۷۱۳۷
۲
۱

بدترین غذاها برای سلامت روده را بشناسیم!

بدترین غذاها برای سلامت روده را بشناسیم!

باکتری ها و سایر میکروب ها در روده به بدن در هضم غذا کمک می کنند. این باکتری ها همچنین می توانند نقش مهمی را در کمک به بدن برای مبارزه با باکتری های مضر، مخمرها و سایر میکروب ها ایفا کنند.

غذاهایی که سلامت روده را تقویت می کنند می توانند باکتری های خوب را تغذیه کنند یا باکتری های مفید بیشتری به روده اضافه کنند. غذاهای کمتر سالم می توانند مشکلات معده و روده ای را توسعه دهند یا به باکتری های روده آسیب برسانند.

تاثیر غذاهای مختلف بر روی سلامت روده بستگی به فاکتورهای متعددی دارد؛ شامل رژیم غذایی کلی فرد و حساسیت های غذایی. کسی که به غذای خاصی حساس است، برای مثال، ممکن است بخاطر مشکلات سلامت روده از یک غذایی که دوستدار روده است، رنج ببرد.

در این مقاله، درباره بدترین غذاها برای سلامت روده صحبت می کنیم و به این سوال پاسخ می دهیم که چرا آنها در مشکلات معد ه ای و روده ای مشارکت می کنند؟ اگر می خواهید به سلامت روده خود بیشتر اهمیت بدهید، می توانید از این توصیه ها استفاده کنید.

 

 

لیستی از غذاهای مضر برای روده

آشنایی با غذاهای مضر برای روده شاید بتواند به عنوان یک تلنگر برای ما محسوب شود. این تلنگر کمک می کند تا به جای شکایت از وضع معده و روده خود، به فکر حذف برخی غذاها از رژیم غذایی خود باشیم. در ادامه با برخی از بدترین غذاها برای عملکرد روده آشنا می شویم.

پروتئین حیوانی

پروتئین حیوانی روده درد

غذای حیوانی، شامل گوشت، لبنیات و انواع تخم ها، منافع سلامتی زیادی را عرضه می کنند. آنها از نظر پروتئین و سایر مواد مغذی مانند کولین غنی هستند. با این حال، افرادی که رژیم های غذایی با پروتئین حیوانی بسیار بالا می خورند ممکن است دچار تغییرات مضر در میکروبیوم روده خود شوند.

پژوهش نشان می دهد افرادی که پروتئین فراوانی مصرف می کنند، خصوصا پروتئین حیوانی، خطر بیشتر بیماری التهاب معده دارند که یک بیماری مزمن و بازتاب سلامت ضعیف روده است.

یک پژوهش در سال 2010 باکتری های روده کودکان در یک منطقه روستایی در بورکینافاسو در آفریقا را با باکتری های روده کودکان ایتالیایی مقایسه کرد. کودکان ایتالیایی گوشت بیشتری میخورند، در حالی که کودکان در بورکینافاسو رژیم غذایی پر فیبری را به علاوه پروتئین نخودفرنگی مصرف می کردند. پژوهشگران یافتند که کودکان در بورکینافاسو باکتری های مفید روده بیشتر که با التهاب کمتر در ارتباط است داشتند! در حالی که کودکان ایتالیایی باکتری های مرتبط با التهاب روده و بیماری بیشتری داشتند.

یک مطالعه در سال 2019 پیشنهاد کرد که گوشت قرمز ممکن است بی فایده باشد. از آنجایی که آن سطح تری متیل آمین N- اکسید (TMAO) را بالا میبرد. TMAO یک فراورده جانبی باکتری روده است. پژوهشگران TMAO بالا را با خطر بالتر حمله قلبی و سکته مرتبط دانسته اند.

غذاهای پر از FODMAP

غذاهای پر از FODMAP آنهایی هستند که برای خوردن بسیاری از افراد خوب هستند اما ممکن است در افرادی با مسائل روده ای، مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مشکلات معده و روده ای ایجاد کنند.

FODMAP مخفف این عبارات است:

  • قابل تخمیر (Fermentable)
  • الیگوساکارید (Oligosaccharide)
  • دی ساکاریدها (Disaccharides)
  • مونوساکاریدها (Monosaccharides)
  • پلی ال ها (Polyols)

غذاهای قابل تخمیر، غذاهایی هستند که حاوی قندهای ساده اند و آنهایی که حاوی الکل های قندی هستند و ممکن است باعث تحریک معده شوند. برخی غذاهای پر از FODMP شامل اینها هستند:

  • غذاهای فرآوری شده حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا، سوربیتول و سایر شیرین کننده های مصنوعی
  • آبمیوه ها
  • بسیاری از شیرین کننده ها
  • چاشنی ها مانند مربا، اشتهاآور ها و حمص ها

با این حال، بسیاری از غذاهای بسیار مغذی، مانند انجیرها، زردآلوها، و آووکادوها نیز غذاهایی با FODMP بالا هستند. افرادی که از یک رژیم غذایی با FODMAP پایین پیروی میکنند ممکن است آرزو کنند که یک رژیم حذفی را امتحان کنند. این فرایند به این معنای قطع کردن و سپس دوباره افزودن تدریجی غذاهای بالقوه مشکل ساز برای این است که ببینند کدام یک مشکلات روده ای ایجاد می کند.

غذاهای حاوی آنتی بیوتیک ها

دامداران، به ویژه آنهایی که فعالیت گسترده ای دارند، اغلب حیوانات را با آنتی بیوتیک معالجه می کنند تا خطر عفونت های جدی را کاهش دهند. استفاده از آنتی بیوتیک همچنان بحث برانگیز است و برخی از کشورهای اروپایی مقررات دقیق کنترل این عمل را دارند.

مواجهه مضاعف با آنتی بیوتیک ها، خصوصا در افراد یا حیواناتی که بیمار نیستند، ممکن است تحمل آنتی بیوتیک را رواج دهد. این زمانی اتفاق می افتد که باکتری هایی که به طور مداوم با انتی بیوتیک ها مواجه می شوند، برای مقاومت در برابر دارو نمو می یابند.

آنتی بیوتیک ها تنها باکتری های مضر را از بین نمی برند؛ بلکه می توانند باکتری های مفید روده را بکشند. برخی افراد انتخاب کرده اند زمانی که از آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند، برای کمک به اجتناب از اثرات جانبی، پروبیوتیک دریافت کنند.

بسیاری از مردم از خطرات دریافت آنتی بیوتیک غیرضروری، مثلا برای یک سرماخوردگی آگاه هستند. با این حال، حدود 80 درصد آنتی بیوتیک های فروخته شده در ایالات متحده برای کشاورزی دام استفاده شده اند.

غذاهای سرخ کردنی

غذای سرخ کردنی مضر برای روده

غذاهای سرخ کردنی برای هضم توسط بدن مشکل تر هستند. مردم اغلب آنها را در روغن های غنی از چربی های اشباع و ترانس می پزند که ممکن است باعث تحریک بیشتر معده و ایجاد اسهال، گاز و درد معده شود. غذاهای سرخ شده ممکن است رشد باکتری های مضر روده را نیز تقویت کنند.

علاوه بر این، محدود کردن غذاهای سرخ شده خطر بیماری کبد را کاهش می دهد. بیماری کبد میتواند سبب طیف گشترده ای از مشکلات معدی روده ای شود و سلامت کلی فرد را اساسا تحلیل ببرد. پزشکان گاهی مردم را با مشکلات سلامت کبدی نصیحت میکنند تا خوردن غذاهای سرخ کردنی را متوقف کنند.

چرا سلامت روده ها اهمیت دارد؟

کلنی پیچیده ارگانیسم هایی که در روده زندگی می کنند تقریباً می تواند بر همه جنبه های سلامتی تأثیر بگذارد. پژوهشگران تنها به تازگی در حال درک تأثیرات گسترده میکروبیوم روده هستند.

بیشتر در مورد درمان مشکلات روده بخوانید:

بهترین رژیم غذایی برای سندرم روده دارای نشت

نقش ژل رویال برای درمان سرطان روده

بره موم به درمان سرطان روده کمک می کند

درمان کولیت با بره موم، واقعیت یا رویا؟

 

هنگامی که بدن تعادل درستی از باکتری ها نداشته باشد، ارگانیسم های خاصی می توانند خارج از کنترل رشد کنند و بر روی عفونت های قارچی و سایر بیماری ها تأثیر بگذارند. برای مثال، فردی که آنتی بیوتیک دریافت می کند ممکن است تغییراتی را در باکتری های معده اش تجربه کند که آنها را نسبت به عفونت مخمری آسیب پذیرتر می کند. تاکنون، تحقیقات نشان می دهد که سلامت روده می تواند در موارد زیر نقش داشته باشد:

  • سلامت روانی، شامل افسردگی و اضطراب
  • التهاب
  • سندرم روده تحریک پذیر  (IBS)
  • چاقی، دیابت و سندرم های متابولیک
  • سلامت کبد
  • سندرم التهاب روده (IBD)

بهترین غذاها برای سلامت روده

غذاهای مقوی فراوان می توانند به سلامت روده کمک کنند. گروه های غذایی که مخصوصا مفید هستند شامل پری بیوتیک ها هستند که به تغذیه باکتری های خوب کمک می کنند و پروبیوتیک ها که می توانند باکتری های مفید را به روده اضافه کنند.

غذاهای پری بیوتیک

پری بیوتیک ها غذاها یا مواد غذایی هستند که بدن هضم نمی کند. در عوض، باکتری ها آنها را تخمیر کرده و از آنها برای غذا استفاده می کنند. همه پری بیوتیک ها نوعی فیبر هستند اما همه فیبرها پری بیوتیک نیستند. این کمک می کند تا توضیح دهید که چرا برخی از انواع فیبر برای سلامت روده بهتر از سایر موارد است.

برخی غذاهای سالم پری بیوتیک شامل اینها هستند:

  •  سیر
  • پیازها
  • گندم
  • سویا
  • جو دوسر
  • کنگر فرنگی
  • مارچوبه
  • تره فرنگی

غذاهای پروبیوتیک

پروبیوتیک ها حاوی باکتری های مفید هستند. برخی نمونه های پروبیوتیک شامل این ها است:

  • ماست پرورده
  • پنیر محلی پرورده و سایر محصولات شیر با پرورش باکتری
  • غذاهای غنی شده، مانند کیمچی، تمپه، میسو و کلم رنده شده آبپز با سرکه

برخی پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها نیز غذاهای غنی از FODMAP هستند،  بنابراین ممکن است یک فرد هنگام تصمیم گیری در مورد مصرف هر ماده غذایی نیاز به بررسی اهداف رژیم غذایی خود داشته باشد.

بره موم، یک ماده مفید برای روده

بره موم یکی از بهترین مواد طبیعی برای تقویت روده است. اگرچه بره موم خام قابل هضم در معده نیست و حتی می تواند باعث آسیب به معده شود؛ اما همین بره موم خام نیز تا حدودی برای بهبود مشکلات روده مفید است. اگر از بره موم فراوری شده و عصاره آبی یا الکلی بره موم استفاده کنید، هم برای معده و هم برای روده مفید خواهد بود.

بره موم می تواند به تقویت باکتری ها مفید، رفع عفونت های روده و همچنین برطرف کردن التهاب در روده کمک کند. به همین علت است که از بره موم به عنوان یک ماده مناسب برای درمان کولیت و سندروم روده تحریک پذیر استفاده می شود.

سخن آخر

هیچ غذایی کلید جادویی برای سلامتی روده نیست. برخی از غذاهای تخمیر شده، که اغلب گزینه های محبوب پروبیوتیک هستند، ممکن است در واقع سلامت روده را در افرادی که رژیم های غذایی کم FODMAP دارند بدتر کند. سایر غذاها، مانند گوشت قرمز و غذاهای سرخ شده، ممکن است بهتر باشد برای بهبود سلامت روده اجتناب یا کاهش یابند. با این حال برخی مواد طبیعی مثل بره موم فراوری شده می توانند گزینه های خوبی برای تقویت روده و رفع بیماری های روده ای باشند.

۲
۰
منبع https://www.medicalnewstoday.com/articles/326256
۱ دیدگاه
 
ir
گ.اسلامی | ۳ سال پیش
برای کولیت روده خورشت قیمه خیلی بده هر وقت میخورم خونریزی میکنم اصلا افراد مبتلا به این مشکل روده استفاده نکنند
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید