۳۱۷۳
۴
۰

ساکارز چیست؟ چرا ساکارز عسل مهم است؟

ساکارز چیست؟ چرا ساکارز عسل مهم است؟

اگر تا به حال عسل طبیعی خریداری کرده باشید، حتما اسم ساکارز به گوشتان خورده است. ساکارز این روزها درست یا غلط به عنوان تنها معیار برای تشخیص عسل طبیعی توسط عامه مردم شناخته می شود. به همین دلیل وقتی در حال خرید عسل طبیعی هستید، احتمالا در مورد ساکارز آن سوال می پرسید. ممکن است حتی فروشنده عسل، خود در مورد ساکارز عسل برایتان توضیح دهد. اگر برای خرید اینترنتی عسل هم اقدام کنید، احتمالا یکی از پارامترهایی که بررسی خواهید کرد، پارامتر ساکارزی است که در سایت درج شده و در اختیار عموم افراد قرار گرفته است. اما این ساکارز چیست که تا این اندازه مهم است؟

در این مطلب به صورت کوتاه و مختصر به معرفی ساکارز می پردازیم. بعد از آن به نکاتی در مورد ساکارز و نقش آن در خرید عسل طبیعی پرداخته و سعی می کنیم بگوییم که باید تا چه اندازه به ان اهمیت بدهیم. اگر شما هم تاکنون اطلاعات دقیقی در مورد ساکارز نداشته اید، پیشنهاد می کنیم حتما این مطلب را مطالعه کنید.

ساکارز دقیقا چیست؟

ساکارز یک نام علمی برای شکر است. همان شکری که روزانه آن را مصرف می کنیم. شکری که از نیشکر به دست می آید یا شکر تصفیه شده سفید رنگ را ساکارز می نامند. این یک نام علمی برای ترکیب دو مولکول گلوکز و فروکتوز به یکدیگر است. زمانی که بین این دو مولکول پیوند برقرار شود، ما مولکولی به نام ساکارز مواجه هستیم.

کلمه ساکارز ترکیب شده از یک کلمه ساکار و یک پسوند _ُز است. ساکار در زبان فرانسوی به معنای شکر و پسوند _ُز پسوندی است که به خانواده شکرها داده می شود. این ماده اولین بار توسط یک دانشمند انگلیسی و در اواسط قرن 19 میلادی به این نام خوانده شد.

 

 

در حال حاضر انواع محصولات ساکارزی از شیره چغندرقند، نیشکر و... به دست می آید. یک ماده ساکارزی خاص، شکری است که متاسفانه در سفره های ما به وفور پیدا می شود. می گوییم متاسفانه چون مصرف بی رویه شکر که سرشار از ساکارز است، مشکلات زیادی برای بدن به وجود می آورد. ساکارز اگرچه انرژی ساز برای بدن است؛ اما کالری بالایی داشته و ارزش غذایی خاصی برای سلامت انسان به همراه ندارد. وقتی با یک ترکیب از دو ماده قندی مواجه هستیم، معده انسان به راحتی نمی تواند آن را هضم کند. در نتیجه ممکن است به مرور زمان به دیابت یا بیماری های مختلف مبتلا شویم.

ساکارز عسل؛ اهمیت ساکارز عسل چیست؟

حالا که با مفهوم ساکارز آشنا شدیم، بهتر است به عسل طبیعی بازگردیم. اینکه چرا اسم و نام ساکارز با عسل طبیعی عجین شده است، شاید برای شما هم سوال باشد. البته تعیین میزان ساکارز ربطی به سال های اخیر و افزایش تقلب در عسل طبیعی ندارد؛ بلکه بیش از 100 سال پیش نیز اندازه گیری ساکارز نشان دهنده ارزش غذایی عسل طبیعی بوده است.

ساکارز عسل به این خاطر اندازه گیری می شود که متوجه شویم چه اندازه شکر در عسل طبیعی وجود دارد. وجود درصد کمی از ساکارز در عسل طبیعی عادی است. با این حال اگر این میزان از درصدهای پایین فراتر رود، این به معنای تغذیه ای بودن عسل یا حتی مصنوعی بودن عسل است. به همین علت می توان ساکارز را معیاری برای تشخیص عسل طبیعی دانست.

میزان ساکارز کاملا به پوشش گیاهی وابسته است. با این حال در حال حاضر استاندارد عسل های مختلف ایرانی زیر 5 درصد است. اگرچه در برخی کشورها این میزان بالا یا پایین تر از 5 درصد تعیین شده که وابسته به پوشش گیاهی آن کشور خواهد بود. در ایران برخی عسل ها ساکارز بالاتر از 5 درصد دارند! برای مثال عسل کنار میزان ساکارز بالایی را به خود اختصاص داده است. برای همین به منظور تشخیص طبیعی بودن یا کیفیت عسل کنار، از شاخص های دیگری استفاده می شود.

بیشتر در مورد شناخت و خرید عسل طبیعی بخوانید:

5 نکته مهم که باید در هنگام خرید عسل طبیعی به آن توجه کنید

بهترین روش تشخیص عسل طبیعی

چقدر در هنگام خرید، به غلظت عسل توجه می کنید؟

لطفا عسل طبیعی نخرید!

هرچه ساکارز عسل بیشتر باشد یعنی میزان این ماده قندی در آن بیشتر است. علت این موضوع می تواند به منشاء گیاه مرتبط باشد. با این حال ممکن است عسل به جای شهد گیاهان، از شکر تغذیه شده باشد. این اتفاق همیشه هم بد نیست. زنبورداران در مواقعی از سال برای تغذیه زنبور برای کلنی محلول آب و شکر تهیه می کنند و زنبور با خورد آن ها عسلی تولید می کند که عسل تغذیه ای نام دارد. این عسل نباید به بازار عرضه شود و هدف آن تغذیه زنبوران کلنی به ویژه در فصول سرد سال است. اما اگر عسلی خریداری کردیم که بدون منطق ساکارز بالایی داشت، احتمال اینکه عسل تغذیه ای باشد زیاد می شود.

طبیعی است که هرچه ساکارز عسل کمتر باشد، احتمال اینکه میزان کالری آن کمتر باشد نیز وجود دارد. در نتیجه برای خرید عسل طبیعی رژیمی بهتر است عسل با ساکارز کمتر خریداری شود. در مورد بیماران دیابتی نیز اگرچه ساخض گلیسمی یکی از مهمترین فاکتورها برای انتخاب عسل طبیعی است؛ اما ساکارز نیز می تواند گزینه نسبتا خوبی برای این منظور باشد. البته عسل دیابتی باید حداکثر ساکارز 2 درصد را به خود اختصاص دهد.

آیا شاخص ساکارز معیار خوبی برای خرید عسل طبیعی است؟

به چند علت می توان گفت که ساکارز به تنهایی نمی تواند معیار خوبی برای تشخیص عسل طبیعی باشد. البته که بهترین راهکار برای شناخت عسل طبیعی، اعتماد به فروشنده است؛ اما به هر حال شاخص ساکرز هم این روزها به یک معیار مهم تبدیل شده است.

دلیل اول برای اینکه ساکارز به تنهایی نمی تواند گزینه خوبی برای تشخیص عسل طبیعی باشد این است که همانطور که گفته شد برخی عسل های طبیعی ایرانی ساکارز بالای 5 درصد دارند. در نتیجه در نگاه اول به نظر می رسد که عسلی با ساکارز بالای 5 درصد احتمالا عسلی تغذیه ای است. این در حالی است که عسل کنار ممکن است حتی ساکارز 10 درصد داشته باشد؛ اما زنبورها فقط از شهد گل نوشیده باشند.

علت بعدی، روش های تقلب برای کاهش ساکارز عسل است. اگر فقط و فقط معیارمان ساکارز باشد، ممکن است گول رفتارهای متقلبین را بخوریم. برای مثال حرارت دادن عسل باعث کاهش ساکارز می شود. البته این یکی از ترفندها برای پایین آوردن میزان ساکارز است. با این حال جای نگرانی نیست. اگر یاد بگیریم در کنار ساکارز به دیگر فاکتورهای برگه آزمایش عسل نگاه کنیم، به هیچ وجه در هنگام خرید عسل طبیعی گول نمی خوریم.

سخن آخر

توجه به ساکارز در هنگام خرید عسل طبیعی اهمیت دارد. هرچند نباید تمام توجه خود را به این پارامتر معطوف کرد؛ چراکه راهکارهای زیادی برای تقلب در آن وجود دارد. در این مطلب سعی شد به صورت خلاصه به معرفی ساکارز و نقش آن در عسل طبیعی اشاره شود. امیدواریم مطالعه این مطلب توانسته باشد به شما برای خرید عسل طبیعی کمک کند.

۴
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید