۷۵۶
۰
۰

ژل رویال؛ یک درمان طبیعی و سنتی برای مشکلات پس از یائسگی | قسمت چهارم

ژل رویال؛ یک درمان طبیعی و سنتی برای مشکلات پس از یائسگی | قسمت چهارم

دوران یائسگی که به عنوان یکی از دوره های زمانی خاص برای بانوان شناخته می شود، شرایط ویژه ای برای آن ها به ارمغان می آورد. مهمترین شرایط، بروز انواع بیماری هایی است که با ورود به دوره میانسالی به سراغ بانوان می آید. در واقع در دوره یائسگی با قطع شدن خونریزی قائدگی، شرایط خاصی بر بدن بانوان حاکم شده و علاوه بر قطع توانایی بارداری، مشکلات دیگری به سراغ آن ها می آید.

مشکلات دوران یائسگی باید مورد توجه باشند. بانوان و اطرافیان آن ها باید تلاش کنند تا این مشکلات را به حداقل ممکن برسانند و در نتیجه به سلامت دوران یائسگی بیشتر اهمیت دهند. عدم توجه به مشکلات دوران یائسگی ممکن است منجر به برخی عوارض جانبی در همین دوران یا در سال های بعد زندگی شود.

یکی از بهترین مواد طبیعی برای اثرگذاری بر روی دوران یائسگی و افزایش کیفیت زندگی در این دوران و دوران پسایائسگی، ژل رویال است. ژل رویال که بیشتر آن را به عنوان یک ماده مناسب برای بارداری و تقویت قوای جنسی می شناسیم، ماده ای طبیعی و همه فن حریف است. خواص متعددی از ژل رویال به ثبت رسیده که برخی از آن ها می توانند برای دوران یائسگی نیز مورد تعمیم باشند.

در قسمت های قبلی این مقاله به معرفی برخی خواص ژل رویال برای رفع عوارض جانبی دوران یائسگی پرداختیم. گفتیم که در این مقاله به مقابله ژل رویال با 8 عارضه جانبی در دوران یائسگی پرداخته می شود. در واقع 8 خاصیت ژل رویال برای بانوان در دوران یائسگی مرور می شود که به 4 مورد  از آن ها در قسمت های قبلی اشاره شد. می توانید این قسمت ها را از طریق لینک های زیر مطالعه کنید:

 

 

تاثیر ژل رویال بر عوارض جانبی یائسگی و مشکلات پس از آن
قسمت اول | قسمت دوم | قسمت سوم

در این قسمت قصد داریم به 2 مورد از مهمترین خواص ژل رویال برای بانوان به ویژه در دوران یائسگی اشاره کنیم. توئجه داشته باشید که این خواص ژل رویال تنها مربوط به دوران یائسگی بانوان و حتی تنها مربوط به بانوان نیست و می تواند برای همه افراد مورد توجه قرار گیرد. با این حال بانوان می توانند در سنین جوانی تا قبل از یائسگی نیز با مصرف ژل رویال، از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کنند. هرچند اگر این کار را نکرده اید، هنوز هم دیر نشده و می توانید برای رفع این مشکلات به سراغ ماده شگفت انگیز ژل رویال بیایید.

5. اثر ژل رویال بر متابولیسم استخوان

درطول یائسگی، پارامترهای میزان جابجایی استخوان عموماً اصلاح شده اند. پوکی استخوان یکی از شایع ترین عوارض مرتبط به یائسگی است. بیس فسفونات ها نشان دهنده درمان استاندارد طلایی برای پوکی استخوان پس از یائسگی هستند. این عوامل دارای میل ترکیبی بالایی برای کانی های استخوان بوده و به کریستال های ئیدروکسی اپاتیت روی سطوح استخوانی می چسبند. اثرهای آنها متشکل از تنظیم رو به پایین واجذب استخوان میانجی گری شده توسط استئوکلاست ها است.

ژل رویال یک راه طبیعی مورد استفاده به منظور پیشگیری از پوکی استخوان و برای بهبود قدرت استخوان است و چندین مطالعه در این باره با استفاده از مدل های حیوانی محقق شدند. به نظر می رسد ژل رویال در مرحله اول برای پیشگیری از پوکی استخوان مورد توجه باشد. با این حال می توان از آن برای متوقف کردن پوکی استخوان و سپس درمان این بیماری استفاده کرد.

در یک مطالعه علمی، ژل رویال برای موش های تخمدان برداری شده روزانه به مدت 3 ماه مصرف شد. بدین منظور که اثرات آن بر متابولیسم استخوان تجزیه تحلیل شوند. پس از این دوره، گزارش شد که جرم حجمی کانی استخوان فمور به صورت چشمگیر پیشرفت نکرد. اگرچه سختی استخوان فمور در گروه مطالعه در مقایسه با گروه دوم بیشتر بود. این نکته پیشنهاد می کند که ژل رویال نمی تواند از مجسم شدن پوکی استخوان مرتبط با یائسگی پیشگیری کند، اما می تواند قدرت استخوان را بهبود بخشد.

در تضاد با این نتایج، مطالعه دیگری عقیده داشت که ژل رویال غنی شده با آنزیم و ژل رویال خام هردو می توانند از پوکی استخوان پیشگیری کنند. این توضیح شامل بالا بردن جذب سطحی کلسیم روده ای است. هیداکا و همکارانش 17β-estradiol یا ژل رویال را برای موش های تخمدان برداری شده مصرف کردند. یافته های این گروه تحقیقاتی نشان داد که ژل رویال تقریباً به اندازه درمان جایگزین هورمونی در پیشگیری از پوکی استخوان موثر است.

به علاوه در این تحقیق، با استفاده از یک مدل کشت مغز استخوان موش، ناتوانی ژل رویال در ممانعت از افت کلسیم بوجود آمده توسط هورمون پاراتیروئید و گسترش سلول های استئوکلاست مانند ایجاد شده بوسیله همان هورمون برجسته شد.

می توان نتیجه گرفت که ژل رویال برای بسیاری از افراد می تواند به درمان پوکی استخوان کمک کند. با این حال، ممکن است در برخی گروه ها جواب مثبتی دریافت نشود. هرچند به طور کلی ژل رویال عاملی برای بهبود کیفیت استخوان و استحکام استخوان است و بهتر است بانوان یائسه از آن استفاده کنند.

بیشتر در مورد مشکلات استخوان و راه های درمان آن بخوانید:

درمان پوکی استخوان را به ژل رویال بسپارید

درمان درد استخوان با زهر زنبورعسل

بهبود درد استخوان با کمک مصرف هوشمندانه ژل رویال

درمان درد استخوان با استفاده از موم زنبور عسل

درمان درد استخوان با انواع عسل های طبیعی

6. اثرهای ضد سالخوردگی

مصرف ژل رویال وابسته با افزایشی در طول دوره عمر زنبورها و گونه های دیگر است. این محصول طبیعی می تواند بنظر رسیدن سالخوردگی طبیعی و بعضی اختلالات مرتبط به سن را به تاخیر بیندازد. به علاوه، نشان داده شده است که ژل رویال می تواند طول دوره عمر را بالا برده و برای بهبود کیفیت زندگی در طول سالخوردگی از طریق اجزای آن مفید باشد. این یعنی ژل رویال یک ماده ضدپیری است و می تواند از پیری زودرس جلوگیری کرده یا حتی پیری طبیعی را به تاخیر بیاندازد.

پروتئین ها و لیپیدها از ژل رویال می توانند طول دوره عمر گونه های مختلف مثل زنبورهای عسل، نماتودها، جیرجیرک ها یا موش ها را بالا ببرند.  اکسین و همکارانش گزارش دادند که MRJPs طول دوره عمر  Drosophila melanogaster را  از طریق پیشبرد مسیر میانجی گری شده توسط گیرنده فاکتور رشد ضد اپیدرمال بالا بردند.  به علاوه، ماده رویال اکتین با بهبود مسیرهای سیگنال دهی فاکتور رشد اپیدرمال ( EGF ) و گیرنده فاکتور رشد اپیدرمال همان اثرها را روی Caenorhabditis elegans  اعمال کرد.

از نظر اثرات بر دوره عمر طولانی شده در موش ها، مطالعات نشان داده اند که استعمال دراز مدت ژل رویال درون معدی از افت وزن مرتبط با سن، حافظه بهبود یافته و اتروفی مرتبط با سن تاخیریافته تیموس پیشگیری کرد. به علاوه، عملکرد فیزیکی حیوانات درمان شده در مقایسه با گروه کنترل بهتر بود. این یعنی درست کننده های سلول های ساقه عضله افزایش یافت و اتروفی عضلانی کاهش یافت. به علاوه، ژل رویال می توانست به صورت قابل ملاحظه ای کار کردهای حرکتی مرتبط با سن را به تاخیر بیندازد.

پیری اجزای لیپیدی ژل رویال از روند سالخوردگی طبیعی در کشت های سلول انسانی بوسیله دو مکانیسم بازدارندگی می کنند: تنظیم رو به بالای سیگنال دهی EGF و تنظیم رو به پایین فاکتورهای رشد انسولین مانند (IGF).

HDA10 ماده مرکب لیپیدی اولیه ژل رویال است. تحقیقات علمی نشان داده اند که این ماده طول دوره عمر Caenorhabditis elegans را بوسیله   سیگنال دهی محدودیت رژیمی و اجزای TOR افزایش می دهد. 

یک سوال جالب این است که آیا اثرات ژل رویال مشاهده شده در موجودات مدل حیوانی را می توان به انسان ها بسط داد؟ علی رغم اینکه تعداد کمی مطالعات در این زمینه وجود دارند، نتایج نشان دادند که فعالیت ضد سالخوردگی ژل رویال و ترکیبات آن بر خطوط سلول انسانی از نتایج  قبلی گزارش شده برای  موجودات مدل پشتیبانی می کند. محققان مختلف نشان داده اند که ژل رویال و ترکیب لیپیدی ویژه اش HAD10 می توانند پیری سلولی را کاهش دهند. همچنین این ترکیب می تواند تولید پروکلاژن نوع 1 و فاکتور رشد تغییر شکل دهنده factor-β1 (TGF- β1) را تحریک کنند. به علاوه، یک مطالعه که اخیرا انجام شده است با استفاده از سلول های فیبروبلاست انسانی نشان داد که MRJPs تکثیر سلولی بالاتر، تلومرهای طویل تر و پیری کاسته شده بوجود می آورند.

بیشتر در مورد مقابله با عوارض پیری بخوانید:

ژل رویال مصرف نکنید! اگر علاقه ندارید جوان بمانید

گرده گل و پیری زودرس؛ آیا گرده گل برای جلوگیری از پیری زودرس مناسب است؟

عسل طبیعی، درمانگری برای پیشگیری و برطرف کردن عوارض پیری

درمان پیری زودرس؛ از جوانی به فکر پیشگیری از پیری زودرس باشیم

اثر ژل رویال بر روی پیری پوست

پوست بزرگ ترین اندام بدن است. در طول یائسگی و روند سالخوردگی طبیعی، پوست تحت تاثیر کم شدن میزان استروژن قرار می گیرد. به علاوه، تغییرات در مقادیر کلاژن پوست منتهی بر یک قدرت و کشیده شدن پوست بدون چربی می شود. ژل رویال به عنوان یک عامل محافظ در برابر پیری پوست گزارش شده است که با بالا بردن تولید کلاژن پوست در موش های تخمک برداری شده عمل می کند.

گزارش شده است که پس از استعمال ژل رویال 1 % برای موش های ماده محروم شده از استروژن در موش های  Sprague-Dawley، میزان پروتئین پروکلاژن نوع 1 در پوست این حیوانات افزایش یافت. به علاوه، میزان کلاژن بازیابی شده بسیار نزدیک به مقادیر نرمال بود.

در نتیجه، می توان ژل رویال را یک مکمل رژیمی موثر و با ارزش در برابر فرایند سالخوردگی طبیعی پوست در دوره پس از یائسگی درنظرگرفت؛ اما آزمایش های بالینی آینده بر انسان ها به طور قطع مورد نیاز هستند.

این مقاله ادامه دارد...
از طریق لینک زیر می توانید مقاله کامل به صورت لاتین را مطالعه نمایید:
مقاله لاتین اثر ژل رویال بر عوارض یائسگی و سالخوردگی در بانوان
اطلاعات شناسنامه ای مقاله:
PMID: 32698461
doi: 110.3390/molecules25143291
۰
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید