۱۰۷۱
۱
۰

علت های ابتلا به آلزایمر؛ نقش گرده گل برای پیشگیری از آلزایمر چیست؟

علت های ابتلا به آلزایمر؛ نقش گرده گل برای پیشگیری از آلزایمر چیست؟

دانشمندان بر این باورند که برای بیشتر افراد، بیماری آلزایمر ناشی از ترکیبی از عوامل ژنتیکی، سبک زندگی و محیطی است که با گذشت زمان بر مغز تأثیر می گذارد. در کمتر از 1 درصد از مواقع، آلزایمر ناشی از تغییرات خاص ژنتیکی است که عملاً تضمین می کند فرد به این بیماری مبتلا می شود. این موارد نادر معمولاً منجر به بروز بیماری در سنین میانسالی می شود.

دلایل دقیق بیماری آلزایمر به طور کامل شناخته نشده است، اما در هسته اصلی آن مشکلات مربوط به پروتئین های مغز وجود دارد که قادر به عملکرد طبیعی نیستند. این مشکلات باعث مختل شدن کار سلول های مغزی (نورون ها) و از بین بردن مجموعه ای از رویداد های سمی می شوند. نورون های آسیب دیده، ارتباط خود را با یکدیگر از دست می دهند و در نهایت می میرند.

این آسیب اغلب در ناحیه ای از مغز شروع می شود که حافظه را کنترل می کند، اما این روند سال ها قبل از اولین علائم آغاز می شود. از دست دادن نورون ها به طریقی قابل پیش بینی به مناطق دیگر مغز گسترش می یابد. در اواخر مرحله بیماری، مغز به طور قابل توجهی کوچک شده است.

آشنایی با علت بروز آلزایمر کمک می کند تا به درمان آن به صورت بهینه تری کمک کنیم. وقتی بدانیم این بیماری از چه نشئت می گیرد؛ احتمالا می توانیم به خوبی برای درمان بهتر تصمیم بگیریم. همچنین آشنایی با بسیاری از مواردی که خطر ابتلا به آلزایمر را بیشتر می کنند، می توانیم از بروز آن پیشگیری کنیم.

 

 

بیشتر در مورد درمان آلزایمر بخوانید:

بیشتر با علائم آلزایمر آشنا شویم

پیشگیری و درمان آلزایمر را به این 7 دلیل به ژل رویال بسپارید

درمان آلزایمر با زهر زنبور عسل

بره موم، ماده ای موثر برای درمان آلزایمر

یافته های علمی درباره پیشگیری و درمان آلزایمر با ژل رویال چه می گویند؟

با توجه به اثرات اثبات شده گرده گل برای درمان و پیشگیری از آلزایمر، می توانیم این ماده طبیعی را در دستور کار خود قرار دهیم. البته ژل رویال نیز از دیگر تولیدات زنبور عسل است که برای درمان آلزایمر مورد استفاده قرار می گیرد.

در این مطلب به نکاتی پیرامون علت بروز آلزایمر که از داده های علمی تبعیت می کنند اشاره می کنیم. همچنین به اثرات گرده گل برای اثرگذاری بر علل بروز آلزایمر می پردازیم

چرا آلزایمر اتفاق می افتد؟

محققان بر نقش دو پروتئین متمرکز شده اند:

  • پلاک ها
    بتا آمیلوئید یک قطعه باقی مانده از پروتئین بزرگتر است. وقتی این قطعات بهم می پیوندند که اثر سمی بر سلول های عصبی دارند و ارتباطات سلولی را مختل می کنند. این دسته ها رسوبات بزرگتری به نام پلاک های آمیلوئید تشکیل می دهند که سایر بقایای سلولی را نیز شامل می شود.
  • گره خوردن
    پروتئین های تاو برای حمل مواد مغذی و سایر مواد ضروری در سیستم پشتیبانی و انتقال داخلی یک نورون نقش دارند. در بیماری آلزایمر، پروتئین های تاو تغییر شکل می دهند و خود را به صورت ساختارهایی به نام گره های عصبی- الیافی سازمان می دهند. گره ها سیستم حمل و نقل را مختل می کنند و برای سلول ها سمی هستند.

این دو عامل از مهمترین کشفیات محققان برای علت بروز آلزایمر است. از روی همین دو عامل نیز می توان به خواص احتمالی گرده گل بر روی آلزایمر پی برد. گرده گل به عنوان یک ماده پروتئینی می تواند اثرات خوبی برای تنظیم پروتئین های مغز بگذارد. همین موضوع احتمالا از بروز آلزایمر پیشگیری به عمل می آورد.

عواملی که شانس ابتلا به آلزایمر را بالا می برد

خطر آلزایمر

علاوه بر دلایل علمی برای ابتلا به آلزایمر، آگاهی نسبت به مواردی که خطر ابتلا به بیماری زوال عقل را بالاتر می برد، بسیار مهم است. برخی از این عوامل خطر ساز در ادامه بیان شده اند.

سن

افزایش سن بزرگترین عامل شناخته شده برای بیماری آلزایمر است. آلزایمر بخشی از پیری طبیعی نیست؛ اما با افزایش سن احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر افزایش می یابد.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که سالانه دو مورد جدید به ازای هر 1000 نفر در سنین 65 تا 74 سال، 11 مورد جدید در هر 1000 نفر از 75 تا 84 سال و 37 مورد جدید در هر 1000 نفر در سن 85 و بالاتر وجود دارد.

تاریخچه خانوادگی و ژنتیک

اگر یکی از بستگان درجه یک - پدر یا مادر یا خواهر و برادر شما - به این بیماری مبتلا باشند، خطر ابتلا به آلزایمر تا حدودی بیشتر است. بیشتر مکانیسم های ژنتیکی آلزایمر در میان خانواده ها تا حد زیادی غیر قابل توضیح باقی مانده و عوامل ژنتیکی احتمالاً پیچیده هستند.

یکی از فاکتورهای ژنتیکی اثبات شده، نوعی ژن آپولیپوپروتئین E (APOE) است. یک تغییر ژن، APOE e4، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهد، اما همه افراد با این تغییر ژن به بیماری مبتلا نمی شوند.

دانشمندان تغییرات نادر (جهش) در سه ژن را شناسایی کرده اند که در واقع فردی که یکی از آنها را به ارث می برد، به آلزایمر مبتلا می شود. اما این جهش ها کمتر از 1 درصد از افراد مبتلا به بیماری آلزایمر را تشکیل می دهد.

هرچند هنوز اثبات نشده است؛ اما به نظر می رسد رژیم غذایی می تواند یکی از عواملی باشد که از بروز آلزایمر به صورت ژنتیکی پیشگیری کند. گرده گل یکی از بهترین این مواد غذایی است که می تواند مانع از بروز این بیماری شود.

سندرم داون

بسیاری از افراد مبتلا به سندرم داون به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند. این احتمالاً مربوط به داشتن سه نسخه از کروموزوم 21 است و متعاقباً سه نسخه از ژن پروتئین که منجر به ایجاد بتا آمیلوئید می شود. علائم و نشانه های آلزایمر در افراد مبتلا به سندرم داون 10 تا 20 سال زودتر از افراد دیگر نشان داده می شود.

جنسیت

به نظر می رسد تفاوت کمی در زنان و مردان وجود دارد، اما به طور کلی، زنان بیشتری به این بیماری مبتلا هستند زیرا آنها عموما بیشتر از مردان عمر می کنند.

اختلال شناختی خفیف

اختلال شناختی خفیف (MCI) کاهش حافظه یا سایر مهارت های تفکر است که بیش از آن چیزی است که برای سن فرد انتظار می رود، اما این کاهش مانع عملکرد فرد در محیط های اجتماعی یا کاری نمی شود.

افرادی که MCI دارند خطر قابل توجهی در ابتلا به زوال عقل دارند. وقتی کمبود اولیه، MCI حافظه باشد، احتمالاً  این بیماری به علت بیماری آلزایمر به زوال عقل پیشروی می کند.

تشخیص MCI فرد را قادر می سازد تا بر تغییر سبک زندگی سالم تمرکز کند، استراتژی هایی را برای جبران از دست دادن حافظه و برنامه ریزی قرار ملاقات منظم با پزشک برای نظارت بر علائم را تدوین کند.

گرده گل یکی از بهترین مواد غذایی برای اضافه شدن به رژیم غذایی است تا از پیشرفت MCI جلوگیری به عمل آورده و احتمال بروز آلزایمر را کاهش دهد. البته این به شرطی است که به صورت منظم و اصولی از گرده گل استفاده شود. همچنین روش مصرف و دوز مصرف در چنین شرایطی نیز باید زیر نظر متخصص انجام شود.

ضربه مغزی در گذشته

افرادی که دچار ضربه شدید سر شده اند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر هستند. البته هر نوع ضربه ای این خطر را افزایش نمی دهد. هرچند اقدام خاصی نمی توان برای پیشگیری از بروز آلزایمر در این مدل انجام داد؛ اما باز هم به نظر می رسد مصرف مواد غذایی سالم که باعث تقویت مغز شود گام موثری برای تاخیر در آلزایمر چنین افرادی است. ژل رویال، جینسینگ، گرده گل و... از جمله این مواد طبیعی هستند.

الگوی خواب ضعیف و نامناسب

تحقیقات نشان داده است که الگوی خواب نامناسب، مانند مشکل خوابیدن یا خواب ماندن، با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است. تنظیم ساعت خواب از مهمترین اقداماتی است که باید برای پیشگیری از آلزایمر انجام دهید.

یکی از بهترین روش ها برای کسانی که مشکل بی خوابی دارند، مصرف شربت عسل طبیعی است. مصرف شربت عسل طبیعی قبل از خواب می تواند به بهبود بی خوابی کمک کند. می توانید به شربت، گرده گل هم اضافه کنید.

سبک زندگی و سلامت قلب

تحقیقات نشان داده است که عوامل خطرساز مرتبط با بیماری های قلبی نیز ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهند. که شامل:

  • ورزش نکردن
  • چاقی
  • سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • دیابت نوع  2 کنترل شده به میزان ضعیف و کم

این عوامل همه قابل اصلاح هستند. بنابراین، تغییر عادت های زندگی می تواند تا حدی خطر ابتلا به این بیماری  را کاهش دهد. به عنوان مثال، ورزش منظم و رژیم غذایی کم چرب سالم و سرشار از میوه و سبزیجات با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است.

گرده گل خوشبختانه بر روی بسیاری از این موارد اثر دارد. خواص گرده گل برای سلامت قلب از سال ها پیش مورد توجه محققان بوده و نتایج قابل توجهی نیز دریافت شده است.

یادگیری مادام العمر و تعامل اجتماعی

مطالعات نشان داده اند که ارتباطی بین مشارکت مادام العمر در فعالیت های تحریک کننده ذهنی و اجتماعی و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر وجود دارد. سطح تحصیلات پایین - کمتر از تحصیلات دبیرستان - به نظر می رسد یک عامل خطرساز برای بیماری آلزایمر است.

سخن آخر

اطلاع از علت بروز آلزایمر کمک می کند تا سریعتر برای درمان این بیماری اقدام شود. همچنین وقتی علل این بیماری را بشناسیم، ممکن است بهتر بتوانیم برای پیشگیری از آن عمل کنیم. گرده گل یکی از بهترین مواد طبیعی است که می تواند جلوی بسیاری از علت های ابتلا به آلزایمر را بگیرد. با مصرف منظم و اصولی گرده گل می توانید به این هدف مهم دست پیدا کنید که از بروز زوال عقل پیشگیری به عمل آورید

شما برای پیشگیری از آلزایمر چه روشی را در پیش گرفته اید؟

۱
۰
منبع https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/alzheimers-disease/symptoms-causes/syc-20350447
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید