۱۵۵۷
۵
۰

بره موم و اثر آن بر درمان کرونا و کووید 19 - قسمت 8: محدودیت های بره موم در استاندارد سازی

بره موم و اثر آن بر درمان کرونا و کووید 19 - قسمت 8: محدودیت های بره موم در استاندارد سازی

تا زمانی که دسترسی بشر به واکسن قطعی کرونا مهیا نشده باشد، احتمال برون رفت از این بحران بعید به نظر می رسد. حتی پیدا شدن واکسن نیز به معنای تمام شدن دوران کرونا نیست؛ ویروس کرونا تا سال ها می توانددر بین ما زندگی کند و از ما جان بگیرد. به همین علت به نظر می رسد به جای فکر و دغدغه برای خرید واکسن کرونا، باید به فکر ایمن سازی بیشتر باشیم. کاری که بره موم به خوبی از پس آن بر می آید.

روش های درمانی زیادی برای درمان کرونا در نظر گرفته شده است. از طب سوزنی چینی و داروی امام کاظم(ع) در طب اسلامی گرفته تا بره موم که هم طب سنتی و هم طب نوین به اثرات فوق العاده آن اذعان دارند. در نتیجه اگر به فکر درمان کرونا با روش های طب سنتی یا حتی مدرن هستید، بره موم می تواند گزینه فوق العاده ای باشد. ویژگی مهم این روش درمانی این است که بره موم در کنار خواص درمانی احتمالی برای کرونا، اثرات بی نظیری بر روی پیشگیری از این بیماری دارد.

در یک مقاله مفصل علمی که در سال 2020 منتشر شد، به تحقیقات مختلفی استناد شد تا اثبات شود از نظر تئوری، بره موم برای درمان کووید 19 مفید است. این استدلال ها به دلیل اثراتی بود که از بره موم بر روی بیمار ی سارس کووید2 دیده شده بود. با این حال به دلیل اینکه اثرگذاری بر روی بیماری کویید 19 نیاز به زمان دارد، می توان از این استدلال ها استفاده کرد.

در 7 قسمت قبلی به معرفی برخی موارد در مورد اثرگذاری بره موم بر کرونا ویروس اشاره کردیم که از لینک های زیر قابل دسترسی است.

 

 

قسمت 1: مقدمه

قسمت 2: چرا بره موم ممکن است به درمان کرونا کمک کند؟

قسمت 3: خواص بالقوه بره موم برای مقابله با کروناویروس

قسمت 4: اثرات ایمنی، ضدالتهابی و جلوگیری از فیبروز ریوی

قسمت 5: اثرات ضدویروسی، ضدالتهابی و قابلیت برای واکسن کرونا

قسمت 6: اثر بره موم بر درمان سرطان، فشار خون، چاقی و...

قسمت 7: اثر بره موم بر درمان دیابت، بیماری کلیوی و باکتری ها

 در این قسمت و در ادامه این مقاله به سراغ محدودیت های بره موم می رویم که همین محدودیت ها باعث شده تا امکان اثبات اثرگذاری بره موم بر روی کرونا را سخت کند. اگر به بره موم و خواص آن علاقه مند باشید، احتمالا این مطلب می تواند برای شما مفید باشد.

محدودیت بره موم؛ عدم استاندارد سازی

انسان هزاران سال از بره موم به عنوان داروی گیاهی استفاده کرده است. فعالیت های مفید مختلفی برای بره موم توصیف شده است؛ از جمله ویژگی های ضد ویروس، ضد باکتری، ضد قارچ، ضد التهاب، تنظیم سیستم ایمنی، آنتی اکسیدان و ترمیم زخم.

با این وجود، منبع جغرافیایی گیاه، گونه های زنبور عسل، فصلی بودن و اختلافات آب و هوایی می تواند به طور چشمگیری بر ترکیب شیمیایی تأثیر بگذارد. این جزئیات، همراه با تغییرات در فرآیند های فرآوری و استخراج حلال (که می تواند به صورت انتخابی بعضی ترکیبات را با توجه به قطبیت آنها استخراج کند)، قادر است بر خواص بیولوژیکی آن تأثیر بگذارد.

این مورد می تواند تکرارپذیری آزمایشات را تحت تأثیر قرار داده و محدود کند و مجموعه ای از نتایج استفاده شده برای تعیین دوزهای مناسب برای آزمایشات بالینی انسانی را اشتباه گرفته و در نهایت باعث ناامنی پزشکان شود.

کارهای قابل توجهی در درک مکانیسم های مداخله کننده در خواص بیولوژیکی بره موم انجام شده است. همچنین تلاش هایی برای بهبود فرآیندهای فن آوری و تحلیلی بعمل آمده است تا روش های استخراج مناسب را تعیین کند که ترکیبات زیست فعال آن را حفظ می کند و به طور مداوم بهترین خواص دارویی را برای هر شرایط پزشکی فراهم می کنند.

اگرچه بره موم محصولی است که می تواند در چندین نمایش و با تقسیم بندی های مختلف به عنوان یک مکمل بهداشتی، مکمل غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی با توجه به نوع محصول به بازار عرضه شود، اما اثرات مفید مختلف در تحقیقات منتشر شده توسط کمیسیون اروپا به عنوان "ادعاهای" قابل قبول پذیرفته نشد.

بر اساس این استدلال که تغییرات کمیتی و کیفیتی در فلاونوئیدهای زیست فعال وجود دارد که به ماده اولیه ارائه شده توسط زنبورداران وابسته هستند. این عوامل و عدم وجود روش های استاندارد استخراج و آماده سازی، دلایلی است که اجازه این نوع تأیید را برای توجیه استاندارد سازی پیشنهادی نمی دهد.

اگرچه در زمینه محصولات زنبورعسل «استاندارد سازی» هنوز یک رویه طبیعی نیست؛ اما این واقعیت از قبل در صنعت داروهای گیاهی وجود دارد. هنگام کار با محصولات گیاهی، طبیعی است که تفاوت هایی در مواد اولیه دریافتی پیدا شود؛ زیرا گیاهان تحت تأثیر شدید محیط قرار می گیرند. از جمله فصل، تیمار خاک، سایر گونه های گیاهی در مجاورت شان و شرایط مختلف دیگر که منجر به دسته ای از مواد گیاهی می شود که غالباً از نظر شیمیایی از لحاظ کیفی یا کمی متفاوت هستند.

هنگام کار با این نوع مواد، امکان وجود دسته های یکسان وجود ندارد؛ با این حال، برای تأیید مطالعات ایمنی و کارآیی و تضمین ویژگی های مفید هنگام ارائه محصول به بازار، حداقل استاندارد سازی لازم است.

تعریف «استاندارد سازی» توسط انجمن محصولات گیاهی آمریکا این است: "استاندارد سازی به مجموعه اطلاعات و کنترل لازم برای تولید مواد با سازگاری منطقی اطلاق می شود". مکانیسم ها و فناوری های موجود برای دستیابی به این هدف در دسترس هستند. با این حال، چالش هایی نیز وجود دارد.

توصیه های زیادی برای استانداردسازی بره موم در سطح دنیا انجام شده است تا بتوان به صورت مطمئن تری از خواص بره موم یاد کرد. با این حال هنوز علم نتوانسته به استانداری قابل قبول دست یابد. یکی از دلایلی که نمی توان به راحتی از طریق علم ثابت کرد که بره موم برای درمان کرونا مفید است، همین مشکل است.

یک محصول بره موم استاندارد شده

در برزیل، 12 نوع اصلی بره موم قبلا شرح داده شده است. با توجه به این تنوع زیاد و محدودیت هایی که این تفاوت ها در زمینه های تحقیق، توسعه و صنعتی سازی ایجاد می کند، برتا و همکارانش عصاره استاندارد بره موم، به نام EPP-AF® (نامه ثبت اختراع شماره 0405483-0، تأیید شده توسط مجله مالکیت صنعتی در تاریخ 23 جولای 2019) را تولید کردند که علاوه بر یک اثر انگشت مشخص HPLC و اثرات بیولوژیکی سازگار (فعالیت ضد میکروبی)، برای گروهی از ترکیبات فنلی و فلاونوئیدی قابلیت تکرارپذیری دارد.

چندین مطالعه با این عصاره انجام شده است، از جمله توسعه و اعتبار سنجی، اثرات بیولوژیکی مانند خواص ضد میکروبی، ضد قارچی و ترمیم زخم و فعالیت های ضد التهابی و تنظیم کننده سیستم ایمنی.

به نظر می رسد چنین استانداردهازی هایی بتواند به استفاده هرچه بیشتر بره موم کمک کند. همچنین برای اثبات اثرگذاری بره موم بر روی کرونا، استفاده از چنین استانداردهایی کاملا موثر و مفید به نظر می رسد.

این مقاله ادامه دارد...
از طریق لینک زیر می توانید مقاله کامل به صورت لاتین را مطالعه نمایید:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7430291 
اطلاعات شناسنامه ای مقاله:
PMCID: PMC7430291
PMID: 32890967
doi: 10.1016/j.biopha.2020.110622
۵
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید