۲۵۰۱
۵۴
۰

داستان تولد و شکوفایی برند عسل آهوتا از گذشته تا امروز | بخش اول

گفتگوی اختصاصی عسلنا با خالق «آهوتا»
گفتگوی اختصاصی عسلنا با خالق «آهوتا»
در این گفت‌وگوی صمیمانه مهندس محمد براتی از نحوه شکل‌گیری برند «آهوتا» و فرازوفرودهای پیشرفت این گروه تولیدی تا رسیدن به فروش فراگیر و تنوع محصولات سخن می‌گوید.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، پیشرفت و توسعه هر صنعتی مرهون تلاش و همت برندهای فعال در آن عرصه است و بدون شک صنعت زنبورداری نیز جز با توسعه و تلاش برندهای موفق این عرصه به توسعه نرسیده است.

ازاین‌رو تصمیم گرفتیم به معرفی برندهای موفق در زمینه تولید عسل و فرآورده‌های زنبورعسل بپردازیم. گروه تولیدی «آهوتا» از برندهای مطرح و موفق در این زمینه طی سال‌های اخیر است که با یک مجموعه زنبورداری به‌عنوان تولیدکننده و عرضه‌کننده محصولات طبیعی زنبورعسل تلاش می‌کند بهترین محصول موجود را با بهترین قیمت و کیفیت به دست مصرف‌کننده برساند.

نام «آهوتا» که از آهو گرفته‌شده، نشان از طبیعت و اصالت این محصولات دارد و دلالت بر ارگانیک بودن و رابطه عمیق محصولات این گروه تولیدی با طبیعت دارد.

مجموعه «آهوتا» با بیش از 15 سال تجربه زنبورداری در تلاش است تا بهترین محصولات زنبورعسل را با ضمانت‌نامه، برگه آزمایشگاه و قیمت مناسب به‌صورت از تولید به مصرف به دست هم‌وطنان برساند و در همین راستا در سال ۱۳۹۵ فروشگاه اینترنتی «آهوتا» را راه‌اندازی کرده است.

 

 

برای آشنایی بیشتر با گروه تولیدی آهوتا به گفت‌وگو با مدیر جوان و پرانرژی این مجموعه نشستیم. مهندس محمد ترابی در این مصاحبه اختصاصی با ما از فرازوفرودهای آهوتا و سیر توسعه محصولات و برند این شرکت سخن می‌گوید.

 براتی خود را عضو کوچکی از این مجموعه می‌داند و می‌گوید پیشرفت و توسعه آهوتا نتیجه کار گروهی و تیمی در طی 15 سال گذشته است که او هم توانسته در این موفقیت‌ها و تلاش‌ها سهیم باشد.

لوگو آهوتا

عسلنا: جناب براتی از داستان شکل‌گیری مجموعه «آهوتا» برایمان بگویید؟

اگر بخواهیم صرفاً به برند آهوتا و نحوه شکل‌گیری آن بپردازیم به سال‌های ابتدایی دهه 90 برمی‌گردد، ولی اگر بخواهیم به داستان تیمی که آهوتا را جهت دادند برگردیم، باید از سال 78 شروع کنیم. در بهار این سال یکی از اعضای گروه ما، استارت کار را با تعداد کمی کلنی و چند همکار، صرفاً به‌عنوان تست و تجربه شروع کردند و کم‌کم هرسال این گروه توسعه‌یافته و تعداد همکاران و گستره کار وسیع‌تر شده است.

در سال‌های 84 و 85 اعضای گروه و همکاران بیشتر می‌شوند و کار به‌طورجدی تری دنبال می‌شود. در سال 78 بود که البته هنوز من سعادت نداشتم در کنار دوستان باشم و در آن ایام به دلیل قانون حفظ حریم و تعداد بالای کندوها، زنبورستان ناچار از هم جدا می‌شوند و کلنی‌های گروه به چند محدوده دیگر در استان خراسان شمالی انتقال می‌یابد.

فروش همچنان در این سال‌ها به‌صورت سنتی و به دلال‌ها انجام می‌گرفته و متأسفانه باقیمت‌های غیرمنصفانه و پایینی این کار انجام می‌شده است.

داستان فروش به شکل مدرن و فروشگاه مجازی از کی شکل گرفت؟

اوایل دهه 90 بود که شاید بتوان گفت داستان فروش به شکل جدید صورت می‌گیرد و داستان ازاین‌قرار است که یکی از دوستان گروه برای فروش مقادیر بالایی از تولید عسل طبیعی مرغوب را به مشهد می‌برد و متأسفانه مشاهده می‌کند که کیفیت اهمیت چندانی برای بنکداران و خریداران عمده ندارد و آن‌ها تنها به قیمت و رنگ عسل اهمیت می‌دهند.

شوربختانه عسل تولیدی مرغوب گروه ما که دارای رنگ روشنی است، زیاد موردتوجه این خریداران قرار نمی‌گیرد و با سردی، قیمت‌های پایینی در حدود یک‌سوم ارزش واقعی پیشنهاد می‌شود و دوست ما ناچار عسل‌ها را به شهرستان بازمی‌گرداند.

اینجا دوستان با مشورت تصمیم می‌گیرند از سبک فروش سنتی خارج شوند و با روشی جدید خودشان به فروش مستقیم به مصرف‌کننده مبادرت کنند.

شما چه زمانی به شکل جدی وارد مجموعه شدید؟

در همین سال‌ها و براثر همین تصمیم دوستان، من که در کار توسعه کسب‌وکار الکترونیک و دیجیتال مارکتینگ مشغول بودم با گروه آشنا شدم.

علاقه زیادی هم به زنبورداری داشتم، چراکه خانواده و اجدادم کشاورز و دامدار بودند و در زادگاه من زنبورداری شغل رایجی بود.

 در این سال‌ها من با تیمی آشنا شدم که بیش از 15 سال بود که در حوزه زنبورداری فعالیت می‌کردند ولی سود سرشاری از این کار به دست نمی‌آوردند و فروش آن‌ها چندان خوب نبود.

سال 94 ما باهم آشنا شدیم و داستان تولد برند آهوتا ازاینجا شروع می‌شود، چراکه قبل از آن این کسب‌وکار چندان منسجم نبود و دوستان زنبورداری در کنار هم فعالیت می‌کردند ولی تحت برند خاصی نبودند و بدون اسم و برند به‌صورت عمده محصول را می‌فروختند.

قبل از آهوتا با چه برندی فعالیت می‌کردید و آهوتا چگونه متولد شد؟

محمد براتی آهوتا

در ابتدا قرار شد که با نام «بازار عسل» به فعالیت بپردازیم و یکی دو سال اول فعالیت ما خیلی چشمگیر و درخشان نبود، سایت و برنامه خاصی نداشتیم فقط فروش و بازاریابی ما منسجم‌تر شده بود و مشتریان ثابت و خوبی پیداکرده بودیم.

کم‌کم بازار محلی اشباع شد و فهمیدیم در منطقه ما چندان به عسل درجه‌یک نیاز ندارند و روند بازار به سمت عسل‌های تغذیه‌ای است.

اینجا سایت را با اسم «بازار عسل» راه انداختیم و سعی کردیم تا منطقه فروش را گسترش بدهیم.

به‌واسطه تجربه و سوابق چندساله دوستان در زنبورداری و تخصص من در دیجیتال مارکتینگ تلاش کردیم تا به تلفیقی اقتصادی برسیم و کار را توسعه دهیم.

در آن زمان فروش اینترنتی چندان باب نبود ولی فروشگاه‌های زیادی هم نبود و ما توانستیم به موفقیت‌های خوبی برسیم تا بعد از چند سال، با کمک یکی از دوستان سرآمد در برندینگ تصمیم گرفتیم که نام برند را تغییر دهیم و با نام «آهوتا» فعالیت کنیم.

این نام بعد از صدها پیشنهاد و ماه‌ها بررسی انتخاب شد و تداعی‌کننده آهوهایی هست که در منطقه خراسان شمالی هستند. نشانی از بومی بودن و طبیعی و ارگانیک بودن و تعلق داشتن به طبیعت.

آهوتا چه طور به توسعه رسید و اولین محصولات شما چه تولیداتی بود؟

اینجا بود که وارد مرحله جدیدی شدیم و تعداد زنبورداران ما و کلنی‌های ما بیشتر شد و اکنون در جایگاهی هستیم که حرف برای گفتن داریم و توانستیم در سطحی وسیع سلایق هم‌وطنان را ارضا کرده و محصولات موردنیاز آن‌ها را در سطح درجه‌یک عرضه کنیم.

همچنین توانستیم بازار فروش خود را گسترش داده و محصولات آهوتا را به دست علاقه‌مندان خارج از کشور نیز برسانیم.

 در مورد محصولات ما ابتدا با عنوان «بازار عسل» عسل چهل گیاه و عسل کوهی، عسل آویشن و مرکبات برچسب می‌زدیم ولی بعد از مدتی متوجه شدیم که مردم خواستار عسل‌های تک‌گل هستند و ما تصمیم گرفتیم عسل‌های شاخص‌تر و خاص‌تری را تولید و عرضه کنیم.

کار در سال‌های اول بسیار سخت بود و ما در پراکنده کردن کندوها با مشکل روبرو بودیم و در جابجایی و کوچ و هزینه‌های نگهداری متحمل خساراتی شدیم و اذیت شدیم ولی بعد از مدتی با مناطق مختلف آشنا شدیم و حلقه ارتباطات و شاکله بازاریابی را گسترش دادیم و همه این‌ها نتیجه یک پیوند و رفاقت خانوادگی بین اعضای گروه است.

اکنون تولیدات و نحوه فروش آهوتا چگونه است؟

عسل آهوتا

در حال حاضر به شکر خدا، عسل آویشن، عسل چهل گیاه، عسل مرکبات، عسل اکالیپتوس، عسل اقاقیا، عسل زرشک و کنار و محصولات دیگری مثل گرده گل، ژل رویال و بره موم را برداشت و تحت برند «آهوتا» تولید و فروش داریم.

از مشکلات گذشته و حال بگویید؟ دغدغه‌های اصلی شما چیست؟

بزرگ‌ترین مشکلات ما همان مواردی است که تجربیاتی ما در این سال‌هاست، از سرقت کندوها تا تلفات سنگین جابجایی و بیماری‌های گریبان گیر که البته نگاه ما از ابتدا مثبت و بر پایه نبرد با مشکلات بوده و هیچ‌گاه بر مشکلات مکث نمی‌کنیم تا در جای خود ساکن نمانیم، ما بنا داریم بر همه مشکلات پیروز شویم و سریع عبور کنیم.

ما هیچ توقعی هیچ‌گاه از مسئولین نداشتیم و به خود متکی بودیم و معتقدیم بزرگ‌ترین مشکل صنعت زنبورداری مربوط به ناآگاهی مردم و عدم شناخت محصولات زنبورعسل و اطلاعات غلط برخی زنبورداران که ناشی از عدم آموزش بوده هست.

همین موضوع رس کردن عسل که بسیار بدیهی است و متأسفانه به یک دغدغه تبدیل‌شده است. متأسفانه گاهی علی‌رغم تولید محصول درجه‌یک و طبیعی توهین‌ها و بی‌احترامی‌های ناحقی براثر اطلاعات نادرست مردم نثارت می‌شود.

متأسفانه بسیاری از زنبورداران به‌جای اطلاع‌رسانی درست و آگاهی بخشی به مردم در مورد اینکه رس بستن اصلاً دلیل بر نامرغوبی عسل نیست و یک ویژگی طبیعی عسل است، به پاک کردن صورت‌مسئله و حرارت دادن بیش‌ازحد عسل و نابودی کیفیت و آنزیم‌های آن پرداختند تا داستان رس بستن و شکرک زدن را منتفی کنند.

بزرگ‌ترین این دغدغه‌ها چیست؟

مشکلات زیادی هم در باب عدم شناخت مردم و عامه از عسل مرغوب وجود دارد و از مشکلات اصلی و کلیدی ما در این حرفه است.

روش‌های من درآوری مثل حل کردن در آب و پنبه و آتش یا مورچه و...برای سنجش طبیعی بودن و مرغوبی عسل باب شده و تبلیغ می‌شود درحالی‌که به اعتقاد ما بزرگ‌ترین مشکل همین زنبورداران هستند که این روش‌های غیرعلمی و نادرست را باب کردند.

مشکل ما عدم اطلاع‌رسانی دقیق و علمی برای شناخت عسل مرغوب است و نادرستی روش‌ها و کمی اطلاعات زنبورداران است و متأسفانه اخیراً شاهدیم در صداوسیما کارشناسانی می‌آورند تا در مورد محصولات زنبور نظر دهند و کاملاً اکثر این اطلاعات غلط بوده و هیچ پایه علمی و تجربی و مستند ندارد.

متأسفانه اطلاعات این افرادی که گاهی به‌عنوان مجری سایت و کارشناس فروش به رسانه‌ها آورده می‌شوند در حد اطلاعات مجلات زرد و بازاری است./

پایان بخش اول گفت‌وگو- ادامه دارد...

۵۴
۴
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید