۷۲۴
۰
۱

بره موم و اثر آن بر درمان کرونا و کووید 19 - قسمت 5: اثرات ضدویروسی، ضدالتهابی و قابلیت برای واکسن کرونا

بره موم و اثر آن بر درمان کرونا و کووید 19 - قسمت 5: اثرات ضدویروسی، ضدالتهابی و قابلیت برای واکسن کرونا

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد بره موم خواصی دارد که می تواند به درمان کووید 19 و مقابله با ویروس کرونا کمک کند. این شواهد اگرچه نیاز به اثبات علمی دارند؛ اما به این دلیل که احتمال بالایی از ان وجود دارد، مورد استفاده قرار می گیرد. به این دلیل که اثراتی نیز بروی روی بیماری سارس کووید 2 از آن در سال های قبل به اثبات رسیده، احتمال اثرگذاری بره موم بر کرونا زیاد است.

در مقاله ای که در سال 2020 منتشر شده است، به نکاتی پیرامون علت اثرگذاری بره موم بر درمان کرونا اشاره شده است. در 4 قسمت قبلی به مواردی از این دلایل اشاره کردیم که از طریق لینک های زیر در دسترس است

بره موم ماده ای موثر برای مقابله با سارس و کووید 19 - قسمت 1: مقدمه

بره موم و اثر آن بر کووید 19 - قسمت 2: چرا بره موم ممکن است به درمان کرونا کمک کند؟

 

 

بره موم و اثر آن بر کووید 19 - قسمت 3: خواص بالقوه بره موم برای مقابله با کروناویروس

بره موم و اثر آن بر درمان کرونا و کووید 19 - قسمت 4: اثرات ایمنی، ضدالتهابی و جلوگیری از فیبروز ریوی

 

در این قسمت نیز به برخی از مهمترین خواص بره موم که باعث شده احتمال اثرگذاری آن برای مبارزه با کرونا بالا رود اشاره می کنیم. در واقع بره موم دارای خواص بالقوه ای برای درمان کرونا است. اما نیاز به زمان برای اثبات وجود دارد. با این حال برای در امان ماندن از کرونا یا درمان بیمارانی که به این بیماری مبتلا هستند، می توان از این ماده زیر نظر متخصص طب سنتی استفاده کرد.

بره موم به عنوان یک ماده ضد ویروس

بره موم در برابر ارگانیسم های بیماری ویروسی مختلف تست شده است. موفقیت های اولیه باعث برانگیختن تحقیق در تعیین مفیدترین اجزا شده اند که می توانند اصلاح شده تولید مواد داروسازی فعال تر و خاص بکنند. ویروس هایی که بوسیله بره موم در مدل های حیوانی با پیشنهاد برای کنترل در انسان ها کنترل شدند عبارتند از آنفلوانزا، ویروس تبخال نوع 2 و HIV .  

شیمیزو و همکارانش سه نوع مختلف بره موم را در عصاره های اتانول با استفاده از یک مدل موش ویروس تبخال نوع 1 ارزیابی کردند. برغم تفاوت های شیمیایی ناشی از منشاءهای گیاهی مختلف رزین ها، زنبورها عادت داشتند بره موم تولید کنند ( Baccharis dracunculifolia ،Baccharis eriodata   وMyrceugenia euosma )، هر سه عصاره بره موم نه تنها اثرات مستقیم ضد HSV-1 داشتند، بلکه فعالیت ایمونولوژیکی بر علیه عفونت HSV-1 در موش ها را تحریک می کردند.

فعالیت ضد ویروسی بره موم برای ویروس های DNA و RNA (ویروس پولیو، ویروس تبخال و ادنو ویروس) در یک مدل ازمایشگاهی (سلول های کشت شده) گزارش شده است.

بهترین نتایج در برابر ویروس پولیو و ویروس تبخال بدست آمدند با 99.9 % بازدارندگی مورد آخری، با یک غلظت بره موم 30 میکروگرم/ میلی لیتر.  اجزای بره موم کریسین و کامپفرول یک کاهش تکثیر درون سلولی سویه های ویروس تبخال بوجود آوردند. وقتی تک لایه های سلول میزبان آلوده شده و در نتیجه در یک محیط کشت حاوی دارو کشت داده شدند.

کورستین، جزء دیگر بره موم، دارای همان اثر بود، اما فقط در بالاترین غلظت های تست شده ( 60 میکروگرم/ میلی لیتر) در مقابل سویه های ویروس تبخال انسانی مختلف با یک کاهش تکثیر درون سلولی تقریباً 65 %، در حالی که آلوده کنندگی کرونا ویروس تبخال گاوی را تا 50 % کاهش داد.  این کاهش حدود 70 % در مورد روتا ویروس بود.

خواص ضد التهابی و تنظیم کننده ایمنی بره موم

درمان کرونا با بره موم

بحرانی ترین موارد کووید 19 که نیاز به مراقبت بهداشتی وابسته با ونتیلاتور داشته و اغلب منجر به وابستگی طولانی به ونتیلاتور و مرگ می شود، نتیجه یک پاسخ التهابی زیاد نسبت به عفونت است.

عفونت سارس – کوید 2 وابسته با مقادیر فزاینده شموکین ها و سیتوکین های ضد التهابی فعال شده است که منتهی بر گسترش ذات الریه غیرنوعی شده، با نقص تنفسی سریع و ناتوانی ریوی. پدیده های ایمونولوژیکی / التهابی ( از قبیل سندرم رهاسازی سیتوکین) نشان داده شده اکه فاکتورهای مرگ و میر مهم در عفونت سارس – کوید هستند.  

مقادیر سرم بالاتر سیتوکین های ضد التهابی از قبیل IL-6, IL-1 و TNF-α در بیمارانی با کوید 19 وخیم در مقایسه با  بیماری ضعیف یافت می شوند.  مکانیسم های مولکولی مداخله کننده در این فرایند ایمنی اهداف داروهای سنتزی مختلف هستند که در بیماران تست می شوند. از جمله سیکلسوناید، ئیدروکسی کلروکو این، ایورمیکتین و کتورولاک که مسدود کننده های PAK1 هستند.  PAK1 (RAC/CDC42-activated kinase 1 ) در ریه برای پاسخگویی به عفونت سارس – کوید 2 بیش از حد بیان شده و یک واسط حیاتی سیتوکین است که اغلب در بیماران بستری شده، منجر به مرگ و میر می شود. به صورت پیش بینی نشده ای، اجزای بره موم مسدود کننده های مطلوب PAK1 هستند.   

شواهد قابل ملاحظه وجود دارد که بره موم می تواند نشانه های بیماری های التهابی را کاهش داده و آنها را کم کرده و دارای خواص تنظیم کننده ایمنی است. به هرحال، این خواص می تواند طبق منشاء گیاهی بره موم، روند عصاره گیری / حلال مصرف شده و پروتکل التهابی (محیط کشت سلول، مدل های حیوانی، القا توسط لیپوپلی ساکاریدها ) تغییر کند. هنگامی که عصاره های بره موم تست می  شوند.

تست ها با مدل های حیوانی نشان داده اند که بره موم می تواند مقادیر    را کاهش دهد که واسط های ضد التهابی حیاتی هستند و مقادیر سیتوکین تنظیمی IL-10  را افزایش بدهد. کامپفرول، یک جزء بره موم است که IL-6،  TNF-alpha و VEGF ( فاکتور رشد اندوتلیان عروقی ) را از طریق مسیر ERK-NFkB-cMyc-p21  کاهش می دهد.

تست ها در مورد محیط های کشت سلولی ماکروفاژ همچنین نشان دادند که بره موم از تولید IL-1 beta  بازدارندگی می کند که یک جزء مهم از مسیر التهابی دفاعی میزبان در بیماری هایی مثل روماتوئید آرتریت، لوپوس و بیماری های خود ایمنی دیگر است. اگرچه مکانیسم های عمل بخوبی روشن نشده اند؛ اما این اجزای بره موم دارای بالقوگی به عنوان مکمل های تکمیل کننده در درمان پیشگیرانه بیماری های التهابی مزمن هستند.

بیشتر در مورد خواص ضدالتهابی بره موم بخوانید:

خواص بره موم؛ از خواص ضد التهابی تا ضد سرطانی

چرا برای درمان بیماری های التهابی از بره موم استفاده نمی کنید؟

برای کاهش التهاب ریه بد نیست بره موم را امتحان کنید

بره موم، یک داروی طبیعی برای درمان التهاب مثانه

 

بره موم دارای بالقوگی به عنوان یک واکسن کمکی است

بره موم به عنوان یک واکسن کمکی قوی و تحریک کننده ایمنی درنظر گرفته می شود. بره موم به صورت گسترده ای به عنوان یک واکسن کمکی تست شده است، زیرا بره موم یک پاسخ ایمنی زود هنگام ایجادکرده و دوره حفاظت طولانی تری فراهم می کند. بره موم همچنین به عنوان یک جزء کمکی در طب چین سنتی گنجانده شده است.  فلاونویدهای بره موم دارای بالقوگی به عنوان یک واکسن کمکی است، در سرم IgG, IL-4, و IFN-γ را بالا می برند.

فرناندنس و همکارانش دریافتند که بره موم یک اثر کمکی مثبت روی واکسن هایی اعمال می کرد که بر علیه کوروناویروس کانین توسعه یافته اند. آنها IFN-γ را آزمایش کردند که راهی موثر برای اندازه گیری پاسخ سلولی ایجاد شده توسط یک واکسن است. در یک مدل موش، بره موم به عنوان یک جزء کمکی به واکسن ویروس تبخال نوع 1 خوک غیرفعال شده افزوده شد. پاسخ های هومورال و سلولی فزاینده را تحریک کرد و IFN-γ را افزایش داد. 

بره موم پاسخ ایمنی به واکسن پاروویروس خوک سان های غیر فعال شده در خوک های گینه ای را بالا برد.  وقتی بره موم به یک واکسن پروتئینی تریکو موناس واژینالیس افزوده شده بین 4 تا 10 برابر پاسخ آنتی بادی IgG را در موش ها در مقایسه با پروتئین به تنهایی افزایش داد.  همچنین بره موم یک ماده کمکی در ایمن سازی احشام با تبخال گاوی بود.  

بره موم پاسخ های هومورال و سلولی را در موش های تزریق شده با واکسن های ویروس غیر فعال شده ارتقا داد. بره موم به عنوان یک ماده کمکی پاسخ ایمنی مشابهی داد ( افزایش مقادیر IFN-γ )، به ماده کمکی Alum و  Freund درموش های واکسن زده با یک کاندید واکسن نوع HIV-1 با ریسک کمتری از اثرهای جانبی نامطلوب.

این مقاله ادامه دارد...
از طریق لینک زیر می توانید مقاله کامل به صورت لاتین را مطالعه نمایید:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7430291 
اطلاعات شناسنامه ای مقاله:
PMCID: PMC7430291
PMID: 32890967
doi: 10.1016/j.biopha.2020.110622
۰
۰
۱ دیدگاه
 
ir
م.افکاری | ۳ سال پیش
بنده مبتلا به سرطان هستم و در حال حاضر از بره موم استفاده میکنم جهت بهبودیم.. خب ما بیماران بیشتر در معرضیم یه ماجرایی پیش اومد که مجبور شدیم خاوادگی دور هم جمع بشیم که من یکی از اون افراد بودم جالب اینجاست که تمام اعضای خانواده کرونا داشتند و اصلا متوجه نبودن بعدن فهمیدم مبتلا بودند و جالبتر اینجا که یه تعدادیشون هم از هم واگیر کرده بودند فقط من نگرفتم و من مطمعنم بخاطر بره موم هست که استفاده میکنم ...البته من توصیه نمیکنم که تو این اوضاع دورهمی باشه که خیلی اشتباه و حتما باید موارد بهداشتی رعایت بشه ولی خب مطمعنم بره موم از من در برابر این بیماری حفاظت کرده با اینکه شرایط سلامتیم بدتر همه بود.
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید