۱۱۵۸
۳
۲

عسل سبلان باید عسل پاک باشد

 در گفتگو با رئیس اتحادیه عسل و لبنیات اردبیل مطرح شد
 در گفتگو با رئیس اتحادیه عسل و لبنیات اردبیل مطرح شد

سید فردین صفوی رئیس اتحادیه عسل اردبیل با اشاره به ثبت جهانی عسل اردبیل به‌عنوان یک سوغات سلامت‌محور در مواریث فرهنگی ناملموس، از تعیین شعار محوری« عسل سبلان باید عسل پاک باشد» برای هم‌افزایی نهادهای این استان برای حفظ تولید باکیفیت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، اردبیل از دیرباز به‌عنوان یکی از قطب‌های مؤثر تولید و بسته‌بندی عسل مرغوب در کشور شناخته‌شده و عسل سبلان همواره به‌عنوان یک برند موفق ملی در صنایع عسل ایران و نزد کشورهای واردکننده عسل ایرانی شهره بوده است.

رئیس اتحادیه عسل و لبنیات اردبیل در گفت‌وگوی اختصاصی با عسلنا، با بیان اینکه اتحادیه صنف عسل شهرستان اردبیل از اولین اتحادیه‌های مستقل کشوری است که در این صنف ایجادشده، افزود:  از 5 سال قبل نیز در این شهرستان«اتحادیه تعاونی‌های تخصصی زنبورداران» به‌عنوان مرجعی تخصصی اقدام به فعالیت مؤثر کرده است.

سید فردین صفوی، ادامه داد: این اتحادیه که با جلسات مستمر و همدلی و هم‌افزایی با اهالی این صنعت مهم در اردبیل، که همواره به‌عنوان یک‌قطب مهم و مؤثر تولید عسل مرغوب و پرورش زنبور کشور شناخته می‌شود، توانسته به اقدامات مهم و جریان سازی در این صنعت دست بزند.

 

 

وی اضافه کرد: جلسات متعدد این اتحادیه با سازمان جهاد کشاورزی و اداره دامپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی،اداره راه و پلیس راهور،نیروی انتظامی و قوه قضائیه، سبب برون‌رفت از بسیاری از مشکلات اهالی این صنعت شده است و صنف زنبورداری و تولید عسل این شهرستان را به نمونه‌ای بارز و پویا در سطح کشور تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات ارزنده این اتحادیه ، جمع‌آوری محل اطراق و عرضه دست‌فروشی عسل در ورودی‌های اردبیل بود ، اظهار کرد: در آنجا فروشندگان غیربومی اقدام به فروش عسل کم کیفیت با عنوان عسل سبلان و برند اردبیل می‌کردند که سبب کاهش اعتبار این صنعت نزد مسافران شده بود.

افزایش دو برابری واحدهای شناسنامه‌دار تولید و بسته‌بندی عسل در اردبیل

صفوی، از دیگر اقدامات مؤثر این اتحادیه را ثبت جهانی عسل اردبیل به‌عنوان یک سوغات سلامت‌محور و یک میراث ناملموس فرهنگی خواند که با کمک سازمان گردشگری و صنایع‌دستی استان و با همکاری سازمان صنعت و تجارت انجام‌شده است.

 رئیس اتحادیه عسل و لبنیات اردبیل در ادامه عنوان کرد: در بدو تأسیس اتحادیه شاید حدود 180 واحد مجاز و شناسنامه‌دار در استان اردبیل و صنف تولید عسل وجود داشت که باهمت این اتحادیه در سال‌های اخیر بیش از400 مجموعه کارگاهی و فروشگاهی در اردبیل دارای پروانه کسب‌شده و تعداد واحدهای شناسنامه‌دار افزون بر 2 برابر شده است.

صفوی تأکید کرد : با کمک معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و اداره استاندارد و نیز مساعدت اداره بهداشت محیط، شعار محوری«عسل سبلان باید عسل پاک باشد» را مبنای فعالیت اتحادیه و تولید عسل در اردبیل قراردادیم.

تأکید بر هم‌اندیشی و خرد جمعی در فعالیت اتحادیه کشوری با استان‌ها

به گزارش عسلنا، وی با اشاره به اینکه برای اجرای هر طرحی باید زیربنا و فونداسیون مناسب گذاشته شود،گفت: برای اتخاذ تصمیمات بزرگ در صنف زنبورداران کشور، باید از همه گروه‌ها نظرخواهی کرد و همه جوانب را مدنظر گرفت که احساس می‌شود در برخی موارد این‌طور نبوده است.

رئیس اتحادیه عسل و لبنیات اردبیل با انتقاد از عدم هم‌اندیشی مؤثر در بین اتحادیه کشوری و سایر اتحادیه‌ها، افزود: متأسفانه استاندارد اجباری مصوب فعلی، اگرچه اقدامی مؤثر و گام مثبتی روبه‌جلو است ولی همه تولیدات و بخش اعظم تولید کشور، یعنی عسل تغذیه‌ای را در نظر نگرفته است.

صفوی با بیان این مطلب که در سال‌های اخیر رشد کمی صنعت زنبورداری و تحمیل بار اضافه بر مراتع و نیز تغییر آب و هوایی کشور و کاهش کشت علوفه شهدزا نظیر یونجه و شبدر و کاهش بارندگی که با کاهش رشد مراتع خودرو همراه است، همه سبب افزایش تغذیه دستی در زنبورداری شده است تأکید کرد که  این نکته در تصمیم‌گیری‌ها نباید مغفول بماند.

به گزارش عسلنا، وی تصریح کرد: به دلیل موارد ذکرشده در حال حاضر بسیاری از عسل‌های موجود در بازار که البته نمی‌توان نام تقلبی هم بر آن‌ها گذاشت و در تولیدش زنبور به‌صورت مستقیم دخیل بوده است را عسل‌های دارای ساکاروز بالای 5 تشکیل می‌دهد و حتی انواع عسل جنوب کشور هم تولیدات بالای ساکاروز 15 تا 25 دارد.

استاندارد اجباری داخلی باید عسل تغذیه‌ای را در نظر بگیرد

رئیس اتحادیه  تعاونی‌های تخصصی زنبورداری اردبیل در ادامه با ذکر این مطلب که از 90 هزار تن تولید عسل موجود در کشور نزدیک به 85 درصد آن تغذیه‌ای و تنها 15 درصد دارای استاندارد اصلی و ساکاروز زیر 5 است، بیان کرد : با وجود این مشکل چگونه می‌توان استاندارد اجباری را در کشور اجرایی و کاربردی کرده و به حل مشکلات پرداخت درحالی‌که اکثر تولیدات این استاندارد را شامل نمی‌شوند؟

صفوی با تأکید بر اینکه زیرساخت‌های تولیدی باید مهیا شده و مشکلات تولیدکنندگان مرتفع شود و سپس از آن‌ها بخواهیم که یک استاندارد اجباری را اجرا کنند،ابراز کرد: با توجه به خیل مشکلات موجود در تولید و صنعت، چگونه می‌شود اصولی را به تولیدکننده تحمیل کرد و او باوجود محدودیت‌های زیاد تولید، به اجرای آن تن بدهد؟

وی ادامه داد: اگر زیرساخت‌ها تأمین نباشد و استاندارد را اجباری کنیم، قطعاً برخی افراد دست به تقلب خواهند زد تا آن استاندارد را دور بزنند و اقدامات متقلبانه‌ای صورت می‌دهند تا قند موجود در عسل را شکسته و به زیر عدد استاندارد برسانند و در این صورت کل ترکیب و فرمولاسیون عسل به‌هم‌خورده و موجب بروز بیماری‌های مختلف در مصرف‌کننده نظیر سرطان و دیابت می‌شود.

نظرات دیگران را در مورد استاندارد عسل بخوانید:

استاندارد اجباری عسل، نگرانی بابت عسل‌های تقلبی را کاهش می‌دهد

مخاطره فعالیت 70 درصد زنبورداری ها با اجباری شدن استاندارد عسل

خام فروشی عسل و نبود استانداردهای صادراتی چالش صنعت زنبورداری

نیاز به تعریف دو استاندارد ملی و صادراتی برای تولیدات عسل هستیم

توزیع قرص ژل رویال و تدوین استاندارد برای عسل تغذیه ای

تبیین استاندارد تخصصی و درجه‌بندی عسل‌ها، نیاز مبرم زنبورداری ایران است

تشکیل کمیته‌های تخصصی در اتحادیه کشوری یک ضرورت است

این تولیدکننده اردبیلی اضافه کرد: کارخانه‌هایی وجود دارند که هزاران تن عسل بسته‌بندی می‌کنند یا تولیدکننده‌ای وجود دارد که در همه‌سال‌ها نمونه بوده است ولی برای وضع استانداردها از آن‌ها نظرخواهی نشده و فقط به کارشناسان و دانشگاهیان بسنده شده و این سبب شده که از تجارب پیش‌کسوتان در تنظیم استانداردها کمتر استفاده شود.

وی پیشنهاد داد: لحاظ شدن دو نوع استاندارد اجباری ، یکی برای استاندارد خارجی و صادراتی و یکی برای استاندارد داخلی برای فروش در داخل کشور الزامی است که استاندارد دوم باید محصولات تغذیه‌ای را نیز مدنظر قرار دهد، چراکه با وضع موجود در برخی فصول زنبوردار ناچار به تغذیه دستی زنبور برای جلوگیری از مرگ‌ومیر در فصول سرد سال است.

به گزارش عسلنا، صفوی در پایان با بیان پیشنهاد دیگری مبنی بر تشکیل کمیته‌های تخصصی مختلف در اتحادیه کشوری، خاطرنشان کرد:  این کمیته‌ها می‌توانند، به‌صورت تخصصی به هر یک از رشته‌های زنبورداری و تولیدات تخصصی جوابگو بوده و برای مشکلات و توسعه  هر رشته به‌طور تخصصی ورود کنند و تشکیل کمیته‌هایی مثل : بره موم،ژل رویال، گرده گل، ملکه ،ادوات زنبورداری،عسل طبیعی امری لازم برای ساماندهی به حل مشکلات این صنعت در اتحادیه کشوری است.

۳
۰
۲ دیدگاه
 
ir
هومن | ۳ سال پیش
استاندارد اجباری عسل باعث افزایش کیفیت عسل های داخلی و جداشدن عسل تغذیه ای از عسل طبیعی می شود و درکل به نفع مصرف کننده و تولید کنندگان عسل طبیعی و همچنین به نفع آینده صادرات این محصول می باشد اما ظاهرا این قانون با منافع بعضی ها در تضاد است از این رو قصد دارند با تغییر این قانون به نفع خودشان روال گذشته را در پیش بگیرند، روالی که به صادرات این محصول ضربه زده و باعث کم اهمیت شدن تولید محصولی طبیعی شده است.
۰
۰
 
 
de
احمد | ۳ سال پیش
آقای صمدی کارش درسته
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید