می تواند برای مبتلایان MS مفید باشد؟

درمان ام اس یکی از بزرگترین آرزوهای بشری به ویژه خانواده هایی است که با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند. متاسفانه بیماری MS سالانه افراد زیادی را به خود درگیر می کند و هنوز هیچ راهکار خاصی برای درمان آن وجود ندارد. با این حال به نظر می رسد برخی روش ها در طب سنتی برای درمان ام اس یا کنترل آن وجود دارد. البته درمان ام اس در طب سنتی بدون عوارض جانبی است و همین موضوع کمک می کند تا افراد مبتلا، با خیال راحت از این روش ها استفاده کنند. یکی از این مواد طبیعی، بره موم است.

بره موم که به آن چسب زنبور نیز گفته می شود، یک ماده طبیعی پرخاصیت است که در کاربردهای مختلفی برای درمان بیماری ها به کار می رود. از درمان سرطان گرفته تا درمان انواع بیماری های التهابی به کمک بره موم انجام می شود. اگرچه طب سنتی از سال های بسیار دور از بره موم برای درمان بیماری ها استفاده می کرده اما خوشبختانه در سال های اخیر شاهد روی آوردن پزشکی نوین به این ماده طبیعی بوده ایم. جالب است بدانید که خرید بره موم از داروخانه های بسیاری از کشورهای اروپایی مجاز بوده و این ماده در انواع مختلف مثل کپسول بره موم، قرص بره موم و... در داروخانه ها عرضه می شود.

بره موم برای درمان ام اس خواص کمتر شناخته شده ای دارد. اگرچه به دلیل برخی خواص عمومی و اختصاصی در بره موم به نظر می رسد می توان از بره موم به عنوان یک ماده درمانی برای ام اس یاد کرد؛ اما هنوز مشخص نیست که آیا واقعا بره موم می تواند به درمان ام اس کمک کند یا خیر. بیشتر به نظر می رسد از بره موم می توان به عنوان ماده ای برای پیشگیری از بروز ام اس و در صورت ابتلا، جلوگیری از پیشرفت ام اس استفاده کرد. هرچند گزارش های امیدوارانه ای از کاهش علائم ام اس و حتی درمان ام اس وجود دارد که ما را بیشتر امیداوار می کند.

بیشتر در مورد بره موم بخوانید:

 

 

در این مطلب با هم مرور می کنیم که چرا بره موم می تواند یک ماده پیشگیری کننده از ام اس باشد و جلوی پیشرفت این بیماری را بگیرد. همچنین با مطالعه این مطلب احتمالا انگیزه شما برای مصرف بره موم برای درمان ام اس نیز بیشتر از گذشته خواهد شد.

بره موم؛ ماده ای برای افزایش قدرت دفاعی بدن

بره موم به راستی یک ماده تقویت کننده سیستم دفاعی بدن است. شاید به همین علت برخی معتقدند که مصرف بره موم می تواند شانس ابتلا به بیماری های ویروسی مثل آنفولانزا را کاهش دهد. شاید تا چند سال آتی بتوانیم در مورد نقش بره موم در درمان کرونا نیز صحبت کنیم. تمامی این خواص نشئت گرفته از خاصیت تقویت سیستم دفاعی بدن توسط بره موم است. اما این موضوع چه ربطی به ام اس دارد؟

ام اس یک بیماری خود ایمن است. بیماری خود ایمن به بیماری هایی گفته می شود که در آن سیستم ایمنی بدن یک اشتباه محاسباتی بزرگ انجام می دهد و اندامی از بدن را به عنوان سلولی مزاحم در نظر گرفته و به آن حمله ور می شود. ام اس که به آن اسکلروز چندگانه نیز گفته می شود، حاصل حمله ناگهانی و ضربتی سیستم ایمنی بدن به نخاع و سیستم عصبی انسان است.

با همین توضیح کوتاه می توان حدس زد که چرا بره موم می تواند برای درمان ام اس یا حداقل کنترل آن مفید باشد. بره موم تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. تحقیقات نشان داده که اصولا زمانی حمله های خود ایمن به ویژه حمله به دستگاه عصبی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی در حالت ضعف قرار دارد. وقتی سیستم ایمنی ضعیف باشد، احتمال انجام اشتباه در آن بیشتر شده و در نتیجه ریسک ابتلا به بیماری های خود ایمن مثل MS بیشتر می شود.

مصرف بره موم علاوه بر اینکه با تقویت سیستم ایمنی، ریسک اجرای حمله های خود ایمن را کاهش و احتمال ابتلا به ام اس را کمتر می کند، می تواند به درمان بیماری ام اس هم کمک کند. بره موم یک ماده ضد التهابی است و با کاهش التهاب ایجاد شده در ناحیه ای که حمله سیستم دفاعی بدن صورت گرفته، روند درمان را تسریع می بخشد.

چطور بره موم مصرف کنیم؟

در طب سنتی ایرانی از بره موم به عنوان ضمادی برای دردهای مفاصل استفاده می شده است. اما برای درمان ام اس، بهتر است بره موم به صورت خوراکی مصرف شود. البته متاسفانه امکان مصر ف خوراکی بره موم نیز وجود ندارد. اگر می خواهید از بره موم برای پیشگیری از MS استفاده کنید یا برای درمان و کنترل ام اس این ماده را انتخاب کرده اید، بهتر است به سراغ بره موم فراوری شده بروید.

بره موم فراوری شده با الکل یا بره موم آبی از گزینه های مناسب برای درمان ام اس هستند. مدل های مختلفی از بره موم در بازارهای ایران وجود دارد که به روش های مختلفی فراوری و به محصول قابل عرضه تبدیل شده اند. از قرص بره موم گرفته تا ترکیب عسل بره موم همگی می توانند برای این منظور استفاده شوند. البته بهتر است در این زمینه با متخصص طب سنتی مشورت کنید. ممکن است به جای بره موم به شما توصیه شود تا از روش زهردرمانی برای درمان ام اس استفاده کنید. همچنین دوز مصرف بره موم در مشاوره ای که با متخصص طب سنتی دارید مشخص خواهد شد.

دقت داشته باشید که مصرف خودسرانه اگرچه به احتمال زیاد عوارض جانبی برای شما در پی ندارد؛ اما مطمئن باشید نتیجه ای هم نخواهد داشت. متاسفانه برخی گمان می کنند چون ماده ای طبیعی است می توانند بدون صحبت با متخصص از آن استفاده کنند. در حالی اگر به فکر سلامتی و درمان بیماری هستید، باید بر طبق دستور متخصص طب سنتی یا طب اسلامی از بره موم استفاده کنید.

سخن آخر

استفاده از بره موم برای درمان ام اس موضوعی است که اگرچه هنوز به صورت کامل اثبات نشده؛ اما به نظر می رسد برخی خواص بره موم بتواند به درمان این بیماری یا جلوگیری از روند پیشرفت آن کمک کند. البته قطعا این موضوع برای تمامی بیماران مبتلا به MS صادق نیست و بره موم بر روی برخی از این افراد هیچ تاثیر خاصی ندارد.

شما تا به حال از بره موم برای درمان ام اس استفاده کرده اید؟ اگر نتیجه ای گرفته اید یا بی نتیجه بوده است، حتما از طریق نظرات با ما در میان بگذارید.

 

۲
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید