۱۱۲۹
۴
۰

صنعت زنبورداری در حال پوست اندازی است

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور بیان کرد
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور بیان کرد

اگرچه امروز آمارها حاکی از رتبه بالای صنعت زنبورداری کشور در دنیا به لحاظ تولید و یا داشتن کلونی های زنبور است، اما برخی از فعالان این حوزه معتقدند که متاسفانه در سال های گذشته رشد کمی و کیفی این صنعت متوازن و پایدار نبوده و راه طولانی در پیش داریم.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری عسلنا، با اشاره به اینکه طی چهل سال گذشته رویکرد غالب صنعت زنبوداری تنها رشد کمی آن بوده که موجب شد امروز رتبه سوم کلونی های زنبور و تولید عسل را به دست آوریم، اظهار کرد: متاسفانه این شرایط موجب نشد تا به لحاظ کیفی، رشد متوازن و پایداری در تولید عسل داشته باشیم.

بهزاد بانکی پور افزود: به عنوان مثال در حوزه تکنولوژی، بهره وری و صادرات کیفی عسل، بسته بندی و ... رتبه های بالایی در صنعت زنبوداری دنیا نداریم، بنابراین امروز باید به این چالش اساسی صنعت زنبورداری نگاه ویژه ای کنیم.

وی البته تصریح کرد: طی هفت سال گذشته این رویکرد در بخش خصوصی تغییر کرده و به لحاظ تحریم ها و واقعی شدن قیمت ها، محدودیت های اقتصادی، افزایش قیمت ها و .... در عمل تولیدکنندگان این صنعت مجبور شده اند به سمت افزایش بهره وری بروند، چراکه تولید محصول صرف دیگر برای آنها توجیه اقتصادی ندارد.

 

 

خروج صنعت زنبورداری از حالت تک محصولی

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور با اشاره به برخی موفقیت ها در این حوزه، تصریح کرد: خوشبختانه با تغییر این رویکرد صنعت زنبوداری کشور طی پنج سال گذشته از حالت تک محصولی خارج شده است و شاهد تلاش هایی در حوزه دانش فنی تولید ژل رویال و بومی سازی و ساخت تجهیزات مرتبط با آن هستیم.

وی اضافه کرد: ورود صنایع دیگر همچون صنایع دارویی به این حوزه برای تولید محصولات جانبی و بالارفتن فرهنگ مصرف محصول عسل باعث شد تا زنبورداری از صنعتی تک محصولی تولید عسل، خارج و ژل رویال و زهر زنبور به عنوان محصول تجاری وارد بازار شوند.

ایجاد ارزش افزوده از محصول بره موم

به گزارش پایگاه خبری عسلنا، بانکی پور همچنین تاکید کرد: در خصوص محصول بره موم نیز این اتفاق افتاده است و در حالیکه حدود یک دهه پیش این محصول دور ریخته می شد، امروز هر کیلو بره موم با قیمت حدود 900 هزار تومان فروخته می شود.

وی با تاکید بر اینکه اجباری شدن استاندارد عسل اتفاق خوبی در حوزه زنبورداری است، اظهار کرد: به جرات امروز در حوزه توسعه تکنولوژی و ابزارآلات صنعت زنبورداری شاهد سرمایه گذاری خوبی هستیم و امروز سازندگان داخلی ابزارهای نوینی تولید می کنند، اگرچه از لحاظ تنوع ابزارآلات همچنان نسبت به دنیا دچار محدودیت هستیم.

بیشتر در مورد بره موم بخوانید:

رشد کمی صنعت زنبورداری و ایجاد زیرساخت ها

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور با اعتقاد بر اینکه امروز صنعت زنبورداری در حال پوست اندازی از رشد کمی به رشد کیفی است، تصریح کرد: خوشبختانه این حرکت پرشتاب و خوب بوده و به دلیل پتانسیل ها و زیرساخت های مختلف، دستاوردهای مناسبی به همراه داشته است.

به گفته بانکی پور، رشد کمی صنعت زنبورداری در سال های گذشته زیرساخت هایی ایجاد کرده است تا امروز بتوانیم در مسیر رشد کیفی این صنعت حرکت کنیم.

چشم به حمایت دولت نداشته باشیم

وی با اعتقاد بر اینکه در صنعت زنبورداری نباید نگاه خود را به سمت دولت ببریم، تصریح کرد: صنعت زنبورداری یکی از زیربخش هایی است که کمترین وابستگی به دولت یا یارانه ها را دارد؛ اگرچه حمایت دولت برای این صنعت را نفی نمی کنیم، اما تجربه ثابت کرده که نگاه صرف به دولت و انتظار برای حمایت های آنها باعث توقف این صنعت می شود.

به گزارش عسلنا، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور تاکید کرد: برای رشد کیفی صنعت زنبورداری نیازمند تلاش، چانه زنی و گرفتن امکانات هستیم و نباید در انتظار دولت ماند، چراکه بخش خصوصی توان پیشبرد این صنعت را دارد.

ضرورت سرمایه گذاری در صنعت زنبورداری

وی با تاکید بر ضرورت سرمایه گذاری در صنعت زنبورداری، اظهار کرد: در نخستین گام باید دید چه کسی باید ظرفیت های صنعت زنبورداری را به بخش خصوصی معرفی کند و معتقدم تشکل های صنفی، انجمن ها و اتحادیه ها نقش مهمی در این مسیر دارند تا پتانسیل های این صنعت را بیشتر معرفی کنند.

بانکی پور همچنین ادامه داد: در دومین گام به واسطه پتانسیل های این صنعت و مزیت رقابتی آن، بخش خصوصی بعد از آگاهی از ظرفیت های آن مشتاقانه به این صنعت پاک و سبز ورود پیدا می کند.

ورود شرکت های دارویی به صنعت زنبورداری

وی با تاکید بر پتانسیل های صنعت زنبورداری برای تولید ثروت، اظهار کرد: امروز بسیاری از شرکت های دارویی پس از آگاهی از ظرفیت های زنبورداری با این صنعت در تعامل هستند و حتی مجموعه هایی را برای کار در صنعت زنبورداری ایجاد کرده اند که مصداق آن تولید قرص ژل رویال است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور در خصوص اقدامات صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور به عسلنا، توضیح داد: این صندوق از بدو تاسیس رویکرد متفاوتی را نسبت به سایر صندوق ها ایجاد کرده است و خود را یک نهاد مالی صرف برای پرداخت تسهیلات نمی داند و خود را نهادی توسعه ای می داند که یکی از کارکردهای آن کمک های مالی است.

زنجیره تولید ژل رویال کامل شود

وی، کمک های غیرمالی، کمک به توسعه تکنولوژی، توسعه بازار و صادرات، توانمندسازی و آموزش منابع انسانی را از جمله اقدامات این صندوق عنوان کرد و گفت: سرمایه گذاری که برای تولید ژل رویال اتفاق افتاده از طریق صندوق بود، خوشبختانه در بحث تولید محصولات جانبی صندوق ظرفیت سازی مناسبی در بحث محصولات دارویی کرده است و معتقدم باید زنجیره تولید ژل رویال کامل شود.

بانکی پور با بیان اینکه در بحث زهر زنبور عسل نیز خود را سرمایه گذار خطرپذیر می دانیم، گفت: در مقطعی که مشتری خارجی وجود داشت و سرمایه گذاری حاضر نبود با قیمت های موجود، زهر را تهیه و در اختیار مشتری قرار دهد، صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری به این موضوع ورود پیدا کرد و با برگزاری دوره های آموزشی و خرید تضمینی زهر، موجب ترویج استخراج استحصال زهر زنبور عسل شد.

بیشتر با ژل رویال آشنا شویم:

ژل رویال چیست؟

چرا هنوز خواص ژل رویال را نمی دانید؟

از روش های مصرف ژل رویال چه می دانید؟

اسرار حیرت انگیز از نقش ژل رویال در کندو

اگر قیمت ژل رویال شما را ناامید کرده، این مطلب را بخوانید

چرا روش های عرضه ژل رویال خاص است؟

داستان ژل رویال از گذشته تا امروز

ترفندهایی برای نگهداری ژل رویال

به دانش استخراج میلیتین از زهر زنبور عسل می رسیم

به گزارش پایگاه خبری عسلنا، وی همچنین به قرارداد با موسسه تحقیقات رازی اشاره کرد و گفت: به زودی دانش استخراج و استحصال میلیتین از زهر زنبور عسل را به دست خواهیم آورد که موجب ارزش افزوده بالایی برای صنعت زنبورداری خواهد شد.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور تاکید کرد: ما به دنبال هدایت اثربخش منابع هستیم و تنها با پول پاشی، مشکلی از صنعت حل نخواهد شد، بنابراین باید این منابع را به سمتی هدایت کنیم که خروجی آن منتج به حل مشکلی از صنعت زنبورداری شود و شاخص های توسعه ای این صنعت را افزایش دهد.

وی افزود: به عنوان مثال به دنبال برنامه ریزی برای توسعه بازار هستیم که موجب برندسازی در کشور شده است و امروز تنها برند مطرح ملی در صنعت زنبورداری را داریم که موجب ایجاد ارزش افزوده و توسعه صنعت خواهد شد.

۴
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید