۲۷۲۹۸
۳۰
۱

معجزه عسل برای درمان نفخ معده

معجزه عسل برای درمان نفخ معده
درمان نفخ معده با عسل طبیعی یکی از بهترین روش ها برای درمان این مشکل رایج در بین افراد مختلف است. اگر از عسل طبیعی به صورت هوشمندانه تری استفاده کنید، اثر آن را بهتر خواهی دید. در نتیجه برای انتخاب عسل یا تهیه معجون های عسلی برای نفخ معده به شما کمک می کنیم.

قدمت برداشت عسل به 8 هزار سال پیش بر می‌گردد و طی سال ها عسل در طب سنتی جای خود را باز کرده و مورد استفاده قرار می گیرد. عسل درمانی به ویژه در بسیاری از بیماری ها به عنوان یک روش درمانی قابل قبول مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از بیماری هایی که طی این سال ها توسط عسل مورد درمان قرار گرفته، نفخ معده بوده است. عسل همانند معجزه ای برای درمان نفخ معده به کار گرفته می شود.

عسل طبیعی به عنوان یک ماده غذایی با ارزش با خواص دارویی که در خود جای داده است برای از بین بردن بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. گفته می شود عسل خام از خاصیت بالاتری برخوردار است. عسل هایی که از طریق حرارت ناخالصی‌های آنها گرفته شده، باعث از بین رفتن خاصیت اصلی آن به ویژه برای درمان بیماری ها می شود.

همانطور که گفته شد، عسل طبیعی می تواند به عنوان یکی از درمان های نفخ معده شناخته شود. عسل با تاثیرگذاری بر روی برخی بیماری های معده که باعث به وجود آمدن نفخ شده اند، همچون مرهمی باعث کاهش ورم معده شده و نفخ را کاهش می دهد. کاهش پیدا کردن نفخ معده خود عاملی برای رفع بسیاری از بیماری های بعدی خواهد شد.

بیشتر در مورد رفع بیماری های روده و معده با فراورده های زنبور عسل بخوانید:

 

 

در این مطلب تلاش شده تا به صورت خلاصه به نکاتی برای معرفی نفخ معده و روش درمان آن با کمک عسل اشاره شود. برای کاهش نفخ معده به جای مصرف قرص های شیمیایی، شاید بهتر باشد به سراغ مواد طبیعی برویم که عسل یکی از انوع آن ها است.

علت نفخ معده چیست؟

ورم یا نفخ معده قالبا به دلیل استفاده از غذاهای پر چرب و پر ادویه، مصرف نوشابه های گازدار، پرخوری و خوردن غذاهای آلوده به وجود می‌آید. برای متعادل کردن عملکرد معده و روده می باید از خوردن غذاهای فرآوری شده و قندها که باعث برهم زدن عملکرد مناسب آنها می شود خودداری نمایند.

نفخ معده یکی از مشکلاتی است که در دستگاه گوارش به وجود می‌آید و عمدتا با احساس درد و ورم شکم همراه است. این ورم و درد ناشی از التهاب روده و بر اثر اختلال در میزان باکتری‌های مفید اتفاق می‌افتد. دیگر علائم وجود نفخ معده، احساس گرسنگی، استفراغ، وجود خون در استفراغ و یا مدفوع، سوزش معده، کم خونی و کاهش سطح گلبول های قرمز و هموگلوبین است.

یکی از علل شایع نفخ معده وجود هلیکوباکتر پیلوری در معده است. این باکتری یکی از خاص ترین باکتاری هایی است که به صورت اپیدمیک در دنیا در حال پخش شده بوده و سالانه افراد زیادی را مبتلا می کند. این باکتری به سختی شناسایی شده و ممکن است تا سال ها مشکلی برای فرد ایجاد نکند. با این حال نفخ معده یکی از عوارض هلیکوباکتری است.

البته علل و عوامل دیگری نیز برای به وجود آمدن نفخ معده نقش دارند که در این مطلب قصد نداریم به معرفی علت نفخ معده اشاره کنیم. با این حال به نظر می رسد مشکلات عصبی، مشکلات تغذیه ای و برخی مشکلات در سبک زندگی عاملی برای بروز نفخ معده باشد.

ورم معده را به عسل بسپاریم

افرادی که دچار ناراحتی های معده از جمله نفح معده و یا زخم معده هستند، می توانند از عسل در رژیم غذایی خود استفاده نمایند. زیرا عسل ملین است و خاصیت التیام بخشی دارد و به هضم غذا نیز کمک می کند. علاوه بر این، عسل دارای خاصیت ضد میکروبی و تسکین دهنده درد است و این به دلیل وجود برخی مواد مفید مانند آهن، کلسیم، سدیم، کلر، پتاسیم و منیزیوم است.

با مصرف عسل قبل از هر وعده غذایی، یک جداره بر روی دیواره معده ایجاد شده و درد را تسکین می دهد. مصرف عسل همچنین از افزایش ترشحات اسیدی می‌کاهد و می توان گفت نقش مهمی در کاهش اسید معده ایفا می‌کند. همچنین به دلیل وجود کربوهیدرات و الیگو ساکارید، راندمان باکتری‌های مفید را بهبود می بخشد و درنتیجه نفخ روده کاهش پیدا می‌کند.

اینکه عسل طبیعی برای درمان نفخ معده تاثیرگذار است، فقط در طب سنتی ایرانی مطرح نیست. در طب سنتی چینی، اروپایی، آفریقایی و هندی نیز از عسل به عنوان دارویی برای رفع ورم معده استفاده می شود. جالب تر اینکه حتی تحقیقات علمی زیادی نیز در این خصوص شده و نشان داده شده است که عسل می تواند به درمان نفخ معده کمک کند.

با این حال باید توجه داشته باشید که مصرف کوتاه مدت عسل به هیچ وجه نمی تواند درمانگر نفخ معده باشد. شاید بتوانید نفخ معده را به صورت آنی برطرف کند و حس بدی که دارید را از بین ببرد؛ اما تجربه و علم نشان داده اند که برای اثرگذاری عسل بر روی نفخ معده باید چندین ماه از عسل استفاده کنید. در واقع عسل درمانی بلند مدت برای نفخ معده است که جواب می دهد.

پاسخ به یک شبهه: آیا عسل نفاخ است؟

شاید بهتر است قبل از اینکه به سراغ معرفی بهترین عسل ها برای درمان نفخ معده برویم، به این سوال پرتکرار پاسخ بدهیم که آیا خود عسل نفاخ است؟ اینکه خود عسل نفخ دارد یا خیر موضوع مهمی است؛ چراکه ما عسل را به عنوان داروی نفخ شکم معرفی می کنیم. اگر قرار باشد عسل نفاخ باشد طبیعتا نمی تواند درمانگر نفخ باشد.

پاسخ به این سوال منفی است. عسل نفاخ نیست! اگر عسل را به تنهایی میل می کنید، نباید دچار نفخ شوید. اگر این حس را دارید، مشکلی در معده یا روده شما وجود دارد. پس بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

بهترین عسل ها برای درمان ورم معده

دنبال عسل برای نفخ شکم می گردید؟ ما اینجا لیستی از بهترین عسل ها برای اثرگذاری روی معده و به ویژه نفخ معده را آورده ایم تا بهترین گزینه را برای خلاصی از این مشکل داشته باشید. دقت کنید که انتخاب نوع عسل، اولین گام و شاید مهمترین گام برای درمان این مشکل است؛ اما تمام مسیر نیست. در بسیاری از موارد باید عسل به صورت ترکیبی با دیگر مواد طبیعی مصرف شود. با این حال انتخاب نوع عسل در هر صورت اهمیت زیادی دارد.

عسل آویشن، خوشمزه و ضد نفخ

یکی از عسل های طبیعی فوق العاده عالی برای درمان نفخ معده، عسل آویشن است. عسل آویشن که از شهد گل های گیاه آویشن به دست می آید، خواص فوق العاده زیادی دارد که از مهمترین آن، اثرگذاری رو مشکلات معده است. یکی از مشکلات معده که عسل آویشن می تواند روی آن اثر بگذارد، نفخ است.

در طب سنتی از دمکرده آویشن برای درمان نفخ معده استفاده می شود. همچنین گفته یم شود روی غذاهای نفاخ آویشن بریزید تا از نفخ جلوگیری شود. همین خواص در عسل طبیعی تولید شده از شهد آویشن نیز وجود دارد. به همین علت است که تا این حد توصیه می شود در صورت نفخ معده سریعا به سراغ عسل آویشن بروید.

بهترین راهکار برای مصرف عسل آویشن، تهیه شربت عسل است. با این حال می توانید از دمنوش های مناسب برای نفخ معده استفاده کنید و برای شیرین کردن این دمنوش ها از عسل آویشن کمک بگیرید.

عسل مریم گلی؛ معجونی برای نفخ شکم

یکی از عسل های تخصصی برای معده، عسل مریم گلی است. این عسل طبیعی می تواند به درمان نفخ معده کمک کند. بارها تجربه شده که مصرف عسل مریم گلی خیلی سریع باعث کاهش ورم معده و برطرف شده نفخ معده می شود. برای همین است که اکثر اطبا طب سنتی یکی از عسل های پیشنهادی خود برای درمان نفخ معده را این نوع عسل طبیعی معرفی می کنند.

عسل مریم گلی یکی از عسل های خاص و کمتر شناخته شده است. اگر تا به حال تجربه خرید این عسل طبیعی را نداشته اید، حتما برای خرید به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید. عسل مریم گلی طعم خاص و خوشمزه ای دارد و برای تمامی سنین قابل استفاده است.

عسل جعفری؛ کاهش نفخ با عسلی از سبزیجات

یکی از عسل های خوشمزه و پرخاصیت، عسل جعفری است. گیاه جعفری که خواص زیادی دارد و جزئی از سبزی های پرمصرف ما ایرانی ها است، شهدزا نیز هست. عسل تولید شده از این گیاه خواص بی نظیری دارد که یکی از این خواص، کاهش نفخ است. اگرچه عسل جعفری شبیه به عسل مریم گلی و عسل آویشن نیست که به صورت تخصصی روی سیستم گوارشی تاثیر بگذارد؛ اما می تواند نفخ معده را کاهش دهد.

دقت داشته باشید که باید از عسل جعفری بلندمدت استفاده کنید تا تاثیر آن را بر روی نفخ معده مشاهده کنید. تاثیر کوتاه مدتی از عسل جعفری برای نفخ معده ثبت نشده است.

عسل شبدر؛ رفع نفخ با تقویت معده

 عسل شبدر یکی از عسل های پرخاصیتی است که در دنیا طرفداران زیادی دارد. عسل شبدر در انستیتوهای دنیا مورد آنالیز و بررسی قرار گرفته است و خواص زیادی از آن به ثبت رسیده که یکی از آن ها تقویت معده است. به نظر می رسد با تقویت معده و دستگاه گوارش، شاهد بهبود نفخ معده و درمان کامل این مشکل هستیم. کافی است عسل شبدر را در برنامه مصرف خوراکی های خود قرار دهید.

روش های درمان نفخ معده با عسل

روش های مختلفی برای درمان نفخ معده با عسل وجود دارد. طبیعتا یکی از این روش ها استفاده از عسل به تنهایی است؛ اما بهتر است به جای استفاده از عسل تنها، از معجون های عسلی درمان نفخ معده استفاده کنیم. برخی از معجون های خوراکی مناسب برای تسکین نفخ را رد ادامه آورده ایم

شربت عسل طبیعی

یکی از ساده ترین روش های مصرف عسل طبیعی، تهیه شربت عسل است. شربت عسل یکی از معجون های فوق العاده عالی برای تقویت معده محسوب می شود که بر روی نفخ نیز اثر می گذارد.

برای درمان نفخ معده هر صبح به صورت ناشتا یک لیوان آب را با مقداری عسل مخلوط کرده و میل نمایید. توصیه می شود، روزانه حدود دو ساعت قبل و سه ساعت بعد از غذا شربت عسل استفاده شود. در این بازه زمانی تاثیرات مصرف عسل روی معده نمایان می‌شود.

عسل و لیمو

لیمو در خود پکتین انباشته دارد و برای روده مانند صابون عمل می‌کند. هنگامی که همراه با عسل مصرف شود، سموم بدن را تخلیه و عمل دفع را آسان و سیستم گوارشی را بهبود می بخشد. بهترین گزینه تهیه شربت عسل و آبلیمو است که خواص فوق العاده ای هم دارد.

در تهیه شربت عسل و لیمو بهتر است از لیمو تازه استفاده کنید. با این حال در فصولی که لیمو در دسترس نیست، می توانید از آبلیمو طبیعی استفاده کنید.

عسل و دارچین

ترکیب عسل با دارچین نیز به همراه آب جوش ولرم شده می تواند در کاهش نفخ معده موثر باشد. در واقع شما می توانید شربت عسل و پودردارچین تهیه و میل کنید. این معجون نیز فوق العاده عالی روی نفخ اثرگذار است.

علاوه بر نوشیدن معجون عسل و دارچین، برخی افراد ترجیح می دهند عسل و پودر دارچین را بدون آب با هم مخلوط کنند و سپس میل نمایند. این روش نیز برای مصرف این ترکیب مناسب است و اثرگذاری لازم روی نفخ معده را دارد.

عسل و سرکه سیب

جارویس در کتاب معروف خود به نام طب سنتی بیان می‌کند، با وجودی که مصرف غذاهایی با اسید بالا برای معده به شدت مضر است اما ترکیب عسل و سرکه سیب کمک چشمگیری به کاهش اسید و نفخ معده می‌کند. مصرف سرکه سیب خود به تنهایی منجر به کاهش باکتری های مضر در معده شده و اضافه کردن عسل این تاثیر را دو چندان می‌کند.

به طور کلی معجون سرکه سیب و عسل اگر هوشمندانه مصرف شود، تاثیر فوق العاده ای بر روی معده دارد. با این حال در مصرف آن زیاده روی نکنید. مضرات سرکه سیب اگر زیاد مصرف شوند زیاد است.

شیر و عسل

معجون شیر و عسل از جمله ترکیباتی است که می تواند به هضم سریعتر غذا و جلوگیری از نفخ معده کمک نماید و روده را نرم ‌کند. به همین علت توصیه می شود سالمندان از این ترکیب استفاده نمایند.

عسل و کاسنی

جوشانده برگ و ریشه کاسنی به همراه عسل نیز برای نفخ معده مفید است. دمنوش کاسنی از گذشته برای درمان مشکلات معده مطرح بوده است. چه بهتر که این دمنوش را با عسل های طبیعی بیان شده در بالا به صورت همزمان مصرف کنید. همچنین عرق کاسنی نیز می تواند به درمان نفخ معده کمک کند.

عسل و بالنگ

یکی دیگر از روش های مصرف عسل برای نفخ معده، مصرف عسل به همراه بالنگ است. برای تقویت معده 20 گرم پودر پوست بالنگ را با 200 گرم عسل مخلوط کرده، یک ساعت بعد از غذا یک قاشق آن میل شود. توجه داشته باشید که حتما پوست بالنگ را 24 ساعت  قبل در آب خیسانده و هر 5 ساعت یکبار، آب آن را تعویض کنید، تا تلخی گرفته شود.

حلوای ضدنفخ معده

برای تقویت معده کافی است یک حلوای خوشمزه با آرد گندم، عسل و زعفران درست کرده و میل نمایید. یکی از روش های درمان نفخ معده با عسل و انجیر است که می تواند در کاهش درد و ورم معده تاثیر گذار باشد.

دوسین

اگر شخصی بخواهد به راحتی از نفخ معده نجات پیدا کند، می تواند عسل را با سیاه دانه ترکیب و میل نماید. زیرا عسل به همراه سیاه دانه یا همان دوسین معروف، می تواند گازهای شکم را از بین ببرد. همچنین کره و عسل هم در درمان نفخ معده مفید است.

سخن آخر

درمان نفخ معده با عسل طبیعی یکی از بهترین روش ها برای درمان این مشکل رایج در بین افراد مختلف است. روش های مختلفی برای مصرف عسل طبیعی به منظور درمان نفخ معده وجود دارد. با این حال حتی مصرف شربت عسل به تنهایی نیز می تواند تسکین دهنده و تقویت کننده معده و رفع کننده نفخ معده باشد.

شما برای نفخ معده از چه مواد طبیعی استفاده می کنید؟ آیا تا به حال از عسل طبیعی هم برای رفع مشکلات معده استفاده کرده اید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را برای عسل درمانی نفخ معده با ما در میان بگذارید.

۳۰
۲
۱ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید