۱۱۸۱۰
۷
۰

بایدها و نبایدهای مصرف عسل در بارداری

بایدها و نبایدهای مصرف عسل در بارداری
مصرف عسل در دوران بارداری یکی از پر چالش ترین موضوعات پیرامون عسل طبیعی است. اگر از طبیعی بودن عسل اطمینان دارید و در خوردن عسل تعادل را حفظ می کنید، عسل در بارداری حکم یک معجون شفابخش را برای شما خواهد داشت

شاید شما هم شنیده باشید که خوردن عسل برای کودکان زیر یک سال ممنوع است. این موضوع به دلیل وجود بعضی باکتری های طبیعی در عسل است. چون کودکان هنوز سیستم ایمنی شان تکامل پیدا نکرده، ممکن است از این باکتری ها آسیب ببینند. در ضمن ممکن است عسل دارای سم بوتولیسم باشد که برای کودکان زیر یکسال خطرناک و حتی کشنده است. اما در سنین بالاتر از یکسال دیگر نمی تواند خطری جدی محسوب شود و همچنین این سم خاصیت عبور از جفت را نداشته و قابل انتقال به جنین نیست. لذا به زنان باردار توصیه به خوردن عسل می شود اما به حد تعادل حدود 3 تا 5 قاشق غذاخوری در روز و حذف کامل این ماده معجزه آسا کار صحیحی نیست.

عسل ماده ای شیرین، شفاف و خوشبو است و تمام این خصوصیات خود را از گرده گل ها کسب نموده است. عسل طبعی گرم دارد و هیچگاه مانند قندهای مصنوعی باعث آسیب به بدن نمی شود. این خوراکی مغذی در درمان بسیاری بیماری ها کمک کننده است و به همین علت توصیه می شود بانوان باردار از عسل طبیعی در دوران بارداری استفاده کنند. با این حال طبیعی بودن عسل و تعادل در مصرف عسل طبیعی دو نکته مهم برای مصرف عسل در دوران بارداری است.

اگر می خواهید در مورد خوردن عسل در حاملگی اطلاعات بیشتری کسب کنید، حتما این مطلب می تواند کمک کننده خوبی برای شما باشد. خوشبختانه عسل طبیعی اگر کیفیت لازم را داشته باشد، خواص زیادی به بدن مادر باردار می رساند. به همین علت تلاش کرده ایم تا به معرفی برخی از این خواص و نکاتی پیرامون مصرف عسل در دوران حاملگی اشاره کنیم.

ویژگی های عسل برای دوران بارداری

عسل در دوران بارداری

 

 

این ماده یکی از منابع غنی برای تامین قند مورد نیاز بدن است؛ چراکه عسل طبیعی سرشار از گلوکز و فروکتوز است. همچنین عسل سرشار از کلسیم، روی، پتاسیم، منیزیم و ویتامین های A,B1,B2,B3,B5,C  است. تمامی این ویژگی ها باعث می شود تا یک بانوی باردار از عسل برای تامین مواد مورد نیاز بدن و حتی درمان برخی بیماری های زمان بارداری استفاده کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

عسل به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدانی قوی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. در درمان بسیاری از زخم ها، سوختگی های پوستی و حتی مصرف مستقیم بر روی بعضی آسیب دیدگی های پوستی، مورد استفاده قرار می گیرد. شستشوی دهان با مخلوط عسل و آب در درمان زخم های دهانی و آفت ها بسیار کارساز است. این یعنی می توان به جای استفاده از مواد شیمیایی که در دوران بارداری ریسک بالایی برای مادر و کودک دارند، از عسل طبیعی برای رفع مشکلات بیان شده استفاده کرد.

درمان مشکلات گوارشی در دوران بارداری

عسل در درمان زخم معده با اثر کاهش رشد باکتری هلیکو باکترپیلوری و همچنین زخم اثنی عشر بسیار موثر است. همچنین عسل می تواند، دستگاه گوارش و مخصوصا معده را تقویت نماید. علاوه بر این، ابتلا به یبوست در دوران بارداری ممکن است بسیار رایج باشد. عسل می تواند در این زمینه نیز برای بانوان باردار مفید و کاربردی باشد.

در ماه های آخر بارداری هم به دلیل بزرگ شدن جنین و فشاری که از طرف او به معده و دیافراگم وارد می شود مادران باردار دچار سوزش معده، درد و حتی کم اشتهایی می شوند، توصیه می شود در این مدت از عسل استفاده نمایند چون هم معده را تقویت می نماید و هم اشتها آور است.

کاهش آلرژی

به تجربه ثابت شده است که مصرف مداوم عسل، در کاهش علائم آلرژی فصلی و دائمی موثر است. در دوران حاملگی تا زمان زایمان مصرف عسل کمک می کند تا آلرژی های بدن شما کنترل شود. البته توجه داشته باشید که درصد بسیار کمی از افراد به خود عسل آلرژی دارند، این افراد باید از مصرف عسل طبیعی در دوران بارداری خودداری کنند. برای دیگر افراد، عسل می تواند معجونی برای رفع آلرژی های فصلی یا دیگر آلرژی ها باشد.

درمان سرماخوردگی

درمان سرماخوردگی در دوران بارداری

خاصیت ضد ویروسی عسل باعث می شود تا به عنوان یک پیشنهاد عالی در زمان سرماخوردگی و یا حتی ابتلا به سایر ویروس ها مورد مصرف باشد. عسل با خاصیت ضد آلرژیک خود هم از افزایش سرفه ها جلوگیری کرده و حتی کاهش دهنده بسیار قوی آن ها است و باعث آرامش التهاب گلو و کاهش گلودرد می شود.

از طرفی بهتر است که در این بیماری عسل با آبلیمو و مقداری زنجبیل یا دارچین استفاده شود تا خاصیت دو چندان داشته باشد. یک لیوان شیر ولرم به همراه یک قاشق عسل با 10 عدد بادام رنده شده هم سیستم ایمنی را تقویت می کند و هم ضعف عمومی ناشی از بیماری را کاهش می دهد.

در دوران بارداری که بسیاری از مواد شیمیایی منع مصرف دارند، عسل داروی خوبی برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا است. به ویژه در شرایط فعلی و در دورانی که بشر با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می کند، مصرف عسل طبیعی می تواند به عنوان پیشگیری خوبی برای بانوان باردار به منظور جلوگیری از ابتلا به کرونا محسوب شود.

برای درمان سرماخوردگی از عسل طبیعی استفاده کنید + 4 روش درمانی

آرامش اعصاب در دوران حاملگی

داروهای بسیاری برای آرامش اعصاب و داشتن خواب راحت شبانه توصیه می شود. اما خوردن عسل به همراه یک لیوان شیر ولرم برای آرامش و تمدد اعصاب یک پیشنهاد فوق العاده است. یکی از مهمترین دلایلی که توصیه می شود خوردن عسل در دوران بارداری را به عنوان یک رویه دنبال کنید، آرامش اعصاب، کاهش استرس و دور کردن اضطراب از بدن است که هم برای مادر و هم برای جنین و نوزاد اثرات مخرب دارد.

تقویت لثه ها

اگر شما هم جز افرادی هستید که از لثه های ضعیف برخوردارید، توصیه می شود از مخلوط سرکه و عسل برای شستشوی دهان و غرغره استفاده کنید. این کار باعث بر طرف شدن جرم دندان ها هم می شود. همانطور که می دانید یکی از مهمترین مشکلات و معضلات در دوران بارداری این است که دندانپزشکان هیچ اقدامی بر روی دندان ها و حتی بهبود مشکلات لثه شما نمی توانند انجام دهند. چه بهتر که با استفاده از مواد طبیعی همچون عسل طبیعی به تقویت لثه ها و برطرف کردن مشکلات دهان و دندان بپردازید

دیگر فواید مصرف عسل در بارداری

امروزه بر اساس تحقیقات انجام شده پزشکان دریافته اند که عسل در ماه های اول بارداری، به بهبود برخی علایم آزار دهنده بارداری مثل تهوع صبحگاهی کمک کرده و همچنین برای تقویت بدن آن ها بسیار مفید است. همچنین گفته می شود مصرف منظم و بر اساس دستور پزشک، می تواند درمان کننده کم خونی مادران باشد.

این خوراکی مفید ضمن اینکه موجب تقویت جنین می شود، در زایمان آسانتر به مادر هم کمک می کند. در نهایت برای تقویت بدن در دوران شیردهی هم بسیار مفید است.

لبنیات یکی از منابع غنی کلسیم است و از آنجائیکه بدن زنان باردار به نسبت به مقدار بیشتری کلسیم نیاز دارد، پس موظف به مصرف مقدار زیاد تری از لبنیات هستند. اما طبع این مواد غذایی سرد بوده و می تواند اختلالاتی را ایجاد نماید از این خاطر مصرف لبنیات با عسل و خرما توصیه می شود. همین طور توصیه می شود عسل را با شیره انگور میل نمایند تا از یبوست در دوران بارداری جلوگیری شود.

توصیه های جدی و مهم برای مصرف عسل طبیعی در دوران حاملگی

خطر مصرف عسل در بارداری

مصرف بیش از انداره عسل در بارداری خطر سقط جنین را افزایش می دهد. به هیچ وجه، تاکید می کنیم؛ به هیچ وجه در مصرف عسل طبیعی در زمان حاملگی زیاده روی نکنید.

همچنین به علت قند بالای داخل عسل توصیه می شود در کسانی که مبتلا به دیابت بارداری هستند یا با احتیاط مصرف شود و یا مصرف آن را کاملا متوقف کنند. عسل با بالا بردن سطح قند خون، مقاومت به انسولین را افزایش می دهد. مصرف بیش از 25 گرم قند های ساده در روز برای زنان باردار خطرناک است.

از جهتی بزاق دهان زنان باردار اسیدی تر از زمان عادی می شود و همین خطر پوسیدگی دندان را در آن ها بالا می برد، مصرف بیش از اندازه قندها و همچنین عسل هم به این موضوع کمک می کند؛ چراکه در حفره های دندان باقی می مانند. به همین علت رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از مصرف عسل طبیعی بسیار توصیه می شود.

مصرف عسل بیش از حد مجاز در این بانوان، خطر ابتلا به اسهال، نفخ، گرفتگی عضلات و یبوست را بالا می برد؛ زیرا این ماده در دوز بالا باعث اسیدی شدن بدن شده و بر دستگاه گوارش هم اثر نامطلوبی می گذارد.

نکته مهم و قابل توجهی که وجود دارد این است که تمامی موارد بیان شده مربوط به عسل طبیعی باکیفیت است. انواع عسل های تقلبی، عسل مصنوعی و عسل های تغذیه ای به هیچ وجه برای دوران حاملگی مناسب نیستند. خوردن عسلی غیر از عسل طبیعی برای زنان باردار ممنوع و به شدن خطرناک است. برای خرید عسل طبیعی به منظور مصرف در دوران بارداری، با احتیاط و وسواس بیشتری اقدام کنید.

سخن آخر

مصرف عسل در دوران بارداری یکی از پر چالش ترین موضوعات پیرامون عسل طبیعی است. اگر از طبیعی بودن عسل اطمینان دارید و در خوردن عسل تعادل را حفظ می کنید، عسل در بارداری حکم یک معجون شفابخش را برای شما خواهد داشت. با این حال همین معجون شفابخش اگر به میزان زیاد مورد مصرف قرار گیرد یا عسل خریداری شده طبیعی نباشد، ممکن است حتی به سقط جنین منجر شود. پس بهتر است تمامی اصول را برای مصرف عسل طبیعی رعایت کنید و در این زمینه با پزشک متخصص زنان و زایمان یا طبیب حاذق طب سنتی مشورت نمایید.

۷
۳
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید