۲۳۶۹
۴
۰

راهکارهایی برای افزایش تولید گرده گل در زنبورستان

راهکارهایی برای افزایش تولید گرده گل در زنبورستان
تولید گرده گل یک اقدام سودآور برای زنبورستان است و زنبوردار باید بتواند تا جای ممکن گرده گل بیشتری تولید کند.

گرده گل یک ماده استراتژیک در هر زنبورستان به حساب می آید. این ماده علاوه بر این که می تواند به عنوان یک کالای جانبی از کندوها برداشت شده و به فروش برسد، نقش مهمی در سلامت کندو دارد. تولید ژله رویال و همچنین افزایش کیفیت عسل طبیعی تولید شده توسط زنبور عسل نیز به میزان گرده گل موجود در کندو وابسته است.

کمبود گرده گل در کندو مشکلات زیادی را برای کلونی ایجاد می کند. به همین علت بسیاری از زنبورداران توجهی به برداشت گرده گل از زنبورستان ندارند؛ چراکه هدف آنها بیشتر تولید عسل طبیعی، برداشت و فروش آن است. این در حالی است که سودآوری بالای گرده گل برای فروش می تواند به بهره وری زنبورستان کمک کند.

یک زنبوردار موفق باید بتواند با استفاده از راهکارهای مختلف تلاش کند تا گرده گل بیشتری تولید نماید. با افزایش تولید گرده گل، هم گرده مورد نیاز کلونی تامین می شود و هم امکان برداشت گرده گل به اندازه کافی برای زنبورداران وجود خواهد داشت. در این شرایط می توان آن را در کنار عسل به عنوان یک محصول پرسود به بازار عرضه کرد.

در این مطلب تلاش کرده ایم تا به نکاتی در مورد افزایش تولید گرده گل در زنبورستان اشاره کنیم. به نظر می رسد زنبورداران تازه کار و مبتدی و حتی بسیاری از زنبورداران حرفه ای می توانند با استفاده از این نکات میزان تولید را در زنبورستان خود افزایش داده و از این طریق به سودآوری مطمئنی دست پیدا کنند. اگر شما هم قصد دارید بهره وری زنبورستان خود را افزایش دهید، پیشنهاد می کنیم حتماً این مطلب را مورد مطالعه قرار داده تا در صورت نیاز به نکات بیان شده توجه داشته باشید.

 

 

توجه بیشتر به اهمیت گرده گل برای عرضه به بازار

قبل از هر چیز، مهم ترین نکته ای که کمک می کند یک زنبور دار گرده بیشتری را در زنبورستان خود تولید کند، توجه به اهمیت این ماده برای فروش است. متاسفانه بسیاری از زنبورداران تنها هدف گذاری خود را برای فروش عسل طبیعی قرار می دهند. به همین علت علاقه زیادی به تولید گرده گل از خود نشان نداده و همین موضوع باعث کاهش تولید گرده گل در زنبورستان می شود. احتمالا اگر زنبورداران اهمیت گرده گل برای ورود به بازار را بدانند، توجه بیشتری به این ماده خواهند داشت.

البته متاسفانه به دلیل عدم آگاهی مردم دنیا از خواص فوق العاده گرده گل برای سلامتی، هنوز این ماده طبیعی و پر خاصیت جایگاه لازم را کسب نکرده است. با این حال زنبوردار باید تلاش کند با بازارسازی و پیدا کردن بازارهای هدف برای فروش گرده گل، از این ماده برای افزایش بهره وری زنبورستان استفاده کند. علاوه بر این، باید به این نکته توجه داشت که افزایش تولید گرده گل می تواند به افزایش تولید ژله رویال و عسل نیز کمک کند و کیفیت عسل طبیعی نیز به مراتب بالاتر خواهد رفت.

انتخاب هوشمندانه محل استقرار زنبورستان

اگر زنبوردار به تولید و برداشت گرده گل توجه داشته باشد، قطعاً در انتخاب محل زنبورستان و جایی که قرار است کندوها استقرار پیدا کند، علاوه بر اینکه به گیاهان شهدزا توجه می کند، این نکته نیز توجه خواهد داشت که گیاهانی که در اطراف محل زنبورستان قرار دارند تا چه میزان گرده افشانی داشته و می توانند به تولید گرده گل کمک کنند.

در این زمینه کتاب های علمی زیادی نگاشته شده که خوشبختانه در ایران نیز کتاب تخصصی در مورد گیاهان موجود در زیست بوم ایران که برای زنبورداری مناسب هستند نگاشته و به چاپ رسیده است. استفاده از این منابع علمی به زنبوردار کمک خواهد کرد تا انتخاب هوشمندانه تری برای انتخاب محل زنبورستان داشته باشد.

به طور خلاصه، زنبوردار باید در هنگام انتخاب محل استقرار کندوها، علاوه بر توجه به گیاه های شهدزا به تولید گرده این گیاهان نیز توجه ویژه داشته باشد.

اهمیت ییلاق و قشلاق برای تولید گرده گل

یکی از نکات مهمی که کمک می کند افزایش تولید گرده گل در زنبورستان اتفاق بیفتد، توجه به ییلاق و قشلاق است. همان طور که می دانید در زمستان، مناطق سردسیر به هیچ وجه قابلیت تولید گرده گل را برای زنبور عسل ندارد. این در حالی است که اگر در فصل زمستان زنبوردار به مناطق گرمسیر برود، می تواند از تولید گرده گل توسط زنبور عسل بهره مند شود.

هر چند ممکن است میزان تولید گرده در این مناطق بسیار کم باشد؛ اما احتمال تولید این ماده افزایش پیدا می کند. حتی اگر زنبور نتواند گرده بیشتری نسبت به آنچه در کلونی مورد نیاز است، تولید کند؛ حداقل می تواند از مصرف گرده گل های ذخیره شده جلوگیری به عمل آورده و هزینه های زنبورداری را برای مصرف کیک گرده کاهش دهد. توجه به ییلاق و قشلاق یکی از مهمترین نکات افزایش بهره وری کندوها است که در تولید بیشتر گرده گل نیز نقش مهمی ایفا می کند.

حفظ سلامت زنبورها

موضوع دیگری که در میزان تولید گرده گل نقش مهمی ایفا می کند، سلامت کلونی است. یک زنبوردار موفق در تولید گرده گل و دیگر فرآورده های زنبورعسل، باید تلاش کنند تا جای ممکن زنبورها به بیماری های مختلف از کنه واروا گرفته تا انواع لوک دچار نشوند. حفظ سلامتی زنبورها در کلونی کمک می کند تا این زنبورها به کارهای روزمره خود به درستی رسیدگی کرده و مشکلی از بابت دفع بیماری نداشته باشند. در نتیجه کارایی زنبورها در حداکثر میزان خود قرار می گیرد و به صورت طبیعی گرده گل کافی تولید خواهد شد.

مطمئن باشید اگر بتوانید سلامت زنبورها و کلونی را حفظ کنید به هیچ وجه دچار مشکلات کمبود گرده گل نخواهید شد و می توانید امیدوار باشید که گرده گل کافی برای فروش خواهید داشت. حفظ سلامت کندو موضوع بسیار مهمی برای تولید دیگر فراورده های زنبور عسل و به طور کلی افزایش بهره وری کندو است. پس تا می توانید به سرکشی کندوها به صورت هوشمندانه به ویژه در بهار اهمیت دهید.

سخن آخر

تولید گرده گل یک اقدام سودآور برای زنبورستان است و زنبوردار باید بتواند تا جای ممکن گرده گل بیشتری تولید کند. در این صورت امکان برداشت مازاد گرده گل و فروش این ماده حیات بخش وجود دارد. اگر زنبوردار هستید، حتما برنامه های مشخصی برای افزایش تولید گرده گل در کنار توجه به تولید عسل داشته باشید.

۴
۱
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید