۷۱۶
۲
۰

بره موم و اثر آن بر درمان کرونا و کووید 19 - قسمت 4: اثرات ایمنی، ضدالتهابی و جلوگیری از فیبروز ریوی

بره موم و اثر آن بر درمان کرونا و کووید 19 - قسمت 4: اثرات ایمنی، ضدالتهابی و جلوگیری از فیبروز ریوی

مقابله با بیماری کرونا نیاز به زمان و اطلاعات جامع علمی دارد؛ اما برخی روش های درمانی طبیعی توانسته اند اثرات جالبی بر روی این بیماری داشته باشند. به ویژه که شباهت ویروس کرونا با ویروس بیماری کووید 2 یا سارس، می تواند شبیه سازی در این زمینه انجام دهد. به همین علت است که محققان زیادی در حال بررسی مواد طبیعی هستند که بره موم یکی از بهترین این مواد طبیعی است.

خواص مختلف بره موم باعث شده تا یکی از کاندیداهای مطرح برای درمان کویید 19 و مقابله با کرونا ویروس باشد. در مقاله ای که در سال 2020 منتشر شده، به برخی از خواص بره موم پرداخته شد که نشان می دهد پتانسیل خوبی برای درمان کرونا دارد. در 3 قسمت قبل، بخش هایی از این مقاله را با هم مرور کردیم که می توانید از طریق لینک زیر به ان ها دسترسی داشته باشید

بره موم ماده ای موثر برای مقابله با سارس و کووید 19 - قسمت 1: مقدمه

بره موم و اثر آن بر کووید 19 - قسمت 2: چرا بره موم ممکن است به درمان کرونا کمک کند؟

 

 

بره موم و اثر آن بر کووید 19 - قسمت 3: خواص بالقوه بره موم برای مقابله با کروناویروس

در این قسمت به دیگر دلایلی که باعث می شود از بره موم برای درمان کرونا استفاده شود اشاره می کنیم. اگرچه اکثر این موارد فرضیاتی هستند که بر روی بیماری های دیگر مثل کووید2 سارس تست شده اند؛ اما احتمال اثرگذاری بر روی کویید 19 نیز وجود دارد. لااقل می توانیم بگوییم که پیشگیری از کرونا با بره موم امکان پذیر است.

بره موم PAK-1 را بلوک می کند و به طور بالقوه از فیبروز ریوی اجتناب به عمل می آورد

درمیان اهداف احتمالی برای کنترل کردن آسیب کووید 19، کیناز " پاتوژنیک" PAK1 حیاتی است. این کیناز یک جزء اساسی در مالاریا و عفونت های ویروسی است؛ اما همچنین در تنوع گسترده ای از بیماری های دیگر و شرایط بیماری از قبیل سرطان، التهاب و سرکوب ایمنی ها مداخله داده می شود. البته این برای زمانی است که به صورت غیرنرمال فعال شود.

عواقب فعال سازی PAK1  شامل فیبروز ریوی است که یک فاکتور تشدید کننده کووید 19 است. PAK1 توسط RAC فعال می شود.

اگزو و همکارانش نشان دادند که اسید کافئیک و استر آن (CAPE) در اجزای بره موم، می توانند RAC را غیرفعال کنند. در نتیجه از PAK1 بازدارندگی ایجاد می شود. غیرفعال سازی PAK1 به طور مستقیم یا رو به بالا، می تواند به صورت بالقوه ای آسیب زایی ویروس کرونا را کاهش دهد.

سلول های بتا و  سلول های تی لنفوسیت هایی هستند که تولید آنتی بادی های ویژه ای در برابر ویروس ها و مهاجمان دیگر می کنند و PAK1 به سرکوب گری شان کمک می کند. بازدارنده های PAK1 می توانند هم با ویروس نبرد کرده و هم یک پاسخ ایمنی نرمال را برگردانند.

بره موم از اروپا و آسیای معتدل، عموماً ساخته شده توسط زنبورهایی از رزین های جمع آوری شده از درختان سپیدار دارای ترکیبات فلاونوید شایع هستند. در حالی که بره موم سبز ( از گیاه Baccharis dracunculifolia) یک بره موم خاص است که منحصراً در برزیل یافت می شود. این نوع بره موم دارای انواع مختلف فلاونویدها و فنیل پروپانویدهای پرینیلات شده است؛ مثل ارتپلین سی، باکارین و دروپانین.  این بره موم ها و همه انواع دیگر آنها می توانند PAK1 را غیرفعال کنند. ارتپیلین سی به صورت انتخابی از PAK1 بازدارندگی می کند.

بعضی مطالعات نشان داده اند که بره موم می تواند با توانایی در بالابردن پاسخ ایمنی به عنوان یک محرک ایمنی عمل کند. اجزای آن خنثی سازی تیترهای آنتی بادی را افزایش می دهند، فاگو سیتوز را فعال کرده و مقادیر IFN-γ  و تعداد لنفوسیت ها را افزایش می دهند.

بیشتر در مورد بره موم بخوانید:

افزایشی در مقادیر IFN-γ همچنین بوسیله شیمیزو و همکارانش ردیابی شد که مکانیسم های مداخله گر در اثرات بعضی انواع بره موم در یک مدل حیوانی تبخال خارشی را ارزیابی کردند.    

استر فنیتیل اسید کافئیک CAPE یک بازدارنده قوی فعال سازی در سلول های میلو -مونوسیتی است. در این زمینه انسورجه و همکارانش نشان دادند که CAPE، کورستین، هسپریدین و بعضی فلاونویدهای دیگر بره موم می توانند از تولید سیتوکین سلول های تی نوعTh1  و Th2 بازدارندگی ایجاد کنند. درحالی که TGF-beta 1 را افزایش بدهند که یک سیتوکین ضدالتهابی و مهم است.

به علاوه،  CAPEمی تواند تنش اکسیداتیو و تورم را از طریق تنظیم رو به پایین سیگنال دهی JAK2/STAT3 و داشتن یک اثر تنظیم کنندگی ایمنی تضعیف کند. این موضوع یعنی در آن CAPE از فسفر- یلاسیون و STAT3 بازدارندگی می کند که برای گسترش Th17 ضدالتهابی مهم هستند.

علاوه بر اثر ضدالتهابی  CAPE و کامپفرول، پاولینو و همکارانش اثر ضدالتهابی ارتپیلین سی را در موش صحرایی و در محیط های کشت سلولی ارزیابی کردند. با نشان دادن اینکه فعالیت حداقل تا حدی توسط پروستاگلاندین E2  میانجی گری شده و هیچ بازدارندگی از طریق تنظیم NF-kB  نبود. ارتپیلین سی یک مارکر زیستی مهم بره موم سبز برزیلی است ( منبع گیاه شناسی Baccharis dracunculifolia است).

بره موم به تنظیم ایمنی بدن کمک می کند

کرونا فاصله اجتماعی خواص بره موم

تنظیم ایمنی مطلوب است زیرا عفونت ویروس کورونا پاسخ ایمنی در مراحل اولیه عفونت را بد تنظیم می کند که باعث تسهیل تکثیر ویروس می شود.  به هرحال، در مراحل بعدی کووید 19، بدن یک پاسخ التهابی زیاد را توسعه داده که می تواند تا حد زیادی به ریه ها و اندام های دیگر آسیب برساند. 

بره موم، به صورتی متفاوت از سرکوب کننده های ایمنی نوعی می تواند کمک به اجتناب از فرونشانی ایمنی در طول مراحل اولیه بیماری کرده و در مراحل بعدی یک پاسخ میزبان التهابی شدید را کاهش بدهد. همچنین از سیگنال دهیIL-6, IL-2  و JAK بازدارندگی کند.

CAPE به عنوان یک جزء بره موم، به عنوان یک عامل تنظیم کننده ایمنی شناخته شده و بایستی به صورت راهی برای کمک به کاهش یک پاسخ التهابی زیاد در نظرگرفته شود. در یک مدل موش، بره موم دارای عمل تنظیم کننده ایمنی در بدن بر روی بیان گیرنده Toll مانند و بر روی تولید سیتوکین ضدالتهابی بود.

شواهد کافی برای تداخل بره موم یا اجزایش با روند آلوده کنندگی و تکثیر ویروسی وجود دارد. یعنی بره موم می تواند جلو این موارد را بگیرد که به طور بالقوه ای التهاب ریه را به علت خواص ضدالتهابی اش کاهش می دهد. همچنین در عین کاهش التهاب ریه، این ماده طبیعی سیستم ایمنی را ارتقا می دهد. اینها خواص مفیدی هستند که می توانند کمک کنند تا علایم و اثرات زیان بار کووید 19 را به حداقل برسانند.

این مقاله ادامه دارد...
از طریق لینک زیر می توانید مقاله کامل به صورت لاتین را مطالعه نمایید:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7430291 
اطلاعات شناسنامه ای مقاله:
PMCID: PMC7430291
PMID: 32890967
doi: 10.1016/j.biopha.2020.110622
۲
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید