۱
۰

ژل رویال؛ یک درمان طبیعی و سنتی برای مشکلات پس از یائسگی | قسمت ششم

ژل رویال؛ یک درمان طبیعی و سنتی برای مشکلات پس از یائسگی | قسمت ششم

یائسگی به عنوان یک دوره زمانی از بانوان شناخته می شود. اگرچه اسم این دوره در زبان فارسی به غلط انتخاب شده و صحبت از یاس و ناامیدی می کند که البته معطوف به عدم توانایی در بارداری است. با این حال می توان این دوران را مثل دوران دیگر زندگی به خوبی سپری کرد، از گر گرفتگی و عوارض جانبی دیگر یائسگی می توان به خوبی عبور کرد و بهترین شرایط را برای زندگی فراهم کرد.

روش های مختلفی برای کنترل یائسگی و درمان عوارض جانبی این بیماری وجود دارد. هر کدام از این روش ها چه به صورت شیمیایی و چه به صورت طبیعی باید به درستی پیگیری شوند تا عوارض جانبی یائسگی باعث بروز مشکلات حاد نشود. رسیدگی به مشکلات یائسگی در اسرع وقت باید در اولویت قرار گیرد. هرچند داروهای شیمیایی مضر هستند و بهتر است از داروهای طبیعی استفاده کنید.

یکی از بهترین داروهای طبیعی برای کاهش عوارض یائسگی، ژل رویال است. در یک مقاله چند قسمتی تلاش کردیم تا به معرفی 8 خاصیت ژل رویال برای رفع عوارض این مشکل اشاره کنیم. اگر این خواص را مطالعه نکرده اید، پیشنهاد می کنیم از طریق لینک های زیر به آن ها دسترسی داشته باشید.

تاثیر ژل رویال بر عوارض جانبی یائسگی و مشکلات پس از آن
قسمت اول | قسمت دوم | قسمت سوم | قسمت چهارم | قسمت پنجم

در این مطلب قصد داریم به عوارض جانبی ژل رویال و نتیجه گیری نهایی این مقاله علمی که در سال 2020 منتشر شده است بپردازیم. اگر قصد دارید برای رفع عوارض جانبی از ژل رویال استفاده کنید، بهتر است کمی هم در مورد عوارض جانبی این ماده بدانید. اگرچه این ماده طبیعی عارضه جانبی زیادی ندارد؛ اما ممکن است برای برخی بانوان ایجاد مشکل کند. همچنین در انتهاب نتیجه گیری این پژوهش علمی آمده است.

 

 

عوارض جانبی ژل رویال برای بانوان در سنین یائسگی

ژل رویال یک محصول طبیعی است که به صورت گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. به هرحال، چندین اثر جانبی ناشی از مصرف این ماده طبیعی توضیح داده شده اند. آشنایی با این عوارض به مصرف هوشمندانه تر ژل رویال کمک خواهد کرد.

آلرژن های عمده این محصول عبارتند از MRPJ1 و MRPJ2. این ها با آلرژن های زهر زنبورعسل مشترک هستند.  MRPJ  ها می توانند ایجاد چندین واکنش آلرژیک مثل آسم، درماتیت، بثورات پوستی، اگزما، برونکوسپاسم، انافیلاکسیس، کولیتیس هموراژیک یا حتی شوک انافیلاکتیک و مرگ در بعضی موقعیت ها کنند. یک تشخیص مثبت ژل رویال انافیلاکتیک بر مبنای یک تست مثبت پریک و علایم بالینی سیستمیک محرز می شود. سندرم آلرژی خوراکی ثانویه برای خوردن ژل رویال هم در نوشته ها ذکر شده است.

هیچ گزارشی درباره واکنش های احتمالی بین مکمل های ژل رویال و داروهای دیگر توامان مصرف شده بعمل نیامد.  به رحال، لی و همکارانش مورد یک مرد 87 ساله با درمان درازمدت با وارفارین را نشان دادند، که با کپسول های ژل رویال مکمل شده است. او به بیمارستان ارجاع داده شد با هماتوریا و محتمل ترین توضیح برای این نشان ها واکنش احتمالی بین وارفارین و ژل رویال بود. به همین دلیل، کلینیک داران بایستی مکرراً به بیماران شان درباره واکنش های بالقوه دارو با مکمل های رژیمی اطلاع دهند.

نکته دیگری که وجود دارد این است که ژل رویال ممکن است با داروهای رقیق کننده خون که عموما برای افراد دارای فشار خون بالا تجویز می شود، تداخل داشته باشد. متاسفانه نمونه های وخیم شدن شرایط جسمانی این افراد در گزارش های بالینی ذکر شده است. در نتیجه افرادی که فشار خون بالا دارند بهتر است حتما زیر نظر پزشک یا متخصص طب جایگزین از ژل رویال استفاده کنند.

نتایج و چشم اندازهای آینده

ژل رویال به طور گسترده ای برای اهداف تجارتی و طبی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیبات فعال بیولوژیکی اش به این محصول طبیعی کاربردهای دارویی متفاوت می دهند؛ با اثرات جانبی خیلی کم. شواهد انبوه از جدیدترین مطالعات نشان دادند که ژل رویال دارای نقشی مهم در تنظیم کردن مکانیسم های سالخوردگی طبیعی است. این محصول کارایی اش را در کاهش شکایت های پس از یائسگی نشان داده است.

به علاوه، ژل رویال می تواند به صورت موفقیت آمیزی توسط زنان پس از یائسگی به عنوان یک مکمل رژیمی برای درمان آسیب شناختی های مرتبط با سن مورد استفاده قرار بگیرد، از قبیل بیماری های منحط کننده عصب، دیابت، چاقی، سرطان، پوکی استخوان، یا آسیب شناختی قلبی عروقی. 

با ژل رویال دوران یائسگی بهتری تجربه کنید

متاسفانه فقط بخش کوچکی از آزمایشات بالینی بر انسان ها در مورد اثرات ژل رویال در دوره پس از یائسگی وجود دارد  و اکثریت عمده آنها در باره مدل های حیوانی است. ما درنظر می گیریم که این مقاله راه را برای بررسی های بیشتری در این زمینه هموار کند.

به نظر نگارندگان این مقاله، خیلی مهم است که بررسی شود آیا و به چه طریق مکانیسم هایی ژل رویال می تواند اختلالات خواب، گرگرفتگی ها، سردرد پس از یائسگی، اضطراب یا افسردگی را بهبود دهد. به علاوه، مقادیر مصرف و دوره استعمال نشان دهنده موضوع حداکثر منفعت است؛ زیرا می تواند به صورت قابل ملاحظه ای بر نتایج نهایی تاثیر بگذارد.

بنابراین، آزمایش های بالینی بیشتری اجباری است تا ارزش واقعی این محصول طبیعی به عنوان مکمل غذایی در طول یائسگی روشن شود.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش شد تا تحقیقات گسترده علمی که بیشتر بر روی نمونه های حیوانی بوده اند در زمینه اثرات ژل رویال بر روی عوارض یائسگی بررسی شود. به نظر می رسد بررسی جامع تر این موضوع می تواند بر روی انسان نتایج شگفتی آوری نشان دهد. بسیاری از اطبا طب سنتی شرقی، ایرانی، آلمانی و... با استفاده از ژل رویال توانسته اند بسیاری از عوارض جانبی در سنین یائسگی را درمان کنند.

پیش بینی می شود علاوه بر 8 خاصیتی که در این سلسله مطلب به آن اشاره شد، خواص فراوان دیگری برای ژل رویال و مقابله آن با عوارض یائسگی وجود داشته باشد که به زودی محققان بر روی آن ها نیز تحقیقاتی را خواهند کرد. امیدواریم با آزمایش های بالینی گسترده بر روی انسان، خواص بی نظیر این ماده طبیعی بیش از پیش مشخص شود.

در انتها توصیه می کنیم اگر قصد استفاده از ژل رویال برای رفع عوارض جانبی یائسگی را دارید، حتما مصرف آن و میزان دوز مناسب برای خود را زیر نظر متخصص طب سنتی انجام دهید تا با خیال راحت روند درمان خود را طی کنید.

از طریق لینک زیر می توانید مقاله کامل به صورت لاتین را مطالعه نمایید:
مقاله لاتین اثر ژل رویال بر عوارض یائسگی و سالخوردگی در بانوان
اطلاعات شناسنامه ای مقاله:
PMID: 32698461
doi: 110.3390/molecules25143291
۱
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید