۲۱۶۹
۴
۰

سوزش معده؛ چرا اتفاق می افتد و چه کاری برای درمان آن باید انجام شود

سوزش معده؛ چرا اتفاق می افتد و چه کاری برای درمان آن باید انجام شود

سوزش سر دل یک مشکل رایج است که در اثر ریفلاکس اسید ایجاد می شود، شرایطی که برخی از محتویات معده مجبور می شوند دوباره به مری برگردند. این مشکل باعث ایجاد درد سوزش در پایین قفسه سینه می شود. متاسفانه تعداد بسیار زیادی از افراد با این مشکل مواجه هستند. البته خوشبختانه روش های خانگی زیادی برای رسیدگی و درمان این بیماری وجود دارد که می توان از آن ها استفاده کرد. در برخی موارد نیز برای بررسی بیشتر باید به پزشک مراجعه شود.

ریفلاکس اسیدی مداوم که بیش از دو بار در هفته اتفاق می افتد، ریفلاکس معده و مری (GERD) نامیده می شود. سوزش معده هنگامی احساس می شود که اسید معده به داخل مری برگردد، لوله ای که غذا را از دهان به معده می برد. سوزش معده از علائم GERD است. این یعنی شما باید به صورت مداوم تحت مراقبت قرار داشته باشید تا این مشکل بیشتر از این ایجاد بیماری های جدید نکند. طبق تخمین های کالج دستگاه گوارش آمریکا، حداقل 15 میلیون آمریکایی هر روز دچار دل درد می شوند.

حقایقی در مورد درمان دل درد که بد نیست قبل از مطالعه این مقاله بدانیم:

  • علل آن شامل رژیم غذایی، چاقی و کمبود ورزش است
  • علائم اولیه احساس سوزش در گلو یا قفسه سینه از اسید معده است
  • در بسیاری از موارد، دل درد تأثیر چندانی بر سلامت کلی ندارد
  • درمان های زیادی وجود دارد، از جمله داروهای مهار کننده های پمپ پروتون

در این مطلب به صورت خلاصه به معرفی برخی علت های سوزش معده و سپس برخی راهکارهای درمان اشاره شده است. با مطالعه این مطلب می توانید به نکات مد نظر برای درمان مشکل سوزش معده دست پیدا کنید.

 

 

علل بروز سوزش معده

دلایل زیادی باعث دل درد می شود، از جمله چاقی و سیگار کشیدن. دل درد گاه به گاه طبیعی است و به ندرت دلیل قابل توجهی برای نگرانی دارد. اما اگر دل درد ادامه دار باشد ممکن است عاملی برای نشان دادن یک بیماری مزمن باشد.

ریفلاکس اسید مکرر در تشخیص بیماری ریفلاکس معده (GORD\GERD) ایجاد می شود و می تواند عواقب جدی برای سلامتی داشته باشد و سایر موارد زمینه ای سلامتی را نشان دهد. ریفلاکس معده در افراد در هر سنی دیده می شود و علت آن اغلب ناشی از عوامل سبک زندگی مانند چاقی، سیگار کشیدن و ورزش نکردن است.

علائم سوزش معده

علائم شامل احساس سوزش در وسط قفسه سینه است. علائم سوزش سر دل برای اکثر مبتلایان کاملاً واضح است. متداول ترین آن احساس گرما یا حرارت، گاهی سوزش در قفسه سینه و گلو است که ناشی از اسید معده است.

علائم دیگر عبارتند از:

  • احساس سوزش در وسط قفسه سینه
  • افزایش درد و احتمالاً رسیدن درد به فک
  • سوزش و دردی مانند سو هاضمه
  • مزه بد و مبهم دهان

اگر فردی علائم ریفلاکس اسید را به طور مکرر تجربه می کند، باید با پزشک خود مشورت کند، که ممکن است او را برای تحقیقات بیشتر به متخصص گوارش - متخصص پزشکی روده ارجاع دهد.

درمان سوزش معده

درمان اصلی برای سوزش معده مکرر ناشی از بیماری ریفلاکس معده، کاهش تولید اسید معده است. تغییر سبک زندگی در جهت درمان یا پیشگیری می تواند به کاهش سوزش معده کمک کند.

درمان های شیمیایی زیادی برای درمان سوزش معده وجود دارد. این درمان ها که اصولا به صورت قرص های ضد اسید تعریف می شوند، می توانند باعث درمان رفلاکس معده و سوزش معده شوند. با این حال این قرص ها در دراز مدت اثرات سوئی برای بدن دارند. همانطور که سال ها قرص رانیتیدین مورد استفاده و کاربرد قرار داشت اما بعدا علم ثابت کرد که مصرف قرص رانیتیدین برای درمان سوزش معده سرطان زا است. این در حالی است که تا پیش از این پزشکان بر اساس شواهد علمی موجود معتقد بودند که این قرص هیچ ضرری ندارد.

بیشتر در مورد مشکلات معده و راه های درمان آن بخوانید:

درمان ورم معده با بره موم؛ از دست التهاب معده راحت شوید!

ژل رویال بهبود زخم معده ناشی از استات را تسریع می کند | قسمت1

معجزه عسل برای درمان نفخ معده

خواص عسل برای معده؛ 8 خاصیت بی نظیر از یک ماده طبیعی

 

روش های مختلفی نیز در طب سنتی وجود دارد که برای درمان سوزش و رفلاکس معده مورد توجه بوده اند. یکی از روش های موثر در طب سنتی برای درمان سوزش معده، استفاده از عسل طبیعی است. عسل طبیعی خواص بی نظیری برای رفلاکس معده دارد و از قرن ها پیش به عنوان یک روش طبیعی برای رفع این مشکل مورد استفاده قرار گرفته است. عسل طبیعی تصفیه نشده می تواند به خوبی چنین مشکلاتی را کنترل کرده و به درمان سوزش معده کمک کند.

پیشنهادات جمع آوری شده از پزشکان توسط محققان عبارتند از:

  • به دنبال یک رژیم غذایی سالم، با مصرف محدود چربی باشید.
  • قبل از دراز کشیدن از خوردن خودداری کنید و هنگام غذا خوردن صاف بنشینید.
  • اجتناب از بلند کردن  اشیای سنگین و فشار آوردن به بدن.
  • نظارت و اجتناب از عوامل محرک مانند الکل، کافئین، غذای پرادویه، شیر خامه ای، غذاهای گازدار، مانند نوشابه و غذاهای اسیدی، مانند آب گوجه فرنگی، لیمو یا پرتقال.
  • در صورت لزوم کاهش وزن
  • اجتناب از سیگار کشیدن
  • تناسب اندام از طریق ورزش
  • خوردن وعده های غذایی کم
  • بررسی داروهای موجود

همه اینها توسط تحقیقات تایید نشده اند. در صورت وجود، این بدان معنی است که افراد کمتری نیاز به استفاده از دارو دارند.

در دوران حاملگی

سوزش معده و سو هاضمه در بارداری معمول است. به دلیل تغییرات هورمونی و فشار آوردن کودک به معده این اتفاق معمول است و نمی توان آن را مشکلی خاص قلمداد کرد. رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی اغلب می تواند به تسکین علائم کمک کند.

انجمن بارداری آمریکا برای رفع این مشکل موارد زیر را پیشنهاد می کند:

  • خوردن پنج تا شش وعده غذایی کوچک در طول روز
  • در طی یک ساعت از غذا خوردن دراز نکشید
  • پرهیز از غذاهای چرب و ادویه دار
  • قبل از غذا خوردن، می تواند مقداری ماست یا شیر با یک قاشق عسل بخورید، تا در هضم آن کمک کند.

سخن آخر

درمان سوزش معده از این جهت که این بیماری ممکن است علامت بیماری های دیگری باشد، موضوع مهمی است. همچنین سوزش معده می تواند باعث اذیت فرد شود. عسل طبیعی یکی از بهترین روش های طب سنتی برای درمان سوزش معده است. غیر از عسل روش ها و توصیه های دیگری نیز وجود دارد که در این مطلب به آن اشاره کردیم.

شما برای رفع سوزش معده از چه روش هایی استفاده می کنید؟

۴
۰
منبع https://www.medicalnewstoday.com/articles/9151
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید