۱۶۱۲
۴
۴

آبلیمو عسل؛ یک درمان موثر یا افسانه قدیمی؟ | قسمت 1

آبلیمو عسل؛ یک درمان موثر یا افسانه قدیمی؟ | قسمت 1

نوشیدن یک فنجان گرم آب لیمو عسل هم خوشمزه و هم تسکین دهنده است. همچنین به عنوان یک اکسیر شفابخش در دنیای سلامتی و تندرستی ترویج شده است. ادعاهایی وجود دارد که این نوشیدنی می تواند به سوزاندن چربی ، پاکسازی آکنه و دفع سموم از بدن نیز کمک کند. همه این ها باعث شده تا اسم شربت عسل و آبلیمو بسیار مورد توجه باشد. به ویژه خواص شربت عسل و آبلیمو برای درمان سرماخوردگی که تقریبا پیشنهاد هر فردی برای درمان این نوع بیماری است.

هم عسل و هم لیمو خوراکی های محبوبی هستند که معمولاً برای طعم دادن به غذاها و نوشیدنی ها استفاده می شوند. عسل و لیمو هر دو فواید زیادی برای سلامتی دارند. همین موضوع باعث می شود برخی کنجکاو شوند که آیا این ترکیب برای سلامتی نیز مفید است؟ یعنی آیا اضافه شدن لیمو به عسل می تواند ارزش افزوده ای برای بدن ایجاد کند یا اینکه هر کدام از مواد درون این ترکیب، به صورت مجزا بر روی بدن اثر می گذارند.

عسل یک مایع غلیظ و شیرین است که توسط زنبورهای عسل تولید می شود. این ماده معمولاً به عنوان یک جایگزین طبیعی برای شکر فرآوری شده استفاده می شود و همچنین برخی از مصارف درمانی مانند درمان زخم ها و سوختگی های پوستی را نیز دارد.

لیمو جزو مرکبات است که در درجه اول برای تولید چاشنی ترش تولید می شود. از تفاله و پوست آن نیز می توان استفاده کرد. بیشترین مزایای سلامتی این میوه که دارای مزه تند و خوشایند است از میزان بالای ویتامین C  و سایر ترکیبات گیاهی مفید می آید.

 

 

این یک باور عمومی است که ترکیب این دو ماده در یک نوشیدنی می تواند به لیست طولانی از بیماری های مشترک، از جمله مشکلات گوارشی، آکنه و افزایش وزن کمک کند. در حالی که عسل و لیمو فواید بالقوه زیاد و کاربردهای مفیدی برای سلامتی دارند، با این حال همه  ادعاهای مربوط به آب لیمو عسل توسط علم تأیید نمی شوند.

عسل و آبلیمو

در این مقاله در دو قسمت ابتدا به معرفی خواص عسل و لیمو که مورد تایید علم هستند اشاره کرده ایم که خواص بیشتری از لیمو بیان شده است و دیگر خواص عسل را می توانید در مجله عسلنا مطالعه کنید. در قسمت بعدی نیز به معرفی خواص معجون آبلیمو عسل اشاره می کنیم که می تواند برای شما جذاب باشد.

2 خاصیت مورد تایید علم در مورد عسل

عسل یکی از قدیمی ترین غذاهای جهان است. این ماده از هزاران سال قبل، حتی از دوران عصر حجر، به عنوان غذا و دارو استفاده می شده است. این ماده غالباً به عنوان یک جایگزین طبیعی برای شکر فرآوری شده در پخت و پز و نوشیدنی استفاده می شود و همچنین دارای مصارف دارویی است.

عسل با چند مزیت سلامتی و دارویی علمی ارتباط دارد، اما لازم به ذکر است که بیشتر این فواید با نوع خام و فیلتر نشده آن مرتبط است. این بدان دلیل است که عسل با کیفیت و فیلتر نشده دارای ترکیبات و مواد مغذی مفید بیشتری نسبت به عسل فیلترشده و فرآوری شده دارد.

فراموش نکنید که بسیاری از خواص عسل نیز وجود دارد که هنوز هیچ مبنای علمی ندارد اما در طب سنتی مورد تایید است. در این جا فقط به 2 خاصیت  علمی عسل از مجموع تمامی خواص آن اشاره کرده ایم.

عسل می تواند باعث ترمیم سوختگی و زخم شود

عسل برای سوختگی و زخم

در طول تاریخ از عسل به عنوان درمان پوستی برای زخم ها و سوختگی ها استفاده می شده است. شواهدی وجود دارد که مصریان باستان، یونانی ها و رومی ها از عسل برای درمان بیماری های پوستی استفاده می کردند.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که عسل هنگامی که روی پوست قرار می گیرد دارای خواص درمانی قدرتمندی است. در حقیقت، عسل روی بسیاری از انواع زخم ها از جمله سوختگی اثر درمانی دارد. در مروری بر ۲۶ مطالعه که بیش از۳۰۰۰ نفر را شامل می شود، عسل در بهبود سوختگی با ضخامت جزئی نسبت به درمان های معمول موثرتر است.

علاوه بر این، عسل ممکن است یک درمان موثر برای زخم پاهای افراد دیابتی باشد. زخم های دیابتی، زخم های باز یا جراحت هایی هستند که از عوارض شایع قند خون با کنترل ضعیف هستند. چندین مطالعه نشان داده است که عسل میزان بهبودی در این نوع زخم ها را افزایش می دهد.

تصور می شود که خواص درمانی عسل از ترکیبات ضد باکتری و ضد التهابی موجود در آن حاصل می شود. در حقیقت، مطالعات نشان می دهد که عسل ممکن است در برابر بیش از ۶۰ گونه مختلف باکتری اثر محافظتی داشته باشد.

بیشتر در مورد خواص عسل برای درمان زخم و سوختگی بدانید:

عسل طبیعی معجزه ای برای درمان سوختگی سطحی

ویدئو: برای درمان سوختگی سطحی از عسل طبیعی استفاده کنید

معجزه عسل برای درمان زخم جراحی

ترمیم زخم ها با عسل طبیعی راحت تر می شود

چگونه، چه زمانی و چرا از عسل برای مراقبت از زخم استفاده می شود؟

عسل ممکن است سرفه را سرکوب کند

عسل یک روش درمانی محبوب برای سرماخوردگی و سرفه، به ویژه در کودکان است. عسل نه تنها ماده ای خوش طعم است که می تواند به چای ها و سایر نوشیدنی ها اضافه شود، بلکه استفاده از آن به عنوان درمان سرفه در کودکان با حمایت علمی همراه است.

متقاعد کردن کودک برای استفاده از دوز داروی سرفه که مزه ای ناپسند برای کودکان دارد ممکن است دشوار باشد و می توان از عسل به عنوان یک درمان جایگزین خوشمزه استفاده کرد. چندین مطالعه نشان داده است که دادن عسل به کودکان بیمار ممکن است باعث کاهش سرفه و بهبود کیفیت خواب شود .

یک مطالعه نشان داد که دوز عسل نسبت به داروی سرفه در سرکوب سرفه و بهبود خواب در کودکان و نوجوانان مبتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی موثر است. مطالعه دیگری نشان داد که عسل در کودکان خردسال مبتلا به عفونت های تنفسی شدت سرفه و دفعات را کاهش می دهد.

گرچه عسل ممکن است یک گزینه موثر و طبیعی برای درمان سرفه در کودکان باشد، اما به دلیل خطر بوتولیسم هرگز نباید به کودکان زیر یک سال داده شود.

بیشتر در مورد سرماخوردگی و سرفه بخوانید:

دانشگاه آکسفورد اعلام کرد: عسل طبیعی بهترین داروی سرفه و سرماخوردگی

درمان سرفه را با بره موم امتحان کنید

درمان سرفه با عسل طبیعی؛ کدام عسل ها بهتر هستند؟

درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با شربت عسل و آبلیمو

برای درمان سرماخوردگی از عسل طبیعی استفاده کنید

4 خاصیت مورد تایید علم درباره لیمو ترش

خواص لیمو ترش

لیموها به دلیل داشتن مزه ترش و پوسته های دلپذیر محبوب هستند. آب لیمو منبع بسیار خوبی از ویتامین C و شامل مقادیر کمی از ویتامین های B   و پتاسیم است.لیمو همچنین حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی مانند اسید سیتریک و فلاونوئیدها است و با فواید سلامتی و درمانی موارد زیر ارتباط مستقیم دارد.

لیمو ممکن است به جلوگیری از سنگ کلیه کمک کند.

سنگ کلیه توده سختی است که با تجمع مقدار زیادی مواد معدنی بخصوص در ادرار در یک یا هر دو کلیه ایجاد می شود. یک ترکیب گیاهی در لیمو به نام اسید سیتریک ممکن است به جلوگیری از سنگ کلیه کمک کند. اسید سیتریک این عمل را با اتصال به بلورهای اگزالات کلسیم و جلوگیری از رشد کریستال انجام می دهد.

لیمو ترش بیشترین مقدار مهار کننده طبیعی سنگ کلیه را در بین میوه های مرکبات دارد. برخی مطالعات نشان داده است که نوشیدن آب لیمو و لیموناد می تواند از سنگ کلیه جلوگیری کند، اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است.

لیمو ممکن است به کاهش بیماری های قلبی کمک کند.

مرکبات دارای مواد مغذی سالم برای قلب هستند و لیمو نیز از این قاعده مستثنی نیست. در حقیقت، مقدار بالای ویتامین C و ترکیبات گیاهی موجود در لیمو ممکن است برخی از عوامل خطرزا برای بیماری های قلبی را کاهش دهد.

یک مطالعه در بیش از ۱۰ هزار نفر، مصرف بیشتر مرکبات را با خطر کمتری از بیماری قلبی و سکته مغزی مرتبط دانست.

آب لیمو نیز می تواند به کاهش سطح کلسترول بالا کمک کند.

در مطالعاتی که روی حیوانات انجام شده نشان داده شده است که یک ترکیب گیاهی موجود در لیمو به نام لیمونین باعث کاهش تری گلیسیریدها و کلسترول بد یا همان LDL می شود.

لیمو حاوی ترکیبات مفیدی است

لیمو سرشار از آنتی اکسیدان ویتامین C و سایر ترکیبات گیاهی است که ممکن است به کاهش فشار و کشش اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد کمک کند. وجود بیش از حد رادیکال های آزاد در بدن می تواند به سلول ها آسیب برساند و به بیماری هایی مانند سرطان و بیماری های قلبی کمک کند.

فقط یک اونس (۲۸ گرم) آب لیمو حاوی ۲۱٪ ویتامین C از مقدار تجویز شده است. رژیم غذایی سرشار از ویتامین C ممکن است خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و انواع خاصی از سرطان مانند سرطان مری را کاهش دهد.

در ضمن این میوه ترش حاوی ترکیبات گیاهی قدرتمندی به نام فلاونوئیدها هستند. خوردن غذاهای غنی از فلاونوئیدها ممکن است خطر بیماری قلبی و دیابت را کاهش دهد و حتی از افت شناختی جلوگیری کند.

سخن آخر

در این قسمت از این مقاله به معرفی 2 خاصیت عسل و 4 خاصیت لیمو اشاره کردیم. اگرچه هر کدام از این دو خواص بیشتری دارند؛ اما سعی شد خواصی را مورد بررسی قرار دهیم که نیاز است در بررسی خواص ترکیب عسل آبلیمو مورد بحث قرار گیرد.

اگر دنبال بررسی خواص معجون عسل و آبلیمو هستید، حتما قسمت دوم از همین مقاله را مطالعه کنید.

۴
۰
۴ دیدگاه
 
ir
ن.رجایی | ۳ سال پیش
شربت عسل با آبلیمو خواص ضد سرطانی خوبی داره چون مبتلا به سرطان کلون هستم زیاد استفاده می کنم
۰
۰
 
 
ir
amani | ۳ سال پیش
من مزاجم گرمه با کوچکترین گرمی که میخورم جوش میزنم از شربت عسل آبلیمو استفاده میکنم مشکلم حل میشه
۰
۰
 
 
ir
غلامي | ۳ سال پیش
کلا این شربت خیلی خوشمزه است و هر وقت گرمیم میشه میخورم خیلی خوب گرمی بدنم را رفع کرده چون کلا گرم مزاجم و باخوردن یه ذره گرمی کهیر میزنم
۰
۰
 
 
ir
hamid | ۳ سال پیش
برای جلوگیری از سرماخوردگی شربت عسل با آبلیمو خیلی خوبه من سیستم ایمنی ضعیفی دارم از فصل پاییز که شروع میشه مدام سرمامیخورم و با این شربت حالمو خوب میکنم
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید