۱۳۴۷
۱
۰

سرطان کبد چیست و چطور ایجاد می شود؟

سرطان کبد چیست و چطور ایجاد می شود؟
اینکه بدانید سرطان کبد چیست و به چه دلایلی ایجاد می شود، هم می تواند به شما برای پیشگیری کمک کند و هم روند درمان را تسریع ببخشد.

سرطان به دسته ای بزرگ از بیماری ها اطلاق می شود که با رشد غیر طبیعی سلول ها شروع می شود و تا انتقال به نقاط دیگر بدن و گاها سراسر بدن ممکن است ادامه پیدا کند. این سلول های سرطانی و مهاجم می تواند توده هایی را در بدن ایجاد نماید که به آن ها نئوپلاسم هم می گویند. علائم ظهور سرطان در اشخاص مختلف و بر حسب اینکه کدام قسمت بدن درگیر شده باشد هم متفاوت است. در نتیجه روش های درمانی متفاوتی نیز دارد. اینکه چرا سرطان ها ایجاد می شوند دلایل مختلفی دارد اما هنوز دلیل قطعی برای هر نوع سرطان مشخص نشده است.

سرطان کبد یکی از انواع سرطان هایی است که متاسفانه سالانه جان بسیاری از افراد را می گیرد. عدم رسیدگی به این نوع سرطان و پیشرفت بیش از حد ان ممکن است کار را به حدی برساند که امکان درمان آن نیز وجود نداشته باشد. برای همین است که شناخت سرطان کبد اهمیت زیادی دارد تا از بروز آن جلوگیری کنیم.

اگر بتوانیم شناخت به موقعی از مشکلات کبدی و سرطان احتمالی ایجاد شده در آن داشته باشیم، می توانیم با استفاده از برخی راهکارها جلو پیشرفت بیماری را بگیریم. اگرچه هنوز راهکار قطعی برای درمان سرطان کبد وجود ندارد؛ اما به نظر می رسد برخی مواد طبیعی بتوانند جلوی رشد سرطان کبد را گرفته و تا جای ممکن برای بهبود آن مفید باشند.

بره موم یکی از بهترین مواد طبیعی است که به عنوان راهکار طب سنتی برای درمان سرطان کبد نیز شناخته شده است. البته تحقیقات علمی زیادی نیز در مورد خواص بره موم برای کنترل و درمان سرطان کبد انجام شده که امید می رود نتایج قطعی آن به زودی به صورت عمومی اعلام شود.

 

 

بیشتر در مورد بره موم بخوانید:

بره موم چیست؟

5 روش مصرف بره موم که باید بشناسید

خواص بره موم؛ از خواص ضد التهابی تا ضد سرطانی

برای از بین بردن باکتری ها، روی بره موم حساب ویژه باز کنید!

شاید مصرف بره موم برای شما هم ممنوع باشد

با این حال زمانی می توانیم از بره موم برای تاثیر بر روی این نوع سرطان سخن بگوییم که به موقع آن را بشناسیم. از همین رو داشتن دانش نسبت به اینکه کبد چیست و چه ساختاری دارد و سرطان کبد چیست و چه ویژگی هایی را به خود اختصاص داده، موضوع بسیار مهمی است که در این مطلب به آن اشاره خواهیم کرد.

کبد چیست؟

کبد انسان چیست

جگر یا کبد، بزرگترین غده بدن است که در سوخت و ساز بدن نقش اساسی دارد. این غده عضوی از دستگاه گوارش به حساب می آید. کبد مخروطی شکل است با سطحی صاف و نرم و لاستیک مانند که رنگی قرمز تیره متمایل به قهوه ای دارد و در سمت راست شکم در زیر دیافراگم جای گرفته است. کبد دو لوب بزرگ و کوچک دارد و اگر حتی 80 تا 90% سلول های آن هم از بین بروند قادر به بازسازی مجدد بافت خود بوده و دوباره ترمیم می شود.  

10 وظیفه اصلی کبد

  1. تصفیه بیش از یک لیتر خون در دقیقه
  2. دفع کردن 100% باکتری ها و سموم پیش از آنکه به جریان عمومی خون وارد شوند.
  3. حفظ تعادل و تنظیم هورمون های بدن
  4. ذخیره سازی، متابولیسم چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها
  5. سم زدایی، تجزیه مواد شیمیایی و یا تبدیل مواد شیمیایی سمی و غیرقابل دفع به مواد غیر سمی و قابل دفع
  6. ذخیره سازی گلوکز به صورت گلیکوژن در بدن، ذخیره چربی ها و ویتامین ها و املاح معدنی
  7. سنتز آلبومین، سنتز کلسترول، سنتز فاکتورهای انعقاد خون، سنتز فاکتورهای ایمنی بدن
  8. ترشح صفرا و ذخیره آن در کیسه صفرا تا در موقع مصرف چربی ها به لیز و متابولیسم چربی ها کمک نماید.
  9. پس از انهدام گلبول های قرمز توسط طحال، ماده ای زرد رنگ به نام بیلی روبین ایجاد می شود که نامحلول در آب است. کبد وظیفه دارد این بیلی روبین را قابل دفع نماید.
  10.  آمونیاک حاصل از تجزیه پروتئین ها یک ماده سمی و خطرناک است که در کبد تبدیل به اوره شده و از طریق ادرار دفع می شود.

سرطان کبد چیست؟

سرطان کبد از جمله بیماری های کم علامت یا حتی بی علامت است که عموما در مراحل پیشرفته بیماری تشخیص داده می شود. از این رو کسانی که در معرض ابتلا هستند یا سابقه خانوادگی سرطان دارند باید تحت مراقبت های دوره ای باشند. تعدادی از علایم این بیماری مانند: درد در ناحیه فوقانی و سمت راست شکم، ورم شکم، کاهش شدید وزن، احساس وجود توده در زیر دیافراگم، احساس خستگی و ضعف، تب و زرد شدن پوست و چشم ها می توانند زنگ خطری برای پیشگیری و درمان باشند.

 حالا چرا سرطان کبد ایجاد می شود و چند نوع دارد، دقیقا مطلبی است که قرار است به آن بپردازیم.

سرطان به دلیل افزایش تولید سلول های هر عضوی ممکن است عارض شود. افزایش تولیدی بدون هدف و بدون نیاز بدن که می تواند توده های بزرگی را در بدن ایجاد نماید. هر نوع سرطانی دو نوع خوش خیم و بدخیم دارد. سرطان کبد هم از قواعد عنوان شده مستثنی نیست.

سرطان کبد بیماری است که از ابتدا خود کبد را درگیر می کند و سپس به بافت های دیگر مثل استخوان، ریه، روده و... متاستاز می دهد. گاهی سرطان از اندام ها یا اعضای دیگر بدن آغاز شده و به بافت ریه گسترش پیدا می کند. این نوع دوم دیگر سرطان ریه نیست بلکه نوعی متاستاز در سرطان بدخیم عضوی دیگر است. زمانی که پزشک تشخیص افتراقی بین این دو نوع بدهد می تواند بر همین اساس درمان درستی را انتخاب نماید. تشخیص در این مورد با معاینه فیزیکی، عکس سی تی اسکن، بیوپسی بافت کبد، آزمایش خون، سونوگرافی و ... امکان پذیر است.

پیشنهاد می شود در هنگام احساس درد حتی بسیار اندک در سمت راست شکم یا وجود توده، حتما به پزشک متخصص مراجعه شده و از هرگونه خود درمانی پرهیز شود. اگرچه طب سنتی می تواند به عنوان طب مکمل در درمان بیماری ها بسیار کمک کننده باشد ولی توصیه می شود هیچگاه جایگزین درمان های طب جدید نگردد.

4 دلیل اصلی که شانس ابتلا به سرطان کبد را بیشتر می کند

 دلایل مختلفی برای افزایش شانس ابتلا به سرطان کبد وجود دارد که در ادامه به 4 مورد از آن ها اشاره می شود.

عفونت با ویروس هپاتیت B , C

هپاتیت ب و ث

معمولا پس از ابتلا به هپاتیت و عدم درمان یا کنترل بیماری به خاطر اثرات سوئی که این ویروس ها بر کبد دارد باعث تغییر شکل و تکثیر سلول های معیوب می شود. این دو ویروس از طریق خون و رابطه جنسی پر خطر قابل انتقال است. به همین علت است که مقابله با ویروس هپاتیت اهمیت بسیار زیادی دارد.

سیروز کبدی

سیروز بیماری است که در آن سلول های کبدی آسیب دیده و دچار بافت جوشگاه جایگزین می شوند. سیروز می تواند در اثر ویروس های هپاتیتB, C  یا مصرف الکل، مصرف یکسری داروهای خاص، انواع خاصی از انگل ها و ذخیره بیش از حد آهن در کبد ایجاد شود. در نهایت سیروز می تواند به سرطان بیانجامد.

گام ابتدایی سیروز، کبد چرب است. اگر به کبد چرب مبتلا هستید باید مراقب باشید تا به سیروز کبدی مبتلا نشوید. چراکه هم سیروز کبد به خودی خود مشکلات زیادی را برای بدن ایجاد می کند و هم می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را بیشتر کند. یکی از دلایلی که بره موم به عنوان ماده ای موثر برای پیشگیری از سرطان کبد معرفی می شود، خاصیت آن برای رفع کبد چرب در گریدهای پایین تر و جلوگیری از سیروز کبدی است.

چاقی و کبد چرب

شاید در ابتدا کبد چرب یک بیماری کم خطر به نظر آید و سریعا قابل درمان باشد. اما زمانی که بر اثر چاقی مفرط و عدم درمان کبد چرب این بیماری به گرید های بالا برسد و چربی سلول های کبد را کاملا فرا بگیرد، کم کم سرطانی شده و به مراحل بدخیم بیماری می رسند. حتی ممکن است کبد چرب گرید 3 به تنهایی نیز شانس ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد. همچنین اگر کبد چرب گرید 2 یا حتی 1 چندین سال در بدن باقی بماند، ممکن است شانس ابتلا به سرطان کبد بیشتر شود.

مصرف بره موم به عنوان یک ماده برطرف کننده چربی کبد که برای درمان کبد چرب گرید 1 و 2 مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند شما را از ابتلا به این نوع سرطان مصون گرداند. البته این به شرطی است که از بره موم باکیفیت و فراوری شدهذ استفاده کنید. بره موم خام نمی تواند نیاز شما را در این زمینه رفع نماید.

بیشتر در مورد کبد چرب بخوانید:

معجزه درمان کبد چرب با بره موم

درمان کبد چرب با معجونی خاص؛ عسل بره موم

مطالعات علمی در مورد نقش ژل رویال در درمان کبد چرب چه می گویند؟

درمان کبد چرب؛ موثرترین روش ها

چطور از بره موم برای درمان کبد چرب استفاده کنیم؟

عسل بره موم؛ معجونی برای بهبود کبد چرب گرید 2 و 1

روش های طبیعی برای پیشگیری از پیشرفت گرید کبد چرب

برای درمان کبد چرب چه بخوریم؟

 

آفلاتوکسین

شاید این نام برای بسیاری از خوانندگان عزیز آشنا باشد. آفلاتوکسین سم تولید شده به وسیله تعدادی از کپک ها است. این سم متاسفانه در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد و در کشور ما به خاطر پایین بودن استانداردهای صنایع غذایی کنترل زیادی روی آن وجود ندارد. در بادام زمینی، پسته، ذرت و بسیاری کنسروها این سم وجود دارد. به همین علت است که توصیه می شود به هیچ وجه اقدام تهیه و مصرف مواد غذایی کنسرو شده نکنید که می تواند باعث بروز سرطان کبد شود. یکی از دلایلی که برخی ورزشکاران و هنرمندان در سراسر جهان به سرطان کبد مبتلا شده اند، مصرف بیش از اندازه غذای کنسروی است.

سخن آخر

اینکه بدانید سرطان کبد چیست و به چه دلایلی ایجاد می شود، هم می تواند به شما برای پیشگیری کمک کند و هم روند درمان را تسریع ببخشد. مصرف مواد طبیعی در کنار توصیه های طب نوین می تواند راهکاری برای رسیدن به هدف شکست سرطان کبد باشد. خوشبختانه یکی از ویژگی های مهم بره موم این است که نه تنها با درمان های شیمیایی تداخلی ندارد، بلکه کمک کننده به رفع عوارض شیمی درمانی و پرتودرمانی است. با این حال نکته مهم برای مقابله با این نوع سرطان، شناخت زودهنگام آن است که باید جدی گرفته شود.

۱
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید