۰
PNAZAR

برای مصرف عسل بهانه‌گیری نکنید | جمله «اگر عسل خوب گیر بیاید» را فراموش کنید

گفت‌وگو با خالق برندهای عسل «آفرینش» و «سرآمد» بخش دوم
گفت‌وگو با خالق برندهای عسل «آفرینش» و «سرآمد» بخش دوم

مجید رجبی مؤسس برندهای عسل آفرینش و «سرآمد» به مردم توصیه می‌کند: دنبال بهانه برای مصرف عسل نباشید و حتماً هرگونه عسلی که فکر می‌کنید دارای شرایط مناسبی هست را مصرف کنید و دنبال بهانه و توجیه که عسل خوب گیر نمی‌آید، نباشید، اگر برند عسل خوبی دیدید، در خرید و مصرف آن درنگ نکنید. جمله «اگر عسل خوب گیر بیاید» را فراموش کنید و خودتان را از این محصول مغذی و مفید محروم نکنید.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، در ادامه معرفی برندهای مطرح صنعت زنبورداری و تولید و بسته‌بندی عسل ایران با مهندس مجید رجبی از فعالان مؤثر این صنعت و خالق برندهای گل شهد، آفرینش و سرآمد، به گفت‌وگو نشستیم.

 در بخش اول این مطلب، ایشان از نحوه علاقه‌مندی و ورود خود به این صنعت و نیز داستان مصائب راه‌اندازی اولین واحد تولید عسل تک نفره استان اصفهان، سخن گفتند، در ادامه این مطلب آقای رجبی از فرازوفرودهای دو برند «آفرینش» و «سرآمد» و مشکلات و ایده‌های خود می‌گویند:

جناب رجبی، بعد از تولید عسل تک نفره و برخورد با مشکلات به چه تولیدی دست زدید؟

بالاخره تولید عسل تک نفره را متوقف کردیم و بر روی تولید انواع عسل‌ها در بسته‌بندی‌های شیشه‌ای در اوزان مختلف متمرکز شدیم و با ثبت برندهای جدیدمان یعنی عسل «آفرینش» و «سرآمد» شروع به تولید و بازاریابی کردیم و در شهرهای مختلف کشور نمایندگی ایجاد کردیم. بخشی از عسل تولیدی ما از شهرستان خوانسار تهیه می‌شود و عسل بومی منطقه است، ولی از سایر مناطق، مثلاً عسل آویشن از منطقه دماوند، عسل کُنار از جنوب کشور، عسل گشنیز از منطقه کرمانشاه، عسل اکالیپتوس از بوشهر، عسل مرکبات از شمال و بسته به فصل از بسیاری نقاط ایران، عسل‌های خاص، درجه‌یک و باکیفیت را تهیه و بسته‌بندی می‌کنیم.

بازار فروش و شبکه توزیع شما به چه صورت هست؟

علی‌رغم اینکه برندهای عسل «آفرینش» و «سرآمد» در برخی فروشگاه‌های اینترنتی که عاملان فروش ما ایجاد کردند، نیز به فروش می‌رود، ولی شکل توزیع ما همان نحوه سنتی است و در شهرها و استان‌های کشور اقدام به اعطای نمایندگی‌هایی کردیم که محصولات ما را عرضه می‌کنند. دلیل عدم ورود به فروش اینترنتی، هزینه‌ها و مشکلات ارسال پستی و حضور ما در شهرستان خوانسار است که کار ارسال را مشکل و پرهزینه می‌کند، البته شبکه‌های فروش ما در اصفهان و تهران و دیگر شهرها، به‌صورت پیکی هم محصولات را در شبکه داخلی شهرها برای مشتریان ارسال می‌کنند.

برای آینده شرکت و تولیدات خود چه برنامه‌هایی دارید؟

علی‌رغم بسته بودن فضا، ایده‌های جدیدی داریم و قصد داریم در آینده، تولید عسل سفید را در دستور کار قرار دهیم، به‌صورت علمی این نوع عسل در دنیا مطرح و تولیدشده و خواص و استفاده کاربردی خوبی دارد. در مصرف کردن چسبندگی ندارد و مصرف آن راحت است و مشتری و مصرف‌کننده در زمان مصرف کمتر به‌زحمت می‌افتند و به‌صورت خامه قابل‌استفاده است و از حیث ریزش و چسبندگی مشکلات عسل طبیعی را ندارد.

ایده دیگر ما تولید عسل خشک و پودر عسل است که کاربردهای بسیار زیادی دارد و به‌شرط حفظ کیفیت و استفاده از عسل طبیعی مرغوب، این دو محصول را در آینده در دستور تحقیق و توسعه و مسیر تولید قرار خواهیم داد.

از مشکلات خودتان در صنعت بسته‌بندی عسل بگویید؟

یکی از ناظران چند سال قبل به من گفت: «مشکل شما این است که راهتان را گم کردید، بر روی تولید عسل طبیعی تأکیددارید و درج این عنوان روی محصولات سبب می‌شود سختگیری ما بیشتر شود و حتماً اصرار کنیم که استانداردهای مکانی و کیفی محصول شما در حد بالا باشد. او می‌گفت عسل می‌تواند صنعتی هم باشد و حساسیت‌های نظارتی را کم کند و اگر کلمه «طبیعی» کنار عسل درج نشود، قوانین نظارتی راحت‌تری پیدا می‌کند.»

ولی می‌بینیم که برخی شرکت‌ها با کمترین استاندارد و فقط رعایت نمایشی میزان ساکاروز، کم کیفیت‌ترین عسل تغذیه‌ای و حتی پاتیلی را بسته‌بندی کردند و روی کالایشان هم مهر استاندارد و پروانه ساخت دارند و با مشکلی هم روبرو نمی‌شوند، ولی متأسفانه ناظران فعلی بیشتر به واحدهای کوچک‌تر که اتفاقاً، مقیّد به کیفیت و سلامت هستند، سختگیری دارند تا به‌جایی که افراد سرمایه‌گذار نسبت به ورود به این صنعت به دلیل مشکلات اخذ مجوزها بسیار محتاط هستند ولی واحدهای بزرگ متخلف به حال خود رها شدند.

متأسفانه سازمان‌های متولی گاهی برای ساکاروز 7 یک واحد خوب را جریمه می‌کنند ولی بر روی تولیدات بی‌کیفیت و باقیمانده سموم، سختگیری ندارند و اینجا حق تولیدکننده عسل طبیعی ضایع می‌شود. متأسفانه آن‌ها تنها معتقد به استاندارد 92 هستند و سال‌هاست این استاندارد را بازنگری نکردند و عمده توجه روی ساکاروز است.

با توجه به اینکه قیمت عسل را صرفاً عرصه و تقاضا مشخص می‌کند و مرجعی برای قیمت‌گذاری نیست، نظر شما چیست؟ چه ضربه‌ای صنعت عسل از این بی‌ثباتی قیمت می‌خورد؟

واقعیت این است که عسل هنوز جایگاه خود را سر سفره ایرانی ندارد و باید در فرهنگ مصرف عسل کار جدی صورت گیرد و تنها به‌عنوان کالای دارویی و تجملی به آن نگاه نشود، البته در سال‌های اخیر این وضع بهتر شده و رو به رشد است.

بحث جیب مردم و وضع اقتصادی و قدرت خرید مردم نیز مطرح است و در شرایط فعلی که قدرت خرید مردم پایین است، نیازهای ضروری سفره را تأمین می‌کنند و از کالاهای دیگر و تنقلات و مواد غذایی فرعی پرهیز می‌کنند یا عسل‌های ارزان را می‌خرند و کاری به کیفیت ندارند، چون توانایی خرید عسل طبیعی را ندارند.

از قدیم در خوانسار مثلی بوده که باید قیمت یک کیلو عسل مرغوب برابر با یک کیلو گوشت باشد! ولی در حال حاضر چنین نیست و قیمت عسل متأسفانه اکنون پایین‌تر است، ولی مردم گوشت را به‌عنوان کالای اساسی هر قیمتی باشد، مجبورند بخرند ولی برای خرید عسل اهمیت زیادی نمی‌دهند، چون مشکل اقتصادی دارند و جیبشان خالی است و این سبب می‌شود که قیمت‌ها رشدی نداشته و جای افزایش نداشته باشد و بیشتر این قیمت‌گذاری تحت تأثیر عرضه و تقاضا قرار گیرد.

وقتی فروش بازار در زمینه عسل بالا نباشد، انبارهای ما نیز خالی نمی‌شود تا مبادرت به ثبت خرید مجدد کنیم و ماه‌ها محصولاتی که باید چندماهه به فروش بروند، در انبار می‌مانند و تولید جدیدی هم صورت نمی‌گیرد و این سبب شده تا عسل طبیعی جایگاه خود را پیدا نکند.

با توجه به وضعیت مراتع، بارش‌ها و تلفات بالای زمستانی زنبورستان ها، وضعیت برداشت عسل امسال را چطور می‌بینید؟

گیاه گون که تولید غالب عسل منطقه خوانسار به آن وابسته است به برف و بارش پایدار نیاز دارد و امسال چنین نبوده است. زنبورداران می‌گویند جمعیت کلنی‌ها بسیار کم شده است و زنبورسازی با مشکل روبرو شده است. هزینه‌های زنبورداری، تغذیه و دارو بسیار بالاست و نمی‌توان آینده خوبی را برای زنبورداری در نظر گرفت، ولی باز امیدوار به فضل خدا هستیم و این ضرب‌المثل را مدنظر داریم که می‌گوید: حتی اگر یک‌شب از زمستان باقی باشد، باید به بارش الهی امیدوار بود.

در خصوص مشکلات دیگر زنبورداران بفرمایید؟

مشکلات بیمه‌ای این قشر زحمت‌کش و اینکه موردحمایت هیچ ارگان خاصی نیستند از بزرگ‌ترین موانع رشد این صنعت است و زنبوردار امنیت اقتصادی و شغلی برای دوران بازنشستگی ندارد. قشری که در تولید مواد غذایی کشور و گرده‌افشانی و توسعه پایدار نقش عمده دارند، متأسفانه مورد بی‌مهری قرار گرفتند و در مضیقه هستند، برای جابجایی‌ها هم مشکل‌دارند و همه‌جا حتی برای چادر زدن و استقرار هم باید باج بدهند. با همه این مشکلات این قشر دارند صادقانه کار می‌کنند و مشکلات خود را حل می‌کنند.

در پایان، در این سال‌ها چه دستاوردی داشتید و جایگاه برند شما ازنظر مردم کجاست؟

خوشبختانه مردم قدردان محصولات باکیفیت هستند و عسل طبیعی ما مورداحترام و پسند مردم است، نسبت به برند و برچسب ما حساس هستند و با کوچک‌ترین تغییر معترض می‌شوند.

در تهران و برخی دیگر شهرها، برند ما جایگاه خاصی دارد و مشتریان وفاداری داریم که فقط محصولات ما را مصرف می‌کنند. در تهران، کرمانشاه، زاهدان، اصفهان، شهرضا، اراک، اندیمشک، برندهای ما جایگاه و فروش ویژه‌ای دارد.

نسبت به برندهای خود عِرق ویژه‌ای دارم و حاضر نیستم کیفیت را کاهش دهم یا برای فروش هر کاری را بکنم و قدردان اعتماد این مشتریان هستم.

و سخن پایانی شما؟

دنبال بهانه برای مصرف عسل نباشید و حتماً با درک خواص و فواید و از روی شناخت هرگونه عسلی که فکر می‌کنید دارای شرایط مناسبی هست را مصرف کنید و دنبال بهانه برای یافتن عسل طبیعی و باکیفیت نباشید. اگر اطمینان دارید که برندی عسل خوب دارد، در خرید و مصرف آن درنگ نکنید. جمله «اگر عسل خوب گیر بیاید» را فراموش کنید و خودتان را محروم نکنید./

پایان گفت‌وگو

۰
۰