۲۰۷۵۰
۲۰
۲

اگر عسل شکرک زد چه کار کنیم؟

از عسل شکرک زده خوشتان نمی آید؟
از عسل شکرک زده خوشتان نمی آید؟
شکرک زدن عسل یک موضوع کاملا طبیعی و عادی است. در نتیجه بهتر است به جای برطرف کردن بلورهای متبلورشده در عسل، با آن کنار بیایید. با این حال روش ساده ای برای از بین بردن بلورهای متبلور شده وجود دارد که می توانید از آن برای این منظور استفاده کنید.

شکرک زدن عسل طبیعی یکی از جالب ترین اتفاقاتی است که ممکن است برای هر خریدار عسلی پیش بیاید. همانطور که می دانید بر خلاف آنچه که تصور می شود، عسلی که شکرک می زند، احتمال اینکه طبیعی باشد بسیار زیاد است. در واقع عسلی که در تولید آن زنبورعسل هم نقش ایفا کرده باشد، به مرور زمان شکرک می زند.

شکرک زدن عسل طبیعی در واقع نوعی جامد شدن بلورهای قندی مفید موجود در عسل است. هرچه میزان گلوکز موجود در عسل طبیعی بیشتر باشد، احتمال شکرک زدن یا همان متبلور شدن عسل هم بیشتر خواهد شد. به همین علت است که برخی عسل های تک گل مثل عسل آفتابگردان یا عسل یونجه، سریعتر از دیگر عسل ها شکرک می زنند.

سوالی که برای بسیاری از افراد مطرح است، این است که چطور می شود شکرک عسل را از بین برد. قبل از پاسخ به این سوال باید به این موضوع بپردازیم که آیا اصلا لازم است شکرک عسل را از بین ببریم یا خیر. برای رسیدن به پاسخ این سوالات، می توانید این مطلب را تا انتهاب مطالعه کنید.

عسل شکرک زده چه گناهی دارد؟

چرا می خواهید بلورهای تبلور پیدا کرده عسل را محو کنید؟ اصلا مگر عسل شکرک زده چه گناهی دارد که ما ایرانی ها می خواهیم خیلی سریعتر این بلورها محو شوند و دیگر نشانی از آن ها نبینیم؟

 

 

شاید برایتان جالب باشد که این نوع نگرش تنها در برخی کشورها از جمله ایران وجود دارد. در مقابل، در بسیاری از کشورها، افراد در هنگام خرید عسل طبیعی، به دنبال عسل هایی هستند که در فروشگاه، شکرک زده باشد! درست متوجه شدید، یعنی ممکن است یک فرد اروپایی به فروشگاه برود و از مغازه دار بخواهد که آن شیشه عسلی را به او بدهد که متبلور شده است.

در نتیجه عسل شکرک زده، کریستالیزه شده یا متبلور شده، عسل بدی نیست! این دیدگاه و تفکر ما است که به دلیل نامگذاری غلط بر روی این نوع عسل طبیعی، گمان می کنیم اگر عسل شکرک زده میل کنیم، گویی داریم آب و شکر می خوریم! پس شاید بهتر باشد در ابتدا دیدگاه خود را تغییر دهیم و دیدگاهی منطقی و صحیح را انتخاب کنیم.

مگر عسل طبیعی هم شکرک می زند؟

عسل شکرک زده همان عسل مایع است که به دلایل مختلفی بلورهای قندی آن متبلور شده است. هیچ تغییر خاصیت یا تغییر ماهیتی در عسل ایجاد نشده، بلکه تنها برخی از مولکول های این ماده، جامد شده است. در نتیجه شما می توانید عسل شکرک زده را با خیال راحت میل کنید.

چطور عسل شکرک زده را به حالت اولیه بازگردانیم؟

اگر تا این حد حساس هستید، اول از همه پیشنهاد می کنیم دور خرید عسل تک گل که زود شکرک می زند را خط قرمز بکشید. با توجه به اینکه یکی از پارامترهای مهم در شکرک زدن عسل، نوع شهد غالب در عسل است، حتما توجه داشته باشید که چه نوع عسلی خریداری می کنید. همانطور که گفته شد برخی عسل های تک گل خیلی زود شکرک می زنند، برخی ممکن است تا چند ماه طول بکشد و برخی دیگر نیز تا چند سال شکرک نمی زنند.

عسل تک گل چیست؟ آنچه باید در مورد انواع عسل بدانید

نگهداری از عسل طبیعی در دمای مناسب نیز اهمیت زیادی دارد. اگر می خواهید عسل طبیعی خریداری شده شکرک نزند، آن را در دمای زیر 5 درجه و بالای 25 درجه نگهداری کنید. سرعت تبلور پیدا کردن ذرات عسل در بین این دو دما زیادتر است.

حال با تمامی این تفاسیر اگر عسل طبیعی شکرک زد و می خواستید آن را به حالت اولیه باز گردانید، لازم نیست کار چندان سختی انجام دهید. ابتدا عسل را در ظرفی شیشه ای و درب دار ریخته و درب آن را محکم ببندید. سپس شیشه عسل را درون یک ظرف که آب داغی دارد بگذارید و اجازه دهید بلورها ذوب شوند. پس از مدت زمان کوتاهی عسل به حالت اولیه خود باز می گردد.

پس از اینکه عسل طبیعی شکرک زده به حالت اولیه خود بازگشت، احتمال اینکه دوباره شکرک بزند بسیار زیاد است. در نتیجه تا جای ممکن عسل را در محیطی مناسب با دمای مطلوب قرار دهید. علاوه بر این مراقب باشید که ذرات جامد به درون ظرف عسل اضافه نشود. برای مثال زدن نان درون ظرف عسل و باقی ماندن ذرات جامد نان، سرعت تبلور را به ویژه در عسلی که یکبار تجربه ذوب شدن مولکول های خود را داشته، افزایش می دهد.

آیا ذوب کردن مولکول های متبلورشده عسل طبیعی کار خوبی است؟

به طورکلی پیشنهاد می کنیم که اگر برایتان مایع و یکدست بودن عسل اهمیت دارد، نگذارید عسل طبیعی متبلور شود. در واقع جلوگیری از تبلور عسل بسیار مهم تر و اساسی تر از این است که بخواهید عسل را از حالت جامد به حالت مایع بازگردانید. در نتیجه بهتر است تا جای ممکن از کریستالیزه شدن عسل جلوگیری کند تا نیازی هم به بازگرداندن آن به حالت مایع وجود نداشته باشد.

لطفا عسل طبیعی نخرید!

آنچه که مشخص است، اگر چندین و چند ما عسل طبیعی متبلور شده را درون آب داغ بگذارید تا به حالت مایع تبدیل شود، احتمال کاهش خواص عسل طبیعی وجود دارد. با این حال در این زمینه تحقیقات دقیق و جامعی وجود ندارد که بتوانیم به صورت علمی آت را مطرح کنیم. به طور کلی توصیه می شود اگر هم می خواهید عسل متبلورشده را به حالت اولیه بازگردانید، بیشتر از یک یا دو بار این کار را انجام ندهید.

سخن آخر

شکرک زدن عسل یک موضوع کاملا طبیعی و عادی است. در نتیجه بهتر است به جای برطرف کردن بلورهای متبلورشده در عسل، با آن کنار بیایید. با این حال روش ساده ای برای از بین بردن بلورهای متبلور شده وجود دارد که می توانید از آن برای این منظور استفاده کنید. با این روش ساده، دیگر مشکلی از بابت شکل ظاهری عسل نخواهید داشت.

شما به ما بگویید، اگر عسل طبیعی خریداری شده در منزلتان شکرک بزند، آیا حاضر به مصرف آن هستید یا ترجیح می دهید از حالت متبلور خارج شود؟ یا اگر یک عسل کریستالیزه شده را در قفسه یک فروشگاه ببینید، حاضر هستید آن را بخرید؟ چقدر این پارامتر برای شما در هنگام خرید عسل طبیعی اهمیت دارد؟ نظرات شما دیدگاه جامع تری به ما و دیگر خوانندگان این مطلب ارائه خواهد کرد.

۲۰
۳
۲ دیدگاه
 
ir
Farhadi | ۳ سال پیش
سلام اتفاقا من عسل شکرک زده خیلی دوست دارم خیلی جالبه ..البته عسل طبیعی ک واقعا شکرک مال خود عسل باشه
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید