۱۶۵۴
۱۳
۰

مدیرعامل عسل فروردین و عسل مسعود از موفقیت های این برندها می گوید؛ کیفیت محصولات و صداقت در تبلیغات، راهبرد اصلی موفقیت ماست

گفت‌وگو با مدیرعامل برند عسل «مسعود» و «فروردین»
گفت‌وگو با مدیرعامل برند عسل «مسعود» و «فروردین»

مهندس رسولی، مؤسس برند‌های عسل مسعود و فروردین، مهم‌ترین عامل موفقیت این مجموعه را کیفیت محصولات و ارائه اطلاعات دقیق و مستند درباره خواص عسل‌های تک‌گل در برچسب و تبلیغات این محصولات می‌داند که طی فرآیند تحقیقات دقیق و راستی آزمایی حاصل‌شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، پایه و اصل پیشرفت هر صنعتی را توسعه برندها و افزایش برندهای خوش‌نام می‌سازند. در ادامه معرفی برندهای فعال در صنعت تولید عسل کشور این بار به معرفی برندهای عسل «مسعود» و عسل «فروردین» می‌پردازیم و گفتگویی را با مدیرعامل این شرکت ترتیب دادیم.

مهندس محمدرسول رسولی، مؤسس و مدیرعامل این برندهای خانوادگی متولد فروردین سال 1367 در شهر مقدس مشهد است و قریب 13 سال است که به‌صورت تخصصی در زمینه عسل دارویی و عسل‌های تک‌گل ایران فعالیت کرده است. او کارهای پژوهشی و علمی فراوانی را بر روی خواص دارویی انواع عسل‌های تک‌گل نواحی مختلف ایران انجام داده است و با تمرکز بر روی ژل رویال تحقیقات جامعی را نیز بر روی سایر فرآورده‌های زنبورعسل داشته است.

آقای رسولی اولین مقاله در حوزه کیفیت‌سنجی و گرید بندی ژل رویال در ایران را با همکاری مهندس بهزاد رفاهی نگاشته است. او خالق دو برند عسل مسعود و عسل فروردین است که در بازار عسل ایران و منطقه به فعالیت و تولید و فروش پرداخته است.

 

 

او می‌گوید مفتخر است و آرزو دارد که توانسته باشد بهترین‌های عسل ایران‌زمین را به مردم کشور عرضه کند. همچنین تمرکز بیشتر ایشان بر روی محصولات جانبی و تولیدات بره موم و ژل رویال بوده است. در ادامه مشروح گفتگو با ایشان را مرور می‌کنیم:

عسلنا: جناب مهندس رسولی از نحوه پیدایش و خلق برند عسل مسعود و فروردین بگویید؟

برند عسل «مسعود» یک برند خانوادگی است که 25 سال قدمت داشته و در دهه 70 در خانواده ما ایجادشده است. اولین بار این برند توسط خانواده ما در حوزه زعفران به وجود آمده و ما بعدازاینکه به عرصه تولید عسل نیز ورود پیدا کردیم، این برند را برای تولید عسل نیز به کاربستیم. نزدیک 10 سال با برند «مسعود» در بازار فعالیت داشتیم و تمرکز ما بیشتر روی بازار تهران و شهرهای شمالی کشور بود. ما بر روی عسل‌های تک‌گل ایران تمرکز داریم که در طول سال حدود 50 نوع عسل تک‌گل را در نمایندگی‌های تهران و شهرهای شمالی مثل متل قو، عباس‌آباد، کلاردشت و نمک‌آبرود عرضه کردیم.

در خصوص برند عسل «فروردین» هم باید بگویم این برند را به‌تازگی به ثبت رساندیم و قرار است بیشتر تمرکز این برند بر روی حوزه صادرات عسل‌های خاص ایران باشد و این سیاست را در پیش داریم که برند عسل فروردین را برای صادرات و هم برای فروش اینترنتی در مجموعه مورداستفاده قرار دهیم. برند عسل فروردین را تقریباً در اوایل امسال (1399) به ثبت رساندیم و هنوز پخش و فروش گسترده این برند آغاز نشده است.

محصولات اولیه این برندها چه بوده و نحوه توسعه برند «مسعود» چگونه بوده است؟

از ابتدا تلاش ما بر روی کیفیت‌سنجی و استعداد سنجی عسل‌های ایران و خواص آن‌ها متمرکز بوده و اینکه اگر برای عسل‌های تک‌گل ایران خواصی در اطلاعات و تبلیغاتِ ارائه‌شده ذکر می‌شود به صحت‌وسقم آن برسیم. ما تحقیق می‌کنیم که این عسل‌ها واقعاً در مواردی که گفته می‌شود چقدر کارایی و خاصیت‌دارند و آیا مؤثر هستند؟ چراکه مشکلاتی در حوزه محصولات دارویی و درمانی و گیاهی سنتی ایران هست که وقتی شما بخواهید محصولاتتان را در اروپا عرضه کنید، اگر روی محصولاتی مثل عسل کُنار، عبارت «تقویت قوای جنسی» درج‌شده باشد، باید برای این عبارت حتماً دلیل مستند و مقالات قابل‌قبول علمی داشته باشی و نمی‌توان صرفاً ادعایی را روی محصول درج کرد که پایه و اساس علمی و پزشکی ندارد.

عسل مسعود عسل فروردین

ما بر روی چند نوع عسل خاص ایران این تحقیق و آزمایش را شروع کردیم و بعد از مدتی برای ادامه این تحقیقات و بحث آن جذابیت‌هایی که این محصولات و ظرفیت‌های داخلی داشت، وارد بازار کار این نوع عسل شدیم و با 7 تا 8 نوع عسل تک‌گل حدود 3 تا 4 سال مشغول بودیم و در طول زمان با گسترش ارتباطات و شناخت منابع و آگاهی از وجود عسل‌های تک‌گل ایران در نواحی مختلف ایران، ما این رقم را به 30 تا 40 نوع عسل تک‌گل در طول سال افزایش دادیم و هنوز هم همین تعداد را کارمی کنیم. البته در برخی سال‌ها ممکن است این تنوع کمتر باشد ولی سعی کردیم در سال‌های بعد عسل‌های جدیدتری را وارد عرصه کارکنیم. با توجه به فعل‌وانفعالات آب و هوایی و طبیعت و بحث میزان بارش در زمستان است که ما می‌توانیم حدس بزنیم در بهار می‌توانیم چه انتظار برداشتی از یک منطقه خاص داشته باشیم.

اصول حرفه‌ای، مسائل مهم و شعارهای شرکت شما چیست؟

معتقدم که ما هیچ‌وقت یک کار صنعتی و بر پایه اصول تجارت روز را در مجموعه انجام ندادیم. تقریباً کار ما در بهترین حالت، نیمه سنتی و نیمه‌صنعتی بوده است. معیارهای اولیه در تجارت روز را رعایت نکردیم و این‌یک اعتراف بزرگ و شاید نکته‌ای منفی یا مثبت برای مجموعه ما باشد ولی از همان ابتدا سعی در تولید و بسته‌بندی و عرضه عسل‌های طبیعی تک‌گل و خاص ایران داشتیم که ازلحاظ کیفیت دارای بالاترین سطح بودند.

بالاترین مقدار «پرولین» و ساکاروز پایین و بالاترین میزان فازِ دیاستازِ کمّی، از معیارهای اصلی ما در امر کیفیت‌سنجی هستند. ما از سال‌های ابتدایی، یک آنالیز عسل داشتیم که به‌نوعی معیار حداقلی ما بوده که بر روی همه محصولات چاپ می‌شده و وجود داشته است و ما به‌نوعی در همه این سال‌ها به آن پایبند بودیم و سعی کردیم در هرسال آن را ارتقاء نیز بدهیم و هرسال این معیار با توجه به تجربه‌اندوزی و آموزش‌هایی که در حوزه‌های مرتبط می‌دیدیم، افزایش‌یافته و سعی کردیم این دانش را در مجموعه به کار ببندیم و کیفیت محصولات را اضافه کنیم.

عسل فروردین ارگانیک طبیعی

نکته مهم دیگر برای ما این است که عسلِ دست‌نخورده و خام، همان عسلِ به‌نوعی سالم که از زنبوردار گرفته می‌شود، ما همان را بدون کم‌وکاست به مصرف‌کننده نهایی برسانیم. هر چه بحث تولید مهم باشد پروسه بسته‌بندی و انتقال تا فروشگاه و رساندن به دست مشتری و بحث فرآوری و پکیجینگ بسیار مهم است و می‌تواند به کیفیت محصول اضافه کرده یا محصول را به‌کلی ضایع کند.

ما سعی کردیم این پروسه را با کمترین دخالت و ضرر و زیان و به نحو احسن انجام دهیم و مهم‌ترین فاکتور، بحث گرما دیدن و حرارت عسل است که به‌هیچ‌عنوان سعی کردیم حرارت ندهیم و این نکته برای ما بسیار مهم است.

ایام کرونا را چگونه گذراندید؟ وضعیت فروش و تولید چگونه بود؟

خوشبختانه و یا متأسفانه به دلیل پاندمی کرونا در کشور، در یک سال گذشته رویکرد به خرید عسل سالم با خواص دارویی افزایش پیداکرده و این باعث شده که راندمان و فروش ما 2 تا 4 برابر باشد و این باوجود افت‌وخیز و شرایطی که در طول سال داشتیم و ما هم سعی کردیم که توان مجموعه را بالابرده و پاسخگوی نیازهای مشتریان باشیم. همچنین کیفیت را به‌شدت مراقبت کردیم که به‌عنوان وظیفه اصلی و اولیه بتوانیم به آن عمل کنیم. حفظ سلامت و کمک به ارتقای سلامت و کمک به بهبود وضعیت این بیماری همواره هدف ما بوده و سعی کردیم محصولاتی مثل انواع عسل‌های اکالیپتوس، آویشن، گشنیز، قنقال و عسل بره موم که بهترین پاسخ را ما در برابر بیماری‌های عفونی، ویروسی، سرماخوردگی و آنفولانزا و تأکید می‌کنم «کرونا» از این عسل‌های نام‌برده شده، دیدیم، تولید و در اختیار عموم قرار دهیم.

در طول این مدت بر روی خواص درمانی این محصولات برای مردم اطلاع‌رسانی کردیم و خواص درمانی و دارویی این‌ها را برای ما بازگو کردیم. در این‌یک سال ما رضایتمندی بالایی را هم از مردم دیدیم و به‌نوعی خداوند را شاکریم که توانستیم به‌اندازه خودمان قدم خیر مثبتی در این زمینه برداریم.

۱۳
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید