۲
۰

ژل رویال؛ یک درمان طبیعی و سنتی برای مشکلات پس از یائسگی | قسمت پنجم

ژل رویال؛ یک درمان طبیعی و سنتی برای مشکلات پس از یائسگی | قسمت پنجم

مشکلات پس از سن یائسگی در بانوان، موضوعی نیست که بتوان از آن فرار کرد. دیر یا زود عوارض جانبی دوران یائسگی که به واسطه قطع عادت ماهیانه است، به سراغ فرد می آید. در نتیجه به نظر می رسد به جای اینکه به فکر فرار از این مشکلات باشیم، باید به دنبال رفع مشکلات ایجاد شده، کاهش عوارض و متوقف کردن پیشرفت آن ها باشیم. در این صورت در دوران یائسگی هم زندگی خوب و سرشار از سلامتی، شور و نشاط را تجربه خواهیم کرد.

دوران یائسگی به عنوان مقطعی مهم از زندگی بانوان است که ورود به دوره میانسالی را شامل می شود. این دوران باید به بهترین شکل سپری شود تا عوارض جانبی در دوران میانسالی و پیری به کمترین میزان برسد. در این بین استفاده از برخی مواد طبیعی می تواند کمک کننده باشد که ژل رویال یکی از این مواد طبیعی فوق العاده عالی است.

در قسمت های قبل از این سلسله مقالات، به مقدماتی در مورد اثرات ژل رویال بر روی عوارض دوران یائسگی اشاره شد. سپس به معرفی 6 مورد از مشکلات دوران یائسگی و اثرات ژل رویال بر روی آن ها پرداختیم. اگر این مقالات را از دست داده اید، حتما از طریق لینک های زیر آن ها را مطالعه کنید:

تاثیر ژل رویال بر عوارض جانبی یائسگی و مشکلات پس از آن
قسمت اول | قسمت دوم | قسمت سوم | قسمت چهارم

در این قسمت قصد داریم به 2 مورد نهایی از کاربردهای ژل رویال بر روی عوارض پس از یائسگی بپردازیم. این دو عامل، اثرات ژل رویال بر روی اعصاب و همچنین دیابت هستند که می تواند برای بانوان در سنین یائسگی بسیار مهم و کاربردی باشد.

 

 

7. اثر ژل رویال بر روی مغز و اعصاب در دوران یائسگی

درمان آلزایمر یائسگی ژل رویال

یائسگی نشان دهنده یک نقطه عطف نرمال است که با محدوده گسترده ای از تغییرات هورمونی مرتبط است. دراین زمینه، چندین بیماری عصب شناختی می تواند گسترش یافته و عموماً به شدت بر عمر روان شناختی زنان پس از یائسگی تاثیر می گذارد. اضطراب، افسردگی یا افت حافظه فضایی بعضی از شایع ترین شکایت های زنان در دوره پس از یائسگی هستند. به منظور بررسی کردن اثرات ژل رویال بر اختلالات عصب شناختی، چندین مطالعه درباره مدل های حیوانی هدایت شدند.

به علت فرایند سالخوردگی، وضعیت عملکرد ذهنی ضعیف و بیماری های منحط کننده عصب از قبیل بیماری آلزایمر شایع ترین بیماری ها در میان افراد مسن هستند.  به نظر می رسد ژل رویال کارکردهای ذهنی را از طریق اثر محافظ عصب اش تحریک کند.

گزارش شده است که خوردن روزانه ژل رویال توانایی های حافظه و مهارت های یادگیری در زنبورهای عسل و موش ها را تحکیم می کند. به علاوه، این محصول طبیعی باعث برانگیختن رشد زیاد نوریت شده، ایجاد تکثیر مجدد سلول های گرانول هیپوکامپال کرده و از سیستم عصب مرکزی در برابر صدمات اکسیداتیو محافظت می کند.

خوردن ژل رویال برای کاهش اختلالات نورولوژیکی مرتبط با یائسگی کارامد است؛ اما مکانیسم های عمل آن بعداً بهتر توضیح داده خواهند شد.  به هرحال، بنظر می رسد کاهش مقادیر کلسترول و بتا – امیلوید، افزایش مقادیر استروژن، و بهبود مانع خون – مغز مکانیسم هایی باشند که بیش از همه ذکر شده اند که بوسیله آنها ژل رویال نقش محافظت از اعصاب را ایفا می کند.

ژانگ و همکارانش نشان دادند که پپتیدهای ژل رویال خالص شده می توانند از بتا – امیلوید 40 و 42 از طریق تنظیم بتا – سکرتاز بازدارندگی کنند که در بیماری های منحط کننده مثل آلزایمر مفید است. به علاوه، ژل رویال تصویر ساختاری مغز و عملکردهای بد رفتاری در موش های صحرایی با تغذیه کلسترول را ارتقا داد. ژل رویال از طریق کاهش وزن بدن، لیپید، مقادیر بتا – امیلوید و استیل – کولین استراز عمل کرد که مرتبط با افزایش کولین استیل ترنسفراز در داخل مغز بود.  

در تحقیقی دیگر پیرزانواسکا و همکارانش نشان دادند که ژل رویال یونانی قادر بود عملکرد حافظه در موش های ویستار مسن را بالا ببرد. آنها 2 بار در روز مقدار 50 یا 100 میلی گرم از ژل رویال پودر/کیلو گرم را بوسیله گاواژ معدی (لوله غذا) به مدت 8 هفته استعمال کردند. پس از این دوره، بهبود قابل ملاحظه ای در عملکرد حافظه در موش هایی مشاهده شد که با 50 میلی گرم از ژل رویال پودر/کیلو گرم در مقایسه با گروه کنترل درمان شده بودند. 

مطالعه ای دیگر حافظه فضایی و رفتارهای افسردگی مانند در موش های تخمدان برداری شده پس از 82 روز از بلع ژل رویال را ارزیابی کرد.  این محصول طبیعی عملکردهای حافظه و رفتارهای افسردگی مانند را بهبود بخشید. به علاوه، وزن مغز و میلین گالاکتولیپیدها به میزان کمی در مقایسه با درمان جایگزین هورمونی پس از بلع ژل رویال افزایش یافت.

بیشتر در مورد خواص ژل رویال برای مشکلات مغز و اعصاب بخوانید:

8. اثرات ضد دیابتی ژل رویال در دوران یائسگی

درمان دیابت یائسگی ژل رویال

دیابت یک آسیب بسیار شایع در زنان پس از یائسگی است. در سال های گذشته، مکمل های رژیمی جدیدی با سودهای درمانی عمده و حداقل اثرات بد برای مدیریت درمانی این بیماران بررسی شدند. در افراد سالم، ژل رویال به میزان چشمگیری مقادیر گلوکز سرم را کاهش داده و غلظت انسولین را افزایش داد.

یوشیدا و همکارانش اخیراً مطالعه ای در مورد یک موش چاق KK-Ay  انجام دادند، با 2 نوع دیابت.  مقدار 10 میلی گرم/ کیلوگرم از ژل رویال بوسیله گاواژ دهانی داده شد. مقدار انسولین، وزن بدن و گلوکز پلاسما پس از 4 هفته درمان روزانه آنالیز شدند. نتایج یک وزن بدن تا حدی کاهش یافته با چربی کاسته شده خون در گروه مطالعه نشان دادند. اما مقاومت به انسولین بهبود نیافت.

توضیح آن شامل کم کردن تولید قند از مواد غیرقندی توسط کبد بوسیله ژل رویال از طریق کاهش بیان glucose-6-phosphatase mRNA است. به علاوه، این محصول طبیعی بیان گیرنده -1 ادیپونکتین،  ادیپونکتین و پروتئین کیناز فعال شده AMP فسفریلات شده را برانگیخت که تولید فرونشانی گلوکز – 6- فسفاتاز کرد. این یک انزیم اساسی برای تولید قند از مواد غیرقندی توسط کبد است.

برخلاف نتایج بدست آمده توسط یوشیدا و همکارانش که کاهش در مقاومت انسولین در میان اثرات ژل رویال را ذکر نمی کنند، گروهی دیگر از محققان به سرپرستی زمامی پیشنهاد کردند که این مکمل رژیمی می تواند برای پیشگیری از مقاومت به انسولین بسیار مفید و کاربردی باشد.

پس از 8 هفته مصرف روزانه با مقادیر مصرف 100 میلی گرم / کیلو گرم یا 300 میلی گرم / کیلو گرم، مقادیر پلاسمایی TG و انسولین به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافت. فشار خون سیستولیک تمایل به کاهش در موش های تخمدان برداری شده نشان داد.

بیشتر در مورد خواص ژل رویال برای درمان دیابت بخوانید:

تعداد 32 موش ویستار مذکر با دیابت بوجود آمده در اثز استرپتوزوسین 100 میلی گرم ژل رویال/ کیلوگرم از وزن بدن را روزانه دریافت کردند.  پس از 6 هفته، مقادیر اوره ادرار، کریاتینین، اسید اوریک، البومین، و یافته های هیتوپاتولوژیکی بافت های کلیه ها و کبد به صورت چشمگیری بهبود یافت.  به علاوه، ژل رویال به صورت چشمگیری مقادیر TG, LDL-C, HDL-C, VLDL-C,کلسترول کلی و ApoA-1 را در سوژه های دیابتی بالا برد، بدان وسیله تعادل چربی خون را ارتقا داد.

به فرض داشتن همه مطالعات ارایه شده و یافته ها، می توانیم ژل رویال را یک مکمل رژیمی طلایی درنظر بگیریم که می تواند مورد مصرف قرار گرفته علایم پس از یائسگی را کاهش داده و محدوده گسترده ای از آسیب شناسی های مرتبط به سن را درمان کند.  بهرحال، آزمایش های بالینی انسانی بیشتری ضروری است تا بتوان اثرات مفید، مکانیسم های مولکولی عمل ها و اثرات جانبی بالقوه این محصول با ارزش طبیعی و سنتی را بهتر مشاهده کرد.

این مقاله ادامه دارد...
از طریق لینک زیر می توانید مقاله کامل به صورت لاتین را مطالعه نمایید:
مقاله لاتین اثر ژل رویال بر عوارض یائسگی و سالخوردگی در بانوان
اطلاعات شناسنامه ای مقاله:
PMID: 32698461
doi: 110.3390/molecules25143291
۲
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید