۹۰۴
۲
۰

وقت آن رسیده کیفیت عسل زنبورستان خود را افزایش دهید!

وقت آن رسیده کیفیت عسل زنبورستان خود را افزایش دهید!
کیفیت عسل طبیعی تولید شده در زنبورستان رابطه مستقیمی با میزان فروش عسل دارد. حتی اگر بهترین بازاریاب ها را استخدام کنید اما کیفیت عسل عرضه شده مناسب نباشد، نمی توانید به نتایج دلچسب برسید

حرفه زنبورداری یکی از مشاغل علمی و بسیار دقیق است که کوچکترین تغییرات در نحوه عملکرد، می تواند نتایج شگفت انگیزی در بهره وری زنبورستان از خود به نمایش بگذارد. به همین علت است که برخی زنبوردارها با اجرای برخی نکات ساده سودآوری فوق العاده ای دارند و برخی دیگر در تامین هزینه های جاری زنبورستان نیز لنگ می زنند.

در کنار تولید، فروش فراورده های زنبور عسل یکی از مهمترین پارامترهایی است که می تواند در میزان بهره وری زنبورستان موثر باشد. وقتی در مورد فروش عسل طبیعی صحبت می کنیم، از کیفیت تا بسته بندی و روش های عرضه عسل طبیعی اهمیت پیدا می کند. با این حال کیفیت از اولین مواردی است که هر زنبوردار به آن توجه داشته باشد.

شما هم می توانید زنبوردار شوید

کیفیت عسل طبیعی به پارامترهای مختلفی وابسته است. زنبوردار موظف است تا با تامین شرایط مورد نیاز، تلاش کند تا عسل کیفیت لازم را داشته باشد. قطعا اگر عسل باکیفیت تولید شود، احتمال خرید آن نیز افزایش پیدا می کند. همچنین عسل باکیفیت قیمت بالاتری نیز خواهد داشت. این یعنی اگر بر روی کیفیت عسل تمرکز کنید، احتمالا سود بیشتری کسب خواهید کرد.

 

 

در این مطلب به صورت خلاصه به برخی نکات اشاره کرده ایم که با توجه به آنها بهتر بتوانید کیفیت عسل طبیعی را افزایش دهید. این نکات را جدی بگیرید تا سودآوری خود از فروش عسل را بیشتر کنید.

انتخاب هوشمندانه زمان تغذیه زنبور عسل

یکی از مواردی که باعث می شود کیفیت عسل تولیدی پایین بیاید، تغذیه نامناسب زنبور عسل است. این تغذیه ها به ویژه اگر در زمان نامناسب به زنبورها داده شوند، کیفیت عسل را خراب می کنند. شربت های مختلفی که برای تغذیه زنبور عسل با استفاده از شکر تهیه می شود، بهتر است در دورانی به آن ها خورانده شود که در حال تولید عسل طبیعی نیستند.

نکات مقدماتی که زنبوردار باید در مورد تغذیه زنبورعسل بداند

در این موضوع که زنبور عسل باید توسط زنبوردار تغذیه شود، هیچ شکی وجود ندارد. آنچه اهمیت دارد، انتخاب زمان مناسب است. این موضوع نیز با توجه به نژاد زنبور عسل متفاوت بوده و باید بر اساس دانش و تجربه انجام شود.

احتیاط در سمپاشی، گندزدایی و استفاده از دارو

بیماری های مختلف زنبور عسل، از مهمترین چالش های زنبوردار است. زنبوردار باید نحوه مواجهه با این بیماری ها را به خوبی بداند و در زمان مناسب برای رفع بیماری اقدام کند. تنها در این صورت است که هم با کمترین تلفات شاهد از بین رفتن بیماری هستیم و هم مشکلی برای کیفیت عسل طبیعی ایجاد نمی شود.

4 بیماری که در کمین زنبور عسل است

علاوه بر مبارزه های دارویی با بیماری های زنبور عسل، ممکن است نیاز باشد تا به دلایلی زنبورستان گندزدایی شود. همچنین ضدعفونی کردن تجهیزات زنبورداری با استفاده از برخی مواد ضدعفونی کننده نیز ممکن است آلودگی هایی را به عسل طبیعی وارد کند. در نتیجه باید هوشمندانه تر عمل کنید.

البته متاسفانه هنوز استاندارد خاصی برای تعیین میزان آلودگی های موجود در عسل به منظور تعیین کیفیت عسل طبیعی وجود ندارد؛ اما وجود آلودگی های دارویی می تواند مشکلاتی را برای مصرف کننده به همراه داشته باشد.

توجه به تامین رطوبت عسل

یکی از مهمترین نکات برای افزایش کیفیت عسل طبیعی، توجه به میزان رطوبت عسل طبیعی است. این دقیقا وظیفه زنبوردار است که رطوبت عسل برداشت شده را به حد استاندارد برساند یا تلاش کند زنبور عسل عسلی با رطوبت مناسب تولید کند.

تامین رطوبت عسل را جدی بگیرید

عسلی که در مناطق مرطوب مثل شمال ایران تولید می شود، رطوبت زیادی دارد. در مقابل عسل تولید شده در کویر ایران، رطوبت کمی را به خود اختصاص داده است. باید با استفاده از روش هایی به تنظیم رطوبت پرداخته شود تا مصرف کننده علاقه بیشتری برای استفاده از عسل طبیعی داشته باشد.

تولید عسل تک گل

اگر می خواهید کیفیت عسل خود را افزایش دهید، باید تلاش کنید به سمت تولید عسل تک گل پیش بروید. عسل تک گل که به عنوان عسل های دارویی برای درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، قیمت بالاتری دارد. متاسفانه بسیاری از زنبوردارها علاقه ای به تولید این نوع عسل طبیعی ندارند. این در حالی است که تولید عسل تک گل در واقع نوعی افزایش کیفیت عسل است.

رمز و راز تولید عسل تک گل

امروزه به لطف آگاهی بیشتر مردم، فروش عسل تک گل نیز بیشتر شده است. خریدار عسل متوجه می شود که زنبوردار برای تولید عسل تک گل تلاش بیشتری می کند و در نتیجه باید قیمت بالاتری را بپردازد. در نتیجه اگر به فکر افزایش بهره وری زنبورستان هستید، به جای قرارگیری در دشت هایی با پوشش گیاهی متنوع، در محیط هایی قرار بگیرید که پوشش گیاهی با تنوع کمتری دارد. در این صورت می توانید عسل های تک گل به بازار عرضه کنید.

توجه به ییلاق و قشلاق کندوها

ویژگی کندوهای مدرن این است که این کندوها قابل حمل هستند. به همین علت ییلاق و قشلاق برای کندوها فراهم می شود. این در حالی است که کندوهای سنتی نمی توانند این ویژگی را داشته باشند. ییلاق و قشلاق کمک می کند تا کیفیت عسل تولیدی شما افزایش پیدا کند، میزان نیاز تغذیه ای زنبور عسل کمتر شود و سطح تولید عسل طبیعی نیز افزایش یابد. تمامی این موارد می تواند به افزایش سطح درآمدی کمک کند. با این حال مهمترین ویژگی توجه به ییلاق و قشلاق، افزایش کیفیت عسل طبیعی است.

ییلاق و قشلاق کندوها، راهکاری برای بهره وری بیشتر زنبورستان

سخن آخر

کیفیت عسل طبیعی تولید شده در زنبورستان رابطه مستقیمی با میزان فروش عسل دارد. حتی اگر بهترین بازاریاب ها را استخدام کنید اما کیفیت عسل عرضه شده مناسب نباشد، نمی توانید به نتایج دلچسب برسید. بهتر است به روش های مختلفی اقدام به افزایش کیفیت عسل طبیعی کنید. برای این کار بهتر است با افراد با تجربه مشورت کنید تا با بیشترین بازدهی، کیفیت عسل را افزایش دهید.

کیفیت عسل یعنی خواص بیشتر و جذابیت بیشتر برای خریدار عسل. پس علاوه بر اینکه باید به افزایش خواص عسل طبیعی توجه شود، حتما باید به پارامترهایی مثل میزان رطوبت عسل نیز دقت شود. این موضوع را جدی بگیرید.

برخی از نکات بیان شده در این مطلب تجربیاتی است که زنبورداران با ما به اشتراک گذاشته اند. اگر شما هم تجربه ای برای افزایش سطح کیفی عسل طبیعی دارید، حتما زا طریق نظرات همین پست با ما و دیگر خوانندگان این مطلب در میان بگذارید. مطمئن هستیم تمامی این نظرات می تواند به بهبود کیفیت عسل تولید شده در ایران بیانجامد.

۲
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید