۷۶۰
۶
۰

پایش ملی وضعیت سلامتی کلنی‌های زنبورعسل کشور در حال برگزاری است

دعوت دانشگاه تهران و انجمن علوم دامی ایران از همه زنبورداران
دعوت دانشگاه تهران و انجمن علوم دامی ایران از همه زنبورداران
دکتر علیرضا عرب از مجریان طرح ملی پایش سلامتی کلنی‌های زنبورعسل کشور که توسط دانشگاه تهران و با همکاری انجمن علوم دامی ایران برگزار می‌شود در گفتگو با عسلنا به واکاوی دقیق برگزاری این پایش مهم سلامت‌محور پرداخت و از همه زنبورداران برای پیوستن به دومین دوره از این پویش و پایش ملی دعوت کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، یکی از مجریان طرح پایش سلامت کلنی‌های زنبورعسل کشور گفت: پیگیری مشکلات زنبورداران و احصای این مشکلات و دسته‌بندی و چاره‌جویی برای حل این معضلات، یکی از علاقه‌های بنده و همکارانم هست و در زمینه مدیریت و کنترل آفات زنبورعسل فعالیت داریم.

دکتر علیرضا عرب در گفتگو با عسلنا، تصریح کرد: طرح پایش وضعیت سلامت کلنی‌های زنبورعسل کشور برای دومین سال، زیر نظر دانشگاه تهران با همکاری انجمن علوم دامی ایران در حال انجام است که این فعالیت به‌نوعی مکمل سرشماری‌های معمول سازمان‌های ذی‌ربط در حوزه زنبورعسل است.

آشنایی با بیماری های زنبور عسل:

وی بابیان اینکه یک سری سرشماری‌ها و سیستم کنترل مراقبت هم در کشور وجود دارد که هرساله توسط وزارت جهاد کشاورزی و برخی دیگر از سازمان‌های متولی زنبورعسل در کشور انجام می‌گیرد، افزود: این آمارگیری‌ها سابقه طولانی دارد و در جای خود باارزش و مفید و مثمر ثمر بوده است و اگر این آمارها و سیستم‌های کنترل مراقبت وجود نداشت، الآن صنعت زنبورداری وضعیت کنونی نبود.

 

 

تشکیل کارگروه جهانی برای سنجش میزان مرگ‌ومیر زنبورها

به گزارش عسلنا، عرب با اشاره به اینکه، از سال 2006 پدیده فروپاشی کلنی‌های زنبورعسل در آمریکا و بالطبع آن در سراسر جهان، بروز کرده است، اظهار داشت: گروهی از محققین و پژوهشگران حوزه زنبورعسل و گرده‌افشان‌ها از کشورهای مختلف هم آمدند تا با هم‌اندیشی راه‌حلی برای این مشکلات پیدا کنند و از سال 2008 این انجمن پایش های رسمی خود را به‌طورجدی و زیر نظر کارگروهی شروع کرد و به‌صورت بین‌المللی فعالیت خود را آغاز نمود.

وی اضافه کرد: ماحصل این تلاش‌ها تشکیل انجمن بین‌المللی تحقیقات زنبورعسل بود که مرکز آن در دانشگاه برن سوئیس است.

این محقق آفات زنبورعسل، در ادامه عنوان کرد: کارگروه پایش این انجمن تلاش دارد تا وضعیت مرگ‌ومیر کلنی‌های زنبورعسل در سراسر جهان را مطالعه و رصد نماید و گزارش‌های سالانه دقیق و استانداردی از کشورها منتشر نماید.

عضویت ایران از سال 2018 در انجمن بین‌المللی تحقیقات زنبورعسل

وی در خصوص فعالیت این کارگروه بین‌المللی تشریح کرد: این کارگروه ابتدا در سال 2008 با شرکت چند کشور اروپایی شروع به کار کرد و سپس فعالیت خود را در دیگر کشورها گسترش داد. از سال 2018 ایران نیز به این کارگروه جهانی پیوست و برای ما هم بسیار مهم بود که تلفات سالانه کلنی‌های کشور را بر اساس یک استاندارد بین‌المللی اندازه‌گیری و وضعیت تلفات کلنی‌های زنبورعسل کشورمان را مرتب رصد و در اختیار جامعه زنبورداری کشور و سازمان‌های متولی قرار دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا ایران علی‌رغم تعداد بالای کلنی‌های زنبورعسل، دیر و با تعویق ده‌ساله به این کارگروه پیوست، گفت: بخشی طبیعتاً کم‌کاری ما بوده و این قابل کتمان نیست ولی در سال‌های ابتدایی فعالیت این کارگروه جهانی، تعداد اعضا محدود به ده تا 15 کشور و فعالیت آن نیز محدود بود.

عرب در ادامه یادآور شد: خود این انجمن نیز برای فراگیر شدن به زمان نیاز داشت ولی در 5 سال اخیر اکثر کشورهایی که صنعت زنبورداری پویایی دارند به این کارگروه پیوستند و فعالیت‌ها به‌صورت فراگیر و بین‌المللی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه، متأسفانه ما در مورد تلفات کلنی‌های زنبورعسل در کشور، آمار دقیقی نداریم، اذعان کرد: برخی ارقام بیان‌شده مبنای علمی و دقیقی ندارند و شاهد تفاوت در آمار و ارقام بیان‌شده از زبان حتی مسئولین هستیم البته این سازمان‌ها آمار را صادقانه اعلام می‌کنند ولی مشکل اینجاست که هرکدام بر مبنای معیارهای خودشان سنجش می‌کنند و متأسفانه گاهی پایه آماری صحیحی ندارد و قابل‌مقایسه با آمارهای جهانی نیست.

طرح پایش سلامتی کلنی‌ها در سه مرحله راستی آزمایی علمی می‌شود

به گزارش عسلنا، این مجری طرح پایش سلامت کلنی‌های زنبورعسل کشور، یکی از اهداف طرح پایش سلامت کلنی‌های زنبورعسل را نیز همین مورد دانست و گفت: ما تلاش داریم تا آماری دقیق، علمی و منطبق بر استانداردهای بین‌المللی به دست آوریم.

وی افزود: البته در طرح پایش فقط به میزان مرگ‌ومیر توجه نداریم بلکه به حوزه مدیریتی زنبورستان ها نیز ورود پیداکرده و مشکلات این صنف را احصا و دسته‌بندی کرده و سعی می‌کنیم برای حل این موارد چاره‌جویی کنیم.

این مدرس ژنتیک و اصلاح نژاد در دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در دنیا نیز بر اساس این آمار، حکومت‌ها ورود کرده و برای مشکلات موجود و کنترل بحران چاره‌جویی و مدیریت می‌کنند، ابراز کرد: در ایران نیز هیچ موازی کاری بین فعالیت دانشگاه و سازمان‌های متولی وجود ندارد و خروجی این تحقیقات به‌صورت شفاف و باز در اختیار سازمان‌های متولی و گروه‌های تحقیقاتی و محققین برای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری بهتر، قرار می‌گیرد.

دسترسی رایگان زنبورداران و اتحادیه‌ها به داده‌های آماری طرح پایش

وی تأکید کرد: زنبورداران، محققین، اتحادیه‌ها و تعاونی‌های استانی به‌صورت کاملاً رایگان می‌توانند به این داده‌ها دسترسی داشته باشند.

عرب، ادامه داد: در ایران ما باکمی تفاوت از سایر کشورها طرح پایش را در سه فاز شامل فاز سنجش، راستی آزمایی و آموزش اجرا می‌کنیم تا بتوانیم آمار قابل‌اعتمادتری داشته باشیم و تنها به شناسایی مشکل ختم نشده باشد.

وی عنوان کرد: در فاز راستی آزمایی ما به کمک گروه‌های تحقیقاتی‌مان مشکلات فاز سنجش را بررسی و به‌صورت دقیق صحت سنجی می‌کنیم، همچنین در سیکل بعدی پس از سنجش و راستی آزمایی دقیق مشکلات ما به آموزش نیاز داریم و سعی می‌کنیم از تجربه اساتید تراز اول کشور جهت بررسی و حل مشکلات و کنترل بحران‌ها استفاده نماییم. همه این آموزش‌ها به‌صورت کاربردی تدوین و به‌صورت رایگان در اختیار زنبورداران قرار خواهد گرفت.

مشارکت 240 هزار کلنی در طرح پایش ملی سلامت

این محقق آفات زنبورعسل، در مورد همکاری و تعامل در دوره اول و سال گذشته خاطرنشان کرد: حدود 2 هزار زنبوردار در طرح شرکت کردند که ازنظر تعداد کلنی نیز حدود 240 هزار کلنی وارد طرح‌شده و پوشش داده شد که اگر بخواهیم مقایسه‌ای عمل کنیم در بین کشورهای شرکت‌کننده ازنظر تعداد کلنی رتبه اول را داشتیم و ازنظر درصد مشارکت زنبورداران رتبه 15 در بین 35 کشور حاضر در طرح را داشتیم.

به گزارش عسلنا، وی درصد مشارکت زنبورداران حدود 2 درصد دانست که این رقم با توجه به بافت صنعت زنبورداری ایران بسیار حائز اهمیت است و کلاً درصد مشارکت برخی کشورها تا 15 درصد هم رسیده که البته این کشورها تعداد کل زنبوردارانشان شاید برابر با تعداد زنبورداران شرکت‌کننده در پایش ایران هم نباشد.

پایان بخش اول گفتگو – ادامه دارد

۶
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید