۱۰۳۶
۳
۰

چرا موخوره ایجاد می شود؟ راهکارهای رفع موخوره را بشناسیم

چرا موخوره ایجاد می شود؟ راهکارهای رفع موخوره را بشناسیم

زمانی که به موها آسیب وارد شود موخوره به وجود می‌آید. هرچه این آسیب بیشتر باشد ریزش مو نیز بیشتر خواهد شد. اگر یک تار مو را در زیر میکروسکوپ ببینید در آن خلل و و فرج زیادی وجود دارد، در واقع نامنظمی شدید بر روی تار مو ایجاد شده و حتی در برخی از نقاط، مو دچار شکستگی می‌گردد.

متاسفانه موخوره یکی از مشکلات رایج در بین افراد مختلف است. هرچند می توان با انجام برخی راهکارها از موخوره جلوگیری به عمل اورد؛ اما بسیاری از افراد به این روش های ساده توجه خاصی ندارند.

انتخاب برخی شامپوها خود عاملی برای جلوگیری از موخوره است. شامپو بره موم یکی از بهترین شامپوهایی است که می تواند جلوی ایجاد موخوره را بگیرد. شامپوهای حاوی بره موم به دلیل خواصی که بره موم دارد، از مو در برابر موخوره محافظت می کنند. با این حال باید برای خرید شامپو بره موم نیز دقت کافی را به کار ببندید.

در مطلبی مجزا به خواص شامپو بره موم برای جلوگیری از موخوره اشاره خواهیم کرد. با این حال در این مطلب قصد داریم به معرفی موخوره، علت ایجاد و برخی روش های پیشگیری از آن بپردازیم که می تواند برای شما کاربردی باشد.

 

 

علت آسیب دیدگی موها

یکی از علت‌های آسیب دیدگی موها آن است که آن‌ها را به همان شکل و حالتی که هستند نمی‌پذیریم و می‌خواهیم آن‌ها را تغییر دهیم. فرکردن موهای صاف و یا بالعکس صاف کردن موهای فر باعث می‌شود پیوندهای گوگردی مو از بین برود و موها قدرت خود را از دست بدهند. در نتیجه این شرایت، موها شکننده می شوند. این امر باعث می‌شود برای همیشه ساقه مو از بین رفته و دیگر به حالت قبل خود باز نگردد.

هر زمان با موهای آسیب دیده مواجه شدید برای جلوگیری از آسیب بیشتر موها، باید سعی شود آن‌ها را در بهترین شرایط نگهداری کنید، تا موهای جدید بتوانند رشد کنند و جایگزین موهای آسیب دیده بشوند.

راهکارهایی برای جلوگیری از صدمه به موها  

روش های مختلفی برای جلوگیری از صدمه به موها وجود دارد. این روش های عمومی برای موخوره نیز صادق هستند. برخی از این روش ها را در ادامه به صورت مختصر و خلاصه معرفی کرده ایم.

  • از شامپوهای ملایم برای شستشوی موها استفاده نمایید. شامپو حاوی بره موم یکی از بهترین گزینه ها برای تقویت مو، جلوگیری از شوره سر و همچنین پیشگیری از آسیب به موهاست
  • تعداد دفعات شستشو را تاجایی که ممکن است کاهش دهید.
  • پس از آنکه موها را شامپو زدید از مواد نرم کننده و لوسیون‌ها و روغن‌های چرب کننده مو استفاده نمایید. توجه داشته باشید بهترین مواد نرم کننده از پروتئین‌های تجزیه شده تولید می‌شوند. اگر شامپو بره موم استفاده کنید، احتمالا به نرم کننده نیازی نخواهید داشت. البته منظور شامپو بره موم باکیفیت است!
  • برای خشک کردن موها هرگز از سشوار استفاده نشود. مگر آنکه با فاصله زیاد و با درجه پایین انجام گردد.
  • از ماساژ دادن موهای آسیب دیده جدا خودداری کنید.
  • از برس زدن  موها به دفعات زیاد جلوگیری نمایید.
  • موها را با شانه‌های پلاستیکی که دارای جدار برنده هستند و یا برس‌های فلزی که نوک تیز هستند و باعث خراش روی موها می‌شوند، شانه نزنید.
  • موها را نباید بسیار محکم بست و همچنین بافتن محکم موها باعث می‌شود به ساقه آن آسیب برسد.
  • یکی از مهمترین علت‌های از بین رفتن مو، تماس زیاد آن با نور خورشید است. تابش نورخورشید در مدت طولانی باعث می‌شود رادیکال‌های موجود در ساقه مو آزاد شوند. در نتیجه شبکه پروتئینی را تغییر داده و منجر به از بین رفتن موها می‌شوند. پس باید سعی کنید هنگامی که در معرض نور آفتاب قرار گرفتید موهای خود را بپوشانید.
  • شنا کردن در استخرها به دلیل آنکه آب آن حاوی کلر است، به موها آسیب می‌رساند و به سرعت خشک، زبر و شکننده خواهد شد. بعد از استخر، حتما موهای خود را با شامپو بشویید.

بیشتر در مورد سلامت پوست و مو بخوانید:

آیا زهر زنبور می تواند به زیبایی پوست و مو کمک کند؟

5 دستور فوق العاده برای رسیدگی به پوست و مو با گرده گل

جادوی گرده زنبور عسل برای زیبایی پوست و مو

علت سفیدی مو؛ چرا موهایمان زود سفید می شوند؟

روش‌های جلوگیری از موخوره

روش های مختلفی برای جلوگیری از موخوره وجود دارد. علاوه بر نکاتی که در بالا برای جلوگیری از صدمه خوردن به موها بیان شد، برخی نکات ویژه جلوگیری از موخوره هستند که بهتر است به صورت منظم مورد توجه قرار گیرند.

چرب کردن انتهای مو

یکی از راه‌های جلوگیری از موخوره آن است که باید همیشه انتهای مو را چرب کرده ‏تا خشک و شکننده نشوند.‏ همانطور که می دانید موخوره بر روی انتهای مو اثر می گذارد. چرب کردن مو می تواند گزینه خوبی برای جلوگیری از ایجاد موخوره شود.

درست کشیدن حوله به موها

کشیدن حوله به موها خود به تنهایی باعث موخوره نمی‌شود، اما باعث ایجاد گره خوردن موها خواهد شد. هنگامی که سعی می‌کنید گره‌ها را باز نمایید به دلیل فشاری که به ساقه مو وارد می کنید، باعث آسیب دیدگی مو خواهید شد. برای جلوگیری از ایجاد موخوره بهتر است بعد از حمام یک حوله به دور موها بپیچید. این روش نه تنها در موها گره ایجاد نمی‌کند بلکه موها به حالت آزاد و به سمت پایین  قرار می‌گیرد.

از شانه زدن موهای خیس پرهیز شود

به دلیل آن که موهای خیس نسبت به موهای خشک شکننده‌تر هستند. در نتیجه شانه زدن به موهای خیس می‌تواند آسیب بیشتری به آن‌ها وارد کند. زیرا موهای خیس انعطاف و کشش بیشتری دارند و به راحتی پاره می‌شوند. همچنین کارشناسان توصیه می‌کنند از اسپری‌های باز کننده گره مو استفاده شود. برس‌هایی که دانه‌های پلاستیکی و منعطف دارند نیز می‌تواند انتخاب مناسبی برای شانه زدن باشند.

شانه زدن موها از ریشه مو

معمولا همه ما زمانی که می‌خواهیم موی خود را شانه بزنیم از ریشه مو شروع می‌کنیم.

اما شاید ندانیم که با این کار می‌توانیم به موها آسیب وارد کنیم. زیرا زمانی که از ریشه شروع به شانه زدن می‌کنیم، با فشار گره‌ها را به سمت پایین هدایت می‌نماییم. این‌کار باعث می‌شود موها همچنان به حالت گره خورده باقی بمانند.

بهترین روش شانه زدن موها از پایین به بالا است. آرام آرام از پایین به بالا شروع به شانه زدن نمایید و خواهید دید که چقدر راحت‌تر گره‌ها باز شده بدون آنکه آسیبی به ساقه مو وار شود.

کوتاه کردن موها پس از رنگ زدن

رنگ کردن باعث تغییر در بافت مو می‌شود. بخصوص زمانی که موهایتان را از رنگ تیره به رنگ روشن تبدیل کنید. پیشنهاد می‌شود برای حفظ سلامت موها پس از رنگ کردن قسمت انتهایی موها را کوتاه کنید.

استفاده نکردن از دستگاه ریش تراش

برای کوتاه کردن موها هرگز از دستگاه ریش تراش استفاده نکنید چون انتهای موها به شکل یک دست کوتاه نمی‌شود. در نتیجه باعث موخوره خواهد شد.

درمان موخوره مو

درمان قطعی برای موخوره شدن و یا چند شاخه شدن موها به ‏خصوص موهای بلند که به دلیل دستکاری کردن زیاد آسیب دیده‌اند ‏وجود ندارد.‏ همانطورکه اشاره شد یکی از علت‌های مهم موخوره شدن موها برس ‏کشیدن و یا شانه زدن محکم موها است. اگر موخوره ایجاد شود ‏ترمیم آن‌ها امکان پذیر نیست. در واقع نمی‌توان موهایی که چند شاخه ‏شده‌اند را مجددا بهم چسباند.‏

بعضی از حالت دهندهای مو که از پروتئین‌های هیدرولیزه تولید ‏می‌شوند می‌توانند موخوره را به طور موقت برای چند ساعت و یا تا ‏زمانی که مو مجددا شسته شود از بین ببرند. اما بعد از آن دوباره به ‏حالت قبل باز می‌گردند.‏

تنها و تنها راه درمان موخوره آن است که موها را از قسمت‌های بالاتراز جایی ‏که موخوره ایجاد شده است کوتاه کرد. با این کار شکافی که در ‏قسمت پایینی مو ایجاد شده است از بین رفته و دیگر نمی‌تواند به سمت ریشه ‏مو حرکت کند. بلند بودن موها خود یکی از دلایل ایجاد ‏موخوره در افراد است.  پس اگر جزء افرادی هستید که زیاد دچار ‏موخوره می‌شوید، بهتر است موهای خود را مرتب کوتاه نمایید.

به نظر می رسد استفاده از بره موم به ویژه به صورت شامپو، می تواند راهکار بلندمدتی برای درمان موخوره باشد. با این حال تحقیقات نشان داده که تنها درصد ‏کمی از افراد با استفاده از شامپو بره موم به درمان موخوره خود کمک می کنند. در نتیجه بهتر است تا جای ممکن روی پیشگیری از موخوره تمرکز کنید.

بیشتر در مورد بره موم بخوانید:

سخن آخر

موخوره از آن دست مشکلاتی است کگه باید حتما به فکر پیشگیری آن باشید؛ چراکه راهکار درمانی خاصی برای این مشکل وجود ندارد. تنها راکار این است که موهای خود را از مقداری بالاتر از خرد شدن مو، بچینید و به فکر تقویت موهای خود باشید. برای پیشگیری از موخوره استفاده از شامپو مناسب اولویت زیادی دارد. شامپو بره موم یکی از بهترین راهکارها برای این منظور است.

شما چه تجربه ای برای پیشگیری یا رفع موخوره داشته اید؟

۳
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید