۱۱۳۶۰
۳۹
۵

درمان میکروب معده با بره موم؛ روش های طبیعی مقابله با میکروب معده را بشناسیم

درمان میکروب معده با بره موم؛ روش های طبیعی مقابله با میکروب معده را بشناسیم
برای درمان میکروب معده با بره موم، کافی است نظم و دقت در مصرف را الگوی خود قرار دهید. اگر مداومت در مصرف بره موم داشته باشید، خیلی زود شاهد بهبود وضعیت معده خود خواهدی بود و عوارض جانبی ایجاد شده توسط میکروب معده نیز برطرف می شود.

دستگاه گوارش قسمت های متعددی دارد که از دهان شروع شده و بعد از مری، معده، روده کوچک و بزرگ به مقعد می رسد. هریک از این اندام های دستگاه گوارش، وظایف خاصی را برعهده دارند. هضم غذا از دهان شروع می شود اما بخش عمده آن در معده صورت می گیرد. جذب از دهان شروع می شود ولی قسمت عمده آن در روده باریک انجام می شود. هر یک از اندام های بدن، وظیفه مهمی در دستگاه گوارش دارند که نمی توان از اهمیت هر کدام از آن ها چشم پوشی کرد. در نتیجه اهمیت به سلامت هر اندام در دستگاه گوارش نیز مهم است.

آشنایی با میکروب معده و روش مقابله با آن یکی از مهمترین اقداماتی است که باید برای حفظ سلامت این اندام گوارشی بدن انجام شود. میکروب معده به صورت های مختلف و در انواع مختلفی در معده ایجاد شده و جا خوش می کنند! فرقی نمی کند باکتری هایی مثل هیلکوباکتر پیلوری باشد یا میکروب های شناخته شده ای که منجر به نقص در سیستم هضم غذا می شود. در هر صورت، از بین بردن این میکروب ها به بهتر شدن وضعیت معده کمک می کند.

یکی از بهترین روش های درمانی برای از بین بردن میکروب معده، استفاده از بره موم است. مصرف خوراکی بره موم فراوری شده، به دلیل خواصی که درون خود دارد، می تواند با از بین بردن میکروب های معده، مشکلات گوارشی نشئت گرفته از میکروب ها را برطرف نماید. در این مطلب قصد داریم با معرفی ساختار معده، به آشنایی و مقابله با میکروب معده بپردازیم و سپس بیان کنیم که چطور از بره موم برای رفع میکروب معده استفاده کنیم.

بیشتر در مورد بره موم بخوانید:

 

 

بره موم چیست؟

5 روش مصرف بره موم که باید بشناسید

آیا بره موم خام قابل مصرف نیست؟

برای از بین بردن باکتری ها، روی بره موم حساب ویژه باز کنید!

شاید مصرف بره موم برای شما هم ممنوع باشد

نکات کلیدی برای خرید بره موم

 

ساختار و عملکرد معده را بیشتر بشناسیم

معده از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. کاردیا یا به اصطلاح دریچه بین معده و مری که البته در واقع وجود ندارد و فقط به دلیل اهمیت آناتومیک این ناحیه نامگذاری شده است. گنبد معده، بالاترین قسمت معده است و در سمت چپ ورودی معده قرار دارد. بدنه معده که حد فاصل کاردیا و دریچه پیلور است و بیشترین حجم غذا در این ناحیه قرار می گیرد. دریچه پیلور، بین معده و اثنی عشر قرار دارد و برعکس کاردیا، دریچه ای واقعی محسوب می شود.

همچنین دیواره معده چند لایه دارد که شامل:

  1. داخلی ترین لایه معده، لایه مخاطی است که بیشترین آسیب را بر اثر بیماری ها خواهد دید.
  2. زیر لایه مخاطی، لایه ای است که زیر لایه مخاطی قرار دارد.
  3. لایه ماهیچه ای که در بر گیرنده سه لایه عضلانی، عضلات داخلی، حلقوی و طولی است.
  4.  سروزا که لایه بیرونی است.

در مخاط معده که مهمترین لایه محسوب می شود، تعداد زیادی غدد ترشح آنزیم و دریچه برای ترشح اسید معده وجود دارد. سلول های مخاطی معده را در مقابل آنزیم پپسین و اسید کلریدریک، یکی از قوی ترین اسیدها، محافظت می نمایند. اما در بسیاری بیماری ها و بر اثر مصرف بعضی از داروها این دیواره آسیب جدی می بیند. موادی که بیشترین مخاطره را برای معده ایجاد می کنند، همان هایی هستند که جذب معدی دارند، همانند:

  • کافئین
  • الکل
  • داروهای مثل آسپرین
  • و...

مصرف مکرر این مواد باعث زخم، خونریزی و در نهایت سرطان معده می شوند. گاهی غذاهای پرادویه و تند و فست فودها و دخانیات هم اثر مشابهی بر دیواره دارند.

میکروب معده چیست؟

در این بین، پاتوژن هایی هم هستند که می توانند دیواره را مورد هجوم قرار داده و همان عوارض بالا را ایجاد نمایند. مهم ترین این پاتوژن ها، میکروب معده یا هلیکوباکترپیلوری است. این میکروب در دستگاه گوارش نیمی از افراد در جهان وجود دارد و تا زمانی که علائمی از خود بروز ندهد، حتی خود این اشخاص هم از وجود آن بی خبر هستند.

ممکن است میکروب سال های پیش وارد دستگاه گوارش شده باشد و به زندگی خود ادامه دهد. در صورتی که سیستم ایمنی بدن ضعیف تر شود، فرد به بیماری های مزمن دیگری مبتلا باشد و همچنین اگر فشارهای عصبی در مقطعی از زمان اتفاق بیافتد، این باکتری فرصت طلب آسیبی جدی به مخاط معده یا حتی اثنی عشر وارد نماید.

این میکروب به مخاط آسیب می زند و در پی آن لایه ای که در برابر اسید معده بسیار مقاوم است، نفود پذیر شده و از اثر همان اسید دچار زخم و عفونت و خونریزی می شود. در واقع میکروب معده به گونه ای است که زمینه را برای بیماری های بعدی ایجاد می کند.

راه های تشخیص میکروب معده

یکی از بهترین راه های تشخیص این باکتری، بعد از معاینه فیزیکی توسط پزشک متخصص، آزمایش خون است. در این زمان هم از افزایش تعداد گلبول های سفید و هم از کمبود گلبول قرمز بر اثر خونریزی، می توان به تشخیص قطعی بیماری رسید. در سایر موارد جهت تشخیص بهتر از آندوسکپی و حتی بیوپسی(نمونه برداری) هم استفاده شود.

برخی از علائم ابتلا به میکروب معده

بسیاری از افراد از کودکی به این میکروب آلوده می شوند؛ اما احتمال آلودگی در بزرگسالی هم بسیار وجود دارد. این پاتوژن از طریق تماس دهانی، استفاده از ظروف مشترک، تماس با مدفوع و بزاق فرد آلوده و حتی در بیمارستان ها منتقل شود. اما مهمترین علائم آن عبارتند از:

  1. درد یا سوزش سر معده
  2. حالت تهوع
  3. نفخ شدید
  4. کاهش اشتها
  5. درد زیاد در هنگام گرسنگی
  6. درد در ناحیه قفسه سینه که عمدتا با درد قلب اشتباه می شود.
  7. سرگیجه و رنگ پریدگی به علت کاهش اشتها و سوء تغذیه
  8. رنگ پریدگی به علت خونریزی معده و روده و کم خونی
  9. مدفوع سیاه رنگ به علت خونریزی معده و روده

راهکارهای مقابله و کاهش اثرات هلیکوباکتر

همانطور که عنوان شد، چون راه انتقال این میکروب بیشتر دهانی است پس رعایت بهداشت فردی یکی از مهمترین راه های پیشگیری از ابتلا است. شستن دست ها قبل از غذا و بعد از دستشویی را رعایت نماییم. سعی در پخت کامل غذا در منزل و استفاده از غذاهای رستورانی که از طریقه پخت و رعایت بهداشت از مطمئن هستیم از بهترین راه هاست. و اما اگر دچار این عارضه شدیم بهترین راه حل ها چیست؟

روش های مرسوم درمان هلیکوباکتر پیلوری

استفاده از داروهایی مثل آنتی بیوتیک ها، آنتی اسیدها و مهار کننده های هیستامین، جزء اولین راهکارها است. اگر درمان آنتی بیوتیک انجام نشود یا ناقص بماند باعث مقاومت باکتری معده شده و درمان را سخت تر می کند.

به عنوان مکمل درمان دارویی، پرهیز غذایی هم توصیه می شود. مصرف انواع نوشابه های گازدار، چای و قهوه، غذاهای پرادویه و سرخ شده می تواند روند درمان را کند کرده و باکتری را مقاوم تر نماید از جمله پرهیزات غذایی هستند.

در مدت درمان توصیه می شود از خوردن غذاهای سرخ شده، آبکی و محرک های اسید معده خودداری شده و بیشتر غذاها به صورت کبابی، کته، بخارپز و آب پز استفاده شود.

در مقابل توصیه می شود از موادی که در زیر به آن ها اشاره می شود استفاده نمایید:

  • عسل: این ماده معجزه آسا هم خاصیت ضد باکتری دارد و هم التیام بخش زخم های معده و روده است.
  • روغن زیتون: روغن زیتون در اسید معده پایدار می ماند و در تحقیقات ثابت شده است که در درمان چند گونه از هلیکوباکتر که نوعا در مقابل درمان مقاوم بوده اند، بسیار اثر خوبی داشته است.
  • ریشه شیرین بیان: یکی از بهترین درمان های زخم معده، ریشه شیرین بیان است. این داروی گیاهی مانع چسبیدن باکتری به دیواره معده شده و در روند درمان را آسان تر می نماید. اما باید توجه شود که این دارو در افرادی که فشارخون بالا دارند مضر است.
  • زنجبیل: این گیاه هم خاصیت ضد باکتری دارد و هم برای کاهش حالت تهوع، دل درد و زخم معده ناشی از هلیکوباکتر کاربرد وسیعی دارد.
  • زردچوبه: زرد چوبه، گیاهی درمانی است که گاهی به عنوان زردچوبه هم استفاده می شود. اما در درمان این بیماری خاصیت ضد تهوع، ضد نفخ، بهبود سوءهاضمه و دردهای شکمی را دارد. گرچه نباید در مصرف ان زیاده روی شود.
  • پروبیوتیک ها: لبنیات پروبیوتیک به علت داشتن باکتری های طبیعی و مفید در هضم غذا به عنوان یک گزینه مناسب در درمان هلیکوباکترپیلوری به حساب می آیند.
  • از دیگر داروهای گیاهی مناسب می توان به آویشن، نعنا، پونه، سیاه دانه، رزماری و .... اشاره کرد. میوه هایی مثل آناناس، سیب، موز و آب هویج به همراه آب کرفس هم کمک درمانی بزرگی هستند.
  • خوردن میوه ها به صورت کمپوت توصیه می شود.
  • خوردن بادام و شیربادام هم بسیار مفید است.

بره موم درمانی کمتر شناخته شده برای میکروب معده

درمان میکروب معده با بره موم سابقه زیادی دارد اما متاسفانه بسیاری از مردم اطلاعی در مورد این داروی شفابخش ندارند. بره موم یک ماده میکروب کش و باکتری کش است که به راحتی قادر است میکروب های معده به ویژه هلیکوباکترپیلوری را تحت تاثیر خود قرار دهد. برای اینکار کافی است بره موم به صورت منظم وارد معده شود.

شاید برایتان جالب باشد که بره موم خام هم می تواند باعث از بین رفتن میکروب معده شود. اما متاسفانه به دلیل دیرهضم بودن، مشکلات جدیدی را برای معده ایجاد می نماید. به همین علت محققان بر این باورند که تمامی داروهای خوراکی تولید شده با بره موم باید از بره مومی باشد که فراوری شده و مولکول های آن شکسته است.

فرقی ندارد کپسول بره موم، قرص بره موم، عصاره بره موم یا ترکیب عسل بره موم را برای از بین بردن میکروب معده استفاده می کنید. حتی ممکن است از داروهایی استفاده کنید که ترکیبی از بره موم با چندین ماده دیگر باشد. در هر صورت، استفاده از این بره موم های فراوری شده در عرض مدت کوتاهی می تواند به درمان میکرول معده کمک کند.

سخن آخر

برای درمان میکروب معده با بره موم، کافی است نظم و دقت در مصرف را الگوی خود قرار دهید. اگر مداومت در مصرف بره موم داشته باشید، خیلی زود شاهد بهبود وضعیت معده خود خواهدی بود و عوارض جانبی ایجاد شده توسط میکروب معده نیز برطرف می شود. البته تمامی این موارد پس از یک دوره مصرف حداقل 6 ماهه نمایان می شود.

اگر تجربه ای از درمان میکروب معده یا هلیکوباکتر پیلوری با بره موم داشته اید، حتما از طریق نظرات، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

۳۹
۱
۵ دیدگاه
 
ir
رستمی | ۳ سال پیش
سلام خیلی عالی بود اتفاقا منم باخوردن بره موم میکروب معدم برطرف شد
۰
۱
پاسخ ها:
    ir
    حسن نیا | ۳ سال پیش
    سلام . آقای رستمی منم اسیرم با معدم چجوری خوب شد. چه مقدار به چه مدت استفاده کردین از بره موم؟ و از کجا تهیه کردین؟
    ۰
    ۱
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید