۳۹۱۸
۹
۰

6 نکته طلایی برای نگهداری عسل طبیعی

6 نکته طلایی برای نگهداری عسل طبیعی
نگهداری از عسل طبیعی خیلی سخت و پیچیده نیست. کافی است برخی نکات ساده را رعایت کنید تا به سادگی برای مدت طولانی عسل طبیعی را سالم و پرخاصیت نگه دارید.

عسل طبیعی از آن دست مواد خوراکی است که نمی توانیم برای آن تاریخ انقضا مشخص کنیم. اگر شرایط نگهداری عسل مناسب باشد، این ماده می تواند سال ها به صورت سالم باقی بماند. ماندگاری عسل در کنار یکی از مومیایی های مصر باستان نشان دهنده و تایید کننده این موضوع است. البته وقتی از عدم انقضا عسل صحبت می کنیم؛ دقیقا منظورمان عسل طبیعی خام و حرارت ندیده است. متاسفانه عسل های پاستوریزه به جای اینکه ماندگاری عسل را بالاتر ببرند، علاوه بر کاهش خاصیت، میزان ماندگاری آن را نیز کاهش می دهند.

نگهداری عسل طبیعی شامل چندین پارامتر و موضوع اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد. اینکه عسل خاصیت خود را از دست ندهد، اینکه عسل متبلور نشود (شکرک نزند) یا اینکه عسل طبیعی خراب نشود، اهداف مختلفی هستند که در نگهداری عسل نقش دارند. بسته به اینکه هدف شما کدام است، نوع نگهداری نیز حساس تر و متفاوت می شود.

دقت داشته باشید که شکرک زدن عسل طبیعی یک موضوع کاملا طبیعی است! برخی افراد فکر می کنند وقتی عسل شکرک می زند، خراب شده است! این در حالی است که رس بستن یا متبلور شدن عسل طبیعی به هیچ وجه به معنای خراب شدن عسل نیست. هرچند با برخی راهکارها در روش های نگهداری می توان تبلور عسل را به تاخیر انداخت؛ اما برخی عسل ها با توجه به منشاء گیاهی خود، خیلی زود شکرک می زنند.

در این مطلب تلاش شده تا به مهمترین نکات برای نگهداری عسل طبیعی اشاره شود. به نظر می رسد رعایت همین 6 نکته ساده می تواند به شما کمک کند تا عسل طبیعی را تا سال ها بدون هیچ گونه مشکلی نگهداری کنید. مطالعه این مطلب را از دست ندهید!

 

 

1. اهمیت ظرف نگهداری عسل طبیعی را دست کم نگیرید

اولین نکته در مورد ظرفی است که عسل طبیعی را در آن نگهداری می کنیم. همانطور که می دانید عسل طبیعی خاصیت اسیدی دارد. به همین علت است که از گذشته توصیه می شده از نگهداری عسل در ظروف فلزی خودداری شود. تماس طولانی مدت عسل طبیعی با فلزات باعث اثرگذاری بر روی فلز، خوردگی آن و مخلوط شدن با عسل طبیعی می شود. شاید هیچ مشخصه ظاهری هم نداشته باشد؛ اما مضرات خاص خود را به همراه دارد.

به طور کلی هر نوع ظرف دیگری از نوع ظورف شیشه ای، سفالی و... غیر از ظروف فلزی، برای نگهداری از عسل مناسب هستند. البته بهتر است حتما از ظرف هایی استفاده کنید که درب مناسبی داشته باشند تا از نفوذ آلودگی به ظرف عسل جلوگیری به عمل آید.

2. میزان رطوبت را کنترل کنید

به طور کلی باید از نفوذ رطوبت به عسل طبیعی جلوگیری شود. به همین علت است که توصیه می شود از ظروفی استفاده کنید که حتما درب محکم و سالمی داشته باشند. علاوه بر این، محل نگهداری عسل باید در مکانی خشک و با کمترین میزان رطوبت باشد. همچنین زمانی که می خواهید عسل را از درون ظرف خارج کنید، به هیچ وجه قاشق خیس به درون آن وارد نکنید. اضافه شده رطوبت به عسل طبیعی حتی ممکن است به کپک زدن عسل هم منجر شود. عسل به طور عادی کپک نمی زند؛ اما اگر به آن آب یا انواع رطوبت اضافه شود، ممکن است به راحتی باعث خرابی عسل خوشمزه و ارگانیک خود شوید.

چقدر در هنگام خرید، به غلظت عسل توجه می کنید؟

3. محیط مناسبی را از نظر دما انتخاب کنید

برای نگهداری عسل طبیعی، لازم نیست آن را در یخچال قرار دهید. با این حال بهتر است محیطی خنک را برای نگهداری از عسل انتخاب کنید. طبیعتا نگهداری از عسل طبیعی در مکان هایی که نزدیک گاز یا فر هستند، به هیچ وجه مناسب نیست. می توانید خنک ترین مکان در منزل خودتان را که رطوبت کمی نیز در آن جریان دارد را انتخاب نمایید. در آپارتمان های اتاق کولر یا انباری های درون آپارتمانی می توانند گزینه خوبی برای نگهداری از عسل طبیعی باشند. کابینت آشپزخانه که در فاصله با اجاق گاز است نیز گزینه خوبی خواهد بود.

البته نیازی به وسواس برای انتخاب مکان نگهداری عسل نیست. بات این حال اگر بر روی شکرک زدن عسل طبیعی حساس هستید، بهتر است آن را در دمایی زیر 10 درجه  یا بالای 20 درجه نگهداری کنید. در این صورت روند شکرک زدن یا متبلور شدن عسل طبیعی به شدت کند می شود. با این حال برخی عسل های طبیعی مثل عسل اسطوخودوس در هر صورت خیلی سریع شکرک می زنند و این جزئی از ذات این عسل ها است.

4. عسل را دور از حرارت نگه دارید

علاوه بر اینکه دمای هوای محیط نگهداری عسل اهمیت دارد، عدم حرارت دیدن عسل طبیعی نیز بسیار مهم است. عسل نباید به هیچ وجه در معرض حرارت مستقیم قرار گیرد. این حرارت می تواند شعله آتش یا اجاق گاز باشد. وقتی در حال آشپزی با عسل هستید، به هیچ وجه ظرف عسل طبیعی را در کنار گاز نگذارید. در این صورت ممکن است چند دقیقه یا حتی چند ساعت، ظرف عسل در معرض حرارت قرار گرفته و مخمرهای درون آن فعال شوند. این کار روند تخمیر عسل را سرعت می بخشد و خواص عسل را نیز محدود می کند.

5. نگذارید نور مستقیم خورشید به عسل طبیعی بتابد

نکته مهم دیگر برای نگهداری از عسل طبیعی، جلوگیری از تابس مستقیم نور خورشید به آن است. برخی افراد از ظروف کدر مثل سفال برای نگهداری از عسل استفاده می کنند تا به راحتی در معرض نور خورشید قرار نگیرد. با این حال اگر از شیشه برای نگهداری عسل استفاده می کنید، دقت داشته باشید که محل نگهداری آن جایی نباشد که در معرض نور آفتاب قرار گیرد. حتی قرار دادن چند ساعته ظرف عسل در پشت پنجره نورگیر نیز می تواند اثرات مخربی بر روی عسل داشته باشد.

6. مواد متفرقه را با عسل مخلوط نکنید

اگر می خواهید ماندگاری عسلتان بیشتر شود، به هیچ وجه دیگر مواد را با آن ترکیب نکنید. اگر می خواهید معجونی بسازید بهتر است مقداری از عسل طبیعی را در یک ظرف دیگر ریخته و در آن ظرف معجون خود را تهیه کنید. توجه داشته باشید که حتی زدن قاشقی که بر روی آن ذرات دیگری وجود دارد می تواند عمر مفید عسل را کاهش دهد یا حداقل روند شکرک زدن آن را تسریع کند. سعی کنید به این موارد خیلی بیشتر دقت داشته باشید.

سخن آخر

نگهداری از عسل طبیعی خیلی سخت و پیچیده نیست. کافی است برخی نکات ساده را رعایت کنید تا به سادگی برای مدت طولانی عسل طبیعی را سالم و پرخاصیت نگه دارید. البته توجه کنید که نکات گفته شده برای عسل غیرپاستوریزه است. عسل های پاستوریزه شده متاسفانه خواص کمتری دارند و نحوه نگهداری آن ها نیز متفاوت است.

اگر تجربه ای از نگهداری عسل طبیعی دارید، حتما از طریق نظرات با ما در میان بگذارید.

۹
۱
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید