۶۷۰
۰
۰

درمان رماتیسم؛ با روش های نوین بدون عوارض جانبی، رماتیسم را درمان کنید

درمان رماتیسم؛ با روش های نوین بدون عوارض جانبی، رماتیسم را درمان کنید

رماتیسم یکی از بیماری هایی است که هنوز هم ابعاد ناشناخته زیادی دارد. انواع رماتیسم ها در دنیا شناخته شده که هر کدام به نحوی بر روی بدن انسان اثر می گذارند. این بیماری، نوعی بیماری خود ایمن است که متاسفانه حتی ممکن است باعث مرگ فرد شود. بله همین علت درمان رماتیسم از هر نوعی که باشد، اهمیت زیادی داشته و باید خیلی زود پیگیری شود.

درمان رماتیسم اما انقدرها ساده نیست. علم نوین هنوز نتوانسته به صورت دقیق برای درمان این بیماری راه حل جامعی انتخاب کند. به همین علت نمی توان اسم درمان را بر روی برخی راهکارهای تجویز شده توسط پزشکان نامید. با این حال در برخی مواقع، عمل کردن به دستورات پزشکان می تواند جلوی پیشرفت بیماری را بگیرد.

متاسفانه داروها و روش های درمانی تجویز شده شاید به صورت آنی بتوانند جلوی پیشرفت رماتیسم را بگیرند که بسیار عالی است؛ اما در دراز مدت عوارض جانبی زیادی برای بدن فرد مبتلا به همراه دارند. علاوه بر اینکه، مصرف این داروها فرد را درمان نمی کند؛ بلکه تنها باعث جلوگیری از پیشرفت بیماری و تسکین دردهای ناشی از آن می شود.

خوشبختانه طب سنتی، چه از نوع ایرانی و اسلامی گرفته و چه از نوع شرقی مثل طب سنتی چین، راهکارهای متعددی برای درمان رماتیسم ارائه داده اند. حتی اگر بسیاری از این راهکارها را نتوانیم به عنوان راهکاری خوب برای درمان رماتیسم بدانیم، حداقل بدون عوارض جانبی می توانند از پیشرفت این بیماری مزمن جلوگیری به عمل آورند. عصر امروز را می توان زمانی برای بازگشت به طبیعت برای انتخاب روش های درمانی دانست که در مورد رماتیسم نیز این اتفاق در حال اجرا است.

 

 

در این مطلب تلاش شده تا با معرفی مختصر بیماری روماتیسم به علل و عوامل ایجاد این بیماری بپردازیم. در نهایت نیز به روش های درمانی مختلف پرداخته و تلاش شده تا از این طریق بهترین روش های درمانی در اختیار شما قرار گیرد. اگر به رماتیسم مبتلا شده اید یا یکی از نزدیکان و عزیزانتان به این بیماری دچار شده اند، نگران نباشید! خوشبختانه راه حل های خوبی برای کنترل و درمان این بیماری وجود دارد که برخی از مهمترین آن ها را در ادامه خواهید خواند.

رماتیسم چیست؟

قبل از اینکه به پرسش رماتیسم چیست پاسخ دهیم، بد نیست به معرفی بیماری های خود ایمن که رماتیسم نیز جزئی از این بیماری ها است بپردازیم. بیماری های خود ایمنی دسته ای از انواع بیماری ها هستند که در کنار تمام تفاوت هایی که دارند، یک وجه مشترک از خود بروز می دهند و آن حمله اشتباه دستگاه ایمنی بدن به اندام یا سلول های سالم بدن است. در واقع در این بیماری ها، سیستم ایمنی بدن قسمتی از اندام را به اشتباه به عنوان یک مهاجم شناخته و به آن حمله می کند تا آن را از بین ببرد. هنوز دلیل دقیقی برای بروز بیماری های خود ایمن مشخص نشده است.

روماتیسم یکی از رایج ترین انواع بیماری های خود ایمن است. متاسفانه این بیماری به دلیل شرایط خاصی که دارد، ممکن است فرد را تا حد مرگ نیز پیش ببرد. البته انواع مختلفی از بیماری رماتیسم وجود دارد که دو نوع کلی رماتیسم قلبی و رماتیسم مفصلی بیشتر شناخته شده هستند. البته در این مطلب با انواع رماتیسم نیز آشنا خواهیم شد.

برخی از علائم رماتیسم آنقدر شدید است که فرد را مجبور می کند به اورژانس مراجعه کرده و حتی بستری شود. به همین علت رسیدگی سریع به بیماری در صورت مشاهده علائم رماتیسم، بسیار ضروری به نظر می رسد. این موضوع نیز تنها در صورتی امکان پذیر است که در ابتدای بروز بیماری خیلی سریع به پزشک معالج مراجعه کرده و برای درمان اقدامات لازم را شروع کنید.

روند حمله رماتیسمی چگونه است؟

برای اینکه بیشتر با حمله رماتیسم به بدن آشنا شوید بد نیست مکانیسم این حمله که توسط گلبول های سفید موجود در بدن اتفاق می افتد را بدانید. به طور کلی شرایط سیستم ایمنی بدن به این صورت است که اگر یک ویروس، یک ماده خارجی یا هر نوع تهدیدی وارد بدن شود، سیستم ایمنی بدن وظیفه خود می داند که با آن مقابله کند. در نتیجه نوعی پادتن یا انتی بادی تولید می کند تا به جنگ این عامل خارجی برود.

در بروز حمله رماتیسمی نیز دقیقا آنچه در حمله به ویروس اتفاق می افتد، شکل می گیرد. سیستم ایمنی برای مثال یکی از مفاصل را به عنوان یک عامل خارجی شناسایی کرده و برای مقابله با آن آنتی بادی تولید می کند. در نتیجه مقابله با این عامل خارجی که به اشتباه تشخیص داده شده است، شروع می شود. طی حمله انتی بادی ها به مفاصل، آسیب های جدی به این ناحیه وارد شده و ملتهب می شود. به همین علت درد شدیدی به سراغ فرد می آید. البته این تنها یکی از عوارض حمله انتی بادی ها آن هم در رماتیسم مفصلی است.

انواع رماتیسم را بشناسیم

رماتیسم به طور کلی به روش های مختلفی دسته بندی می شود. با این معروف ترین و متداول ترین دسته بندی رماتیسم، تقسیم این بیماری بر اساس محل حمله و اثرگذاری بیماری است. در این تقسیم بندی، انواع رماتیسم عبارتند از:

  • رماتیسم مفصلی
  • رماتیسم قلبی
  • رماتیسم پوستی
  • رماتیسم عضلانی
  • و...

هر کدام از انواع رماتیسم علائم و عوارض خاص خود را دارند و در نتیجه برای درمان آن ها نیز باید به صورت تخصصی نگاه شود. درمان رماتیسم یک نوع درمان پیچیده است که علاوه بر نوع رماتیسم، به علل و عوامل ایجاد کننده و شرایط زندگی و خانوادگی نیز وابسته است. حتی طبع فرد نیز در روند درمان اثر دارد. در نتیجه باید جنبه های مختلف بیماری در نظر گرفته شود تا شرایط درمان به بهترین شکل ممکن پیش برود.

۰
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید